Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VKM

Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 21:51

Hoi hoi,

Sommigen van jullie weten dat ik Dewi pas net heb (sinds 14 oktober) ik heb haar de eerste week lekker laten acclimatiseren en ik ben elke dag langs geweest. Nu merk ik dat we wel echt een beetje een band krijgen. Ze komt graag naar me toe als ik aan kom lopen en bij het hek ga staan.

Nu staan er twee andere paarden en de eigenaresse heeft ontzettend lieve dochters. Één van de dochters appte mij vandaag dat zij gister en vandaag Dewi heeft gehalsterd en geborsteld. Nu ging het een beetje jeuken... ik wil dat helemaal niet. Ik wil NIET dat iemand aan MIJN paard zit als ik er niet ben. Is dit raar?

Ik heb wel gezegd tegen ze dat ze best een Dewi mogen vertroetelen maar alleen als ik erbij ben en in overleg. Ik vind het geen fijn idee dat er mensen zijn die aan mijn paard zitten terwijl ik op werk ben. En wel om 2 redenen:

1. Hoe? Staat ze vast/los? Waar borstelen ze haar? Op gevoelige plekken? Hard/zacht?
2. Het is MIJN paard en ik heb haar nog niet zo lang, Dewi zal het ongetwijfeld wel fijn vinden maar toen ik haar vanmiddag probeerde het halster om te doen liep ze weg en zag ik een klein schuurplekje. Nu weet ik dat het kind niet groot genoeg is om het halster over haar oren te schuiven (zachtjes)

Ik heb nu aangegeven dat ik het niet fijn vind dat er mensen aan mijn paard zitten als ik er niet ben (en dan zelfs niets in sommige gevallen) is dit slecht? Is het erg om zo ''bezitterig'' te zijn? -O-

ClauH

Re: Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:54

Nee dat is niet erg. Jouw paard, dus afblijven ! Tenzij je aangegeven hebt dat het mag of het gevraagd hebt....

Koper

Andere mensen hebben GEEN zeggenschap over jouw paard en moeten er met hun tengels van af blijven zo lang jij geen uitdrukkelijke toestemming geeft. Ik zou des duivels zijn.

Weet je waarom ik niet meer in pension sta? Precies hierom ;)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Nee hoor, helemaal niet. Voor mij echt niet anders, ongevraagd zit er niemand aan mijn paard, tenzij in geval van nood. Het is ook gewoon niet nodig, neem aan dat je zelf elke dag komt om te poetsen. Ik zou hier wel duidelijke afspraken over willen maken.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:55

Nee. Ik zou het absoluut niet prettig vinden als mensen aan mijn paard zitten, en al helemaal niet als ik er niet bij ben.
Dit mag je best laten weten aan hun, wat als er ook wat gebeurt met het kind of paard?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:56

nou mensen mogen mijn paard ook echt niet zomaar zonder toestemming uit zijn stal halen als ik er niet ben hoor, dus zo raar vind ik het helemaal niet dat je dat niet wil. Jou paard dus jou keuze lijkt mij.
Zou ze dat ook gewoon vertellen :j

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:57

Gewoon aangeven dat, ALS er iets zou gebeuren, jij verantwoordelijk bent voor jouw dier. Als ze eraan willen komen dan enkel in jouw bijzijn. Kwestie verzekering e.d. Anders eens laten vallen dat je paard precies schimmel/ringworm lijkt te hebben. Super besmettelijk, dus de meesten blijven dan wel van je dier af.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:58

Mijn paarden staan thuis en ik vind het al vervelend als mensen zomaar de stallen in gaan :+ Laat staan als ze geborsteld zouden worden oid, ik moet dat echt allemaal niet hebben.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:58

Dat is best lef hebben om zo iemand anders paard te gaan borstelen. Al weet ik jullie relatie niet, bij een vriendin zou ik het nog geen eens doen.

Als paard wel hapt is het jouw fout ineens. Dus zoals bovenstaande ook allemaal zeggen: ze moeten eraf blijven.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:59

Ik zou het ook niet oke vinden, sowieso als een van mijn vriendinnen komt doe ik liever niets met mijn pony's. Merk dan dat ze al gauw dingen anders doen en niet op 'mijn' manier als je snapt wat ik bedoel.
Wat voor reactie gaven ze op het feit dat jij het liever niet had?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:00

Dat is absoluut niet normaal. Het is jouw paard, dus niemand zou er aan mogen zitten zonder jouw toestemming (met uitzondering van noodsituaties, maar dat lijkt me duidelijk). Ik zou echt woest zijn als mensen aan mijn paard zouden zitten zonder mijn medeweten en/of toestemming. Alleen de staleigenaar en de eigenaar van z'n weidemaatje doen mijn paard een halster om, om 'm binnen of buiten te zetten. Verder ben ik de enige die iets met m'n paard doet, en zo hoort het ook.

Ik vind het ook behoorlijk brutaal, ik heb het iig nog nooit meegemaakt dat mensen dat doen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:01

Ten eerste gefeliciteerd met jouw Dewi!

Het is jouw paard en als jij het niet wilt hebben dat ze je paard poetsen enz moet je dat gewoon zeggen dat je dat niet wilt.
Hoezo bezitterig???
Je hebt gelijk juist omdat je nu je je paard kort hebt en een vertrouwens band met hem op wilt bouwen vind ik dat je gelijk hebt.

Ik ben zelf wat makkelijker, maar goed jij wilt het niet en daar horen deze mensen zich aan te houden. Zal het wel voorzichtig en netjes proberen uit te leggen want blijkbaar sta je met hun op dezelfde stal.

Succes!!
Laatst bijgewerkt door blensink op 27-10-16 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:02

Ik heb sinds dinsdag een echt eigen paard. Daarvoor had ik een verzorgpaard en als er mensen op hem gingen rijden of hem gingen poetsen werd ik ook hebberig hoor ;)

Ze horen er van af te blijven, zeker als t joúw paard is!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:03

Ik zou eigenlijk best boos zijn. Zijn ze nou helemaal? Het is hun paard niet, poten thuis! :\

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:04

Traiectum schreef:
Ik vind het ook behoorlijk brutaal, ik heb het iig nog nooit meegemaakt dat mensen dat doen.

O ik wel. Stalgenoten die mijn paard zomaar snoep geven of hem gaan staan aaien terwijl ik verdomme net een opdracht aan 'm geef. Mensen die ongevraagd mijn paard zijn koker schoonmaken. Mensen die uit eigen beweging mijn paarden water geven (het was 25+ graden en ik stond op het punt de veearts te bellen omdat ze niet dronken... dácht ik).

Meteen de kop indrukken dat soort ongein.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:07

Ik zou blij zijn dat-ie extra aandacht krijgt en een lekkere borstel over hem heen.
Heb geen paard meer, maar was er allesbehalve moeilijk mee. Als een stalgenootje een dochtertje bij zich had, mocht ze van mij gewoon knuffelen en poetsen enzo hoor. Maarrrr... Ik heb wel van tevoren gezegd dat ik het allemaal geen probleem vond en daarbij was poown een extra kinderliefhebber, dat is waarschijnlijk een verschil.

En ik stond ook wel op een soort van doe-het-zelf-stal, waar we ook onderling de paarden naar het land brachten en weer terug enzo. Zal ook wel flink verschil maken :j.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 27-10-16 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:07

Is heel normaal dat je dat niet wilt hebben. En je hoeft er helemaal geen redenen voor te gaan bedenken. iemand anders moet gewoon van je paard afblijven. Ik vindt dit wel heel vrij om maar zo te gaan doen. Hoe oud zijn die dochters? Zijn het de dochters van de staleigenaar? Ik snap ook niet dat die moeder dat goed vindt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:10

Ik vind dat ze dat pas mogen nadat ze toestemming hebben gevraagd. Dus snap dat je hier niet blij mee bent.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:10

Nee helemaal niet! Jouw paard, dus afblijven!

Ik wil dat ook niet hebben. Alleen mijn moeder of zusje mag hem voeren, of hem beweging geven. Tenzij ik van te voren heb aan gegeven aan iemand anders! (En de stal eigenaar natuurlijk) maar voor de rest blijft iedereen van hem af. (Ik vind dat alleen ik mijn paard goed verzorg :+ ) Tenzij er nood uit breekt. Dan is het een ander verhaal.

Geniet lekker van jouw topper!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:12

Ik ben het helemaal eens met dat het ongewenst is als anderen je paard pakken om te poetsen, uit stal of weiland oid, tenzij je toestemming hebt gegeven of afspraken erover gemaakt.

Maar ik lees ook opmerkingen over, ik wil niet dat iemand anders aan mijn paard komt, hoe staan jullie tegenover kriebelmomentjes over de boxdeur of in de weide? De paarden die bij de mijne in staan krijgen toch van mij wel een aai of een uitgebreidere kriebel als ze het aanbieden. Of de paarden in de stalgang een aai enzo. Nooit eten en nooit geforceerd, maar daarmee zit je dus wel aan andermans paarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:14

Staleigenaar en al helemaal de kinderen hebben niet aan je paard te zitten zonde toestemming vooraf. Waar borstelen ze mee? Met eigen borstels of met die van je paard? Hoe doen ze halster op en af, en nu is het "alleen maar " borstelen. Wat is de volgende stap? Alleen maar wandelen, alleen maar met vriendinnetjes samen dingen doen. Beter meteen de kop indrukken en duidelijk maken dat je dit niet wilt. Tenzij er een medisch noodgeval is of bij uitbreken en zo.

Een simpele aai of kriebel ja. Maar meer ook niet en al helemaal niet zonder toestemming vooraf

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:18

Gewoon afblijven van jouw beest, ik ga toch ook niet jouw auto wassen als jij er niet bent...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:19

Nou daar zou ik geen bezwaar tegen hebben _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:19

RianneH schreef:
Ik ben het helemaal eens met dat het ongewenst is als anderen je paard pakken om te poetsen, uit stal of weiland oid, tenzij je toestemming hebt gegeven of afspraken erover gemaakt.

Maar ik lees ook opmerkingen over, ik wil niet dat iemand anders aan mijn paard komt, hoe staan jullie tegenover kriebelmomentjes over de boxdeur of in de weide? De paarden die bij de mijne in staan krijgen toch van mij wel een aai of een uitgebreidere kriebel als ze het aanbieden. Of de paarden in de stalgang een aai enzo. Nooit eten en nooit geforceerd, maar daarmee zit je dus wel aan andermans paarden.

Ligt er een beetje aan hoe het gaat natuurlijk! Nou staan mijn paarden dus thuis, dan moeten mensen al door het stroomdraad klimmen of door de stallen wandelen, dat gaat natuurlijk niet gebeuren :+ Maar gewoon een kriebel geven aan een paard wat zelf aandacht komt zoeken zou ik echt geen problemen mee hebben. Het paard naar je toe lokken zou ik al een heel stuk minder blij mee zijn en snoep oid geven is al helemaal uit den boze.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:20

Het gaat dan om je stalgenoten uiteraard, niet om een wildvreemde op stal, dat lijkt me weer een heel ander verhaal ;)