Eerste endurancewedstrijd en wat voor 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Eerste endurancewedstrijd en wat voor 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:38

Hoi allemaal

Vandaag mijn eerste endurance wedstrijd gehad in de impulsklasse.
Ik wou eerst de impuls starten om te kijken of Enya (pony)en ik het leuk vinden en volgens mij hebben we genoten.

De nacht echt vreselijk doorgekomen veel wakker, dus ook voor de wekker. Dus lekker gedouched rustig gegeten en spulletjes gepakt, met me lijstje in de aanslag :')

Ik las nog even het appje hoe laat mijn taxi er was, ik dacht namelijk 10 uur maar nee hoor half 10, ik haasten want, moet de andere twee op het land zetten nog spullen pakken. Ik alles gepakt te hebben en nog even het lijstje gepakt, Paspoort, Zadel.... ehm B-) die ligt nog thuis oliebol, ik in paniek het was kwart over 9, gelukkig kreeg ik een appje dat de taxi later was. Dus snel naar huis gereden, beetje hard bijna 100 waar je 50 mag oeps (was eerst 80 km weg), maar goed hopelijk geen flitsers.

Spullen ingeladen pony ingeladen en gaan. Totaal niet nerveus.
Me aangemeld en me hesje met startnummer opgehaald, even geborsteld voor de voorkeuring. Echt prima een hartslag van 40 slagen. En Locomotie ook goed dus een GO.
Rustig nog lekker laten grazen was pas 11 uur en moeten 12.10 starten samen met bokker Sloffie.

Rond 12 uur opgestapt en richting start, en opweg. Ging echt super goed eerste stuk langs de weg gestapt. Na iets meer dan 5 km dacht ik doe een poging om zand te happen (de paarden schrokken van paarden die uit een bocht kwamen) Mijne draaide keihard om kom nog net vast houden en onder me drukken anders had ik gelegen, dan natuurlijk shaken door spierspanning dus flink stuk gestapt, we hebben beetje op gevoel gereden en is volgens mij prima gegaan, koelen ging ook super.

De ronde was 21 km de laatste km zijn echt het lastigs, last van me knieën en de bal van me voet. 2 KM was Enya ook wel op moest haar echt vooruit schoppen. Twijfelde heel erg om meteen aan te bieden we hebben die 2 km ongeveer gestapt naar de finsh, later dacht ik waarom niet is toch niet officieel en weet ik meer over haar harstslag. Ik had gedacht dat het te hoog was maar 52 slagen per minuut *\o/* had ik nooit gedacht.

Na een half uur de nakeuring ook alles perfect harstlag was 48. We zouden wachten op de prijsuitreiking, Enya heeft lekker gegraasd.. de prijsuitreiking zou 4 uur zijn was uitgelopen tot half 6.
Maar toch gewacht en toch 2de geworden van de 14, Trots op mijn Ponypaard.
Had nooit gedacht dat ze zo goed zou doen.

Paar foto's natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeker voor herhaling vatbaar, de helmcamera beelden zijn niet zo bijzonder, dacht de schrik erop te hebben maar helaas.

Edit: routen en hartslag
Afbeelding
Afbeelding

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:44

Leuk verslag, ondanks de stress de nacht/ochtend ervoor dus een geslaagde rit!

Nette kaart ook ;), wat zijn verder je plannen? Ga je officieel starten nu?

Anoniem

Re: Eerste endurancewedstrijd en wat voor 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:46

Top gedaan. Netjes dat Enya zowel op voor keuring als nakeuring precies de zelfde waardes (alleen hartslag iets hoger).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:47

Lijkt me indd leuk om officieel te starten, maar moet van mezelf eerst een trailer hebben, of huren.

Zeker leuke dag gehad zo ook lekker naar bed.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:48

Scheelt dat je bij endurance niet zo vaak op wedstrijd gaat ;), dan is huren tenminste nog te overzien :).

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 21:49

Dat is indd ook waar, opzich het huren is niet duur maar de borg ( krijg je dan wel terug, maar toch)
Had stiekem al beetje gekeken welke wedstrijden te doen zijn, zijn er indd stuk of 4

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:50

Gefeliciteerd Joyce en Enya. Op naar de volgende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:54

Fijn dat je een leuke dag hebt gehad, en mooi dat de hartslag bij je pony zo goed was!
Minder leuk om te lezen dat je je pony de laatste kilometers echt vooruit moest schoppen. Misschien toch zorgen dat jullie beter voorbereid zijn voor je haar weer op een wedstrijd aanbiedt? En als je pony het het zo zwaar heeft, waarom dan niet gewoon afstappen en de laatste kilometers lopen?
Ook rijden 100 waar je 50 mag klinkt niet echt super. Jammer dat je door je zenuwen dingen vergeet, maar neem in het vervolg gewoon je verantwoordelijkheden en accepteer dat je ook als je haast hebt de maximumsnelheid gewoon de maximumsnelheid blijft. Door dat soort dingen hou je jouw wedstrijdstress ook voor je omgeving (en je pony) veilig en leuk.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 22:00

Ik hoefde haar niet echt door te schoppen, iig niet letterlijk. Dat ik te hard reed had ik door en ging ook weer de snelheid die hoort.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:04

@ TS super gedaan. Op naar de volgende kilometers.

@ xyzutu2. Dus jouw paard is nooit moe van alle nieuwe indrukken die hij krijgt te verwerken.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 22:12

Probeer thuis wat constanter op te bouwen zodat je op wedstrijd langere stukken kunt draven en minder hoeft te stappen. Galop is in klasse 1 nog niet echt nodig.
Lostijden doe je voordat je start zodat je direct kunt beginnen met draven.
En je doel van 1500 km in 2016 willen rijden vind ik beetje opmerkelijk.
Er is hier ook een Endurance topic. Kun je veel info vinden over trainingen en rustig opbouWen.

Succes, met plannen van de volgende rit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:43

FriesWytske schreef:
@ xyzutu2. Dus jouw paard is nooit moe van alle nieuwe indrukken die hij krijgt te verwerken.

Citaat:
De ronde was 21 km de laatste km zijn echt het lastigs, last van me knieën en de bal van me voet. 2 KM was Enya ook wel op moest haar echt vooruit schoppen.

@ FriesWytske: Het maakt mij eerlijk waar niet uit of een paard moe is van kilometers of indrukken: als ik hem enkel en alleen voor een wedstrijdje een paar kilometer echt vooruit zou moeten schoppen omdat hij zo kapot is, dan is voor mij de wedstrijd over en stap ik af.
Dat ts daarna terugkomt op haar woorden en schrijft dat ze niet echt door hoefde te schoppen (?) is iets anders.

@ TS: Als je last van je knieen/enkels/voeten hebt en je wilt langere wedstrijden rijden dan kan ik je echt beugels aanraden met een breed voetbed en een 1 cm dikke laag foam onderin. Dat ontlast je gewrichten enorm en dat is ook de reden waarom ze door bijna alle profs gebruikt worden.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 07:41

Ik bedacht later dat ze langzamer liep omdat ze moet plassen. Na het plassen liep ze gewoon. En als ze echt kapot was had ze geen hartslag van 52 bij de finish.

We hebben helemaal niet veel gestapt kortere stukken, zie dat ik vergeten ben dat ons gemiddelde 9.2 km/h was. Die 1500 km in een jaar ben ik totaal niet meer mee bezig, ik zit in het endomondo topic en daarnhad ik vorig jaar van 1 aug tot 1 aug 1200 km gereden. Ik lees en reageer al mee in het topic van beginnen met endurance.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:31

interessant om te lezen!
misschien kun je beter alles klaar zetten de avond tevoren, dan slaap je ook wat beter (?)

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:49

Leuk om je verslag te lezen en wat een mooi hoofdstel heb je! Ik zou inderdaad ook 's avonds alles klaarzetten, dan slaap je veel rustiger. Maar hoe vaker je een wedstrijd hebt hoe geroutineerder de voorbereiding wordt :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 13:25

Amalarab schreef:
interessant om te lezen!
misschien kun je beter alles klaar zetten de avond tevoren, dan slaap je ook wat beter (?)

Had ik ook gedaan. Slecht slapen komt omdat ik er zin in had en nerveus was haha. Bedankt beide :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:31

Leuk om te doen he. Prachtig gebied ook om te rijden.

Volgens mij was het de zelfde route als de mendurance zaterdag met (mijn eerste mendurance).

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:43

Wat goed, leuke fotos. Je fjordske mag er ook zijn hoor!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 00:43

Als je officieel wil gaan starten zou ik toch aanraden de Fjord op dieet te zetten... nu kan dit nog geen kwaad maar op frequentere basis zal ze hier echt aan bezwijken/allerlei klachten door krijgen!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 07:34

Little_Gift schreef:
Als je officieel wil gaan starten zou ik toch aanraden de Fjord op dieet te zetten... nu kan dit nog geen kwaad maar op frequentere basis zal ze hier echt aan bezwijken/allerlei klachten door krijgen!

Dit is voornamelijk een grasbuik. De da is diezelfde week nog geweest voor de tanden en vond ze er goed uitzien. Officieel starten ga ik dit jaar nog niet doen. Ik weet nog niet wanneer.

En op dieet zetten gaat niet zo makkelijk bij ons. Dan staat ze alleen en word ze super onrustig. Grasmasker vind ik zielig want dan kan ze niet meer kriebelen en dat doet ze vaak en vind ze leuk

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:28

Als dit gewicht later zijn tol zal eisen en allerhande onvermijdelijke problemen met zich mee zal brengen, dan zal het pas echt zielig worden...
Ik begrijp dat het soms niet makkelijk is maar als je de inname niet kan beperken, dan moet je de verbranding opvoeren... dit is echt niet gezond in het algemeen en al zéker niet voor een endurancepaard.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:32

Hij wordt vanzelf slanker als je meer gaat trainen. Rustig opbouwen en niet te snel willen gaan, deze ritjes van 20 km zijn prima.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 09:35

Ik ga hier niet meer op in!
Word er alleen maar onzeker van.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:06

Ik denk dat Little Gift wel een punt heeft. Ook aan de hals is duidelijk te zien dat Enya met overgewicht te kampen heeft.
Gefeliciteerd met de tweede plaats! :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:29

Wat is Enya mooi zeg <3

Beoordelen is natuurlijk altijd makkelijk als je de hele pony niet kent en niks weet over Enya's trainingen. Gewoon lekker door blijven rijden Joyce, onzekerheid is helemaal nergens voor nodig! :j