Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 22:28

Laat ik weer eens een update geven van waar Wainonia en ik mee bezig zijn zoal. Tot augustus vorig jaar waren we niet zo goed bezig. Wel liep ze toen M1 dressuur, maar de manier waarop voelde niet goed aan. Daarom zijn we heel bewust overgestapt naar de klassieke dressuur en ik heb nog een hele hoop te leren hierin. Om dit goed te kunnen doen moeten we de basis helemaal opnieuw en nu goed leren. Voor de mensen die ons niet kennen, dit zijn onze vorige topics:
Voor onze switch naar het klassieke rijden:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... t=wainonia
Ons laatste topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... t=Wainonia

In principe zijn we nog steeds veel bezig met het stretch rijden en ontspanning houden. Sinds kort nemen we ook de galop hierbij mee en dat gaat ook al de goede kant op. Nu het stretchen en ruggebruik in stap beter wordt, nemen we hierin ook wat wijk-werk mee.

Nu maar eens wat plaatjes van vandaag:
stap
Afbeelding

pasje wijken in stap
Afbeelding
Afbeelding

galop. Sinds kort voor het eerst in onze "carrière" vóór de loodlijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kan ook best vrolijk kijken hoor :')
Afbeelding

draf links en rechts:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaan we voort :D . Er is nog een hoop werk te doen. We zijn nu veel bezig met zijdelings stretch-werk (dus binnen- en buitenstelling op lengte) en op de foto's is goed te zien dat mijn rechterteugel vaak doorhangt. Dit moet gaan verbeteren door dit zijdelings stretchen. Daardoor zal ze soepeler worden in de rechter lange rugspier en deze makkelijker kunnen buigen (waardoor ze de druk op die teugel meer gaat opzoeken). Mijn eigen werkpunt is dat ik rechter moet gaan zitten. Ik ben teveel bezig om haar te ontlasten onbewust en ik zie dat ik teveel voorover ga zitten nu.

knollentuin

Re: Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 22:56

Zo die ziet er een heel stuk beter uit dan het laatste beeldmateriaal dat ik gezien heb,
Idd rechterop gaan zitten om niet mee naar voren naar beneden te vallen op voorhand. Plaatje van laatste, een na laatste en 3 na laatste foto vind ik fijn!
Ook de middelste galop foto geeft goed beeld.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:06

Fijn dat het voor jullie goed voelt.
Persoonlijk mis ik activiteit, t is allemaal maar zozo.
Ze lijkt bijna overal op de voorhand te lopen.
Verder is de meeste lengtebuiging wel mooi. Blijf erop letten dat ze van staart tot neus buigt, zonder daar stiekem de schouder eruit te zetten.
En voor het aannemen van de teugel helpt ook om de teugels op de goede lengte vast te houden. Als je ze zelf te lang vasthoudt, zal ze zo ver uit moeten rekken dat het er niet rijkundig beter op wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:10

@ knollentuin, dank je wel!! Leuk om dat te horen. Klopt, daar moet ik om denken. Dan is het wel fijn als je foto's ziet bij gebrek aan spiegels om de bak, die maken je toch even bewuster van wat je aan het doen bent.

fleurtjeuh, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dit is een proces dat (veel) tijd in beslag neemt en juist door wat ik nu aan het doen ben, zal ze in de loop van die tijd sterker worden en vanuit ontspanning naar aanspanning komen. Dat proces ga ik niet overhaasten, want dan krijg ik een averechts effect. Dit paard liep voorheen met een weggedrukte rug en altijd achter de loodlijn. Nu gebruikt ze haar spieren (veel) beter en kunnen ze ook op de goede manier sterker worden. Neem maar eens een kijkje in het eerste linkje dat ik plaatste. Dan zie je het verschil heel mooi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:18

Een enorme vooruitgang! Ze ziet er steeds beter uit. :D

Ze lijkt mij op de foto's wel goed actief trouwens hoor.

Wel zou ik wat meer aan de contactteugel gaan werken (ik zeg expres werken ipv gewoon meer contact nemen want ik weet niet of dat al goed gaat). Nu mis je soms een beetje de verbinding waardoor ze minder over de rug loopt dan zou kunnen. :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:43

Zo dat ziet er keurig uit. Jullie gaan super!!!
Heerlijk om te zien. Ik vind dat er genoeg activiteit is. Dat op de voorhand is nu nog niet zo erg. Dat komt wel als jullie meer op gaan pakken.
Ik denk dat je soms wat te laat bent met je contact terugnemen. In de diepe stretch zoekt ze echt naar je hand. Dat zijn mooie plaatjes.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:58

Erg mooie vooruitgang! Ook ik zie een paard dat nu in ontspanning loopt en waarbij je langzaamaan vanuit die basis weer meer (activiteit) kunt gaan vragen. Goed dat je de tijd neemt, want nu heb je een vertrekpunt gecreëerd waar je weer terug naar toe kunt. Als spanning je basis was, dan kon je alleen daar terug naar toe. Nu is daar een andere optie voor, en dat is super. Zonder ontspanning immers ook geen juiste aanspanning, en dat is wel nodig. En volgens mij heb jij niet echt een lui paard van zichzelf, dus is dit stuk (ontspanning) veel moeilijker om te bereiken als het voorwaartse.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:06

Het ziet er alweer een stuk beter uit, top dat jullie zoveel vooruitgang maken!
Probeer haar wel echt van die voorhand te halen, als ze hier een lange tijd teveel gewicht op draagt kan het blessures veroorzaken.
Dit kan je doen door te liften, daarmee zet je haar weer wat meer op de achterhand. Ze komt dan waarschijnlijk wel weer wat omhoog, maar je kunt haar vanuit daar weer naar beneden vragen. Dan draagt ze zich uiteindelijk beter.
Je kan het ook aan de longeerlijn proberen, heeft hetzelfde principe, maar dan leert ze het eerst op eigen benen. Daarbij moet je haar voor je gevoel wat meer gaan verzamelen door wat kleine ophoudingen te maken aan de longeerlijn. Als je ziet dat ze dan weer wat meer op de achterhand terecht komt dan vraag je haar weer voorwaarts. Als het goed is leert ze zo beter haar gewicht te verdelen.
Ik ben er zelf nu ook mee bezig, ik hoop dat je er wat aan hebt! :)
Ga zo door, ik weet hoe lastig die overgang is naar klassiek en hoe lang het duurt. Ik zit er zelf midden in en het kost heel veel tijd, haha.

Ben je trouwens al bezig met zijgangen aan de hand of erop?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:39

ziet er een stuk beter uit!!!!! mooi om te zien dat ze zo voor uit gaat. je mag wat meer contact nemen. je streeft het vwnw een beetje voorbij als je geen contact houdt. vooral in de draf zie je dat. ik denk ook dat je haar mag gaan vragen stelling te nemen. misschien ng niet in gelop maar in stap en draf kan je dat goed helpen met het los maken van de boven lijn. waar je nu bent in inderdaad de basis voor de rest. maar houdt zelf de communicatie lijn open door contact te houden op beide teugels. (contact=teugel gewicht)

zij gangen zijn ook super om haar los te maken in zowel borst als lendenen. ga zo door!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:46

Ik heb nooit eerder een topic van jou gezien TS, en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Wat ik nu vooral zie is een paard dat veel te diep op de voorhand gaat lopen, en dat is géén ontspanning. Als je dit lang blijft doen ga je hele andere problemen krijgen.
Ik denk dat je toch ook aan verzameling en ondertreden van de achterhand én beter ruggebruik moet gaan werken. Dus: vind een instructeur met verstand van zaken die zowel het één als het ander kan helpen opbouwen.
Wel een heel leuk paard, die Wainona!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:48

Wat een transformatie Murosch, kijk die hals bespiering!! Goed bezig :) verbeterpunten weet je zelf wel ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:58

@jannepauli, zoek maar eens een oud topic van haar op dan zie je waar ze vandaan komen. Verzameling is het doel en onderdeel van het proces van de nieuwe opleiding. Echter is Wainonia daar NU nog niet aan toe maar dat gaat in de komende maanden komen. Rug is er zeer zeker wel bij, kijk maar naar hoe mooi rond deze wordt en hoe ver het achterbeen ondertreedt. En anders bouwt het paard ook niet zulke spieren op, daar zie je het nog het beste aan. Je ziet nu een momentopname van een hele lange opleiding, perfectie bestaat niet. Bekijk het grotere geheel.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:54

Mooi om de verandering te zien! *\o/*
Ik volg ook al een hele tijd Art 2 Ride, en ben ook helemaal fan van zijn werkmethode. Zonder ontspanning ook geen verzameling, dus blijf gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent! Op een gegeven ogenblik zal je zelf voelen dat ze klaar is om omhoog gebracht te worden, niets forceren. Met de activiteit is zo te zien niets mis, en ze volgt je al hand mooi naar beneden.

Ik reed (momenteel pauze door mijn zwangerschap) mijn Paint op dezelfde manier, ook al rijden we western, en voor het eerst sinds jaren kon ik hem op een simpel trensje op mijn pinken doen ontspannen en nageven en kreeg ik hem echt recht, hij was vroeger enorm scheef en stijf. Ik blijf hem nu op dezelfde manier longeren met een simpel touwhalstertje, en hij blijft mooi ontspannen naar beneden lopen. Dat zijdelings stretchen (zowel in stap en draf) is idd ook een super manier om die stijve rugspieren los te maken, heeft bij mij ook super veel veranderd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:23

Ik ben het wel met Jannepaulie eens. Ik kan me best voorstellen dat de "oude" manier van trainen niet beviel, maar je moet uitkijken dat je niet nu in een ander probleem terecht gaat komen. Persoonlijk vind ik het paard echt veel te diep op de voorhand. Diep is niet erg, maar op de voorhand wel. Dan streef je het doel van het vwnw voorbij. Paarden die zo graag op de voorhand gaan kun je ook minder diep rijden. Dat staat spieren kweken echt niet in de weg.

Wat waren de problemen nu precies destijds Murosch toen je haar hoger ingesteld had lopen?

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:47

Er wordt een aantal keer genoemd dat het paard te diep zou lopen, maar dat is nu eigenlijk wat ik net niet zie op deze foto's. Op alle foto's is het neusje er mooi uit en dat vind ik heel fijn om te zien. Ben het wel met de rest eens dat ze voor het mooie wat teveel op de voorhand valt. Ik denk dat jullie nu wel in een fase komen dat de ontspanning zo goed bevestigd is dat ze niet meer zo laag hoeft te lopen en je haar dus best wat kunt begrenzen in hoe ver ze zakt. Ik denk dat dat ook het contact ten goede zal komen, waardoor zij ook minder op de voorkant duikt.

Vind het trouwens wel heel mooi om jullie ontwikkeling te zien en te kunnen volgen hoor! Super dat je deze weg bent ingeslagen en als het ware helemaal opnieuw durfde te beginnen. Paard heeft in ieder geval al een hele andere uitstraling nu en dat is heel wat waard!

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:10

Ik vind het er leuk uitzien.

Een kleine tip ik hoop dat je dat niet erg vind. Let wel op dat je paard van achteren blijft lopen en dus niet op de voorhand hangt een beetje is niet erg maar als ze zwaar op de voorhand lopen wel.

Zelf rij ik al jaren op de klassieke manier sind mijn 16de (ik ben nu bijna 21)alleen dan meer opgericht ( dat is de houding van mijn paard en ontspant daar het beste in . is per paard verschillend ) de rede dat ik al jaren zo rij is omdat ik niet van dat geruk gepluk schoppen en slaan houd en al helemaal niet van afdwingen. Verders heb ik altijd zeer dominante paarden gehad en daar moet je niks bij afdwingen maar wel stevig in je schoenen staan hihi.

Voor mij werkt klassieke dressuur het beste en ook voor mijn paard. Overigens rij ik gwn knhs wedstrijden en krijg regelmatig complimenten over de manier van rijden, dat het er zo mooi en makkelijk uitziet.

Ik vind het heel leuk dat er dus meer mensen zijn die klassieke dressuur rijden en dat ik dus niet de enige ben.

Ik weet zeker als je zo doorgaat dat je eerdaags weer gwn m rijdt met je paard met een super gevoel. Veel succes.

Sorry voor het lange bericht :o

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:56

Bedankt voor de vele reacties! Ik vind het wel interessant om te lezen hoe verschillend deze zijn. Het globale gemiddelde nemend zeggen veel van jullie dat ze te zwaar op de voorhand loopt. Daar ben ik het mee eens hoor, maar hoger instellen gaat daar (ons tenminste) niet bij helpen. Dan heb ik straks weer een weggedrukte rug en een paard dat achter de loodlijn gaat, omdat ze aan die oprichting nu nog niet toe is. Dat wil ik nu juist niet.

Dit was van een (hele foute) foto van voor de omschakeling vorig jaar:
Afbeelding

Dat ik meer met het contact moet gaan doen, daar ben ik het zeker mee eens en dat neem ik ook mee. Dat ze nu op de voorhand loopt, ben ik het ook mee eens. Echter denk ik ook dat juist door deze manier van trainen haar sterker maakt waardoor ze makkelijker vanzelf meer op achter gaat komen straks. Ik heb haar liever nu te veel op de voorhand, met een soepele rug, dan een achterbeen die eronder komt zonder ruggebruik.

Ik neem nu in stap schouderbinnenwaarts en wijken mee. In draf ook wat wijkwerk maar verder nog niet veel. De foto's zijn momentopnames en dit lang-laag-voor de loodlijn is nog niet super-constant (begint nu wel beter te worden). Er zijn nog genoeg momentjes waarop ze eruit komt en daarom wil ik graag nog een tijdje zo doorgaan. Dit paard is een ontzettend nerveus, gespannen en karaktervol dier waarbij juist de ontspanning heel moeilijk en tegelijk belangrijk voor is. Ik ben daarom heel blij met het beeld dat er nu vanaf straalt.

Dit is hetzelfde paard tijdens dezelfde training.. om maar even een beeld te schetsen (en nee ze heeft geen pijn daar en wordt ook niet mishandeld }> , ze is boos omdat er zandklodders tegen haar buik aan spatten door het lopen):

Afbeelding
Afbeelding

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:01

Het eerst wat ik wil zeggen na het volgen van veel van jullie topics is dat ik diep respect heb voor jullie.
Vat het alsjeblieft niet verkeerd op, maar jullie zijn denk ik wel 1 van de combinaties op Bokt met de meeste exterieurmatige beperkingen. In al je topics valt me de onvoordelige bouw van je merrie op en ik vind het dan ook waanzinnig knap dat je zo intensief en kritisch bezig blijft met zoeken naar vooruitgang.
Ja, ze valt op de voorhand. Maar hé, laat eens een standfoto zien...
Dat valt nog niet mee om dat bekken zover te kantelen, dat ze horizontaal komt, laat staan opwaarts :n
Ik kan me jullie M1 wedstrijd topic nog herinneren en ik weet nog goed dat ik toen dacht...oei, dit lijkt met hangen en wurgen te gaan.
En nu, jullie stralen zoveel meer harmonie en fitheid uit :)
Ze zit mooier in haar bespiering dan ik tot nu toe gezien heb, je doet duidelijk íets goed zo :D
Ik ben heel benieuwd hoe jullie proces zich voortzet.
Je zal bij haar dondersgoed op moeten letten dat je haar niet voor het plaatje gaat forceren, want verzamelen en het bekken kantelen is voor haar topsport, maar, volgens mij heb je dat zelf heel goed in de gaten :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:54

Ik wilde precies dezelfde reactie plaatsen Marieke. Paard is onvoordelig gebouwd. Dat lijken een aantal te vergeten als ze naar de foto's kijken. Het is helemaal niet zo erg als het eruit ziet. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:35

Ik heb meen ik toch wel een x een foto in stand gezien? Toen vond ik eerlijk gezegd de bouw wel meevallen. De foto in je profiel vind ik eigenlijk ook niet zo verkeerd.
Kan wel zijn dat je paard om een andere reden het moeilijk vind om wat meer opgericht te gaan lopen. Heb je al eens foto's van de rug gemaakt?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:58

Ze is inderdaad wel neerwaarts gebouwd en wat teveel in het vierkantsmodel. dat maakt het wel lastiger aan elkaar te rijden. Ze is meer springpaard-gebouwd en gefokt, maar ach, we zullen zien waar we stranden.

Nee Babootje, ze is nooit op de foto geweest omdat daar naar mijn idee geen aanleiding toe is. Ze is bij mij geboren en ik ken haar hele geschiedenis.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:16

Inderdaad, niet iedereen heeft direct een dressuurtype paard, waar je al snel de hals er mooi op kan gaan zetten. Mijne heeft bvb lange en lage hals en als je dan te snel oprichting gaat gaan vragen, dan verlies je ineens die ontspanning en gaan ze tegen je hand in of achter de teugel kruipen gewoon omdat ze het fysiek nog niet aan kunnen, dat is idd een werk van jaren en geen trucje die je zo in 1 2 3 er even uithaalt...
Veel blijven variëren in stelling en tempo en veel van hand veranderen, en zoals je zegt wijken en kleine stukjes schouder voor/binnen, dan komen ze vanzelf meer op het achterbeen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:42

Eens met de laatste reacties. De mijne is ook neerwaarts gebouwd en ze dan vanachter krijgen is niet evident...

Goed bezig met je superknappe merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:01

Ben het helemaal eens met MariekeS_. :j

En mensen onderschatten vaak hoeveel tijd er in gaat zitten om het in orde te krijgen.
Men wil vaak te snel en er zijn ook zeker manieren om het paard sneller van de voorhand af te krijgen, maar dan moet je je afvragen of dat de juiste manier zal zijn.

Ik kijk ook regelmatig in de topics en zie echt een flinke vooruitgang. :j
En dapper ook dat je het met ons deelt.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:23

Ze hoeft ook niet meteen naar oprichting, maar wel wat meer op de achterhand. Paarden dragen van nature meer gewicht op de voorhand, hier krijgen ze geen problemen mee, maar wel als wij erop gaan zitten. De voorhand krijgt dan veel te veel gewicht te verduren en dan is het meer wachten op overbelasting in bijvoorbeeld de schouders. Met het hoofd in de lucht is niet goed, maar te veel op de voorhand ook zeker niet. Ik zou hier toch wel aan gaan werken als ik jou was, ze hoeft hier haar hoofd helemaa niet hoger voor te gaan dragen.
Werk er bijvoorbeeld in stilstand aan als je er naast staat. Vraag haar naar beneden, waarschijnlijk heeft ze dan de neiging om over haar schouders heen te vallen, als ze dit doet maak je een kleine ophouding tot ze haar gewicht weer naar achter brengt. Als ze haar hoofd dan omhoog brengt, vraag je haar weer naar beneden, dit kun je gewoon oefenen tot ze het kan zonder haar gewicht over de schouders te brengen. Je paard hoeft niet in oprichting om haar gewicht gelijk te verdelen.