Bedankt voor de vele reacties! Ik vind het wel interessant om te lezen hoe verschillend deze zijn. Het globale gemiddelde nemend zeggen veel van jullie dat ze te zwaar op de voorhand loopt. Daar ben ik het mee eens hoor, maar hoger instellen gaat daar (ons tenminste) niet bij helpen. Dan heb ik straks weer een weggedrukte rug en een paard dat achter de loodlijn gaat, omdat ze aan die oprichting nu nog niet toe is. Dat wil ik nu juist niet.
Dit was van een (hele foute) foto van voor de omschakeling vorig jaar:

Dat ik meer met het contact moet gaan doen, daar ben ik het zeker mee eens en dat neem ik ook mee. Dat ze nu op de voorhand loopt, ben ik het ook mee eens. Echter denk ik ook dat juist door deze manier van trainen haar sterker maakt waardoor ze makkelijker vanzelf meer op achter gaat komen straks. Ik heb haar liever nu te veel op de voorhand, met een soepele rug, dan een achterbeen die eronder komt zonder ruggebruik.
Ik neem nu in stap schouderbinnenwaarts en wijken mee. In draf ook wat wijkwerk maar verder nog niet veel. De foto's zijn momentopnames en dit lang-laag-voor de loodlijn is nog niet super-constant (begint nu wel beter te worden). Er zijn nog genoeg momentjes waarop ze eruit komt en daarom wil ik graag nog een tijdje zo doorgaan. Dit paard is een ontzettend nerveus, gespannen en karaktervol dier waarbij juist de ontspanning heel moeilijk en tegelijk belangrijk voor is. Ik ben daarom heel blij met het beeld dat er nu vanaf straalt.
Dit is hetzelfde paard tijdens dezelfde training.. om maar even een beeld te schetsen (en nee ze heeft geen pijn daar en wordt ook niet mishandeld
, ze is boos omdat er zandklodders tegen haar buik aan spatten door het lopen):