Eerste les van een nieuwe lesgeefster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Eerste les van een nieuwe lesgeefster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 16:20

En wat voor les! Eindelijk iemand die compleet op mijn visie aansluit :D

Ik heb héél veel lesgevers uitgetest. Sommigen een paar lessen gehad, sommigen slechts één les toen duidelijk werd toen zij niet op mijn visie aansloten. Ik ben zelf aanhanger van de klassieke dressuur, op zit en op been rijden en met de handen niet teveel prullen en zéker niet met de handen werken om je paard in de krul te rijden. Daarnaast moet mijn lesgever ook op mij letten want er is aan mezelf ook nog tonnen werk...

Maar goed, nu heb ik mijn meug gevonden :D. Eerst de perfecte stal en nu een goede instructrice, eindelijk komen we helemaal op onze pootjes terecht!

Voor mij was de les héél intensief. Was maar een halfuurtje, met een uurtje had ik naast mijn paard gelegen denk ik :)). Ik ben eind maart erg ziek geworden, longen waren heel slecht en de longcapaciteit was ook dramatisch aangepast, gevolg: conditie nihil. Was meteen moe bij het minste dat ik deed. Het heeft toch tot een week geleden geduurd eer ik hier volledig van hersteld was en ik probeer sindsdien wat vaker en langer te rijden, maar conditie komt helaas niet meteen terug.

Ik ben zelf héél tevreden over de les. Maar dat zal ik tijdens mijn foto's en filmpjes even uitleggen :D

Zahires slechtste punt is tempo. Dat is iets waar ik al anderhalf jaar op sukkel. Omdat ik dat niet voor elkaar krijg, heb ik natuurlijk ook het probleem dat ik haar niet op haar achterhand krijg (en ze is dan nog overbouwd ook: achterhand staat hoger dan voorhand), waardoor ze haar rug opspant en ja, beetje vicieuze cirkel zo.
Punt 1 van M was dus ook: tempo maken! Hoe ze haar hoofd draagt maakt niet uit, laat maar lekker die neus eruit, gewoon tempo maken. Zo gezegd, zo gedaan.

Het begin van de les:
Afbeelding

https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/991333760914060/?type=3&theater

Na een tijdje zo te rijden begon ze zelf te zoeken.
Op deze foto lijkt ze echt wel hard in de hand :O. Maar dat was ze echt compleet niet.
Afbeelding

Hier was ze aan het zoeken wat ik wilde, ze is niet echt gewend dat ik doorneem. Doordat ik zelf weinig conditie heb, heb ik de neiging het op te geven en haar haar zin te geven. Dat was deze keer niet waar!
Ze gaat af en toe in galop, dit is omdat ze het erg moeilijk vond allemaal en galopperen is dan makkelijker. Ze werd elke keer rustig teruggenomen. Galop zelf hebben we niet gedaan, dat is momenteel nog niet aan de orde.
https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/991333760914060/?type=3&theater

Op het einde van de les voelde ze heerlijk aan :D
Afbeelding

https://www.facebook.com/lesley.ceulemans.9/videos/vb.100001123359711/991338197580283/?type=3&theater

Even voor te vergelijken, dit is hoe we "normaal" rondhobbelen:
Afbeelding

Mijn opmerkingen:
+ Ik ben veel rechter gaan zitten, dat werd hoog tijd!
+ Ik ben eindelijk consequent en laat haar niet haar zin doen

- De rest van mijn houding... Mijn voeten jezus :S. Een héél groot werkpunt dat ik die moet leren stilhouden, daar ga ik echt op letten!
- Nog veel werk aan mezelf en Zahire, maar we doen het one thing at a time

Als iemand nog tips heeft, ga je gang :D Zolang ze maar constructief gegeven worden en niet afbrekend ben ik heel bereid om bij te leren. Ik wil echt van mezelf een betere ruiter maken en Zahire helpen zich beter te leren dragen, waarvan ik hoop dat M. ons hierbij verder gaat kunnen helpen. Ik denk echt dat we met haar op de goede weg zijn: een instructrice die kijkt naar het paard, maar ook naar de ruiter.

HiFive5

Re: Eerste les van een nieuwe lesgeefster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:13

Toch niet besloten ermee te kappen? Super goed bezig !

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 07:54

Leuk paard.bik ben benieuwd naar foto's over een poosje!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 08:03

Wat fijn dat je nu een goede instructrice gevonden hebt!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 12:04

Ik had niet veel keuze haha. Heb er een meer ervaren ruiter opgezet maar daar moest Zahire duidelijk niet van weten. Dus of ik moest ze stilzetten of ik moest er zelf weer op. Eerste was geen optie dus dan maar alle moed bijeen geschraapt.
De eerste keer was een hel, continu willen steigeren, ik mijn angst ingeslikt en elke keer goed vooruit gezet en op het einde was ze braaf. Heeft sindsdien geen poot verkeerd gezet. Dat heeft me enorm veel zelfvertrouwen gegeven :). Sindsdien gaat het top, voel mij ook veel relaxter, dit was nu de eerste keer in een nieuwe piste zonder te longeren vanaf wat normaal aanleiding is tot heel veel angst, nu niet en heb lekker gereden :).

Bedankt Peelie, ik ook! Hopelijk kan ik over een paar maanden foto's tonen van een correct lopende Zahire met een correct zittende Lesley :)

Bedankt Lienie! Het was een hele zoektocht. Ik denk wel dat ik veel kan leren van haar, ze weet echt waarover ze bezig is

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:31

Ik heb het idee dat ze op het filmpje achter niet helemaal zuiver loopt. Heb je dat eerder gehoord van iemand of zelf gezien? Misschien ligt het aan mij, maar zou dat wel in de gaten houden.
Dat zou namelijk verklaren waarom je haar niet op de achterhand krijgt, en ook het beeld dat ze nu geeft wel verklaren.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:49

Ja, daar zijn we ons van bewust. Ze is daar ook reeds helemaal op nagekeken incl foto's en is medisch in orde.
Instructrice denkt dat het een mengeling is van nog wat stijf zijn en onvoldoende kracht hebben (ze is al haar bespiering kwijtgeraakt). We kijken het een paar lessen aan, als het niet betert haal ik de osteo er nog eens bij...

4ever2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 08:02

xLes schreef:
Ja, daar zijn we ons van bewust. Ze is daar ook reeds helemaal op nagekeken incl foto's en is medisch in orde.
Instructrice denkt dat het een mengeling is van nog wat stijf zijn en onvoldoende kracht hebben (ze is al haar bespiering kwijtgeraakt). We kijken het een paar lessen aan, als het niet betert haal ik de osteo er nog eens bij...

Oke duidelijk :) Goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:42

Ik vind dat je goed bezig bent! Klinkt inderdaad als een fijne, vriendelijke instructrice als ik zo de filmpjes hoor en zie.

Onregelmatig kan goed een krachtverhaal zijn inderdaad, wij hadden hetzelfde (aan de longe) met onze jonge Arabier, na laten kijken maar ook niks kunnen vinden, en dat gaat nu ook steeds beter naarmate ze meer kracht kreeg.

Ga zo door! Leuke combi zijn jullie :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:28

Bedankt! Hier ook nagekeken, niks te vinden. Maar better safe then sorry, nu weten we dat tenminste en kunnen we haar sterker gaan maken :)

Er is voor ons beiden nog érg veel werk aan, maar ik denk dat zij ons daar wel bij kan helpen. Eindelijk :D