Speknek Dirkje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sequinoa

Speknek Dirkje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:57

Ja het voornamelijk spek, niet echt spier :')

In Februari kreeg ik de kans een prachtige FriesxFjord te rijden en ik heb geen moment spijt gehad! Behalve die eerste keer alleen rijden, toen doorzitten het commando voor galop bleek te zijn en de rem nogal roestig bleek te zijn :')

We zijn nu flink aan het oefenen op de balans, ontspanning en de tempo-controle. Stap en draf gaan qua tempo goed, de galop is nog steeds tja ehm een balansoefening voor mij.
De foto's zijn gemaakt op twee verschillende dagen, voor en na een stop van een maand (hoefzweer en een mislukte werkvakantie). Foto's grijze t-shirt zijn recent gemaakt, maar dat was met het gebrek aan zon al wel duidelijk :brr:.

1. Over deze mooie meid gaat het dus! De naam komt inderdaad niet helemaal overeen met het geslacht, haha
Afbeelding

2. Af en toe wordt artis gebeld voor een ontsnapt nijlpaard, maar dan blijkt het toch Dirk te zijn.
Afbeelding

3. Heel af en toe begint het al ergens op te lijken (ze loopt atm te diep, maar wij richten ons nu meer op gebalanceerd lopen en hebben les hierin)
Afbeelding

4. Af en toe wil ik ons al inschrijven voor een dressuurproefje
Afbeelding

5. Maar dan begin je aan de galop en is het toch minder mooi :')
Afbeelding

6. Meestal rijden we echter nog niet rond alsof we op de Spaanse Rijschool zitten -O- .
Afbeelding

7. Het is net Bambi's moeder met Bambi nog in de buik
Afbeelding

8. Maar dan komt weer een mooi momentje :D
Afbeelding

9. Nog even een poging doen tot halsstrekken met die speknek van d'r
Afbeelding

10. Artistiek momentje van de fotograaf.
Afbeelding

11. Het is gewoon net een Arabier soms behalve die buik dan
Afbeelding
Deze foto is mede mogelijk gemaakt door paardengeluidjes op de mobiel en een lichtelijk verwarde Dirk

Ja, ik moet meer lachen, dat doe ik altijd als ik nageniet :D :D

_karin_

Re: Speknek Dirkje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:01

Wat een ontzettend knap dier!!! <3 En die kilootjes kon ze inderdaad wel missen. Lekker kilometers maken en genieten samen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:04

Wat een gave kruising!! Hoe groot is ze? Ze ziet er zo groot uit! Echt gaaf!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:05

Gaaf dier en wat een grappige naam voor een merrie :+

Klein tipje: ze moet u hand volgen, jij moet je handen hoger houden. :)
Ben benieuwd naar het volgend topic want het is een enorm gaaf dier, mag wel wat kg's af.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:08

Mooi dier!
Ze is wel echt veel en veel te zwaar... Dat is voor paarden ook echt slecht hoor. Word daar wel wat mee gedaan qua dieet?

Op de foto's waarop je haar mooi vind lopen zet jij wel je armen en handen volledig op slot. Word daar in de les niks van gezegd?

Probeer voor je uit te kijken over de oren van je paard heen, dan zit je automatisch meer op je kont en liggen je benen mooi langs je paard naar beneden.

Veel succes met oefenen!

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 18:13

Ja, we zijn hard bezig met de strijd tegen de kilo's. Helaas kent ze het principe 'vol is vol' niet en gaat ze meer voor 'er is altijd wel plek voor een grassprietje meer'. Op dit moment staat ze wel op de weide, maar ik weet zeker dat er in de herfst en winter flink wat kilo's af gaan. In het echt is ze al flink strakker hoor, maar we zijn er iig mee bezig. De nijlpaard foto is dan ook lichtelijk 'ongelukkig' genomen.

@memere, bedankt voor de tip! Ik zal er op letten :).

@ineke, ja daar wordt idd aan gewerkt, ze kan soms nogal sterk zijn en dan trekt ze me naar beneden waardoor ik me automatisch sterker maak maar ik zal wat meer mijn best doen om mijn armen meer te ontspannen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:14

Mooie kruising!
Op die laatste foto zie je echt dat friezen hoofdje.
Lekker door blijven trainen dan gaan die vetjes er vanzelf af!
Het ziet er nu al netjes uit :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:14

Hé, wat leuk een naam genoot en het is echt wel een vrouwelijke naam!
En ze ziet er leuk uit! :)

Groet Karin. (dat is mijn roepnaam)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:23

Precies, de foto's waar je blij mee bent zijn nou net de slechte momenten. De momenten waar je de plank volledig mis slaat. Doe mij maar foto 6 en 7, waar er een nette verbinding is en een meer ontspannen houding van jouw uit. Op alle andere foto's loopt hij zwaar op de voorhand, te diep en in een gedwongen krul. Daarnaast houd jij je handen te dicht bij het zadel, zet jij je handen helemaal vast en kukel je ook iets voorover. Je dwingt zijn hoofd omlaag door je handen op die manier vast te zetten, waardoor die krul komt die jij zo mooi vind. Het is geen nageeflijk lopen uit ontspanning, het is hoofd omlaag omdat het paard gedwongen word omlaag te gaan. Dat zie je ook door dus foto 4 waar je een boogje in de teugels hebt. Een paard in ontspanning zal je hand volgen, maar dat gebeurd hier dus niet, waardoor een boogje in de teugels ontstaat. En van, dat ze je omlaag trekt.. Tja, jij dwingt haar met je houding omlaag. Jij trekt haar dus omlaag. Logischerwijs gaat zij terugtrekken en een paard zal qua kracht altijd winnen. Dat is dus helemaal niet wat je wilt hebben.

Focus je wat minder op de voorkant. Een goede houding, ontspanning, soepel rond kunnen sturen en actiefheid vanuit de achterhand door dus veel overgangen, veel figuren, veel stelling etc, dat is belangrijk. Vanuit daar komt nageeflijkheid vanzelf wel. Nu ligt alle focus op de voorkant... En dat is verkeerd. Laat die voorkant even voor wat het is. Als je lesgeefster ook heel veel bezig is met de voorkant zou ik toch kijken naar een andere lesgever.

Wel een prachtig paard, dat wel. Succes :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:40

Ik ben fan van de kleur <3

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:47

Wat een ruig paard!

Maar ik volg Eline in het commentaar. Ik vind het enorm storend hoe je je handen vast zet en een bepaalde houding afdwingt.

Ik hoop dat je instructeur je hier niet toe aanzet. Ik zou je persoonlijk echt terug fluiten en eerst aan jou eigen houding gaan werken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:52

Gaaf dier !!!

Idd de foto's die jij goed vind zijn juist minder en de foto's die je minder vind zijn een begin naar iets goeds :D

Hoe veelste dik ze is valt ook wel mee hoor, ze is wat te dik, ja, maar ze heeft ook een redelijk lang en breed lijf met korte pootjes :P Die zal haar hele leven 'dik' ogen, maar ach, dat heeft juist ook wel een charme :D

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:04

@eline/fortitude. Zo zie je maar dat foto's moment-opnames zijn! Ik ben een leek op het gebied van foute dingen zien (tja, ik zit niet in de wedstrijdsport en zie weinig echt goede ruiters rijden) dus ik vond het een mooi moment, maar weet nu wel beter :'). Dirk is niet gunstig gebouwd om zich goed te dragen op de achterhand, haar voorhand is nogal zwaar waardoor ze automatisch op de voorhand valt. Plus dat ik de eerste ben sinds tijden die haar serieuzer in de bak rijdt. Mijn focus ligt totaal niet op rond rijden, normaliter rijden we dan ook rond met het hoofd op buitenrit-stand. Nagefelijk lopen boeit me vrij weinig omdat ik mijn focus heb op tempo-controle. Ze is niet echt gewend om op een lager tempo te lopen en loopt af en toe nog onder me uit waardoor ik haar in moet houden. Soms dringt een kleine hulp niet tot haar door en moet ik een grote hulp gebruiken. Vaak rijdt ik met losse teugel omdat dit beter werkt bij dirk, dan kiest ze zelf haar houding. Dit kan te diep/te opgekropt zijn. Ik zal je tips over mijn handen meenemen als ik de volgende keer ga rijden.

Ik ben hartstikke tevreden met mijn instructrice en wil nog even aanstippen dat deze foto's momentopnames zijn hoe cliché dit ook klinkt.
ik mishandel haar nou ook weer niet :')

@toydoll. Ze is wel te dik geweest, maar het blijft idd een spekkie. Wat wil je met een fjord als ouder haha.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:11

Ik vind het een erg leuk paard die wel wat kilo's mag verliezen. Je komt op mij over dat je echt het heel graag goed wil doen voor je paard en dat is fijn om te zien! Wat je zegt over het graseten, misschien een graasmasker proberen? Je zal je paard er wel echt mee helpen als ze nog meer zal afvallen. Probeer te werken aan de constante verbinding want zoals je denk ik wel ziet, op alle foto's die jij mooi vind is er geen verbinding waardoor je paard dus in haar eigen houding loopt. Heel veel succes met deze mooie poown!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:16

Wat een gaaf beest <3 leuke fotos!!

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:31

@kalender, een graasmasker zou misschien wel een heel goed idee zijn. Ik zal het doorgeven aan de eigenaresse!