Anderhalf jaar geleden kocht ik een toen 7 jarige 'onbeleerde' ruin.
Helaas bleek hij niet blanco maar verschrikkelijk verknipt, de afgelopen anderhalf jaar stond daarom in het teken van vertrouwen geven en angst wegnemen.
Hij heeft een verschrikkelijk lief en fijn karakter, wil gigantisch voor je werken, maar is ook snel gespannen en angstig.
Klein paspoortje:
Carantos
1.65
05-04-2007
Sarantos x Flemming
Januari 2015 nam ik deze knappe vent mee naar huis.

Oke ik geef het toe, hij was niet de knapste.
Onder begeleiding van mijn trainer zijn we gaan grondwerken en begonnen met het opstappen 'normaal' te maken. Van deze periode zijn eigenlijk geen foto's. Ik kan zeggen dat ik goede angst voor hem had opgebouwd, wat kon dit paard raar uit de hoek komen.
Maar werken aan het paard betekend ook werken aan ons vertrouwen. En we groeide hard.
Begin deze zomer ben ik op locatie bij mijn trainer (10 minuten met de trailer) begonnen met stukjes stappen op zijn rug.
Eerst even loswerken aan de hand

En daarna erop

Wij doen alles in eerste instantie vanuit amazone zit. Hierover zijn de meningen verdeeld.
Dit is de manier waarop mijn trainer werkt, en ik heb het als lastig maar wel heel fijn ervaren.
De gedachte hierachter is dat ik bij spanning zelf kan bepalen af te stappen zonder hierbij een grotere schrikreactie te veroorzaken.

Nu dat goed gaat maken we ook stappen om Arnie erop te laten rijden. Arnie is de ardell safety rider.

Wat gaat dit paard toch hard voor je aan het werk. Hij vind het verschrikkelijk moeilijk om te vertrouwen maar doet het toch!
Vandaag zijn we er voor de zevende keer op gegaan. We rijden nu los in de bak, longeren wel eerst nog even. Vandaag voor het eerst in eigen bak rechtsom gereden.
Op momenten van spanning geeft hij een reactie naar voren, deze stukjes galop zijn goed in banen te leiden. Ophouding en hij laat zich rustig terug rijden.
Hierbij een filmpje van vandaag:
En een kleine stil uit het filmpje:

Zoals jullie kunnen zien in het filmpje zit er nog veel werk aan. Hij vindt het tempo heel lastig en valt snel terug. Dit zijn allemaal dingen waar we aan werken. Onze eerste prioriteit is zonder brokken te maken hem te kunnen rijden en ontspannen. Wat hij zelf aanbied nemen we aan, verder zo min mogelijk overvragen.
We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik ben zo verschrikkelijk trots op waar we al zijn!

Groetjes Katja en Cas