Deze handhouding gebruik ik voor een zogenaamde contactteugel waarbij je niet inwerkt op de lagen in haar mond wanneer ze niet constant in eenzelfde stretch houding blijft lopen. Bij een lagere handhouding werk je terug in de lagen van de mond en dat is nu juist niet de bedoeling. Eigenlijk werk ik helemaal niet met ophoudingen op deze manier, puur de mond van het paard volgen en contact hebben. Enkel bij het sturen maak ik een verticale ophouding. Op een volte sturen mijn beide handen mee naar binnen zoals je ziet op de foto's en ook in schouderbuitenwaarts zie je beide handen mee naar buiten gaan. Dit dus terwijl de druk op de beide teugels gelijk moet blijven en ik nergens terugwerk met een hand. Mijn benen mogen hierbij alleen aangesloten liggen en verder eigenlijk niks doen (behalve been geven waar nodig, maar niet sturen).
Op de foto's in mijn profiel lijkt het plaatje misschien mooier maar ze loopt nu echt 100 maal beter. In mijn profiel zie je haar lopen met een weggedrukte rug en zonder achterbeen gebruik. Ook was er totaal geen aanleuning (had ik mijn handen daar naar voren gedaan, had ze in precies dezelfde houding verder gelopen en mijn hand nooit gevolgd). Nu stretcht ze haar rugspier (bolt hem op) en komt haar achterbeen veel verder onder de massa, hoewel ze meer op de voorhand lijkt te lopen. Ze leert haar lichaam veel beter te gebruiken nu. En vergeet niet dat dit natuurlijk een proces is dat echt gewoon tijd nodig heeft.
Ze durft nu netjes de hand te volgen, ontspant meer dan ze ooit heeft gedaan daarin, traint haar rugspieren en wordt dus in de loop van de tijd steeds krachtiger waardoor ze meer op het achterbeen kan gaan lopen. We nemen nu sinds de laatste les schouderbuitenwaarts mee en voltewerk. Daarvoor was het alleen maar recht toe recht aan stretchen en inbuigen, meer niet.
Door nu die zijgangen voorzichtig op te bouwen, train je langzaam maar zeker de achterhand om wat meer onder te treden. Ook dat gaat tijd kosten, maar omdat we nu geen wedstrijddruk meer hebben, neem ik er alle tijd voor. Ik ben ervan overtuigd dat ik hier op de lange duur veel meer aan ga hebben en een leniger paard krijg dan op de manier waarop ik bezig was op de foto's in mijn profiel.