Het verhaal van Elfie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wapitie

Het verhaal van Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:48

Ik wil jullie graag vertellen over Elfie.

Na een heftige scheiding (4 jaar terug) besloot ik twee jaar geleden dat ik een paardje ging kopen. Ik had een mooi plekje gevonden en voldoende financiële middelen dus het zoeken kon beginnen, super spannend.

Hier op Bokt vond ik dit te klein gebleven KWPN paardje

Afbeelding

Op de advertentie stond dat ze 152cm was, net 4 jaar en zadel mak en van knuffelen hield, dat sprak mij aan.

Ik ben er heen gegaan en zo trof ik haar aan.

Afbeelding

Ze was erg mager, aan de diarree en zeker geen 152cm. Toch besloot ik daar dat ik er voor zou gaan, ze sprak iets in mij aan waar ik niet omheen kon.

6 september 2014 kwam ze op stal, wat een scharminkel. Mijn kinderen knuffelde haar en ze kreeg eten om op gewicht te komen.

Afbeelding

Langzaam begon ze aan te komen, maar haar weerstand was erg slecht. Ze kreeg regenrot en was echt beroerd.

Afbeelding

Ze viel weer af en kreeg koliek. Mijn moeder werkt met de bio-resonantie en ontdekte dat ze haar voer niet omzet in energie (eiwit niet omzet in glucosemine) daardoor kon ze haar voer niet verwerken en verstopte ze. Ze kon geen voedingsstoffen opnemen en kwam dus niet goed aan. In gedrag was ze flegmatisch. Ze kreeg magnesium chelaat en vit b12 en nog een aantal spoorelementen. Zo bouwden we haar darmen weer opnieuw op.
rond die tijd melde de handelsstal zich. Ze wilde Elfie terug. Het bleek dat de fokker Elfie meer dood dan levend bij die handelsstal had gebracht, zie maar wat je er mee doet" zei deze man. Zij gaf Elfie fenegriek en zette haar op Bokt te koop, nadat ze iets was opgeknapt. De fokker wilde Elfie terug omdat ze blijkbaar mooie papieren heeft (na onderzoek blijkt er van haar opa een standbeeld te staan in Elmshoorn en is haar vader de eerst genoemde dekhengst op Wikipedia) Phoe! Phoe!

De handelsstal kwam langs om Elfie te meten en te bekijken, als het zou bevallen dan zou de fokker een rechtszaak starten. Ik kon nog kiezen voor een ander paardje en Elfie teruggeven. Elfie stond inmiddels bij KWPN op mijn naam geregistreerd en ik had haar 6 maanden aantoonbaar in de verzorging. Ik stond dus in mijn recht!

Gelukkig zag Elfie er niet uit toen die handelsstal kwam (vanwege de regenrot en te mager)

Ik heb van die stal nooit meer iets vernomen, Elfie blijft mijn paardje!

Elfie kwam na die periode elke maand 5 kilo aan, ze bleef wel te rustig voor een 4 jarig paardje.

Afbeelding

Ik deed grondoefeningen, maar ging er niet op, ze moest eerst aansterken en groeien.

Afbeelding

Ze werd steeds "wakkerder" wat een enorme uitdaging voor mij werd.

Afbeelding

Langzaam begon ik meer oefeningen te doen, ook onder het zadel, Ik liet bij Stubeninsky een oud daaleman zadel aanmeten, haar boommaat was volgens hem extra smal. Ik reed bitloos.

Afbeelding

Kort na het aanmeten van dit zadel werd Elfie een ramp. Ze explodeerde onder mij, bij elke vraag scheurde zij er vandaar als een kip zonder kop. (achter af denk ik dat haar zadel veel te krap was)
Maar ik begon weer van af de grond en riep hulp in. Ik was onzeker geworden van haar gedrag en begreep niet wat er aan de hand kon zijn (zadel was immers door een erkend zadel maker passend gemaakt, dus daar zocht ik niet)

Dit voorjaar gebeurde er iets bijzonders. Elfie begon zo onwijs te groeien. Elke keer als ik haar zag, was ik verbaasd en dacht "wat is ze toch groot aan het worden"
Ik wilde er ook weer op maar ging eerst voor een ander zadel. Zadelmaker uit Heerhugowaard meet een zadel aan met boommaat "wide"
Wat! is Elfie in anderhalf jaar tijd 5 boom maten gegroeid?

Afbeelding

Inmiddels is ze van 149cm (dat bleek ze te zijn toen ik haar kocht) naar 154cm gegaan en is ze 85 kilo aangekomen. Ik rijd met bit omdat het mij meer vertrouwen geeft. Ze is inmiddels een lekker heet paardje dat nog veel moet leren.

Afbeelding

Ze is ontzettend intelligent en fijngevoelig. Dit is misschien te wijten aan haar superieure stamboom? Zij vergt van mij het uiterste. Ik ben echt met haar mee gegroeid. Ik heb zo moeten leren om mijn grenzen te bewaken, wat dat betreft is zij mijn spiegel. Als zij zo was als nu , had ik haar niet gekocht. Dat had ik niet aangekund/aangedurfd. Ik sta dankzij haar, inmiddels zo veel sterker in mijn schoenen, en dat heeft mij alleen maar goeds gebracht.
Elfie is precies wat ik nodig had om weer in mijn eigen kracht te staan na een moeilijke periode (f*ck relatie en scheiding) ik ben haar zo dankbaar! En gelukkig was ik precies wat Elfie nodig had om weer op krachten te komen en gezonde puber te worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Haar lief lachende oog! (pret oogjes)

Afbeelding

Thirza

Re: Het verhaal van Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:57

Wat n knapperd wordt het! Ik heb ook n Elmshorn merrie gehad, geweldig dier was dat!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:59

Zo jullie hebben elkaar helemaal gevonden, stiekem goed dat ze slecht in haar vel zat, mocht je haar wel tenminste houden :=

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:02

Je had haar toch al gekocht? Waarom zou je haar dan niet mogen houden? Fijn dat ze zo lekker op knapt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:29

Leuk verhaal! Veel plezier met haar!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:38

Wat een verhaal! Heel vreemd dat die stal zich ineens weer meldde, maar gelukkig is er niets van gekomen. :)
Veel plezier met haar! Gaat vast goedkomen.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 14:41

Ik vind het wel een heel gek verhaal van die stal en ben benieuwd naar een iets uitgebreidere uitleg! Echt mal dat zo'n stal ineens het verkochte paard terug wil, zeg..
Maar ze is helemaal mooi opgeknapt, zeg!

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 16:21

Ja vreemd he? Vond ik ook! Die fokker dacht dat Elfie zou overleiden en gaf haar aan dat vrouwtje van de handelsstal. Die vond het wel een leuk "projectje" zo als ze het noemde. Maar het was achteraf niet de bedoeling dat ze Elfie dus door verkocht. Die fokker wilde dus weten of Elfie was opgeknapt maar die was dus aan mij verkocht. Als je een paard koopt en ontvangt het paspoort, is het niet direct eigendom (heb ik uitgezocht)

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:31

Wat een vreemd verhaal dat die fokker opeens Elfie weer terug wilde. Gelukkig is ze nog steeds bij jou, wat is ze opgeknapt zeg! :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:49

Wauw, wat een mooi verhaal en wat heeft ze het getroffen dat ze bij jou terecht is gekomen! Logisch dat ze wat pittiger wordt nu ze lekkerder in haar vel zit! Geniet van elkaar!