Gisteren heb ik heel fijn kunnen trainen met (Perle = parel) Billy, voor velen nog onbekend voor jullie. Billy is een ruin van 9 jaar oud en hij is nu 4 jaar in mijn bezit. Het is een heel werkwillig paard met een hele goeie kop erop. Hij werkt graag en zet altijd zijn beste beentje voor. Het is echt een heel plezier om met dit paard te mogen werken.
4 jaar geleden begonnen we zo:
Mijn toenmalige lesgever liet hem als een 'duikboot' lopen. Heel veel voorwaarts neerwaarts, op zich wel goed. Maar met mijn dunne beentjes en te weinig kennis over het voorwaarts neerwaarts, ging hij helemaal op zijn voorhand hangen. Mijn houding was belabberd, zoals je op de foto's kunt zien: heel krom gaan zitten, ik zat totaal niet stevig. Na een jaar zat ik nog altijd zo en hij bleef maar volhouden dat dat 'wel zou komen'. Ik nam 2x per week les van mijn lesgever. Het kostte handenvol geld en ik ging maar niet vooruit. Op een gegeven moment had ik er ook geen plezier meer in en door omstandigheden ben ik toen abrupt gestopt om bij hem te lessen.

Na nog 1 lesgever te hebben gehad, die niet naar mijn zin was en mijn helemaal naar de verdoemenis reed, ben ik uiteindelijk bij mijn huidige instructrice terecht gekomen.
Nu train ik al bijna 2 jaar bij Katrien Verreet, en dit gaat echt zo goed! Momenteel rijden we succesvol op L - niveau met een gemiddelde van 65%.
Ik ben er me van bewust dat er nog veel werkpunten zijn: hij mag op bepaalde momenten nog een tikkeltje meer bergopwaarts en meer actief. Tijdens de overgangen van galop naar stap moet ik erop letten dat hij niet gaat 'huppen', maar we zijn aan het leren om die overgangen korter te maken.
Ik moet nog iets meer voeling krijgen met hem en voelen wat hij nodig heeft en in welke mate. Hij begint heel fijn en gevoelig te lopen en ik heb nog vaak de neiging om te hard te komen met een hulp.
Op de slof hoef ik geen commentaar, samen met Katrien hebben we besloten om dit even zo te doen omdat hij heel lang de neiging had om uit zijn houding te komen en zich eruit te wurmen. De slof heeft zowel mij als Billy heel goed geholpen om te bereiken waar we nu staan. Zonder dat we hem enig moment hebben pijn gedaan of hebben geforceerd.
Klik op de onderstaande link om het filmpje te openen:
https://www.youtube.com/watch?v=PXdQAKLMkFk
Ik sta open voor commentaar en/of verbeterpunten indien dit op een passelijke en beleefde manier gebracht wordt.
Groetjes
Perle B
Ik vind het filmpje er fijn uit zien, lekker op weg.