Frans Bauer, wat rijdt 'ie lekker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Frans Bauer, wat rijdt 'ie lekker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:10

Ja, je leest het goed. :+ Ik weet niet wie hem zo genoemd heeft, maar het staat toch echt zo in zijn paspoort. :')

Afijn, nu serieus. Kort geleden heeft iemand bij ons op de manege haar paard aan de manege verkocht. Vandaag mocht ik er voor het eerst op!

Paspoortje:

Naam - Frans Bauer
Leeftijd - 9
Geslacht - Ruin
Ras - geen idee?

Ik heb geprobeerd om hem vooral te laten ontspannen. Rechtsom lukte dat uiteindelijk wel en ging hij als een trein, maar linksom denk ik dat er niet helemaal iets goed zit in zijn lijf. Het voelt alsof er iets vast zit, daarbij verstapt hij zich ook af en toe waardoor je zijn achterhand even voelt wegzakken.

Een paar foto's:

Even lief lachen voor de les
Afbeelding

Drafje, ik vind hem hier heel fijn lopen! Wel mag hij nog iets losser in zijn lijf.
Afbeelding

Afbeelding

Hier een filmpje van de galop:

En nog een stukje draf:

Alle tips zijn welkom, ik blijf namelijk nog wel een tijdje op hem rijden! :) Hou het alsjeblieft wel een beetje opbouwend, ik heb alleen maar manege ervaring en ik rijd nu bijna 7 jaar.

Peelie

Re: Frans Bauer, wat rijdt 'ie lekker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:37

Heb je ook filmpjes van linksom?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:41

:oo

Met hoeveel paarden rijden jullie wel niet in één bak.

Wel gaaf paardje! Leuk dat je die mag rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:47

Haha, die bak is in drie bakken verdeeld. Hij is namelijk 80x40 meter. Het lijkt daarom veel, maar het zijn gewoon drie lessen tegelijk.

Helaas geen filmpje van linksom, vriendlief dacht dat hij filmde maar hij had niet op aan geklikt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:56

Geen tips, maar is dit hem niet?
Weet je in elk geval zijn afstamming ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:57

Persoonlijk zou ik wat meer voltes, stelling en tempowisselingen gaan rijden.

Hij draaft nu door op een comfortabel tempo, maar er gebeurt vrij weinig verder.

Wat zijn de tips die je krijgt van je instructeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:03

Wat gaaf Westernfreak, dat is hem inderdaad! :+ Wat leuk!

@Peelie

De eerste les dat wij op een paard rijden laten ze ons altijd nog een beetje wennen aan het paard zodat je hem leert kennen. Daarna ga je pas echt aan de bak, en dan komen er inderdaad allemaal tempowisselingen enzo aan bod. Zo gaat het altijd. :j

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:27

Leuk paardje! :) Ik vind alleen je zit in de galop een beetje storend. Probeer te ontspannen en meer 'in je paard te zakken' als je begrijpt wat ik bedoel.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:34

Wat een leukerd! (en geloof me, ik gruwel echt van Frans Bauer :r )

Wel nog een tip voor de draf: probeer het tempo iets lager de houden. Vooral op het tweede stuk van de film lijkt het alsof je hem boven zijn tempo laat lopen, en dan kan hij niet goed ontspannen. Dus een rustig basistempo, met wat tempowisselingen, waardoor hij wat meer ontspant en gaat nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:09

@zeepsop

Dat is inderdaad een puntje van verbetering! Daar ben ik zelf ook al mee bezig en de instructeur zegt ook: blijf zitten. Ga ik zeker aan werken. :j

@TinGu

Klopt inderdaad. Er zit ook behoorlijk wat power in het paard en het paard wat ik hiervoor reed was eerder niet vooruit te branden. Vandaar dat ik ook even moet wennen. Maar instructeur zegt inderdaad ook dat ik hem bij me moet houden en niet onder me vandaan moet laten lopen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 15:19

Leuke combi! Probeer wel je ellebogen meer aan je lijf te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 16:35

Kalender7 schreef:
Leuke combi! Probeer wel je ellebogen meer aan je lijf te houden.

Werk ik aan! :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:17

Mooi paard…vreselijke naam :D
Misschien is dit nog interessant om te bekijken. Vind het zelf altijd jammer dat we in Nederland dat enorme 'sta-zit-sta-zit" aangeleerd krijgen. Je hoort je dus te laten opgooien ipv zelf te gaan staan.
https://www.youtube.com/watch?v=6WfEjdk0gKs

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 17:25

Mooi dier is het toch!
Wat doe je om hem zo ontspannen te laten lopen, met zijn hoofdje mooi naar beneden? Ik vind dat zelf namelijk altijd lastig, helemaal met sommige manegepaarden..

Ik tem trouwens voor uitgelicht :D

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:04

Grappig, dit paard heb ik ook eens gereden op mijn toenmalige stage adres.
Leuk om hem hier tegen te komen, hij ziet er goed uit.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:26

leuk paard. waarom heeft hij een Mexicaanse neusriem? zou zelf de voorkeur geven aan een gewone neusriem, liefst zonder sperriempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 18:36

Danielleeee_ schreef:
Mooi dier is het toch!
Wat doe je om hem zo ontspannen te laten lopen, met zijn hoofdje mooi naar beneden? Ik vind dat zelf namelijk altijd lastig, helemaal met sommige manegepaarden..

Ik tem trouwens voor uitgelicht :D

Dankje! :D

Ik focus me eigenlijk niet zo op nageeflijkheid... ik heb liever dat hij eerst gewoon goed actief aan been is en ontspannen loopt. Dan komt de rest vanzelf wel. :)

@different

Wat grappig! Hij is nu net manegepaard, dus nu ziet hij er nog heel mooi uit. Helaas zal dat ook wel weer achteruit gaan...

@dingogirl

Men is zich er heel slecht van bewust dat een Engelse neusriem eigenlijk ook niet zo geweldig is. Ook als hij los zit drukt hij ontzettend op het wangweefsel wat weer pijnlijk op de kiezen drukt. Ik ben me ervan bewust dat een mexicaanse neusriem wat scherper is, maar daar maak ik geen gebruik van. Met een mexicaansr neusriem ontwijk je onder andere belangrijke zenuwen en bloedvaten die met een Engelse neusriem - ook als deze los genoeg zit - afgekneld worden. Ik merk dat paarden zeker meer ontspannen zijn met mexicaanse neusriem. :j

Helaas mogen we op manegepaarden niet zonder neusriem rijden (ik heb geen idee waarom), maar zodra ik een eigen paard hebt gaat die gehele neusriem er gewoon af. Nergens voor nodig dat ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:15

Niemand meer?