Daar sta je dan in tenue met paard in de kliniek..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sfh1992

Daar sta je dan in tenue met paard in de kliniek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:05

Afgelopen zaterdag heb ik samen met mijn paard Creasure meegedaan aan 2x BB90 met in mijn achterhoofd dat als ze braaf zou zijn dat ik met de regiokampioenschappen dan B zou gaan starten.

Na 2 super fijne foutloze rondjes rijd ik de baan uit en werd ik erop gewezen dat Creasure bloed op haar hoef had (na 100 keer te hebben teruggekeken op het filmpje zijn we erachter gekomen dat het ook nog gebeurd is net voor ik haar terugnam in stap |( ), na snel gekeken te hebben zijn mijn moeder en ik snel naar de trailer gegaan waar wij de wond die op haar kroonrand/hoef (linksvoor aan de binnenkant) zat hebben schoongemaakt. Gelukkig was er een hoefsmid aanwezig en toen hij ernaar gekeken had stuurde hij ons toch wel met spoed door naar VCHN onze lokale dierenarts. Creasure liep in stap gelukkig niet kreupel maar tijdens het weg draven voor de smid was ze toch echt kreupel ;(

Let op, niet voor mensen die niet tegen bloed/wonden kunnen! :j

Afbeelding

Bij de EHBO post heb ik een rolletje drukverband meegekregen en dit heeft de smid strak eromheen gebonden voor transport, toen gingen we eindelijk op weg naar Slootdorp.

Afbeelding

Daar aangekomen werden we meteen geholpen, de dienstdoende dierenarts haalde het verband eraf en ging de wond van alle kanten bekijken. Hij zei dat we (gelukkig) geen fotoś ervan hoeven te maken omdat ze er gewoon op stond, hij verwachtte geen breuk o.i.d. want dan had ze hele andere symptomen vertoont.

Hij gaf aan dat het wel een kritisch puntje was want vanuit de kroonrand word de hoef gemaakt en het kan zijn dat dit blijvende schade geeft aan haar hoef. Hij heeft het goed ontsmet, vette gaas erover, dikke watten, zwarte flexitape, blauwe flexitape en duckttape. Ze mag alleen met droog weer/ droge ondergrond naar buiten (mazzel voor C dat het tropisch warm gaat worden) en ik moet dinsdag (vandaag 19-07-2016) om 11.45 uur terug komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis heb ik haar lekker op de wei gedaan waar ze heerlijk ging staan grazen, 's avonds heb ik haar wel naar binnen gehaald i.v.m. de voorspelde regen en dat maakte het ook weer spannend hoe zij de volgende dag haar box uit zou komen. Mijn moeders paardje Max heeft ook zoiets soortgelijks gehad na een klap van een ander paard. Hij kon de nacht nadat het gebeurd was niet meer uit zijn stal komen en viel bijna om van de pijn.

De volgende dag kon ze niet wachten om naar buiten te gaan, ze liep al snelwandelend met me mee naar het land! De grond was ondertussen al goed opgedroogd om haar lekker buiten te zetten, ze ging heerlijk liggen rollen en daarna haar vriend Sam begroeten.

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft eigenlijk tot gister geen pijn vertoond, ze stapt normaal en volgens mij heeft ze geprobeerd haar verband eraf te bijten want het was helemaal aan stukken gescheurd gister :P

Ik ga straks weer naar stal om haar weer terug naar de kliniek te brengen, word vervolgd dus! :)

MarliesV

Re: Daar sta je dan in tenue met paard in de kliniek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:08

Hoe is het gebeurd? Kan je dat ook zien op het filmpje?
Bijzondere plek voor een wond, aan de buitenkant van de hoef zo te zien? Of lijkt dat zo door de foto's?

Heel veel beterschap met je paard en hopelijk knapt ze helemaal weer op!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:08

Wat een gekke verwonding ... vraag mij echt af hoe dit gekomen is?
Sterkte!

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:09

De foto's doen het niet voor mij, maar dat moest schrikken zijn! Fijn dat ze zo gemakkelijk het land weer op gaat, dat heelt vast snel. :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:16

Och jakkes, dat is raar terug komen zeg! Geen fijne wond! Is ze er met haar proppen op gaan staan? Ik hoop voor je dat t gauw weer opknapt!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:28

Auw.... arm ding. ;(
Wat heeft ze precies gedaan om dit zo open te krijgen? Moet toch een flinke klap geweest zijn, dat je dat niet gevoeld hebt?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:32

Arme Ctje :( hoop je snel weer te zien op CC! :(:)

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:34

MarliesV schreef:
Hoe is het gebeurd? Kan je dat ook zien op het filmpje?
Bijzondere plek voor een wond, aan de buitenkant van de hoef zo te zien? Of lijkt dat zo door de foto's?

Heel veel beterschap met je paard en hopelijk knapt ze helemaal weer op!

Op de foto vertekend het beeld een beetje, het is haar linkervoor hoef, het is aan de binnenkant van haar voet.

Ze is met haar ene hoef tijdens het draven/stappen (terugnemen vanuit draf iig) erop gaan staan, gelukkig geen kalkoenen, dan was het juist veel erger geweest. Springschoenen kan ze niet om vanwege een overgevoeligheid daarvoor, ze presteert het om zelfs springschoenen met bont wondjes van te krijgen.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:38

AbbyBlues schreef:
Auw.... arm ding. ;(
Wat heeft ze precies gedaan om dit zo open te krijgen? Moet toch een flinke klap geweest zijn, dat je dat niet gevoeld hebt?

Dat is dus het gekke, ze liep niet meteen kreupel en zo'n harde klap was het niet van bovenaf. Anders was ik er meteen afgesprongen. Op het eind van het filmpje kun je het zien:

https://youtu.be/XfVzPJIXhp8

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:39

maava schreef:
De foto's doen het niet voor mij, maar dat moest schrikken zijn! Fijn dat ze zo gemakkelijk het land weer op gaat, dat heelt vast snel. :D

We blijven positief! *D

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:54

Voor de mensen die erover beginnen waarom ik geen springschoenen om had, ik heb met haar van bont tot hoefbalbeschermers geprobeerd maar ze krijgt overal wondjes van na al een paar minuten gebruik, dus als iemand de gouden tip qua springschoenen heeft hoor ik deze graag :')

Op het eind van het filmpje kun je zien hoe en wat er gebeurd is.

https://youtu.be/XfVzPJIXhp8

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:59

Heb je ook wel eens springschoenen zonder klittenband gebruikt? Gewoon de rubberen die helemaal rond zijn en je over de hoef heen trekt?

Ik heb t filmpje gezien maar kan nog niet echt zien wat er nu precies gebeurt.. het is echt maar n heel klein ongelukje

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 09:59

Al lycra (zeg maar badpakstof ;-)) overtrekken over de springschoenen geprobeerd? Is even knutselen maar dat heeft hier het probleem opgelost.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:19

Oei wat een vervelende plek ook! Hoop dat het snel over is. :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:24

ooit had een pony van mij de zelfde verwonding, dat kwam helemaal goed alleen zat er wel een soort van bultje maar dat was het enige. geen ontstekingen nog pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:30

Je ziet haar wel gelijk flink onregelmatig lopen. :(:)

Ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:36

TS, als het goed is zijn er van Veredus springschoenen met
een lederen binnenkant.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:38

Auw, wat balen zeg! :( Veel beterschap aan je mooie paardje!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:42

Wow dat ziet er best heftig uit. Op het filmpje zie je inderdaad wel waar het vermoedelijk gebeurt moet zijn.
Hoop voor jou dat de hoefgroei wel nog mooi en gelijk verloopt. Mijn paard heeft een soort gelijke plek gehad. Daar is de hoefgroei iets anders geworden waardoor hij nu continu strijkt.
Werken de hoefbalbeschermers niet? Die zitten echt strak om de hoef heen, dus schuren niet. Mijn paard is daar ook gevoelig op, ik heb nu die van Horse en passion en die doen het goed.
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door liedjuh2 op 19-07-16 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:43

Erg balen!

Mijn paard heeft 2x zon verwonding gehad op de kroonrand (daarom nu altijd springschoenen om in het land) en het is beide keren in ongeveer 3 weken helemaal genezen!
Let wel goed op voor wildvlees!

Veel beterschap!

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:58

horsies5 schreef:
Heb je ook wel eens springschoenen zonder klittenband gebruikt? Gewoon de rubberen die helemaal rond zijn en je over de hoef heen trekt?

Ik heb t filmpje gezien maar kan nog niet echt zien wat er nu precies gebeurt.. het is echt maar n heel klein ongelukje

Die heb ik inderdaad liggen! Alleen met een dikke laag vasaline in de koot is het te doen..

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:58

maximuss schreef:
Al lycra (zeg maar badpakstof ;-)) overtrekken over de springschoenen geprobeerd? Is even knutselen maar dat heeft hier het probleem opgelost.

Bedankt voor de tip! Iets wat ik zeker ga proberen!

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 13:59

BloemBloem schreef:
TS, als het goed is zijn er van Veredus springschoenen met
een lederen binnenkant.

Daar ga ik naar op zoek! Bedankt voor de tip!

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:01

liedjuh2 schreef:
Wow dat ziet er best heftig uit. Op het filmpje zie je inderdaad wel waar het vermoedelijk gebeurt moet zijn.
Hoop voor jou dat de hoefgroei wel nog mooi en gelijk verloopt. Mijn paard heeft een soort gelijke plek gehad. Daar is de hoefgroei iets anders geworden waardoor hij nu continu strijkt.
Werken de hoefbalbeschermers niet? Die zitten echt strak om de hoef heen, dus schuren niet. Mijn paard is daar ook gevoelig op, ik heb nu die van Horse en passion en die doen het goed.
Succes ermee.

Bedankt! Ik heb de hoefbalbeschermers van Veredus in bezit, ze krijgt in haar kootholtes al snel van die vervelende plekjes ;(

Die jij bedoelt heb ik nog niet geprobeerd! Ik zet hem op mijn lijstje, bedankt voor de tip!

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 14:06

Ik kom net van de kliniek af met redelijk goed nieuws! Haar wond en hoef zijn goed aan het genezen! Ze hebben het stukje hoef wat los zat door een hoefsmid weg laten snijden. Echter is haar kroonrand wel beschadigd dus het is afwachten hoe dat zal gaan groeien maar de veearts en hoefsmid maakte zich daar geen zorgen over.

Het is vooralsnog ingepakt, en ze moet 's nachts naar binnen i.v.m. de dauw. Donderdag komt de dierenarts weer om naar het verband te kijken maar ze ziet een voorspoedig herstel in het vooruitzicht!Afbeelding