Ciarra (tinker) nu 10 maand onder het zadel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris92

Ciarra (tinker) nu 10 maand onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:45

Hallo allemaal,

Omdat ik Ciarra 4 december alweer een jaar in mijn bezit heb vond ik het wel leuk om weer eens een topic te maken.. Ik heb er wel even over nagedacht want de kritiek kan fel zijn. Wij zijn ons er daar dan ook zeer goed van bewust dat er nog een hele hoop verbeter punten zijn waar wij ook zeker aan werken.

Ciarra is een tinker merrie van inmiddels 5 jaar oud en 1.52 hoog. Een erg snelle, voorwaartse dame met heel veel pit, maar ook een enorme knuffel.
Wij zijn nadat ze groen bij mij op stal kwam rustig aan begonnen met inrijden, nog wat tussen pauzes gehad ivm bezoek tandarts omdat ze last had van haar mond en omdat het toch wel indrukwekkend voor haar was. Al met al is ze nu ruim 10 maand onder het zadel en ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heel erg blij ben met het resultaat. Ook hebben we in Juli een nieuw zadel aangeschaft voor haar, hierdoor is ze een stuk fijner gaan lopen want die andere lag haar niet helemaal fijn. Eind Juni zijn wij ook officieel gestart in de B dressuur, hier hebben wij inmiddels al 8 winstpunten weten te rijden.

Dit was het beeld van ongeveer in mei :=
Afbeelding

Afbeelding

Gisteren heeft een vriendin/stalgenootje wat foto's gemaakt van het rijden.
Foto's staan niet op volgorde :+

Uiterste concentratie
Afbeelding

Lange zijde stuk doorzitten
Afbeelding

Hier werd ze even heel fanatiek, moet er opletten dat ik mn binnenhand want meer voor hou.
Afbeelding

Stuk galop, zitten!
Afbeelding

Sprintje op de 60 meter
Afbeelding

Inzet halstrekken op de volte
Afbeelding

Afbeelding

Achterover zitten en handen meer dragen
Afbeelding

Afbeelding

Achterover zitten en handen hoger, meer dragen
Afbeelding

Bedankt voor het kijken! <3
Afbeelding

Afbeelding

Goede en opbouwende tips zijn ontzettend welkom, maar breng het wel een beetje lief. Aan veel dingen werken we super hard. :j

Anoniem

Re: Ciarra (tinker) nu 10 maand onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:55

Ik zie een paar keer dat je zegt dat je achterover moet zitten en je handen moet dragen, maar dat wordt vrij moeilijk als je zadel een soort schietstoel voor je is. Kijk maar eens goed naar de foto's hoe ver je zadel los komt van de paardenrug, dan kun je dus nooit in balans zitten ;)
Dus ik zou even kritisch naar je zadel kijken :)

Daarnaast vind ik haar op de foto waar je zegt dat ze fanatiek werd, het beste beeld geven. Niet zozeer in hoofd-halshouding, maar meer in de activiteit. Maar het is maar een foto, dus helemaal goed oordelen kan ik natuurlijk niet :D

Doorzitten zou ik overigens nog niet doen, je ziet haar daar wat spanning opbouwen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:58

Bedankt voor je reactie Joolien :D , echt lijkt het inderdaad op de foto's dat het zadel los komt van haar rug maar echter is dit niet zo, het lijkt zo maar daar zit nog een laag tussen maar doordat de foto's donker zijn lijkt het of het 'open' is. Het zadel is van achter wel hoger, is het vps systeem van de lexington. Ik zal even kijken of ik passend filmpje ervan kan vinden. :) Wel fijn dat je me erop attendeert :j

Ze bouwt inderdaad spanning op bij het doorzitten dit doen we dus ook minimaal maar pakken het stukjes mee.

bij de 'fanatiek' foto snap ik wat je bedoeld! Maar ik ben daar enorm streng in mn binnenhand omdat ze daar heel loperig word daar doelde ik meer op :)

Edit: krijg filmpje niet voor elkaar hier een foto waar je goed die laag waar ik het over heb nog ziet.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:25

Ik zie dat er een laag tussen zit, maar de twee laatste draffoto's zie je duidelijk verschil tussen dat je zit en staat.
Als ze loperig wordt, probeer het tempo dan op te vangen met je zit, door langzamer te gaan lichtrijden. Zo hoef je niet tegen te werken aan de voorkant.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:15

Wat een super knappe Tinker heb je daar! Heel leuk en ze is duidelijk ontzettend gegroeid, zowel in haar lijf als in het rijden.

Ik ben het alleen ook met Joolien eens dat het zadel echt klappert. Het zadel zakt aan de voorkant als jij staat en ik zie ook dat het wijkt tussen het beigige van de pad en de paardenrug (dus niet het zwarte tussenlaagje wat jij bedoelt)

Ik heb het even heel provisorisch geknutseld in Paint, natuurlijk niet volledig in verhouding :')
Maar je ziet zo wel heel duidelijk dat het zadel kantelt als jij in de beugels staat en jij daardoor logischerwijs ook voorover valt.

Afbeelding

Overigens vind ik dat je haar verder heel symathiek rijdt, ik denk dat het voor je eigen houding en zit vooral veel makkelijker wordt als het zadel stabieler ligt.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:46

Knappe pony! :)

Ik vind dat je haar heel netjes rijdt!
Wel een beetje oppassen dat ze niet te diep gaat lopen, maar dat is wat lastig inschatten van een paar foto's uiteraard.

En dat zadel, dat lijkt me niet fijn en stabiel rijden inderdaad. Je hebt een Barefoot Londen, zo te zien? Ik ben niet zo heel bekend met barefoot, maar zou je daar eventueel nog wat dingen aan kunnen aanpassen waardoor hij aan de voorkant bijvoorbeeld wat hoger komt te liggen? (en daardoor aan de achterkant stabieler blijft) Heb je er een zadelpasser bij gehad toen je hem kocht?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:15

Wat een knapperd heb je daar ! <3

Ik ben het wel eens met bovenstaande.. even naar het zadel laten kijken :)

Ik ken het probleem van dat voorover willen vallen, maar probeer goed op je kont te blijven zitten.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 18:42

Jolien, happypaardje, kimley en MariekeS, bedankt voor jullie reacties. Ik heb vanmiddag inderdaad even kritisch gekeken naar het zadel en ik ben het met jullie eens. Ik heb geen london, die had ik eerst ik heb nu de lexington. Ik heb er een andere maat pommel in gedaan en nu ligt het zadel veel stabieler/vlakker, daarna heb ik even 20 minuten met haar gereden en ik zit een stuk rechter, ik had er dus gewoon een verkeerde maat pommel in zitten. Ik zit nogsteeds iets naar voren, maar dat is zo ie zo een struikelblokje van mij, maar ik 'val' niet meer naar voor. Ik heb er voor nu geen foto/film van maar zal dit ergens het weekend proberen te maken. Viel niet mee in de regen :brr:

Ik probeer inderdaad het tempo op te vangen met mn zit, echter is dit echt wel een ding bij ons en ik ben blij dat we stukje bij beetje dit meer onder controle krijgen.

Bedankt voor het compliment Marieke, doet me goed! :D

happypaardje daar ben ik inderdaad voor aan het waken, want ze is nog erg zoekende en wil dan inderdaad nog weleens een beetje te diep gaan en dat is niet de bedoeling.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:54

Wat fijn dat het zo makkelijk op te lossen was uiteindelijk! Dat is wel het grote voordeel van boomloze zadels vind ik! Ik ben benieuwd naar een fotootje van hoe hij nu ligt, laat dat in het weekend maar zien inderdaad :)

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:01

Wat een ontzettend leuke en knappe tinker! Je ziet ze steeds meer, ook in de sport. Ik ben fan :j
Mooie combinatie zijn jullie! Veel succes met je volgende wedstrijden!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:19

Wat een leuke combinatie zijn jullie.
Het ziet er fijn uit en je geeft zelf al aan waar je verbeterpunten zijn.

Marieke complimenten voor de zeer duidelijke uitleg.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:38

bruintje123 schreef:
Marieke complimenten voor de zeer duidelijke uitleg.

Dankjewel :o Ik vind het zelf vaak zo zweverig overkomen omdat zoiets heel snel vertekent door perspectief en andere houdingen. Maar dacht dat het nu wel redelijk 'netjes' kon...

Super TS dat je het zo op hebt kunnen lossen +:)+ Je mag vaker foto's plaatsen hoor, jullie zijn een knap stel!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 08:56

Bedankt!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:18

Wat top dat je zo direct wat hebt kunnen (en willen!) doen met de tips mbt je zadel! Fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen. Dan wordt het beeld vast alleen nog maar prettiger. Want jullie hebben ontzettende vooruitgang geboekt en het beeld is erg mooi vriendelijk.
Keep it up :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:12

Oké ik moet bekennen.
Ik heb echt helemaal niks met tinkers. Maar die van jou is echt heel erg leuk! Mooi paard zeg!

Er worden goede tips gegeven denk ik. Lekker doorknutselen zou ik zeggen!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:37

Wat grappig, jouw tinker lijkt precies(!!) Op de mijne, incl. Dat snelle en voorwaartse en zelfs de gebitsproblemen :)

*edit die winstpunten hebben jullie rap binnen zeg. Hartstikke goed *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:55

Leuke Tink! Alleen stoorde ik me wel aan je "kapstokvoeten". Ik vind dat je je voeten erg veel afsteekt.
Succes met de verdere training

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:58

Er zijn al genoeg tips gegeven over je houding/zit en zadel dus daar ga ik niet over beginnen hahaha.
Ik vind het er heel vriendelijk uitzien, en ook ontspannen van beide kanten!
Prachtig paard, veel plezier met elkaar!

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:01

Wat een leuke combi zijn jullie! Er is duidelijk vooruitgang te zien!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:18

Wat een leukerd! <3 :D
Heel mooi getekend, ik heb zelf de bruine 'variant'.

Tipje: Het loperige kan natuurlijk voortkomen uit onbalans, maar loperig/voorwaarts is niet hetzelfde als impuls. Maar train zo lekker door, ziet er heel vriendelijk uit.

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:21

He wat leuk!! Ik open Bokt en zie bij uitgelicht een bekende achtergrond... hihi herkende de school en niet eens jou Iris.
Maar wat iedereen ook al zegt: jullie zijn een super leuk stel.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:43

Hihi, bedankt allemaal!!

Oh hoi! Jij ook hier haha