Eerste keer rijden met Pandour!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eerste keer rijden met Pandour!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:02

Hoi! :)

Sinds kort staat er bij ons op de manege een nieuw paard, en vandaag heb ik er voor het eerst opgezeten.

Paspoortje:

-Pandour
-Ruin
-9 jaar?
-ras weet ik niet, iemand een idee?

Ons rijfilmpje:

Ik rijd nu 6 jaar paard. Ik ben zelf hard bezig om niet meer met mijn handen te rijden en echt te ontspannen. Mijn handen moeten stiller. Vandaag vond ik dat nog moeilijk omdat Pandour best onrustig was in zijn hoofd. Ondanks dat probeer ik wel ten alle tijden mijn armen te blijven ontspannen. Ik heb ook geprobeerd om hem vooral lekker ontspannen te laten lopen en hem goed aan been te laten zijn. Ook werk ik eraan om niet steeds te drijven, onbewust doe ik dit teveel en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Alle tips zijn welkom, daar heb ik wat aan! :) Houd het alsjeblieft wel opbouwend, ik moet nog veel leren en daar ben ik me ook bewust van.

irry

Re: Eerste keer rijden met Pandour!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:44

Probeer niet alleen je handen stiller te houden maar vooral ook meer contact met je paard. Als je teugels in kleine boogjes hangen gaat je paard een stille hand ook nooit waarderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:03

irry schreef:
Probeer niet alleen je handen stiller te houden maar vooral ook meer contact met je paard. Als je teugels in kleine boogjes hangen gaat je paard een stille hand ook nooit waarderen.

Daar heb je gelijk in. :j Ik heb normaal ook constant contact, maar als ik dat nu deed gingen mijn handen meebewegen doordat hij zo onrustig was in zijn hoofd. Dan ben ik weer bang dat ik verkeerde hulpen doorgeef en onduidelijk ben.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:08

Ziet er opzich niet slecht uit hoor. Maar probeer zelf wat rustiger te lichtrijden. Rust in de ruiter..geeft ook meer rust aan te paard.
Wat is de rede dat bijna alle paarden in deze manege les met sporen worden gereden?

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 16:11

Handen stiller is hierboven al gezegd, probeer niet elke pas 'mee te drijven'. :)
Heeft zoals je ziet geen effect (paard gaat er niet harder van) en als je dan wél een reactie van hem vraagt, zul je je vraag nog duidelijker moeten stellen (meer druk) omdat het paard die druk om de pas al gewend is.
Snap je wat ik bedoel?
Daarnaast ziet een stille beenligging er ook veel netter uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:01

Paris_ schreef:
Handen stiller is hierboven al gezegd, probeer niet elke pas 'mee te drijven'. :)
Heeft zoals je ziet geen effect (paard gaat er niet harder van) en als je dan wél een reactie van hem vraagt, zul je je vraag nog duidelijker moeten stellen (meer druk) omdat het paard die druk om de pas al gewend is.
Snap je wat ik bedoel?

Dit gaf ik inderdaad zelf ook al aan, maar inderdaad. Ik heb heel lang op een heel sloom paard gereden waardoor ik met dat drijven ben begonnen. Het gebeurt onbewust, als ik er op let doe ik het niet maar anders weer wel.

Het moet inderdaad allemaal wat stiller en rustiger. Het lichtrijden voelt voor mij dan heel normaal, maar als ik dan op een filmpje terugkijk ziet het er heel wild en moeizaam uit.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:09

Resistance schreef:
Paris_ schreef:
Snap je wat ik bedoel?

Dit gaf ik inderdaad zelf ook al aan, maar inderdaad. Ik heb heel lang op een heel sloom paard gereden waardoor ik met dat drijven ben begonnen. Het gebeurt onbewust, als ik er op let doe ik het niet maar anders weer wel.

Het moet inderdaad allemaal wat stiller en rustiger. Het lichtrijden voelt voor mij dan heel normaal, maar als ik dan op een filmpje terugkijk ziet het er heel wild en moeizaam uit.

Heel herkenbaar!! Ik heb een tijdje een heel sloom paard gereden. Alsnog geen excuus om dan zo met m'n benen te flapperen, maar het ging onderhand automatisch. :+ Na een uurtje rijden was ik altijd helemaal afgebrand en paard stond erbij alsof ze niet had gewerkt.
Bij de overstap naar een nieuw paard (die à la minute op de hulpen reageert) moest ik dus ook flink omschakelen, want mijn hulpen waren algauw 'teveel' waardoor ik af en toe een druk en onzeker paard onder me had.
Met veel (zit)les en zelf heel bewust bij iedere stap nadenken, heb ik het er volledig 'uitgekregen' en heb ik mijn stille beenligging weer terug. Het komt dus nog wel goed!! :D

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 19:44

Ziet er wel goed uit alleen moet je been echt stiller zeker nu je ook een spoor om hebt. Waarom rijden ze allemaal met sporen?