Voor degene die het concept van studentenwedstrijden niet kennen:
Een studentenvereniging organiseert een wedstrijd voor de andere studentenverenigingen. Dit doen zij meestal op een manege waar ze regelmatig komen (voor bijvoorbeeld verenigingslessen). De paarden die meelopen zijn dan ook manegepaarden. Het weekend begint meestal op zaterdagmiddag, waarbij iedereen moet loten op welk paard zij moeten rijden en als hoeveelste ze hierop moeten. Er zijn een aantal klasses waar je in kan rijden. Van de Ba (proeven voor A/B pony's) tot de M (M2 proef in de finale) en natuurlijk ook het B en L springen (tot maximaal 1.10m). Je rijdt met 3 ruiters op hetzelfde paard en de beste van deze drie gaat door naar de volgende ronde. In de finale rijdt je met 2 personen op hetzelfde paard. Zaterdagavond is er een themafeest, waarbij ook de uitslag van de dag bekend wordt gemaakt en zondag zijn de finales en is meestal ook het springen. Daarna is de prijsuitreiking en zit het weekend er alweer op.
Afgelopen jaar was voor mij een heel goed jaar. Ik ben op veel SO's geweest, werd startgerechtigd voor het springen, behaalden als vereniging maar liefst 2x de equipesprijs en individueel mocht ik ook nog starten op het VNSK, de studentenkampioenschappen! Ook begonnen de wedstrijden steeds meer te leven binnen onze vereniging.
Het eerst SO van het studentenjaar is eigenlijk altijd ons eigen SO. Hier heb ik helaas geen beeldmateriaal van, dus gelijk door naar SO HORS, de studentenrijvereniging van Amsterdam. Hier startte ik Bb, waarbij ik de derde plek haalde en dus startgerechtigd was voor het springen! Ook wonnen we als vereniging hier de equipesprijs, een grote doos met tompouces!
Helaas geen foto's van het rijden; wel van de buit:

Eind januari was het tijd voor SO Concorde, de vereniging van Eindhoven. Hierbij mocht ik voor het eerst springen waarbij ik gelijk een 4e plek behaalde. Wederom wonnen we de equipesprijs. Dit keer kregen we een enorm lekkere zelfgebakken taart mee naar huis.

De voorronde. Dit rondje voelde vrij dramatisch. Het zadel was 10 maten te klein voor me en het paard was zo anders dan ik gewend ben (ik rij een grote KWPN'er van 1.82
).De halve finale
In maart was het tijd voor SO BLOK, de andere studentenrijvereniging van Amsterdam. De dressuur ging niet zo goed, een 13e plaats. Met het springen werd ik echter 1e!
Voorronde dressuur:

Eén van de springpaarden

Begin april was het tijd voor SO Hippocampus, de vereniging van Enschede. Ik was al een dag eerder naar Hengelo afgereisd, waar ik bleef slapen bij Eline (Aleeneh@Bokt) en Desiree (Olina@Bokt). Zij reden ook mee met SO Hippo, dus het was alleen maar gezellig als ik eerder kwam
Eerder die dag had ik nog les met mijn bijrijdpaard (zie [RIJ-ITP] Les in de klassieke dressuur met Bente voor meer foto's en filmpjes).
Op SO Hippo werd ik uiteindelijk 5e in het springen. In de voorronde moest ik op een paard waarvan ik al maanden riep dat ik daar absoluut niet op wilde. Het jaar ervoor had ik namelijk een verenigingsgenootje er snoeihard af zien gaan (gericht eraf bokken) en ik wilde niet graag hetzelfde lot ondergaan. Hoewel ik bij het losrijden voelde dat hij één keer omhoog wilde komen werd mij gelukkig een boksessie bespaard en kon ik mijn ronde springen.
Voorronde springen
Halve finale springen
Daarna kwam SO Cave ne Cadas. Dit was niet mijn SO, een 7e plek in de dressuur en een 10e plek in het springen. Vooral het paard waarmee ik sprong was gewoon niet mijn paard, ik kreeg er helemaal niks uit.
In mei was het tijd voor SO Parafrid. Hierbij heb ik alleen gesprongen en behaalde ik een mooie 2e plaats! Het SO zelf was afwisselend erg zonnig en erg regenachtig. Gelukkig had ik zon toen ik moest rijden.
Voorronde
Halve finale
Finale
Naast de wedstrijden was er natuurlijk ook nog genoeg tijd voor ontspanning met mijn bijrijdpaardje. Zo ben ik in juli/augustus lekker met hem wezen zwemmen:
Eind augustus was het dan tijd voor het VNSK, georganiseerd door Marcroix in Rotterdam, waar ik mocht starten in het B springen. Helaas ging dit niet zoals gehoopt. Het eerste paard waar ik op moest bokte na de sprong, waardoor ik steeds mijn evenwicht verloor. Omdat ik een knieblessure heb wilde ik geen risico lopen en heb ik afgegroet. Ik heb wel nog met het tweede paard gesprongen en werd uiteindelijk 3e (van de 3
). Desondanks was het wel heel leuk om mee te mogen doen en heb ik veel lol gehad. En het was natuurlijk ontzettend gaaf om op het terrein van het CHIO Rotterdam te mogen rijden. Helaas ook hier geen filmpjes van.Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, bezoek ook zeker eens de website van de KNHS-VNS (http://www.studentenruiters.nl). Woon je in omgeving Nijmegen, of kom je daar binnenkort studeren, kijk dan ook eens op onze site http://jj.ruhosting.nl/
Dank aan Eline en Desiree voor de wedstrijdfilmpjes
Geen dank, Sam, ik vind het altijd supergezellig met jou op de SO's, vind het tof dat jij daar ook aan mee doet, is zo'n goed excuus om elkaar vaker te zien
Hopelijk nog zo'n mooi jaar volgend jaar! Vind het zo knap wat jij doet met springen! Wat een lef heb je daarmee zeg, pff!