Verslag Rieky Young

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Verslag Rieky Young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:52

Nou, ook ik met de billen bloot :D

---

Een dag op bezoek bij Rieky Young

Op 18 juni 2016 was het weer zover, de jaarlijkse aftrap van Horse Event voor de Bokt fotografen en reporters. Samen met Bokt en Academy Bartels bezochten wij dit jaar de grote westernstal van Rieky Young in Vorstenbosch. Zij is op haar negentiende begonnen met reining, een tak van de westernsport. Hoe leuk was het dan ook dat een week voor de clinic, zij Nederlands kampioen reining werd met Frozen Tropical. Rieky doet al jaren mee op hoog niveau en inmiddels heeft ze dan ook een plekje op stal waar al haar gewonnen beelden staan. In 2014 deed zij mee met de wereldkampioenschappen en in 2015 werd zij Nederlands kampioen met Brady Chex.

Rondje stal
Eenmaal aangekomen en aan elkaar voorgesteld, kregen we een rondleiding. Op haar stal heeft ze meer dan 45 paarden staan, waaronder haar eigen paarden en trainingspaarden. Dit waren voornamelijk quarter horses, maar hier en daar vond je ook een KWPN’er. Ons oog viel meteen op een paar prachtige hengsten, die maar wat graag wilden dat onze aandacht naar hun ging in plaats van naar Rieky. Quarter horses zijn vaak maar tussen de 1.38m en 1.62m groot. In eerste instantie zou je dus denken dat ze alleen geschikt zijn voor kleine mensen, maar door hun gespierde bouw past eigenlijk iedereen erop. Met meer dan vijf miljoen ingeschreven paarden bij het Amerikaanse stamboek, behoort dit ras zelfs tot de grootste ter wereld.

Loslopend wild
Onderweg komen we ook een loslopende geit tegen. Deze schijnt geluk te brengen. Rieky vertelde dat ze vroeger een geit hadden en toen deze overleed wilde ze geen nieuwe geit. Vervolgens hadden ze een jaar lang alle ellende die je kon bedenken, dus toen er werd gevraagd wat ze voor haar verjaardag wilde, was het antwoord “Doe maar een geit.”

Workshop
Na de rondleiding waren wij weer terug naar de kantine. Deze kantine was echt in cowboy style. Meerdere keren hoorde ik de vraag of het hoofd van de koe die aan de muur hing, wel echt was. Helaas heb ik hier nog steeds geen antwoord op. We hadden uitzicht op de binnenbak, waar op dat moment een zadel werd gepast. De reporters kregen een workshop schrijven. Er werden do’s en don’ts verteld en uitgelegd wat de verwachtingen waren van de reporters. Bij mijzelf voelde ik lichte spanning opkomen, het was nu dan echt begonnen en de komende periode zouden we aan de slag gaan voor hun.

Tijd voor actie
Na de workshop was het dan zover, we zouden Rieky in actie zien. Zij zou met de zes-jarige Spring rijden en enkele oefeningen laten zien en tegelijkertijd zou ze uitleggen wat de reden erachter was. Al snel was duidelijk dat ze een super conditie had, moeiteloos bleef zij doorpraten terwijl ze ondertussen flink aan het galopperen was. Zo vertelde ze dat het paard waar ze nu op reed eerst extreem bang was, maar dat Spring nu ook kon ontspannen omdat zijzelf goed ontspande. Tijdens de clinic reed ze verschillende oefeningen uit de reining, zoals sliding stops, spins, rollbacks en galop changementen. De termen vlogen je om de oren, maar ze legde alles duidelijk uit. Zo kwam er de vraag hoe je je teugels vasthoudt, deze houd je in één hand vast met de wijsvinger tussen de teugels zodat je niet kan valsspelen. Netjes in het midden en voor de nageeflijkheid tilde je de hand iets op. Door de teugel tegen de nek te plaatsen, stuurde je. Wat een verschil is met de dressuur, is dat dressuurruiters het paard vooral vertellen wat hij niet moet doen en in de western moet het paard de oefening blijven uitvoeren totdat je iets anders zegt.

Spins en sliding stops
Eén van de spectaculaire oefeningen uit de reining, is natuurlijk de spin. Hierbij draait het paard op grote snelheid om zijn as. Ik weet nog dat het mij verwonderde dat een paard dat kon, zo hard en lang. Op mijn vraag of je er niet duizelig van wordt, antwoordde ze dat dat alleen in het begin is, net zoals beginners dat hebben met longeren. Je moet je focussen op een vast punt. Een andere bekende oefening is de sliding stop. Hierbij galoppeer je met een flink tempo op een rechte lijn, waarna je glijdend tot stilstand komt. Om te bewijzen hoe goed zij het paard onder controle had, galoppeerde ze recht op twee fotografen af. Precies tussen hun in, centimeters van de muur verwijderd, kwam ze tot stilstand. Ik weet niet hoe het met die fotografen zat, maar mijn adem had ik even ingehouden. Het belangrijkste bij een sliding stop, is dat een paard naar de muur denkt, zodat hij niet uit zichzelf de sliding stop maakt. Je blokkeert de achterbenen en de voorbenen glijden nog door. Na de oefeningen was het voor ons heel duidelijk hoe soepel en wendbaar die Quarter horses zijn. Het zijn fijn meewerkende paarden, die eerder nieuwsgierig dan angstig zijn.

Aan het eind van de dag waren wij reporters en fotografen moe maar voldaan. Rieky Young was een nuchtere vrouw met veel humor. We voelden ons erg welkom op haar stal en ze nam alle moeite om ons van alles te leren. Zijzelf werd op haar negentiende nieuwsgierig naar de westernsport door een open dag en ze vond het jammer dat het minder toegankelijk is voor vooral jonge kinderen, omdat er weinig western maneges zijn. De meeste van ons waren dressuurruiters en wij waren blij om een keer een andere tak van de ruitersport te mogen ervaren.

Na afloop sprong ik in mijn ijzeren paard, met een spin draaide ik de parkeerplaats af, galoppeerde ik met vol gas weg en maakte ik een sliding stop voor een ijsje terwijl ik de dag nog eens naleefde in mijn hoofd.

Geschreven door Selina

BB80

Re: Verslag Rieky Young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:41

Jeetje Selina, jij bent echt een PRO! Goed geschreven zeg! Erg duidelijk!

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:49

Wauw echt heel netjes! Ik vind het laatste stukje echt geweldig!! Heb hem 3 x extra gelezen..

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:56

Goed hoor selina!
1 dingetje wat ik zou veranderen is sommige dingen die je in de verleden tijd hebt geschreven.
bijvoorbeeld: rieky was een nuchtere vrouw met veel humor.
Dat is ze natuurlijk nogsteeds, dat is niet na afgelopen zaterdag ineens veranderd :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:59

amkeVH schreef:
Goed hoor selina!
1 dingetje wat ik zou veranderen is sommige dingen die je in de verleden tijd hebt geschreven.
bijvoorbeeld: rieky was een nuchtere vrouw met veel humor.
Dat is ze natuurlijk nogsteeds, dat is niet na afgelopen zaterdag ineens veranderd :+

Ja, ik zat soms zo te kloten, heb die zin echt 6x aangepast :+ Dat is een van m'n taalzwaktes ben ik bang.
Dank je.

En de rest ook, pas op hoor, of ik ga nog naast m'n jodhpurs lopen.

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:26

Yeaaahh, dat is mijn duo <<) <<)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:38

Wauw goed geschreven zeg! Niets om onzeker over te zijn :D En die koe was volgens mij echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:40

Fijne schrijfstijl heb je!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:01

Leuk!

Wel even mieren neuken gezien dit verslag ook op de site van HE komt.
Je mist een hoofdletter bij Quarterhorse in je Rondje stal alinea :)

Ik vind alleen het stukje over de clinic niet fijn lezen.. "Netjes in het midden en voor de nageeflijkheid tilde je de hand iets op. Door de teugel tegen de nek te plaatsen, stuurde je."

Volgens mij moet het ze zijn ipv je of gewoon in de tegenwoordige tijd.

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:52

Super leuk gedaan! Je afsluiting vind ik echt geweldig :D

Maplewood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:03

Leuk verslag om te lezen Selina!