Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 22:26

Hey,
Na twee weken rust (door het warme weer vooral) heb ik Harley vandaag weer gereden.

Omdat hij een scheur in zijn tandvlees had, ([MD] tandvlees gescheurd wat doen?) ben ik naar stal gegaan met de gedachte om bitloos eens te proberen. Een vriendin stelde dat namelijk voor en ja waarom ook niet?

Het vertrouwen tussen ons zit goed, al zijn er enkele rijtechnische mankementjes die met les en training wel opgelost kunnen worden.
Hij reageert namelijk enorm slecht op mijn binnenbeen, in draf en galop breekt hij er doorheen en wijkt dus van de hoefslag af.

Een andere vriendin is mee geweest en heeft enkele foto's gemaakt.
Ik heb voornamelijk gestapt en enkele rondjes draf gedaan. In stap en draf heb ik dan vooral gefocust op het op de hoefslag blijven wat na enkele rondjes wel goed lukte.
Buiten in een weitje heb ik even galop gedaan maar dan zit er helaas geen stuur op.

Eerst lekker poseren in de bak

Afbeelding

Afbeelding

En daarna even naar buiten
Afbeelding

Stappen
Afbeelding

Draf moment
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Er zijn nog meer foto's (100 namelijk) maar heb voorlopig alleen deze van haar gekregen.

Harley is nog jong en wordt dus maar 2x per week gereden en 1x doen we grondwerk.

Let wel, dit onderdeel is rijden ITP en dus niet rijtechnische tips.

Angela schreef:
Moderatoropmerking:
We begrijpen dat jullie graag advies willen geven aan TS, en dat TS daarop wilt reageren. We willen jullie wel vragen om op jullie toon in de berichten te letten. En reageer niet op de man, maar op de bal. Alvast bedankt.

Laatst bijgewerkt door Angela op 01-09-16 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moderator opmerking verderop in het topic ook in OP geplaatst.

FjeLOVER

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:29

Gaaf!
Goed dat je bitloos rijdt!
Mag wel wat meer ongedwongen bij elkaar gereden worden, maar pony is idd nog jong dus lekker spelenderwijs beginnen!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:33

Heb je al eens geprobeerd om het wijken van de hoefslag te compenseren met een mini tikje op de binnenschouder (met een springzweepje)? Dat hielp bij ons erg goed, na een paar weken bleef hij netjes op de hoefslag zonder hulp van een zweepje.

Wat voor zadel heb je hier op? Heel mooie kleur
Laatst bijgewerkt door Eight op 29-08-16 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:34

Dan geen rijtechnische tips en ook geen opmerking over de leeftijd (hij is nu 3 jaar en 1 maand? Ik dacht uit je vorige topics namelijk dat hij nu niet bereden werd en je wachtte tot hij ouder was voor je verder ging rijden omdat je hem had ingereden als 2jarige?) - maar wel over het zadel: wat ligt dat akelig!
De voorkant het zadel ligt bovenop zijn schoft en schouderbladen in plaats van 3 vingers erachter en waar het zadel veel te groot is voor je pony, is het veel te klein voor jou: jij zit op de laatste foto bovenop de lepel (achterkant van de zit) en daarmee boort de achterrand van het zadel zich echt in de rug. Jij bent al behoorlijk lang vergeleken met de pony, maar als je ook nog een zadel met een te kleine zit gebruikt word je nog meer achterin het zadel gegooid en dat is een hele onprettige manier van rijden voor je pony.
Ik zou hier meteen mee stoppen en eerst op zoek gaan naar een zadel dat past, want helemaal bij zo'n smal, jong, iel en onbespierd ponytje gaat op deze manier rijden echt ten koste van hem en zijn rug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-08-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:39

Wat is hij nog een puppy!

Ben het eens met xyzutu2, gun dat diertje nog een jaar uitgroeien en zoek er dan eventueel een andere ruiter voor...

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:41

Ik zie nu dat je al best wel een poos op hem rijdt.. hoe oud heb je hem ingereden? En heb je daar hulp bij gehad of op eigen houtje gedaan? Voor een pony die al een poosje onder het zadel is vind ik hem erg schraal, maar zie in je profiel dat hij ook pas net 3 is geworden..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:44

Behalve dat ik het eens ben met de posters boven mij wat betreft leeftijd en zadel vind ik een touwhalster nou niet het meest duidelijk onder de bitloze optomingen. Bovendien zit bij deze de neusriem vrij los, waardoor je met je teugelclipjes tegen de onderkant van z'n hals komt en je dus eigenlijk aan z'n hals zit te 'trekken' ipv aan het touwhalster. De neus van je pony vindt dat vast fijn, maar het bevordert de communicatie niet, zeg maar.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:50

Ik ga mee met bovenstaande, het is een leuke pony maar een touwhalster is nou niet bepaald hét hulpmiddel waar je meteen mee gaat rijden.. Bitloos, top! Maar was dan gewoon met een halstertje gaan rijden ofzo.. Het zadel.. IK vind dat de foto's die zijn gemaakt geen fantastisch beeld geven van hoe alles precies zit..

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:50

Oef, wat is die iel zeg! Ik zou m nog even laten uitzwaren voor je er weer op stapt.

Wbt het zadel ben ik het eens met de mensen boven mij: dat ziet er niet goed uit. Te groot voor de pony en hindert hem in zijn beweging omdat het op de schouder ligt (en geloof mij; dat heb ik zelf meegemaakt dus ik weet waarover ik praat). En voor jou te klein. Is dit aangemeten door iemand? Want dan zou ik mijn geld terug vragen en elders een passend zadel kopen...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 05:11

Dit zadel is gigantisch in vergelijking met de pony. Veel te lang. Misschien groeit de pony nog wel een centimeter of twee, maar dit zadel gaat hem echt nooit passen, zijn rug is een flink stuk te kort ervoor.

Je lijkt op de onderste foto inderdaad te lang te zijn voor het zadel (vergeet niet dat je beenlengte eigenlijk de benodigde inches bepaalt, niet zozeer hoe zwaar je bent, want jij bent gewoon hartstikke slank), maar dat kan ook zo lijken door je zit. Wie weet pas je er wel net in als je een betere zit ontwikkelt, maar ik zou het hoe dan ook terugbrengen/verkopen/uit het raam gooien, want je maakt je pony kapot zo.

Laat eens een goede zadelpasser komen, en kijk wat de passende mogelijkheden zijn voor jou en je pony (als die er zijn).

Ik neem aan dat je les hebt (op eigen houtje aan de slag is niet slim), heeft je instructeur nooit gezien hoe beroerd dit zadel op je pony ligt? Zo nee, gooi die instructeur ook maar uit het raam. Je ziet van een kilometer afstand dat er een zadel met een pony aan het lopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:50

Dacht dat deze pony in een strak trainingsschema stond vanwege zijn knieproblemen... en dan bedoel ik: niet onder het zadel, maar aan de hand.... Wat gaat er toch telkens mis met jouw voornemens? Ik wilde eerst niet reageren, maar erger me weer dusdanig dat ik het niet kan laten. Wanneer stel je de belangen van je pony eens voor die van jezelf? Onaardig van mij? Ja misschien wel, maar ik begrijp het niet....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:08

Ik ga mee met de rest.. pony is nog veel te iel. Laat hem eerst lekker even uitzwaren, dit is gewoonweg sneu.
Ik vind op deze wijze jou ook gewoon te groot voor de pony namelijk. Is het nu een stevig exemplaar die goed doorgereden is met goede bespiering zeg ik oke. Maar nu klopt t echt niet. Arme harley :n

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:11

Wat een knapperd!

Misschien kan hij zijn schouder beter gebruiken dus makkelijker op de hoefslag blijven, als er een beter passend zadel op ligt? Proberen waard toch :)? Misschien is een boomlooszadel een idee, dat geeft hem die schoudervrijheid maar dan kan hij ook nog spieren kweken zonder dat het zadel daarna te klein wordt. Boomlooszadels zijn meestal ook goedkoper dan 'gewone' zadels.

Wie weet heb je er wat aan. Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:15

Super dat hij zo braaf is en bitloos direct accepteert. Als je van plan bent vaker bitloos te rijden dan zou ik gaan kijken naar een sidepull of kin/kaakgekruist systeem omdat deze optoming veel ruis veroorzaakt en je dus op die manier je stuur kwijt bent.

Je zadel lijkt op de foto's niet te passen. Niet voor jou omdat je vrij lange benen hebt en nu vreemd zit en niet voor je pony omdat het zadel op de schouder ligt en ook te lang lijkt te zijn.

Daarnaast is het diertje echt nog veel te iel en instabiel om met jouw lange lijf te gaan rijden naar mijn mening.

Je schrijft nog geen maand terug dat je gaat opbouwen ivm knieproblemen aan de lange lijnen en nu rij je dus al weer gewoon rond. Ik snap dat niet, waarom??

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:28

Harley is zo enorm braaf, eigenlijk jammer want daardoor wil jij gewoon te veel.

Ik ga met de voorgangers mee, zadel past niet en het is helemaal niet gek dat er geen stuur op je touwhalster zit want die is niet gemaakt om mee op druk te rijden en hij is te groot om mee te rijden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 10:39

Oef, ook ik ga volledig mee met de bovenstaande posts.

Je rijdt volgens mij met een Tekna als ik zo kijk, ik heb hetzelfde zadel. Rottige is in dit geval dat dit zadel al vrij kort is, heel veel korter wordt lastig dus dan zul je misschien wel inchmaten naar beneden moeten. Daar pas jij gewoon niet in, dit is al te krap. Kortom: gevalletje hele goede zadelmaker zoeken...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:35

Ik ga proberen om zo goed mogelijk te reageren. Sorry als ik ergens iets vergeet te melden.

Harley is zadelmak sinds half Juni. 2 weken voor hij 3 wordt (ik heb meer bokkers gezien die vroeger starten en geen commentaar krijgen op de leeftijd). Dus waarom ik dan wel?
Tevens rij ik hem niet elke week. Hij krijgt meer rust dan menig ander paard dat zadelmak gemaakt wordt. Heb er maar max 12x op gezeten en de meeste ritjes waren lekker rechtuit op straat.

Hij moet niet na 3 weken al in de Krul lopen. Daarvoor wordt hij ook te weinig getraind. Dat verklaart ook ineens zijn "schrale spieren", als ik hem wel 3x per week en dan echt elke week zou rijden zou hij er veel gespierder uitzien.
Hij wordt ook niet gelongeerd of bijgezet.

Zadel is gewoon goed voor mij. Foto is een momentopname. In stap en doorzitten bij draf kan ik een vlakke hand voor en achter me leggen en zit ik dus niet op de lepel. (Hoop dat vriendin snel de andere foto's stuurt dan zie je het namelijk)
Maar bij galop duw ik mezelf naar achter en hier ben ik op aan het letten in de lessen.
Ik heb 2x per week les maar niet op Harley hoor. Ik rijd in de les op een draver merrie die ook Nog eens lastig te rijden is, haar in galop zetten is moeilijk en qua gedrag vooral als ze hengstig is.

Wat het rijden met touwhalster betreft, dit was de eerste keer en als ik bitloos wil blijven komt er sowieso een andere optoming. Weet echter niet welke.

Harley zou tevens nog een cm of 5 groeien.
Of ik te groot ben betwijfel ik ten zeerste hoor. Ik Ben 1m60 en Harley 1m42, eenmaal als hij wat breder wordt zal ik er wel mooier op passen.
Een ander ruiter? Nee merci de meeste kleinere (en dus ook veel jonger) die ik bij mij zie rijden wil ik niet op Harley zetten. Hij LIJKT braaf maar hij is een serieuze puber op het moment.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:39

Volgens mij ben je echter al veel langer bezig met longeren etc TS, wat ook bij t zadelmak maken hoort...

Zadel kan goed voor jou zijn, maar niet voor je pony. veel te groot. er is bijna meer zadel dan pony :+
Nú ben je te groot gezien je pony nog totaal geen bespiering heeft en/of uitgezwaard is. En die uitzwaring is zo belangrijk. Waarom zo'n haast en die pony niet nog een jaar op de wei? Dan kan hij lekker uitzwaren. Dat anderen wel al bezig zijn op eerdere leeftijd betekent nog niet dat het goed is? of dat jouw pony hetzelfde type paard is? Zie je dan zelf niet dat het nog een echte puppy is?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:42

Art_Ificious schreef:
Hij wordt ook niet gelongeerd of bijgezet.

Je moet helemaal zelf weten wat je doet met je pony, maar er staan wel meerdere video's dat je longeert (óók met een bijzet) op je Youtube-kanaal. Sterker nog, je was acht maanden geleden al bezig met draven aan de lange lijnen :?

En ik dacht dat hij op een streng opbouwschema stond waarbij er aan de hand gestapt moest worden wegens zijn patella fixatie en ontsteking in het gewricht? Dat topic liep drie weken geleden nog, en nu zit je er al op, inclusief galop? Het e.e.a. strookt niet helemaal met elkaar. En zou toch nog eens kritisch naar dat zadel kijken. Het ligt op de schouder, zou je het op de plek leggen waar het hoort, dan komen de kussens op de lendenen. Het is gewoon te groot voor zo'n kleine pony.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 12:57

Ik heb nooit met bijzet gelongeerd. Hulpteugel in dat filmpje is geen bijzet. Sterker nog hij kon zijn hoofd gewoon omhoog doen.

Streng schema? Nee wel verplicht 3x per week trainen maar mocht ook ohz zijn.
Ik kom niet eens aan 3x per week omdat ik quasi fulltime werk en rijles Neem op de draver ipv op Harley. (Een uur is namelijk nog te zwaar voor hem denk ik)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:01

Tomato, tomato.

Paard wordt dus echter wel gelongeerd met behulp van bepaalde teugels ( :roll: ) al vanaf minimaal 2,5..

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:06

Wat jammer dat je je zo defensief opstelt. Komt je paard niet ten goede.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:09

Dat een uur te zwaar voor hem is dat weet ik wel zeker. Beestje is nog hartstikke schraal.
Ik zou maar zuinig zijn met je paardje en uitkijken met verkeerde training, zadels, touwhalsters (waar je ook eigenlijk geen contact mee moet nemen tijdens het rijden) etc.

Zou toch zonde zijn, het leukste is om zo lang mogelijk probleemloos van je topper te genieten :)

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:14

Ik zou deze pony nog minimaal een half jaar weg zetten. Laat hem lekker uitzwaren want dit is gewoon een iel propje die helemaal niet sterk genoeg is voor een ruiter op zijn rug. Daarnaast zeg je niet te longeren, maar waarom niet? Dat lijkt mij in dit geval nog beter dan rijden. Ik zou zorgen dat je hem wat gespierder krijgt zonder erop te zitten. De zomer had een mooie periode kunnen zijn om hem een aantal maanden vrij te kunnen geven.

Zelf hebben wij onze haf ook met 3 jaar ingereden. Echter zag deze er een stuk volwassener uit dan deze pony. Maar bedenk je ook dat het in het koppie allemaal veel is voor ze, mijn pony was na 10 minuten al moe van alle indrukken die hij kreeg. Gelukkig heeft hij van de winter nog 2 maanden stil gestaan en na het inrijden ook nog een paar weken. Hij gaat nu als een jekko en loopt super. Echt geloof me..neem je tijd!! Dat is het echt waard.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:35

Kijk nou eens goed naar deze foto's ;( Op foto 3 zie je het helemaal goed,hij staat er zo beroerd bij en is lichamelijk niet klaar om jou gewicht te dragen..Zijn linker achterbeen lijkt al helemaal niet in staat om goed te belasten..Echt om te janken vind ik dit,sorry :')