'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 19:44

Spierpijn is wat ik heb na gisteren :Y) en voor wat betreft met de billen bloot... Ik vind het doodeng om te plaatsen, ik ben een redelijke perfectionist en trek me soms teveel het commentaar van een ander aan.

Na dit:
lucifertje @ [ITP] 1 foto zegt meer dan 1000 woorden.

en dit:

[IM] Vegas G.E.P. aka Mister V. Mijn zwarte parel is er niet meer

Is uiteindelijk de tijd weer gekomen dat ik te paard ging. Nadat we in mei dit jaar op de nieuwe stal zijn gekomen ben ik Briljant 1x per week gaan rijden ipv longeren. Echte angst heb ik niet gehad maar ik ben wel voorzichtig geworden en zal de spanning/enge dingen niet snel opzoeken. Zodoende gebruik ik ook niet de hele bak, aan de kant bij de A zitten namelijk boskabouters en die zitten er alleen als ik rijd. Dit zeg dus meer over mij dan over Briljant.

Korte samenvatting:
- Ik rijd Briljant sinds mei 1x per week
- Ik heb 2x per maand les
- Ik heb ongeveer B-L1 niveau
- Briljant is 10 jaar
- Briljant is M1 geklasseerd

Zoals jullie kunnen zien in de filmpjes ben ik nog wel eens wat uit balans, hier wordt hard aan gewerkt. Ik ben geen natuurtalent en zal dit ook niet worden :+ . Ik doe mijn uiterste best en merk wel dat we vooruit gaan. Het zadel is voor mij niet fijn, ik bots met mn schaambotje tegen de kamer maar wees gerust er is een nieuw zadel onderweg. Ik heb zelf ontzettend genoten van de les en ben echt voor mijn gevoel weer een stuk vooruit gegaan met genoeg aandachtspunten waar ik verder aan kan werken. Dat zijn aanleuning nog niet constant is ligt aan mij. Ik vind het erg moeilijk om contact, verbinding en impuls te houden en dan ook nog eens stil te zitten. Uiteindelijk vond ik het heel erg fijn gaan en zie je echt een verschil van de eerste 5 minuten en het einde van de les. Ik heb wel meer rechtsom gereden dan linksom maar ik ben linksom niet vergeten.
Houdt in je achterhoofd dat ik maar 1x per week rijd, ik zal dus niet zo snel veel progressie boeken.

Veel kijk plezier en ik heb het commentaar van Rien expres niet weggehaald, dan kunnen jullie ook horen wat hij bedoelt.

Eerste 5 minuten: Check ook even wat Rien zegt rond 1.10 minuut :D
https://www.youtube.com/watch?v=6ciyvUQrOGs

Hierna zijn we vrij snel gaan galopperen, daar wordt Briljant fijner en losser van.
https://www.youtube.com/watch?v=0GUrlASyo3s

Stukje stap tussendoor:
https://www.youtube.com/watch?v=JLrbrytDkkI

En toen linksom
https://www.youtube.com/watch?v=kJZ4_VOYxTY

En weer rechtsom. Hier vind ik Briljant een stuk verbeteren
https://www.youtube.com/watch?v=1A4FC3lfu0o

Klaar, met nog een tip van Rien.
https://www.youtube.com/watch?v=AcovPEG7o1Q

Genoeg stof tot nadenken en oefenen. Oh ja ik zit ook iets teveel op rechts, ben ik me van bewust alleen werkt lijf en hersenen niet altijd samen. Als laatste, mijn zus is nogal wiebelig :Y)

Myrthe64

Re: 'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:05

Ik kan de filmpjes niet zien :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:17

Wat leuk om Briljant ook onder jou te zien! Heb alle video's gekeken, vind dat commentaar van Rien ook heel leerzaam :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 20:25

Wat een sympathieke man! Leuk!
Lekker met je billen bloot, maar dat is alleen maar leerzaam. Lekker samen genieten :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 20:26

Myrthe64 schreef:
Ik kan de filmpjes niet zien :n

Ohh no :( Geen idee wat ik daar aan zou kunnen doen. Ieder die het linkje hier aanklikt zou het moeten kunnen zien. Ik kan nog 1 ding proberen maar dat kost ff wat tijd.

Focussed schreef:
Wat leuk om Briljant ook onder jou te zien! Heb alle video's gekeken, vind dat commentaar van Rien ook heel leerzaam :D

Commentaar is leerzaam he! Heb de filmpjes zelf ook nog een aantal keer gekeken, je krijgt toch mega veel informatie tijdens zo'n les en nu kan je het op je gemak nog ff terug zien.

Ohhh en nog een klein dingetje... Hoe groot denken jullie dat Briljant is? En niet ergens spieken of opzoek :P Ben gewoon erg benieuwd wat jullie denken.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:32

Ja, ik kan het ook zien nu! Heel leerzaam inderdaad, en het rijden ziet er heel vriendelijk uit!

Hoe groot hij is, 170/175? Hij oogt niet klein in elk geval

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 21:37

Jaaaa! Het topic van jou met Briljant :)

Jullie hebben het echt supergoed gedaan gisteren tijdens de les. Van een 3 maanden geleden nog vrijwel niet rijden, nu Briljant en jezelf zo fijn kunnen verbeteren vind ik echt top. Zeker na alles wat je meegemaakt hebt.

Ik ben trots op jullie <3 :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 09:32

Euforie schreef:
Wat een sympathieke man! Leuk!
Lekker met je billen bloot, maar dat is alleen maar leerzaam. Lekker samen genieten :j

Het is heel leerzaam en genieten doen we optimaal!

Myrthe64 schreef:
Ja, ik kan het ook zien nu! Heel leerzaam inderdaad, en het rijden ziet er heel vriendelijk uit!

Hoe groot hij is, 170/175? Hij oogt niet klein in elk geval

Helaas, Briljant tikt net de 1.61 aan :o

_Lucifertje schreef:
Jaaaa! Het topic van jou met Briljant :)

Jullie hebben het echt supergoed gedaan gisteren tijdens de les. Van een 3 maanden geleden nog vrijwel niet rijden, nu Briljant en jezelf zo fijn kunnen verbeteren vind ik echt top. Zeker na alles wat je meegemaakt hebt.

Ik ben trots op jullie <3 :D

Ik ben super blij dat ik van jou Briljant mag gebruiken!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:52

Ik vind het erg leerzaam. En je ziet heel mooi de weg die je aflegt in zo'n les! Zeker verbetering te zien aan t eind.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:39

Leerzame filmpjes inderdaad, ziet er goed uit! Dat je maar 1 keer per week rijdt zou ik zo niet zeggen +:)+

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:44

Leuke combi! Je hebt nog wel wat werk, maar hè, jullie zijn pas sinds mei met elkaar bezig. In basis werken jullie al echt lekker samen en ziet het er heel vriendelijk uit. Zeker een leerzame les. Veel plezier en succes!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:16

Wat leuk dat je weer lekker aan het rijden bent Lies! Ziet er goed uit +:)+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:33

Gaaf TS!
Zelf rij ik niet meer, maar ik men nu wel.
Ik zie heel veel van mijn mennen terug in wat Rien zegt.
Eigenlijk doe ik dat puur op gevoel, en van achter naar voren.
Maar het is heel mooi om te zien dat Rien dit ook zo ziet.
Mijn pony gaat er ook altijd ontzettend snel mee vooruit en hij is altijd blij tijdens het trainen, gewoon omdat hij niet overvraagt wordt.
Stap voor stap, en zoals Rien zegt: in het begin ziet het er niet uit maar dan komt vanzelf, de waarheid als een koe.

Bedankt voor het delen! :j +:)+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:47

Leuk dat je les gefilmd is
Wil ook al zo lang een filmer tijdens m'n les
En riemen geeft fijn les , heerlijk sympathiek en vriendelijk naar beide

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:22

Echt super gaaf!!! Netjes gereden en mooi paard. Je zou niet zeggen dat ie maar 1,61 is.
Leuk en leerzaam om naar te kijken ook! Fijne en rustige manier van lesgeven heeft Rien.

Ik heb vorig jaar een paard bij Rien gekocht en ooit bij hem lessen staat sindsdien wel op mijn bucket list. :o

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:39

Het is echt een aanrader om er te lessen. Bedankt allemaal voor het leuke commentaar! We trainen lekker verder en gaan met de tips aan de slag.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:12

Fijn dat je dit hebt gedeeld! Wat geeft hij fijn les :D Niet vasthouden aan de kop, maar lekker de ruimte op laten zoeken. Heel gaaf!

Prachtig paard ook inderdaad :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:49

Wat super leuk dat je dit plaatst!!! Heel leerzaam voor ons allemaal. Wat geeft die man fijn les!
Ik heb wel een vraagje, in het eerste filmpje zegt hij nog niet teveel wendingen rijden. Ik ben zelf bij het losrijden altijd erg van de voltes, van hand veranderen, 8-jes, oftewel wendingen. Wat was de reden dat hij vond dat je dat nog niet moest doen?
En kwam hij gewoon bij jullie op stal lesgeven of waren jullie bij hem? Ga je vaker bij hem lessen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:56

Wat geeft hij fijn les he!? Zou graag nog eens bij hem lessen, heb daar maar 4 x gelest, maar jongens wat heb ik toen veel geleerd.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 17:38

Pippaa schreef:
Fijn dat je dit hebt gedeeld! Wat geeft hij fijn les :D Niet vasthouden aan de kop, maar lekker de ruimte op laten zoeken. Heel gaaf!

Prachtig paard ook inderdaad :j

Thanks! Ik vind het een hele fijne manier van les.

oji schreef:
Wat super leuk dat je dit plaatst!!! Heel leerzaam voor ons allemaal. Wat geeft die man fijn les!
Ik heb wel een vraagje, in het eerste filmpje zegt hij nog niet teveel wendingen rijden. Ik ben zelf bij het losrijden altijd erg van de voltes, van hand veranderen, 8-jes, oftewel wendingen. Wat was de reden dat hij vond dat je dat nog niet moest doen?
En kwam hij gewoon bij jullie op stal lesgeven of waren jullie bij hem? Ga je vaker bij hem lessen?

Jazeker, omdat ik wat onstabiel ben haal ik hem met teveel wendingen uit zijn eigen balans. En dat willen we juist voorkomen omdat hij rechts wat strak is. Mijn zus is verder in de training en die rijdt meer wendingen.
Mijn vaste instructrice is bevriend met hem en heeft bij hem leren rijden en lesgeven. Hij komt hij bij ons op stal maar ook alleen als er meerdere combinaties zijn. Ja we lessen sowieso vaker bij hem, meestal doen we zo eens per 3 maanden en dan borduur ik verder met m'n vaste instructrice.

Sjolvir schreef:
Wat geeft hij fijn les he!? Zou graag nog eens bij hem lessen, heb daar maar 4 x gelest, maar jongens wat heb ik toen veel geleerd.

Echt he!! Ik heb ook zo'n zin om weer direct aan de slag te gaan en te oefenen :D

Ik vind het ook super leuk om te horen dat iedereen het zo leerzaam vind. Dat was ook precies mijn doel om dit te plaatsten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:00

lucifertje schreef:
Jazeker, omdat ik wat onstabiel ben haal ik hem met teveel wendingen uit zijn eigen balans. En dat willen we juist voorkomen omdat hij rechts wat strak is. Mijn zus is verder in de training en die rijdt meer wendingen.
Mijn vaste instructrice is bevriend met hem en heeft bij hem leren rijden en lesgeven. Hij komt hij bij ons op stal maar ook alleen als er meerdere combinaties zijn. Ja we lessen sowieso vaker bij hem, meestal doen we zo eens per 3 maanden en dan borduur ik verder met m'n vaste instructrice.

Interessant!! Ik herken nl veel in je verhaal. 2,5 jaar geleden zelf ook na een val lelijk in de lappenmand gekomen. Rug gebroken en wat nare nabranders daarvan. Af en aan wel meer en minder fanatiek kunnen rijden maar afgelopen jaar was weer dramatisch. Sinds 2 maanden weer meer serieus aan het oppakken (en hopelijk nu blijvend) en merk zelf ook dat ik heel veel balans en veel van mijn onafhankelijke zit ben verloren. Grappige is dus dat ik juist zo veel 8-jes rij en van hand verander omdat ik het idee heb dat ik dan zelf het minst uit balans raak en mijn paard minder de kans geef om me op 1 kant te zetten, maar dit werpt weer een andere kijk op de zaak. Zal het eens met mijn instructrice overleggen of ik misschien ook juist door veel te wisselen en wenden mijn paard teveel uit balans haal.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:03

Leuke combi zijn jullie!

Super leuk en leerzaam om te zien.

Je ziet jullie als combinatie groeien tijden de les.

Succes samen. Veel plezier met rijden, geniet ervan!

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 18:57

Zo wat een verhaal zeg, het is je niet echt makkelijk gemaakt.
Enorm leuk dat je weer op een paard zit en vind het ook heel tof om in de filmpjes de vooruitgang te zien! Ziet er fijn uit! :j

En die manier van lesgeven blijft echt op nummer 1 staan bij mij. Jaar bij hem gewerkt en heel veel les gekregen en op paarden mogen rijden, nog steeds enorm blij mee en dankbaar voor alle dingen die ik daar heb geleerd (is nogal wat namelijk haha!)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:29

Oji, het ligt er ook nog aan wat voor amazone je bent. Ik ben er bij zo'n flexchairtraining achter gekomen dat ik een dynamische ruiter ben. Dit houdt in dat ik sneller uit balans ben en dat ik mijn bekken meer moet leren stabiliseren. Het kan zijn dat jij zelf een statische amazone bent en hierdoor je paard minder uit balans haalt.

Smurvaas: Dank je wel :D

Paardenmiep: Nee, makkelijk is het me zeker niet gemaakt, maar ook daar leer je van. Wat gaaf dat je zo lang bij hem gereden en gewerkt hebt. Kan me goed voorstellen dat je daar zoveel van geleerd hebt.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:43

Super leerzaam, dank je wel voor het delen!