Paard kopen in Ierland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Paard kopen in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 17:45

Wij zijn naar Ierland geweest om een paard te kopen :-) Dit was toch wel een ervaring op zich, dus ik wil het graag delen met Bokt :-). Aangezien ik toch ook de algemeen geldende Boktregels wil aanhouden zal ik verder geen verkoopadvertenties plaatsen of foto's van de paarden, behalve van het paard dat we gekocht hebben :-)

In Nederland hadden we ons al goed voorbereid. 4 paarden uitgezocht (advertenties laten zien aan anderen ook: al wat aandachtspunten voor bezichtiging eruit gehaald), afspraken gemaakt met de eigenaren voor bezichtiging en een zinnige route door Ierland uitgestippeld.

Strategie bedacht: het zou vooral een paard voor de wederhelft zijn dus hij zou er als eerste op gaan. Hij had alle verkopers gemeld dat ik vooral rustige buitenritjes deed (om te voorkomen dat we echt gekke knollen aangeboden zouden krijgen) en dat hij degene zou zijn die ook zou gaan springen en crossen. Ik zou er dan als tweede op gaan zitten en even kijken of er wat basis dressuurmatige dingen op zouden zitten. Pasje versnellen, volte, nette overgang, luisteren naar je been, dat soort werk.

Paar B&B's onderweg geboekt en daar gingen we :D

Onze route: van Cork Airport eerst naar Banteer voor paard 1, vervolgens naar Ardmore naar de B&B. De dag daarop naar Kilmacthomas en Kilkenny, een lange rit naar een B&B in de buurt van Galway. Dag 3 nog een paard in Ballandine. Dan weer terug naar Cork Airport, overnachting in de Travellodge aldaar en vroeg in de ochtend weer naar huis :O

https://www.google.nl/maps/dir/Cork+Air ... 449269!3e0

Aandachtspunten die wij van te voren al wisten en die echt iets zijn om rekening mee te houden:
1. Ieren kunnen rijden.
2. Ieren fokken zelf en verkopen met 5 of 6 jaar (als ze als ouder paard te koop staan dan is het voor goed geld als schoolmeester)
3. Ieren hebben 'the gift of the gab': ze praten veel en graag (dus als stugge Hollander is dat even aanpassen) :)) http://www.irelandseye.com/blarney/blarney.shtm

Dag 1
Na een stukje rijden kwamen we zonder al teveel problemen bij stal 1 aan. 6 jarige ruin.

We werden hartelijk verwelkomt door een klein, gezet vrouwtje dat aangaf dat haar dochter vooral Point-to-Point deed en Eventing en dat zij zich vooral bezig hield met de veulens en de merries. De dochter was echter met een merrie naar de hengst dus de moeder zou voorrijden. Ze zou dan alleen niet zo hoog gaan springen. Joh, prima :-) Geen punt :-)

Zij springt wat 80cm hindernisjes, roept nog "whoooo" bij de tweede van de dubbel, maar bleef er wel op en vervolgens was het de beurt van de wederhelft.
Wederhelft stapt op, rijdt wat rond, komt op een kruisje af in een handgalopje, het paard doet iets bijzonders met zn achterhand tijdens de sprong en de wederhelft duikt er zo voorover af :+ }> :')
Verkoopster in kwestie geeft aan dat het paard altijd met heel los teugeltje en rubber bitje wordt gereden en niet zo gewend is aan verzameling. Ook goed, wederhelft in draf op datzelfde kruisje af. Dat ging goed :j
Poging 2 vanuit een galopje: zelfde verhaal: paard doet iets met zn achterhand en daar vloog de wederhelft weer door de lucht :))
Ik er op: paard snapte niets van enige beenhulpen en rechtsom wilde hij eigenlijk niet zo graag buigen.

Nou, zegt de verkoopster, ik heb ook nog iets anders op stal staan. Net 3 dagen terug hier gekomen, 5 jaar oud, heeft jachten gelopen. Wel ja, laat maar zien.
De wederhelft ondertussen: "we veranderen onze strategie, jij gaat er voortaan als eerste op." En bedankt :+
Paard 2 was een hele vriendelijke reus, maar nog zo groen als gras. Liep daar met een groot vraagteken tussen zn oren rond, geen idee wat we van hem vroegen :(:)

Na paard 2 tijd voor een kop thee en een rondleiding (the gift of the gab, Ieren praten veel). Weiland met veulen en merrie, nog een weiland met veulen en merrie, stalletje met 'rescue pony' en daar kwamen we bij de boks met haar eigen 8-jarige merrie.
'Ja, met deze merrie rij ik 1* eventing' Goed. Fijn. ^) Als we dat eerder hadden geweten hadden paard 1 iets anders benaderd :)) O ja, Ieren kunnen rijden :)*

Dag 2
Na een uitgebreid Irish Breakfast op pad voor paard 3. Dit was een geval van 'om 9 uur 's ochtends in het centrum van Kilmacthomas, je kunt mij herkennen aan een donkere Jeep'. O. Daar kwam de Jeep en met een rustgevend 'volg mij maar, we zullen jullie niet vermoorden' >;) gingen we op pad. Het werd interessant toen we vervolgens ook nog het de bewegwijzering met 'Kill 9km' zagen langs komen :))

Ergens in the middle of nowhere was een stal met een buitenbak en daar werd Chippy (5 jaar) aan ons voorgesteld. Chippy had de slechtste verkoopadvertentie van het stel. Donker filmpje, foto met tong uit zn mond. Maar goed, het type sprak ons aan.

http://www.irishhorsegateway.ie/ads/5-year-old-gelding/

Daar op de stal liep een varken los rond onder veel kabaal :))

Afbeelding

Chippy
Afbeelding

Chippy gereden (ik weer als eerste), daarna de wederhelft :-)

Alvast vooruitlopend op het einde: Chippy is het geworden, hij is goedgekeurd en hij komt met anderhalve week naar Nederland.

Daarna weer 'Gift of the Gap' door de lanen achter een auto aan naar de grootste hengstenhouder in de wijde omgeving om die stal te bekijken en thee te drinken (nog nooit zoveel thee gehad :+ ).

Door naar Kilkenny voor paard 4, een 6 jarige merrie.
Leuke merrie om te zien, ze had wel wat overgewicht en geen conditie. Minder was dat ze al gereden werd toen we aan kwamen (weer een verhaal van 'we zien jullie bij het rugbyveld en dan volgen jullie de auto maar') en dat ze na elke sprong in de rechtergalop landde. Er zat duidelijk iets vast :\ .

Richting Galway voor de laatste B&B en de dag daarop het laatste paard.

Dag 3
Na weer een goed Irish Breakfast (we mogen allebei op dieet nu) op zoek naar paard 5. Een 7 jarige merrie die 1.20 parcoursen sprong. Meetingpoint: de locale Texaco :))
Merrie zag er niet zo bijzonder uit, had een wond in haar mondhoek :\ . Toen de jongen die haar reed met haar zadel aan kwam stond ze met haar kont naar hem toegedraaid :\ En: de verkoper was bijzonder vaag over de reden waarom ze op 7 jaar werd verkocht en niet op 5 of 6 zoals de rest.
De jongen in kwestie vroeg nog: "pessoa-bit of gewoon bit?" Nou, begin maar eens met een gewoon bitje.
De jongen deed wat sprongetjes, merrie vloog er na elke sprong vandoor. Hij reed haar heel kort met veel contact.
De wederhelft zei doodleuk tegen mij 'ik ga er niet op, ga jij er maar op' :+ En bedankt :+
Ik er op. Eerst maar eens die teugels een stuk langer. Stap, draf ok. Na een stukje galop was ik even de rem kwijt en toen ik die weer gevonden had bedacht ik dat ik wel genoeg gezien had. Volgende conversatie speelde zich af direct voor de verkopers:
Wederhelft: 'wil je niet ook de rechtergalop proberen?'
Ik: 'Wil jij er niet even op?' >;)
Hij: 'Rechtergalop?' >;)
ik: "Wil jij er op?" >;)

Goed.

We hadden allebei medelijden met dat paard, maar weer een nieuw project waarbij het nog maar de vraag zou zijn of dit ooit goed zou komen daar zaten we niet op te wachten :n

Rustig terug gereden richting Cork, wat de toerist uitgehangen en in Nederland alles rondom Chippy geregeld :-)

Een hele ervaring, zou het zo weer doen, maar met nog beter in mn achterhoofd dat Ieren kunnen rijden! (Als je dan zegt dat je wat eventing wilt gaan doen dan krijg je de vraag 1* of 2*?) :))

Storm

Re: Paard kopen in Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:51

Apple! Wat leuk dat jullie een tweede paardje kopen. En waarom in Ierland?
Leuk verslag, moest grinniken bij de val van je partner.
Super dat jullie een paard hebben gevonden, ziet er goed uit!
Hij komt al snel. Zelf vervoer moeten regelen? Komt hij met een boot?
Heel veel plezier van en met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:58

Wat een gave ervaring! Leuk paard hebben jullie gekocht :)

Ik ben wel benieuwd waarom jullie in Ierland een paard zijn gaan kopen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:07

Ik vind het een leuk verhaal. Hoe krijg je hem hier?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:10

Wat kun jij het mooi vertellen! :D

En nogmaals gefeliciteerd met Chippy! Hoop dat jullie er veel plezier van zullen hebben :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:13

Leuk verslag Apple en veel plezier met Chippie!

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:53

Wat een leuk verslag, veel plezier met je nieuwe aanwinst!

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:57

Ik hoor het jullie vertellen, wat een verhaal!
Ik kom binnenkortwel even buurten, als Chippy wat meer gewend is.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:01

Wat leuk zeg! Ik ken trouwens die eventing termen niet, wat betekent dat 1* en 2*?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:03

B, L,M, Z, 1*, 2*, 3*, 4*. Geeft het niveau aan. 4 ster is het hoogste niveau.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:42

Wahaha wat een avontuur, maar met resultaat! Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe paard!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:17

Geweldig verhaal, heel veel plezier gewenst met Chippy!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:26

Waarom wilde je een paard uit Ierland?

dekensenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:29

Mooi avontuur om daar heen te gaan om een paard uit te zoeken... Maar idd waarom Ierland?
Veel plezier en geluk gewenst met Chippy!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:59

Waarom uit Ierland?

In Nederland vind je vooral dressuurpaarden. Kijk maar op de meeste websites, de eerste drie pagina's zijn vooral dressuurpaard en ergens onderop kom je misschien 1 of 2 paarden tegen die ook wel wat eventing zouden kunnen doen.
Als mensen uit de UK een dressuurpaard zoeken gaan ze naar Nederland :+

Ons eerste idee was om in de UK een paard te zoeken, daar hebben we al twee keer eerder een paard vandaan gehaald. In de UK halen veel eventers hun paard op 5 of 6 jarige leeftijd uit Ierland. Dus waarom dan niet gelijk naar Ierland gegaan?
Zo gezegd, zo gedaan :-)

En inderdaad, in Ierland hadden we met een klein beetje moeite een handjevol paarden gevonden die allemaal aan onze criteria voldeden, dus de hele initiele zoektocht was een stuk makkelijker dan in Nederland :-)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:07

Wat ontzettend leuk om te lezen! Ik herken het 1* verhaal wel een beetje, ik woon in Australie en het gemiddelde niveau begint zon beetje bij 1* star.
Mijn vorige baas zat in het olympische team en ben meegeweest naar een hoop gave wedstrijden, mis het soms wel. :o
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:12

Leuk verslag! Ik ben zelf vorig jaar in Ierland op vakantie geweest en daar kennis gemaakt met de Ierse Hunters. Wat een gave beesten zijn dat zeg! En idd Ieren kunnen zeker rijden! Hunter staat zeker op mijn lijstje als ik de optie heb over paar jaar!

Ben wel benieuwd naar hoe dat zit met importeren qua kosten e.d. en komt ie per vliegtuig? (Mag ook in PB hoor)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:13

Ohhhhhh

Inderdaad............ dít is Ierland.. _O-
Heerlijk je omschrijving!!

Vooral voorzichtig worden als er gezegd wordt "Just follow the bus", en
- De betreffende bus bestuurd wordt door een beroeps chauffeur
- De geldende max snelheid 80 km per uur is..
- Maar de weg er feitelijk uit ziet als een kronkelfietspad door de bergen...

slik..

*Ieren kunnen (ook!!) autorijden.. :oo :oo

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:23

Heerlijk verhaal Apple! En wie gaat Chippy nou rijden? Jij of wederhelft?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:25

Ierland.. gna.. heerlijk. Ik heb er niet gereden, wel een half jaar gewoond. Heerlijk.
Als ik Galway hoor krijg ik automatisch heimwee.

Gefeliciteerd met je aanwinst!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:31

Super leuk om te lezen! Heb zelf een halfjaar vlakbij Kilkenny gewoond. Veel plezier en geluk met Chippy!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:12

Leuk verslag!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 08:12

Chippy wordt vooral het wedstrijdpaard van de wederhelft, maar we hebben wel bewust gezocht naar een paard met een beetje 'common sense' en niet het type dat de wederhelft normaal heeft (dat de locale bevolking al uit voorzorg scootertjes even uit zet en fietsers zichzelf op een oprijpad parkeren als ze hem zien aankomen in de verte en juryleden op wedstrijden al bij voorbaat :roll: zitten als ze ons op de startlijst zien staan).

Met andere woorden, een paard dat ik ook veilig mee kan nemen op buitenrit of in de springles kan rijden als hij er niet is.

Over transport: er zijn allerlei transporteurs die paarden vervoeren vanuit de UK en vanuit Ierland. Normaal gesproken gaan ze dan op de vrachtwagen naar Dover. Ze blijven daar een nachtje, dan wordt het papierwerk in orde gemaakt en worden ze door een DA bekeken of ze 'fit to travel' zijn :-) .
De dag daarop doen ze Dover-Duinkerken (2 uur op de boot) en dan komen ze hier heen.
De vervoerder die wij hebben heeft vaste routes, hij vertrekt zeker 1 keer per week richting Duitsland en kan dan ook hier stoppen.

Over Ierse Hunters: we hebben 1 Ierse Hunter gezien (paard 2, nog zo groen als gras). De rest was allemaal Iers Sportpaard met veel volbloed er in. Er was 1 paard dat een beetje buiten de boot viel voor wat betreft afstamming en dat was Chippy :')

Chippy is een Europese Unie paard :)) . Er zit een Zangersheide papier bij (Belgisch), aan vaders kant zit verder Holstein (Duits), KWPN (nederlands) en aan moeders kant Iers Sportpaard (Iers), SF (Frans) en een beetje Zweeds sportpaard (Zweeds) :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:18

Super leuk verslag. Leuke zoektocht en wat een leuke uitkomst!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 08:26

Nog over dat varken: wilde ik aldaar even gebruik maken van het toilet kon ik eerst het varken en ook nog een kat uit het toilet jagen voordat ik er in kon :+