S.A. Mishkaljiyah
S.A. Tawfiq (v. ZK Kuray) x A.F. Shanaya (Sha Lazio x Anthal)
Arabisch volbloed
Merrie
3 januari 2013
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah
[VN] Eerste Boktveulen van 2013 geboren
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah op de wei
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah in de sneeuw
[KS-ITP] A dream come true: S.A. Mishkaljiyah
[KS-ITP] S.A. Mishkaljiyah: de arabier die geen arabier wilde zijn
[ITP] 2013: Het eerste jaar met S.A. Mishkaljiyah
[ITP] S.A. Mishkaljiyah gaat op reis
[ITP] Mish van Aleeneh
[ITP] S.A. Mishkaljiyah helemaal in haar element
[ITP] Arabische S.A. Mishkaljiyah op haar nieuwe stekkie
[ITP] Kleine Mishjes worden groot!
[ITP] Lekker aan de wandel met S.A. Mishkaljiyah
[ITP] Hiep hiep hoera! Mish 3 jaar!
[ITP] Arabier Mish op de AVS Ledendag!
Het is alweer bijna 4 jaar geleden dat dat kleine hummeltje voor mijn ogen uit haar mama kroop, en al 3,5 sinds ik besloot dat ik haar nooit meer wilde laten gaan, met d'r expressieve koppie en d'r grote kiekers

Drie en een half jaar van toekijken hoe ze door de wei huppelde, van wandelen, grondwerk, samen avonturen beleven en de wereld ontdekken, van een hechte band smeden. In die tijd is ze toch wel mijn grote maatje geworden.
In dit afgelopen jaar heb ik nog wel het grootste avontuur ooit beleefd; ik heb mogen meemaken hoe gaaf het wel niet is om de wereld vanaf haar rug te zien.
In het voorjaar zijn we rustig aan begonnen met voorbereidend werk op het inrijden; een zadeltje kende ze al, en zo bouwden we dat op naar longeren met zadel, hupsen ernaast, een keertje spelenderwijs hangen... en dan zit je er ineens bovenop! De grijns kwam die dag de hele dag niet meer van mijn gezicht af. Het mooiste was dat Mish het de normaalste zaak van de wereld leek te vinden. Ze moest haar evenwicht opnieuw leren vinden, tuurlijk... maar oh wat deed ze voorzichtig met me.
Onderstaande foto is van de eerste keer dat we haar eens voorzichtig losklikten van de longeerlijn.
2.

En deze van de keer erna.
3.

4.

We deden heel voorzichtig met haar, zo jong als ze is. Zitten, een beetje stap, en zo nu en dan een paar pasjes draf, dat was genoeg. En zodra ze dat allemaal goed oppakte, kreeg ze weer vakantie. Dit was een van de laatste keren voor die tijd dat ik erop stapte en de allereerste keer zonder zadel. Daar heb ik een paar hele leuke foto's van ons samen aan overgehouden

5.

Wel hebben we haar ook een keertje laten vrijspringen. We zijn tot de conclusie gekomen dat, ook al vindt ze het fantastisch, ze niet bijster veel talent voor springen heeft

6.

Verder heeft ze tot het eind van de zomervakantie weer lekker genoten van een welverdiende vakantie waarin ze het geleerde eens lekker in haar koppie mocht gaan verwerken

7.

In de zomer zijn wij verhuisd en Mish dus ook, en zijn we op een stal terecht gekomen waar Mish nóg fijner op haar plekje is! Toen ze daar eenmaal weer rustig gewend was hebben we langzaam het rijden weer met haar opgepikt. Ook hebben we toen ons allereerste buitenritje ooit gemaakt, door het prachtige natuurgebied dat aan onze stal grenst. Mish genoot er ook met volle teugen van.
Ze heeft op deze foto nog een halster over haar hoofdstel om zodat we haar eventueel naast onze haflinger mee konden nemen als handpaard in het begin om haar wat vertrouwen te geven. Dat bleek echter niet eens nodig

8.

Op 18 september werd de ledendag van het Arabisch Volbloedenstamboek georganiseerd, en op die dag werden verscheidene hele leuke clinics gehouden, zoals in-hand trail en showtraining, maar ook een rij-clinic van Paulette Zorn. Hier wilde ik heel graag naar toe met Mish, dus zo gezegd, zo gedaan. We hadden van te voren afgesproken dat, omdat dit de eerste keer was voor Mish op vreemd terrein, we per onderdeel zouden bekijken hoe ze het zou doen en dat we altijd nog mochten terugtrekken als we dachten dat het teveel voor haar was.
9.

Het was er behoorlijk druk en sommige arabieren om haar heen flipten hem behoorlijk de pan uit, maar wat was ze stabiel en rustig. Wat was ik trots op mijn kleine meid, die deed het 'm toch maar even

10.

Het ging zo goed dat ik zelfs er nog even op durfde te stappen. Het was niet het meest ontspannen en hoogstaande plaatje ever, misschien, maar ze deed het 'm toch maar even daar voor me. Hoe knap was dat! In een vreemde bak met elf andere arabieren en een hoop drukte.
11.

Momenteel doen we rustig aan met haar en rijden we vooral een paar keer in de week korte stukjes met haar. We hebben een fijne instructrice gevonden die ons kan helpen om haar in balans en in ontspanning te krijgen met rijden, en ondertussen zijn we vooral heel veel aan het genieten samen, wat we ook doen.
12.

Samen aan het buitenrijden met mijn vriendin Desiree die me in alles steunt en haar lieve haflinger Olina.
13.

Brave pony in de bak

14.

Hoe langer ik mijn meisje heb, hoe gekker ik met haar word. We zijn steeds meer en meer een team aan het worden samen, zowel onder het zadel als op de grond. Ik hoop nog zoveel meer met haar te kunnen en mogen gaan beleven, zoveel meer nog met haar te mogen genieten. Op naar nog veel meer geweldige jaren.
Bedankt voor het lezen

15.

De grote kiekers is ze overigens nog niet kwijt