Bij deze mijn ingestuurde verslag.
Van Brigitte heb ik de feedback al gekregen en verwerkt.
Wat vinden jullie ervan?
Een dag op visite bij Rieky Young
Hoe kom je daar dan terecht?
Een aantal weken geleden stond er een oproep op Bokt.nl dat er reporters en fotografen gezocht werden voor de tiende editie van Horse Event, wat van 9 tot 11 september plaats vind in Ermelo.
Zonder enige verwachting er toch maar een mailtje aan gewaagd en verrek, nog uitgekozen ook!
Wat maak je op zo’n dag dan zoal mee?
18 Juni werd de kick-off gehouden bij reining amazone Rieky Young op stal in Vorstenbosch.
Tussen 9.15 en 9.30 werden we verwacht bij Rieky, dat betekende dus vroeg uit de veren, opfrissen, check check dubbelcheck of je alles mee hebt, ontbijt mee in de auto en vol gas op weg naar het Brabantse Vorstenbosch, waar ik als rasechte brabo trouwens nog nooit van gehoord had, maar de TomTom begeleid je netjes tot aan het hek.
De eerste indruk
Na binnenkomst in de stal kregen we van Rieky een ‘routeplanner’ naar de kantine, echter waren we na rechtdoor, drie keer links en tussendoor zes keer rechts, de weg kwijt. Onderweg konden we ons al vergapen aan de fraaie fotowand die bij binnenkomst meteen zichtbaar is. Uiteindelijk toch de kantine gevonden waar iedereen samen kwam.
‘Geiten houden ziektes van stal’
Al bij binnenkomst viel de gastvrijheid van Rieky op. Ook tijdens de rondleiding die we kregen na het voorstelrondje kwam Rieky erg toegankelijk en met humor over. Vol enthousiasme liet ze haar complex en natuurlijk de paarden zien. Ik wist niet dat Arthur, de oprichter van de Future Guys, de broer van Rieky is, de paarden van de Future Guys staan dan ook bij Rieky op stal.
Ook hebben we kennis mogen maken met de geit die lieftallig Roos wordt genoemd. Rieky vertelde dat zij gelooft in het gezegde “geiten houden ziektes van stal”. “In de tijd dat er geen geit op stal liep kregen we ‘problemen’ met sommige paarden, dus toen vrienden mij vroegen wat ik voor mijn verjaardag wilde riep ik enthousiast een geit!”.
Vrij recent hebben ze in het complex een soort zaal gecreëerd waar lezingen en workshops etc. gevolgd kunnen worden. In deze zaal is ook de indrukwekkende prijzenkast van Rieky te zien. Werkelijkwaar de hele wanden hangen vol prijzen.
Het doel van vandaag
Na de rondleiding was het tijd voor welkomstronde van de organisator van Horse Event en Bokt.nl.
Hierbij werd uitgelegd hoe Horse Event er dit jaar uitziet, de samenwerking tussen Bokt en Horse Event en natuurlijk wat er van ons verwacht wordt.
Dit onder het genot van een kopje thee want de catering was goed en netjes verzorgd.
Daarna was het tijd voor een groepssplitsing, de fotografen kregen hun eigen workshop van bokker Leo en de reporters kregen de tips en tricks van bokker Olympia te horen.
Eigenlijk viel op dát moment bij mij pas echt het kwartje. “Waar wij nu mee bezig zijn is echt wel bijzonder!”. Iets met traag van begrip denk ik
. Niet iedereen krijgt de kans om bij verschillende grote namen uit de paardenwereld een kijkje te nemen achter de schermen. Afin, back to earth..
Een gezellige lunch
Na de workshops was het tijd voor de lunch, die wederom netjes verzorgd was.
Inmiddels waren de meeste bokkers wat ontdooid waardoor er ook leuke en gezellige gesprekken onderling ontstonden.
Nadat de koppels die op Horse Event samen gaan werken bekend waren en voorzichtig kennis gemaakt hebben was het tijd om de tips en tricks die we tijdens de workshop geleerd hadden uit te gaan proberen. Met name voor de fotografen een enorme uitdaging omdat de bak vrij donker was.
Het geleerde in praktijk proberen te brengen
Rieky zat inmiddels op een zwarte zes jarige merrie die zij in opleiding heeft voor de sport.
Terwijl de merrie braaf op een volte blijft stappen legt Rieky de basis begrippen van de reining uit. “Alles valt en staat met ontspanning”.
Anders dan wat je meestal ziet bij Engelse ruiters is dat een westernruiter het paard 1 keer been geeft en het paard hoort dan zelf in het zelfde tempo en ritme te blijven lopen. Ook bij het sturen zijn de hulpen eenmalig en vrijwel nihil om te zien. Het schakelen in de gangen laat Rieky zien door, bij het naar voren schakelen iets naar voren te gaan zitten, en tijdens het terug schakelen zichzelf zwaarder in het zadel drukt en hierbij haar bekken kantelt.
Inmiddels hadden de fotografen de instellingen op hun camera’s onder controle en was er tijd voor actie foto’s.
Rieky laat ons een ’spin’ zien waarbij ze uitlegt dat je ook bij die oefening maar één keer een hulp geeft en het paard pas mag stoppen als de ruiter dit aangeeft. De merrie pakt in eerste instantie niet het gewenste ritme dus wij konden mooi zien dat Rieky de merrie alleen een hulp gaf als het nodig was en daarna haar been liet afhangen en haar hand weer boven de manenkam had.
“Na actie ontspanning” is het sleutelwoord, na de spin staat de merrie keurig stil te wachten tot de volgende hulp.
‘Oehh en ahh’
Het ultieme fotomoment bij een reiningruiter is voor een fotograaf natuurlijk de ‘sliding stop’.
Om te testen dat de sliding stop ‘goed geïnstalleerd is’ rijdt Rieky van de andere kant van de bak richting ons, tegen de muur op de korte zijde stonden wij met z’n allen en enkele fotografen zaten gehurkt ten hoogte van de AC lijn.
Rieky kwam in volle galop over de AC lijn richting ons gegaloppeerd en zette net voor de fotografen een sliding stop in. “Oehh” en “ahh” klonk het vanuit ons. Rieky kon er hartelijk om lachen, die wist natuurlijk dat de fotografen zich rot zouden schrikken!
Om te benadrukken dat je een sliding stop niet rijdt door aan je teugels te trekken laat Rieky nog even zien wat er gebeurd als zij tijdens de stop de teugels strak heeft. Het paard blokkeert in het achterbeen en komt al stotterend en hakkelend tot stilstand. Niet het spectaculaire ‘glijden’ wat we willen zien.
Toen was het tijd om vragen te stellen en sommige bokkers wilde natuurlijk op de foto.
Waanzinnig gave dag
Nadat we Rieky nadrukkelijk bedankt hebben voor haar gastvrijheid en waanzinnig gave dag bij haar was het tijd voor de afsluiting van deze kick off.
Telefoonnummers worden uitgewisseld, organisatie en deelnemers bedanken elkaar en iedereen gaat enthousiast richting huis.
Stiekem niet alleen bij Rieky op visite..
Voor ik naar huis ging wilde ik eerst nog even in de winkel van Arthur kijken die in het complex van Rieky gevestigd is. Al bij de eerste stap die ik er binnen zet vergaap ik me aan de talloze zadels die er liggen, rechts hingen de hoofdstellen, letterlijk honderden! Echt een walhalla voor de westernruiter! Alles maar dan ook echt alles is er te vinden in alle kleuren, soorten en maten.
En zoals aan alle leuke dingen komt ook aan deze geweldige dag weer een eind.
Daarna ging ik richting huis. Mijn zoontje ophalen bij de oppas, toen kwam deze geweldige ervaring echt tot een eind en was ik weer braaf huismama
.
again!