Until we meet again

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustOneBite

Until we meet again

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 14:59

Afbeelding

Ik wil het toch even van me afschrijven wat er de afgelopen 1,5 week allemaal gebeurt is..
Het begon allemaal 9 mei, mijn knappe meisje stond met een dik rechter oog. Ik maakte me direct zorgen gezien haar linkeroog aangetast is door maanblindheid en hierdoor echt helemaal blind geworden is. Toch zonder twijfel de dierenarts in geschakeld gezien een oog toch erg gevoelig is.

Uiteindelijk kon de dierenarts rond 6 uur op stal zijn nou weer allerlei testen gedaan en aandachtig naar het oog gekeken.. Helaas toch slecht nieuws, maanblindheid aanval aan haar rechteroog. Direct gestart met de behandeling van atropine en antibiotica, ondanks een risico dat ze het veulentje al los zou laten voor het "klaar" was.
Toen de behandeling de benodigde aantal dagen (7 dagen) doorgezet en we zouden dinsdag de 17e contact hebben over het verloop en hopelijk verbetering van het oog. Helaas is dit niet wat ging gebeuren. Maandag de hele ochtend en groot deel van de middag op stal door gebracht, het meidje deed gewoon alles wat ze normaal ook deed, lekker genieten op de weide. Maar helaas ongeveer 1,5 uur nadat ik weg gegaan ben werd ik gebeld door een stalgenootje.
Mijn eerste gedachte? Het veulen komt, zij belt niet zomaar. Dus hop tijdens het opnemen al naar de auto gerend en klaar gemaakt voor vertrek. Ondertussen maar half aan gehoord dat het niet om de beeb ging maar om bahiyah zelf.

Op stal aangekomen was de dierenarts al onderweg, dit was niet goed... Bahiyah had hele vreemde "ticks" met haar hoofdje, stagmes in haar ogen en liep alsof ze totaal geen controle had over lijf en leden ( ataxie)..
Ik kreeg na onderzoek van de dierenarts 2 opties, cortico's geven en dinsdag naar utrecht met het risico dat het veulen eraf zou komen s'nachts en ze niet stabiel genoeg zou zijn om naar de kliniek te vervoeren... Dit risico vond ik te groot dus we zijn voor optie 2 gegaan, direct naar de kliniek. Gelukkig heeft een heel lief iemand zichzelf en haar vrachtwagen ter beschikking gesteld om mij als voor haar compleet vreemde naar de kliniek te rijden. Daar aangekomen ging het erom om haar zo stabiel mogelijk de nacht door te krijgen...

Dit is redelijk gelukt, dinsdag begon een traject om te onderzoeken wat er aan de hand was, helaas was ze nog niet direct stabiel genoeg voor een CT scan, dit is uitgesteld tot woensdag eind van de middag. Dinsdag is er een heel uitgebreid en aanvullend bloedonderzoek de deur uit gegaan (na al een paar testen van maandagavond) welke alles wat we 'hoopte' uitsloot helaas, want dit alles was 'makkelijk' behandelbaar.
Woensdag de CT scan, helaas niet direct de uitslag van de test, deze volgde donderdagochtend op de kliniek, toen wij aankwamen direct gevraagd, de arts was aan het overleggen met de radioloog.
Toen liepen mijn zenuwen natuurlijk torenhoog op daar dat ongeveer kleine kwartiertje wel uren leek te duren..
Dat was het dan, de arts zocht ons op en nam ons mee naar bahiyah. Ik hoor het hem nog steeds zeggen. "het is niet het slechtste wat we dachten, maar de prognose voor de merrie is erg slecht" De rest heb ik nog 3x na moeten vragen voor het tot me door drong wat er aan de hand is.

Ernstige vernauwing van de hersenstam, met onverklaarbare reden. Dit is de reden voor alle neurologische problemen die ze heeft gehad. Wegens beschadiging van een deel van haar hersenen en zenuwen. Dit is helaas onomkeerbaar, ook werd haar rechteroog niet 'beter'... Die reageerde niet genoeg op de behandeling, ook niet tijdens het verhogen hiervan. Dus ook dat was een flinke domper, een blind paard is 1 ding, sowieso niet ideaal en een paard met neurologische problemen is een tweede. Met beide 'valt' te leven.. maar samen zal zij nooit een paardwaardig bestaan meer kunnen lijden helaas. Dus heb ik direct de moeilijke beslissing gemaakt om voor haar te kiezen en te zeggen dan houd het hier op. Nu vonden de artsen haar stabiel genoeg om haar dracht uit te 'zitten' zodat het veulentje de grootst mogelijke kans van leven heeft. Dit is niet haar laten 'lijden' maar het voor beide beter maken en haar hopelijk een kleine kans geven om nog even met het veulentje samen te kunnen zijn.

Dus nu is het dagelijks op en neer naar utrecht naar mijn meisje, mijn maatje, mijn alles... wetende dat het binnen nu en een korte tijd over is... Dat zij weg is, na alles wat wij al doorstaan hebben en alles waar wij voor gevochten hebben. Is straks weg, leeg, over.. Natuurlijk heb ik straks een prachtig veulen van haar staan, maar dit zal haar lege plek nooit op kunnen vullen...
Iets meer dan een jaar heb ik van jou kunnen genieten meisje.. Het is goed zo.

Afbeelding

tanjaatjuhh

Re: Until we meet again

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:04

Jeetje zeg! Wil je zoveel sterkte wensen. Je hebt alles gedaan. Heel dapper dat je hier je hart zo lucht.
Zelf net ook een merrie inclusief veulen verloren. Weet hoe het voelt. Je hebt alles gedaan wat je kunt.

Als leven lijden wordt is er maar 1 antwoord.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:08

Jeetje, dat is helemaal verschrikkelijk zeg! gelukkig heb ik nog een kans op een gezond veulentje van haar maar dat maakt de pijn niet minder. Heel erg bedankt voor je lieve berichtje.

Precies, ik heb dit maandag direct aangegeven dat ze alles mogen doen om haar te redden mits er kwaliteit van leven blijft. Helaas in dit geval is dit er niet meer, ook niet meer gewoon alleen nog maar de wei op kunnen is niet meer mogelijk. Dus dat maakt de keuze wat dragelijker wetende dat het voor haar beter is. Maar het doet zo ontzettend veel zeer.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:11

JustOneBite schreef:
Jeetje, dat is helemaal verschrikkelijk zeg! gelukkig heb ik nog een kans op een gezond veulentje van haar maar dat maakt de pijn niet minder. Heel erg bedankt voor je lieve berichtje.

Precies, ik heb dit maandag direct aangegeven dat ze alles mogen doen om haar te redden mits er kwaliteit van leven blijft. Helaas in dit geval is dit er niet meer, ook niet meer gewoon alleen nog maar de wei op kunnen is niet meer mogelijk. Dus dat maakt de keuze wat dragelijker wetende dat het voor haar beter is. Maar het doet zo ontzettend veel zeer.

Die keuze hadden wij ook. Het leven van de merrie werd lijden. Dit is bij ons ook nog vers. Allemaal 2 dagen terug gebeurt. Wij zijn er door jij zit er nog midden in. Weet dat je alles gedaan hebt en koester de laatste tijd nog. Hoop dat je een gezond veulentje krijgt.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:12

Wat verschrikkelijk ;(
Ik heb hier eigenlijk helemaal geen woorden voor, heel veel sterkte en zet m op voor het veulentje!

Heb overigens ook een donatie gedaan via de link in je onderschrift :)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:14

Jeetje wat verschrikkelijk! Nogmaals heel veel sterkte!

Ik koester zeker elk moment met haar nog en we doen alles wat mogelijk is voor haar en een gezond veulentje. Maar het is echt moeilijk dat je weet wat er komen gaat...

Nynke heel erg bedankt voor je berichtje en natuurlijk voor je donatie! Echt super lief!
Het veulentje is nu de main focus van de artsen. Nu bahiyah stabiel en zo goed als gaat pijnvrij is.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:17

Wow, ik ben er even stil van. Wat een ontzettend heftig verhaal... Ik duim mee voor een gezond veulen.

Heel veel sterkte gewenst!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:19

Dankjewel bernette! Ik hoop ook hard op een gezond veulentje die heel lang bij mij mag blijven!

Nizoni4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:21

Omg. Wat vreselijk! Ik kreeg tranen in mijn ogen... Knap van je dat je deze moeilijke keuze hebt gemaakt. Ik weet hoe het is om je beste vriendinnetje te moeten missen... Ik wens je wel heel veel plezier met het veulentje! Het gaat heel moeilijk worden maar het komt wel goed! Heel veel sterkte...

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:21

Wat een ontzettend harde tijd ga jij tegemoet! Hopelijk komt haar veulen vlotjes af en groeit het lekker zonder te veel complicaties.

Maar jeee... Wat rot voor je merrie Y;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:22

Wie weet gebeurt er een wonder en knapt de merrie na de geboorte op zodat je ze allebei kunt behouden. Dat hoop ik voor jullie,heel veel sterkte in elk geval en houd ons maar op de hoogte!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 15:25

heel erg bedankt voor de lieve reacties en de steun! Heel fijn! :-)

Ik hoop inderdaad voor bahiyah ook dat het veulentje gauw komt, maar de veranderingen in haar lijf zien er goed uit. Ze word via een birthalarm extra in de gaten gehouden.

Opknappen gaat helaas niet omdat dr schade blijvend is, ook met medicatie en eventuele operaties helaas... :-(

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:43

Wat een rotsituatie!!

Veel sterkte ts,ook ik heb een donatie gedaan :(:)

sweetwizard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:45

Ow, verschrikkelijk moet het zijn om in deze situatie te zitten :(
Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het veulentje gezond is. Y;(

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:56

Wat een ontzettend moeilijke situatie zeg.
Hoe ver is je merrie in de dracht?

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:06

Wat vreselijk... heel veel sterkte toegewenst voor de komende tijd! :(:)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 16:40

Bedankt allemaal voor de lieve berichtjes en donaties! Ze zit op 326dagen vandaag dus we zijn er bijna :-)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:54

Wat verschrikkelijk dat jou en je merrie dit is overkomen, ik wens jullie het beste. Geniet nog even van elkaar de laatste dagen!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 18:52

Dankjewel! :-) dat genieten komt wel goed gelukkig, ondanks dat we niet meer kunnen dan knuffelen. Want wandelen mag niet bijv. :-(

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:40

Wat een heftig verhaal zeg..... Heel zwaar lijkt me. Krijg zelf een beetje een brok van in mijn keel. Begin van nieuw leven betekent dan ook afscheid.....heel veel sterkte!

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:50

Bedankt voor je berichtje!
Maar inderdaad het is heel dubbel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:53

Ik vind het zo rot en oneerlijk na alle ellende die je al voor je kiezen hebt gehad en nu dit.. En tegelijkertijd vind ik je vreselijk dapper hoe je je zo staande houdt en zo overeind houdt..

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 22:56

Thanks meis! Dat berichtje doet me best goed,puur een stukje bevestiging dat ik de goede keuze heb gemaakt. Maar het is zo verdomd moeilijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:03

Veel sterkte!
Geniet van de mooie mensen om je heen die je tot steun zijn en ik hoop dat je straks een gezond veulen mag verwelkomen!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:07

Inderdaad- zo verdomd moeilijk... en zo oneerlijk. Wat een tijd moet je nu doorgaan zeg...

Heel knap, hopelijk haal je meer dan voldoende op om voor een mooie tijd met goed afscheid, en om jezelf en je veulen de best mogelijke nieuwe start te geven.