Moet het even kwijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:21

Ik heb twee paarden op het landgoed die niet van mij zijn. Ze zijn van iemand die er eigenlijk van af wil en hij had zelf geen gras meer bij zijn huis, dus zijn ze in november hierheen gekomen, met de bedoeling om verkocht te worden. Ze waren best mager, met verwaarloosde hoeven. De hoeven zijn inmiddels gedaan en ze zijn ook al aardig bijgekomen.

Het gaat om een cruzado en een Franse draver. De cruzado is inmiddels verkocht, ik zit te wachten op het groene boekje en dan gaat hij op transport.
De Franse draver is 17 en had ik eerlijk gezegd gegund om hier te blijven. Daar heeft de eigenaar het ook wel over gehad.
Het is een ex sport paard (springen en dressuur) met littekens van beenbeschermers, dus ook niet altijd in kundige handen geweest. De laatste jaren is hij veel van hand tot hand gegaan. Dat weet ik omdat ik hem met regelmaat op een Portugese site, die te vergelijken is met marktplaats, tegenkwam, en de vorige eigenaar ken die hem geruild heeft voor twee goede paarden van de huidige eigenaar. Huidige eigenaar en de vorige zijn ook niet echt kundig te noemen...

Beestje (nou ja 1.71m) heeft in elk geval best veel achter de kiezen.
En daarover gesproken, het gebit moet nodig gedaan, maar elke eigenaar heeft gewoon gedacht "dat doet de koper maar" die het vervolgens ook niet deed.
Nu heb ik de eigenaar met ingehouden woede (die hij wel gemerkt heeft) dat het een keer over moet zijn met dat doorschuiven en dat hij nu de eigenaar is en verantwoordelijk voor het welzijn van het paard. En zowaar volgende week komt de DA het gebit doen.

Nu was de hoefsmid er vorige week voor de cruzado en die wist wel iemand voor de Franse draver.
Word ik zaterdag gebeld om acht uur ´smorgens door de eigenaar dat de smid en de koper onderweg waren. Met er achteraan dat ik er niet voor thuis hoefde te zijn.
Ja hallo, ze moeten wel in mijn stal, en mijn spullen gebruiken. Daar wil ik wel bij zijn. Dat hij zo makkelijk is moet hij weten, maar hier komt men niet zomaar het erf op. Reken maar dat ik thuis zal zijn.
Ik vond het ook vreselijk dat hij dus echt verkocht zou worden en hoopte toch zo dat het paard zich van zijn slechtste kant zou laten zien.

Dat heeft hij gelukkig gedaan :+

Ik ging net de cruzado buiten gezet toen ze aankwamen (de smid plus een vader met volwassen zoon) en dan zet ik normaal ook de Franse draver er na buiten dus die vond het maar niks en stond in de stal op te zweten in piaffe.
De smid kondigde aan dat het een goed paard was en nog jong....
Of hij even uit de stal kon. Nou prima. Dus ik haal hem van stal.
Terwijl vader en smid nog bleven praten, zei ik tegen de zoon die meegelopen was: "Hij is 17. Laat je niet bezodemieteren".
Hij tegen de smid: "U heeft het verkeerd begrepen, hij is niet 7 maar 17."
Smid reageerde neutraal, ik kon er niet uit opmaken of hij werkelijk eerder had begrepen dat hij 7 was.
Hij vroeg wel of hij documenten had dan. Dus ik: "Alleen een inentingsboekje, en daar staat een geboorte datum in. "
Ging hij naar zijn tanden kijken, waar trouwens ook duidelijk aan af te lezen is dat hij in elk geval ouder dan 15 is.

Of ik een longe had ofzo. Jahoor. Dus paard moest even een paar rondjes draven. Of ik een zadel had. Ja, maar niet van hem, dus ik weet niet of het past. Het werd er op gegooid (ja gegooid) , singel pastte net aan, hoofdstel (met ongebroken trens) paste goed. Gelukkig type micklem, dus de kiezen vrij. Borstelen was er niet bij.
Of ik er niet even op ging. Pardon, júllie willen het paard!
Zou zoon opstappen en als ik niet had geroepen "even wachten" en had nagesingeld had hij het zadel gewoon onder de buik getrokken. :(
Hij zat er op als een zoutzak en de handen gingen meteen omhoog. Dus ik nog "handen laag, handen laag!" want paard had het hoofd meteen al zo hoog mogelijk.
Hij reed hem in draf een eind het land (zandpad) op en wilde in galop treug. Maar ja, daar moet je wel hulpen voor geven. Alleen een schop voor "harder" voldoet niet.
En een draver kan natuurlijk prima veel harder in draf. :+
En dat deed hij dan ook de hele weg terug met het hoofd omhoog, oren plat in de nek, rollende ogen, opengesperde neusgaten en mond wijd open waarin het bit inmiddels al naar een kant getrokken was.
Wat een rotgezicht. Zoon klaagde dat hij hem niet in galop kreeg. Vader en smid hadden het meer over het feit dat hij met zijn hoofd zo hoog liep. Ik zei dat zijn tanden gedaan moesten worden en dat het zadel misschoen ook wel niet zo lekker lag.
Smid zei dat het daar vast niet aan lag, dat zo´n recht bit gewoon waardeloos was en de neusriem niet deugde en de vader zei dat hij wel hulpteugels had die zijn hoofd wel naar beneden zouden trekken (slofteugels). Ik werd er misselijk van. O, wat hoopte ik dat het paard niet daar terecht zou komen.
Smid ging er even op en hoewel die duidelijk beter kon rijden en hem ook lange teugel gaf, bleef hij onrustig met het hoofd.
Paard werd afgezadeld en ik heb hem buiten gezet.

Enfin, ze zouden het met de eigenaar over hebben en dat was het dan.

Gisteren belde de eigenaar dus en hij vroeg of ze nog wat gezegd hadden. Ik zei dat ze met hem zouden gaan praten. Maar ze zijn nooit op komen dagen. Ik was opgelucht want dan zullen ze ook wel geen interesse hebben om hem echt te kopen.

Het slachtoffer:

Afbeelding

Afbeelding

Foreverkliek

Re: Moet het even kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:25

Arm paard.
Ik snap je frustratie, zou ik zelf ook hebben. Waarom mag het paard niet gewoon lekker bij jou met pre pensioen? Of wil de eigenaar er echt nog flink aan verdienen?

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:30

Erg sneu zeg.....ken jij niemand ( die normaal met paarden omgaat) die hem wil kopen? Hopelijk komt t goed met dit paard

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:53

Natalie36 schreef:
Arm paard.
Ik snap je frustratie, zou ik zelf ook hebben. Waarom mag het paard niet gewoon lekker bij jou met pre pensioen? Of wil de eigenaar er echt nog flink aan verdienen?

De eigenaar wil er niet aan verdienen, want hij had al min of meer toegezegd dat hij hier wel mocht blijven, alleen zei de smid dus dat hij wel iemand voor hem wist en die zou ook nog best een redelijke prijs betalen.
Als het een goed tehuis was geweest, was het zo erg ook niet.
Eigenaar is vanmiddag nog hier geweest en toen heb ik maar duidelijk gemaakt dat het niet aan het paard lag en dat neemt hij ook wel aan.

testes76 schreef:
Erg sneu zeg.....ken jij niemand ( die normaal met paarden omgaat) die hem wil kopen? Hopelijk komt t goed met dit paard

Ik kijk al sinds november rond voor hem, maar dat valt niet mee met die leeftijd en die grootte (eet veel). Dus ik was eigenlijk wel van de veronderstelling dat hij bij mij zou blijven. Hij zou een leuk paar vormen met mijn oudje die nu geen echt vast maatje heeft. Ik weet dat ze elkaar aardig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:18

Lusitana schreef:
Ja hallo, ze moeten wel in mijn stal, en mijn spullen gebruiken. Daar wil ik wel bij zijn. Dat hij zo makkelijk is moet hij weten, maar hier komt men niet zomaar het erf op. Reken maar dat ik thuis zal zijn.
Ik vond het ook vreselijk dat hij dus echt verkocht zou worden en hoopte toch zo dat het paard zich van zijn slechtste kant zou laten zien.

Dat heeft hij gelukkig gedaan :+

Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar waarom al voordat de potentiele koper er is hopen dat het paard zich van zijn slechtst zal laten zien en dus een rotrit voor zijn kiezen zal krijgen? Ik zou toch echt eerder hopen dat die koper toevallig net die persoon is die dit paard een permanent positief huis kan geven.
Waarom zou je dat paard nog een slechte ervaring met mensen gunnen?

Citaat:
Of ik een longe had ofzo. Jahoor. Dus paard moest even een paar rondjes draven. Of ik een zadel had. Ja, maar niet van hem, dus ik weet niet of het past. Het werd er op gegooid (ja gegooid) , singel pastte net aan, hoofdstel (met ongebroken trens) paste goed.

Misschien dat ik het verkeerd begrepen heb, maar het klinkt alsof je jouw hoofdstel en zadel hebt uitgeleend om een proefritje te maken, ook al vermoedde je al dat het niet paste op de draver? Waarom geef je ze dan toestemming om dat zadel op dat paard te gebruiken? Nee is nee: als je weet dat tuig niet zal passen op het verkeerde paard, dan leen je dat niet uit. Dat vind ik dat niet alleen de verantwoordelijkheid van de gebruiker maar toch ook van degene die het uitleent, helemaal omdat je zelf al omschrijft dat het dier een naar verleden heeft en nog behoorlijk wat revalidatie en tandartsbehandelingen te gaan heeft. Dan lijkt het mij dat je daar niet een niet passend zadel op legt en bijvoorbeeld een te groot/verkeerd bit bij gebruikt.

Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen heb en dat het niet jouw spullen zijn, maar zo klonk het alsof je jouw eigen spullen uitleent terwijl je niet weet of ze/weet dat ze niet passen, maar het alleen de potentiele koper aanrekent omdat hij niet kijkt of ze passen. Dat klinkt een beetje krom.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:21

Lusitana schreef:
Ik kijk al sinds november rond voor hem, maar dat valt niet mee met die leeftijd en die grootte (eet veel). Dus ik was eigenlijk wel van de veronderstelling dat hij bij mij zou blijven. Hij zou een leuk paar vormen met mijn oudje die nu geen echt vast maatje heeft.

Misschien lees ik er overheen hoor, maar het klinkt alsof je het beste met het beestje voor hebt en zijn welzijn je aan het hart gaat. Kun jij hem niet overnemen dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:23

Waarom koop je hem niet gewoon zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:26

Dat vroeg ik me eigenlijk ook af: als je nu al hoopt dat proefritten mislukken dan lijkt het me logischer als je gewoon op de eigenaar afstapt en zegt dat jij het paard wilt overnemen. Hem zal het niet zoveel kunnen schelen als hij het paard toch al kwijt wil en jij hoeft jezelf en het paard niet meer emotioneel klem te zetten tussen mee moeten werken aan verkoop maar tegelijkertijd nog liever willen dat het paard een slechte proefrit heeft dan dat hij van het erf verdwijnt.
Als hij van jou is, dan ben je volledig eigen baas, kun je de tandarts meteen laten komen en hoef je ook niet meer continu rond dat matig verzorgde paard van een ander op je tenen te lopen. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 22:23

Ik geloof dat nog steeds niet begrepen wordt dat het paard in principe hier mag blijven van de eigenaar, ik heb het zelfs al over eventuele overname gehad, en dat de smid gewoon toevallig met iemand aankwam die een paard zocht en de eigenaar die erbij was er mee overviel.
Er is dus helemaal geen sprake van meerdere kopers die proefritten zouden komen gaan maken.
Het viel mij rauw op mijn dak dat het paard na zoveel maanden weg zou gaan en ik hoopte dat het niet zou gebeuren. Mag ik?

Met van zijn slechte kant laten zien bedoel ik gewoon niet in galop gaan, en te lui voor de smaak van iemand die sport in het hoofd heeft. Daar hoeft hij op zich geen slechte rit van te ondervinden, of wel?
Hij trof gewoon helaas een slechte ruiter, maar dat kon ik niet weten. Smid had het over mensen die al meerdere paarden hadden. Gozer was trouwens op zich vriendelijk en beleefd.

En als iemand vraagt "heb je een zadel?", en ik heb een zadel, wel twee, moet ik dan "nee" zeggen?
Ik wist niet of het wel of niet zou passen en dat weet je alleen als je het er op legt, niet waar? En het ging, alleen was de singel aan de korte kant.
Dat ik tegen de mensen zei dat het zadel misschien niet lekker lag, was om het paard te verdedigen....
Het hoofdstel en bit paste ook gewoon, alleen stond een ongebroken trens (en de neusriem)die mensen niet aan.

Ik wist naturlijk ook niet van te voren hoe die gozer reed, hè. Voor hetzelfde geld was het prima gegaan, maar je mag toch wel hopen dat hij niet bevalt?
Het kwam mij gewoon koud op mijn dak omdat ik er min of meer op gerekend had dat hij zou blijven en ik best aan hem gehecht ben en het is een "gebroken" paard die ik een eindbestemming gun. Natuurlijk sta ik dan niet te juichen dat hij naar wildvreemden gaat die er volop op gaan rijden...
Maar blijkbaar vind jij het prima dat een paard binnen twee jaar 6 keer van eigenaar veranderd.

De tandarts komt volgende week. Heb je daar overheen gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:50

Lusitana schreef:
En als iemand vraagt "heb je een zadel?", en ik heb een zadel, wel twee, moet ik dan "nee" zeggen?
Ik wist niet of het wel of niet zou passen en dat weet je alleen als je het er op legt, niet waar? En het ging, alleen was de singel aan de korte kant.
Dat ik tegen de mensen zei dat het zadel misschien niet lekker lag, was om het paard te verdedigen....

Als iemand je vraagt of je een zadel hebt en je hebt er twee, en die persoon vraagt of hij daarmee op een ongeschikt paard waar jij je verantwoordelijk voor voelt mag rijden dan zeg je toch inderdaad nee? Je hoeft niet eens een reden te geven. :) En mocht die toch gevraagd worden dan kun je varieren van 'ik heb er geen een die hem past' tot 'mijn zadels zijn te duur en ik wil niet dat er iets mee gebeurt'. Als het paard al x maanden niet meer bereden is en met ruiter en zadel achterover slaat en de boom van het zadel breekt dan zit jij met de kosten. Dat kun je mensen netjes uitleggen maar zelfs dat hoeft niet: als jij een paard een ritje met een waarschijnlijk niet goed passend zadel wilt besparen, dan is het niet uitlenen van dat zadel een makkelijke uitweg. En als de ruiter het dan alsnog aandurft om er zonder zadel op te klimmen dan kan hij waarschijnlijk al beter rijden, dus dat is een mooie waterscheiding. ;)

Citaat:
De tandarts komt volgende week. Heb je daar overheen gelezen?

Ik las dat het paard in november bij jullie op de wei is gekomen en dat je sindsdien bezig bent om de eigenaar ervan te overtuigen dat hij naar de tandarts moet?
Ik denk dat wat ik en de andere Bokkers proberen te zeggen is dat als je inderdaad plek over hebt en je serieus wilt dat het paard geen nieuw tehuis meer hoeft te zoeken; waarom regel je dat dan niet gewoon meteen definitief? Het al een paar keer hebben over een overname en dat het paard in principe ook wel bij jou mag blijven klinkt zo vreselijk casual - wat dus ook blijkt uit het feit dat de eigenaar als hij overvallen wordt door iemand ánders die ook eigenaar wil worden gewoon langsstuurt.
Ben je serieus in dat je het paard wilt houden, maak er dan serieus werk van; stap op de eigenaar af met een contract, betaal desnoods een symbolisch bedrag en het paard is van jou. Klaar. Misschien waren er goede redenen om dat steeds uit te stellen, maar als je dat meteen zwart op wit had gezet toen je besefte dat je het paard niet kwijt wilde dan had dat jou al een aantal maanden stress gescheeld omdat het paard wel op jouw erf stond maar niet de juiste verzorging kreeg, en had het het paard eenn nieuwe ongelukkige kennismaking met de mens op haar lompst gescheeld.

Maar goed, achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijker. ;) Ik zou waarschijnlijk ook wat minder ad rem zijn als je zomaar een paar vreemden op je dak krijgt.
Het belangrijkste om herhaling te voorkomen lijkt mij om nu echt werk te maken van de overname/koop: geen intenties meer uitspreken maar gewoon een contract, desnoods geld, en klaar. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-16 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:29

Wow wat plat gezegd.. heb je zelf soms een keer de jackpot gewonnen ofzo? Kan me wel voorstellen dat TS niet staat te springen om te gaan betalen voor zo'n paard, dan beter iets langer wachten. Gaat dat paard echt niet dood aan, zo te horen heeft hij het al best goed.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:38

Pff, wat een gedoe. Wel fijn dat de cruzado een plekje heeft gevonden!

Ik moet wel zeggen dat ik (ook vanuit eigen ervaringen in Portugal) wel respect heb voor het lef van de meeste Portugezen, overal maar gewoon opstappen en gaan. :') Jammer dat het zo'n lomperik was. Het zou fijn zijn als het paardje bij jou kan blijven! Heeft hij gekoerst ook vroeger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:00

_suus19_ schreef:
Wow wat plat gezegd.. heb je zelf soms een keer de jackpot gewonnen ofzo? Kan me wel voorstellen dat TS niet staat te springen om te gaan betalen voor zo'n paard, dan beter iets langer wachten.

Een beetje beter lezen: ;)

Lusitana schreef:
Natalie36 schreef:
Arm paard.

De eigenaar wil er niet aan verdienen, want hij had al min of meer toegezegd dat hij hier wel mocht blijven, (...) Dus ik was eigenlijk wel van de veronderstelling dat hij bij mij zou blijven. Hij zou een leuk paar vormen met mijn oudje die nu geen echt vast maatje heeft. Ik weet dat ze elkaar aardig vinden.

Het gaat dus helemaal niet om wel of geen geld hebben; zowel eigenaar als TS hebben blijkbaar al enige tijd geleden naar elkaar de intentie uitgesproken om het paard definitief bij TS te stallen, maar omdat niemand dat blijkbaar nog defintief heeft gemaakt is de eigenaar toch weer in zee gegaan met een nieuwe kijker - en dat is zijn goed recht.
Hoe sneller TS de 'koop' rond maakt, hoe sneller het paard van de markt gehaald kan worden. Dan kan ze voorkomen dat dit nog een keer met het paard gebeurt, bespaart ze zichzelf een hoop gedoe omdat de eigenaar er niet 100% voor zorgt en kan hij gewoon bij haar oud worden zoals toch al haar plan was. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 00:03

@xyzutu2 Ongeschikt paard? Op grond van een gebit dat wat onderhoud nodig heeft? Jij meldt je ziek voor je werk als je tanden hebt die wat langer zijn geworden aan een kant?

Dit paard mag dan maanden niet bereden zijn, maar bokken of steigeren komt niet in hem op. Daar kon ik mijn hand voor in het vuur steken. Ik heb hem zelf nl ook vorig jaar zomer bereden toen hij maanden had stilgestaan. En de waarde van de zadels is vrijwel nihil. Ik ga geen smoesjes verzinnen of leugens ophangen tegen mensen die een paard van een ander komen uitproberen. Waarom zou ik?

Ik voel me niet verantwoordelijk, ik ben alleen aan hem gehecht geraakt. Hij heeft een eigenaar. Die geen gras meer had dus mochten ze hier grazen. En de eigenaar heeft bepaald dat de gozer mocht proefrijden. Daar heb ik helemaal geen zeggenschap over. Had ik geen zadel geleend, was hij er zo wel op gegaan, hoor. Daar doet men hier niet moeilijk over. Het is ook niet moeilijk.
Een rit die bestond uit een pad 1 x heen en weer rijden met zoon in stap heen en keiharde draf terug en 1 x een ander pad heen en weer rijden met smid in stap aan de lange teugel. Voor de duidelijkheid. Ik weet niet wat je denkt dat er allemaal mee uitgespookt is.

Ik heb geen maanden stress gehad. Ik heb me alleen zo nu en dan gerealiseerd dat er nog steeds geen DA was geweest voor het gebit en dan ging er weer een telefoontje naar de eigenaar. Die dan beloofde de DA te bellen.
Gebit is er trouwens nou ook niet zo erg aan toe als je lijkt te denken.

Ik heb al drie rescues en ik ben arm, ik kan ze alleen hebben omdat er veel grond bij de woning is en ze me dus bijna niks kosten in onderhoud omdat ze amper krachtvoer eten (dat ik trouwens krijg voor mest dat naar de buren gaat) en zelden een smid nodig hebben en ik hooi goedkoop van een buurman koop.
Het is voor mij helemaal niet vanzelfsprekend om er "even" een groot paard bij te nemen dat wel meer krachtvoer nodig heeft, meer hooi eet en regelmatiger de smid nodig heeft.
Daarom is er geen knoop doorgehakt en gaat die ok niet zomaar doorgehakt worden omdat het Bokkers beter lijkt, omdat ik zelf er niet uit ben wat ik wil en kan en hij staat nu gewoon in pension, daar is verder niks mis mee.
Nu draagt de eigenaar alle kosten waarvan ik niet zo zeker ben of ik die kan dragen. Dat hij een leek is en ik hem daarom achter de broek moet zitten om dingen gedaan te krijgen, neem ik op de koop toe.

@ rider, ik weet niet of hij gekoerst heeft. Het enige dat men weet is dat hij de laatste jaren vooral springpaard was, maar toch ook wel dressuur onderlegd is, daar hij bv piaffe en zijgangen beheerst. Hij heeft zoveel eigenaren gehad dat het helaas niet goed na te gaan is wat hij in zijn eerste jaren heeft gedaan, maar ik sluit het niet uit.
Piaffe wordt hier door bijna elke ruiter op een paard gezet, dus dat hoeft op zich ook niet zoveel te zeggen, maar toch.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 00:08

xyzutu2 schreef:
Het gaat dus helemaal niet om wel of geen geld hebben; zowel eigenaar als TS hebben blijkbaar al enige tijd geleden naar elkaar de intentie uitgesproken om het paard definitief bij TS te stallen, maar omdat niemand dat blijkbaar nog defintief heeft gemaakt is de eigenaar toch weer in zee gegaan met een nieuwe kijker - en dat is zijn goed recht.
Hoe sneller TS de 'koop' rond maakt, hoe sneller het paard van de markt gehaald kan worden. Dan kan ze voorkomen dat dit nog een keer met het paard gebeurt, bespaart ze zichzelf een hoop gedoe omdat de eigenaar er niet 100% voor zorgt en kan hij gewoon bij haar oud worden zoals toch al haar plan was. :)

Er komen geen nieuwe kopers zomaar aanwaaien ofzo. Hij heeft bij deze kijker eerst aan mij gevraagd of hij hem zou moeten verkopen. Het leek mij in eerste instantie prima, hij was immers gewoon te koop, maar wat later bleek dat het me toch wel wat deed als hij weg zou gaan.
En nu heb ik gezegd dat hij hem ook gewoon niet moet verkopen omdat het paard beter verdient dan van hand tot hand gaan. En hij gaat gewoon op mij af.

Ik hoef helemaal niks snel te beslissen omdat jou dat beter lijkt.
Het gaat om wat mij beter lijkt en dat is niet in de problemen komen omdat ik weer een paard wil redden.
Zolang hij in pension staat moet de eigenaar de kosten betalen. Dat maakt echt wel wat uit in mijn situatie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:24

Wat een nare ervaring voor jou en voor het paard Lusitana. Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje in tweestrijd bent omdat je niks over het paard te zeggen hebt en hem wel een goed leven gunt. Ik hoop dat het goed gaat uitpakken voor 'm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:05

Lusitana schreef:
Daarom is er geen knoop doorgehakt en gaat die ok niet zomaar doorgehakt worden omdat het Bokkers beter lijkt, omdat ik zelf er niet uit ben wat ik wil en kan en hij staat nu gewoon in pension, daar is verder niks mis mee.
Nu draagt de eigenaar alle kosten waarvan ik niet zo zeker ben of ik die kan dragen. Dat hij een leek is en ik hem daarom achter de broek moet zitten om dingen gedaan te krijgen, neem ik op de koop toe.

Aha, bedankt voor de toevoeging! Zo wordt het ineens een ander verhaal en dan snap ik je aarzeling ook een stuk beter. :)
Aangezien je eerder schreef dat de eigenaar "had al min of meer toegezegd dat hij hier wel mocht blijven (...) Dus ik was eigenlijk wel van de veronderstelling dat hij bij mij zou blijven" leek het alsof je al veel verder was in het doorhakken van die knoop van wel/niet houden en dat je er al van uit was ging dat het jouw paard was.
Nu begrijp ik pas dat jouw idee was dat de eigenaar het paard niet meer zou verkopen maar gewoon definitief tegen enige betaling bij jou in pension zou zetten. Dat is een heel andere situatie (als ik hem nu tenminste wel goed interpreteer ;) ).

Citaat:
En nu heb ik gezegd dat hij hem ook gewoon niet moet verkopen omdat het paard beter verdient dan van hand tot hand gaan. En hij gaat gewoon op mij af.

Als de eigenaar dat financieel vol kan houden om het paard definitief bij jou in pension te zetten (tenminste, ik denk dat dat is wat je dat bedoelt?) dan klinkt dat als de mooiste oplossing voor iedereen. :j Het is natuurlijk een iets wankeler situatie dan wanneer je zelf eigenaar bent, maar dan loop je weer veel grotere financiele risico's en je moet er zelf ook niet aan onderdoor gaan want daar help je je paarden ook niet mee. Als de eigenaar het prima vindt om eigenaar te blijven dan klinkt dit ideaal, en ook erg mooi van hem. +:)+

Off-topic: zijn er eigenlijk veel dravers in Portugal? Ik heb nog nooit iets over draverijen daar gehoord, of denk je dat hij uit het buitenland komt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:37

Er wordt hier zeer beperkt aan draf- en rensport gedaan. Naar mijn weten worden alle dravers geimporteerd uit Frankrijk (via professionele importeurs van specifiek draf- en renpaarden) en wordt er hier niet mee gefokt, maar ik zit hier niet in dat wereldje.
Een enkele draver komt met Hollanders mee naar Portugal die thuis al paarden hadden.
Ze zijn hier niet zo algemeen verspreid als in Nederland.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:09

De situatie bij jou lijkt toch wel iets anders te zijn dan hier in Nederland,waar je gewoon een eigenaar hebt die stalling betaalt en het paard kan verkopen als hij wil,of niet! En dan zou jij hem dus ook kunnen kopen, maar dat wil je toch niet? Dus ik snap het niet wat er nu eigenlijk aan de hand is.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:15

pff snap dat je het even kwijt moet. Zo jammer dat er op die manier met hem omgegaan wordt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 19:31

anjali schreef:
De situatie bij jou lijkt toch wel iets anders te zijn dan hier in Nederland,waar je gewoon een eigenaar hebt die stalling betaalt en het paard kan verkopen als hij wil,of niet! En dan zou jij hem dus ook kunnen kopen, maar dat wil je toch niet? Dus ik snap het niet wat er nu eigenlijk aan de hand is.

Wat ik wil is dat hij niet van slechte eigenaar tot slechte eigenaar gaat, wat zo´n beetje het thema van zijn leven is, en dat hij hier kan oud worden en weer zin in het leven krijgt.
Paard was helemaal psychisch afgesloten, begint nu eindelijk een beetje op te leven en te hechten en dan zou hij naar de volgende boeren pummel moeten die hem afrost en weer dumpt?

Het probleem met een goedkoop paard is dat het gewoon makkelijker in lekenhanden valt als een duur paard.
De garantie op een goed tehuis is minimaal.
Ik zou er minder problemen mee hebben als hij naar een permanent ok tehuis zou gaan, hoewel het hoe dan ook pijn zal doen omdat ik aan hem gehecht ben geraakt.