Les in de klassieke dressuur met Bente

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Les in de klassieke dressuur met Bente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 10:39

Sinds een aantal maanden ben ik begonnen met het rijden van Bente. Ik wilde graag wat vaker weer gaan rijden (voorheen 1x per twee weken in) de verenigingsles. De eigenaresse van Bente had me een keer uitgenodigd en ondanks wat miscommunicatie in het begin tussen Bente en mij, ging het eigenlijk vanaf het begin al best wel goed. Bente kan mij erg veel leren en verder is het gewoon een schat van een beest. Het is voor mij wel een hele omschakeling. Ik ben zelf niet heel groot en rijd dan ook vaker de wat kleinere paarden. Bente is echter 1.82m, een hele bergbeklimming om daar op te komen dus :)) Ik ben wel echt heel blij met de kans die ik krijg om dit paard te rijden. Ik rijd Bente nu zo'n 2/3 keer in de week. Sinds kort ben ik ook weer begonnen met les nemen. Momenteel ben ik me wat meer aan het verdiepen in de klassieke dressuur en heb ik 2 instructeurs. Arne Koets (Airnt @ Bokt) en Roland Heiss (http://www.rolandheiss.de/). Afgelopen vrijdag had ik les van Roland. Dit was voor mij de eerste keer, maar ik had al goede verhalen over hem gehoord van vrienden en van Arne. Nu was het enige probleem dat Roland Duits spreekt... Ik kan op zich wel Duits verstaan, maar al die paardentermen maakte het toch iets lastiger :+ In het begin ging het dan ook wat stroef. Gelukkig had ik wat publiek dat me af en toe even kon helpen.

Zo begonnen we... Need I say more? Het is gewoon niet goed...
Afbeelding

Al snel werden mijn beugels een gaatje langer gemaakt, te kort zitten is iets wat ik erg goed kan.
Afbeelding

Arbeidsdrafje, hierbij lag de nadruk op activiteit verkrijgen.
Afbeelding

Ook het rechtrichten van je paard kwam natuurlijk aan bod.
Afbeelding

In de galop gingen we werken aan het verzamelen, kleine voltes, dat soort dingen. Ik zit hier te ver naar voren, heb mijn handen te laag en mijn teugels te lang.
Afbeelding

Nog een stapstukje. Hier is het al een heel stuk beter!
Afbeelding

Ik ben heel blij met dit beeld!
Afbeelding

En na de les een vermoeide Bente en Samantha :))
Afbeelding

Voor degenen die geen Duits verstaan: Hij vertelt hier dat dit een hele goede arbeidsdraf is. Het paard heeft slechte rugbespiering en teveel onderhals, maar als ik 2/3 maanden zo zou doorrijden dan zou je een heel goed paard hebben.

Bente gooit (heel) erg hoog op, waardoor doorzitten vrij lastig is. Daarnaast is het ook niet mijn sterkste punt, iets wat op dit filmpje wel te zien is. Voordeel is wel dat ik het nu op alle andere paarden wel kan :+

Hier zie je een stukje miscommunicatie tussen mij en de instructeur. Hij wilde dat ik een galopswissel deed/probeerde, maar ik snapte hem niet helemaal waardoor ik Bente niet voldoende ondersteuning gaf.

Mijn algemene verbeterpunten waren als volgt:
- Ik heb mijn teugels te lang, waardoor ik mijn handen te laag ga dragen.
- Minder been geven. Been = reactie.
- Ik zit teveel voorover, ik mag wat meer gaan zitten.
- Bente heeft een teveel ontwikkelde onderhals, het is belangrijk om hem dus goed nageeflijk te rijden zodat deze gaat verdwijnen en er betere rug- en halsspieren komen.

Ik heb echt superveel van deze les geleerd! Bente heeft heel erg zijn best gedaan en ik ben echt supertrots op hem! En ik..? Ik had de volgende dag erg veel spierpijn in mijn buikspieren :))

florence123

Re: Les in de klassieke dressuur met Bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:07

Wat een gaaf paard!
Met de juiste begeleiding komt daar zeker een topcombinatie uit! :)
ik zie allessinds veel potentieel in het paard.

Voor mij mogen je beugels nog een gaatje lager, dan ga je makkelijker kunnen doorzitten.
Ook lijkt het zadel mij te klein, je moet ongeveer een handbreedte plaats hebben achter je rug en de lepel.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:49

Wat een reuzin!
Lijkt me een fijn en braaf paard om mee te gaan werken en om van te kunnen leren want er is aan jullie beiden nog veel te verbeteren (dat bedoel ik positief). Succes met deze leukerd

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 13:59

Wat een mooie kans om dit paard te mogen rijden en les te krijgen van twee klassieke instructeurs! *D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:16

Toppers! Ik vind het echt zo'n leuk paard! En jullie zijn een erg leuke combinatie!
Je lijkt nog steeds wat kort te zitten, maar ik kan mij voorstellen dat je eerst hier weer aan moet wennen. Lekker zo door rijden, komt helemaal goed met jullie! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:22

Wat een vooruitgang van foto 1 naar het filmpje. Denk dat als je zo doorgaat, je straks een heel ander paard onder je hebt. En dat je dan ook veel beter kan doorzitten. Ben benieuwd naar hoe het er over een aantal maanden uit ziet.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 18:54

Leuk Sam!
En dat te kort zitten is heel herkenbaar :+

Jullie komen er wel!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:50

Erg leuk paard!! van hieruit lijkt alsof ze wel beter aan je been mag, ik vind het nu nog wat traag en lang (groot dier ook!!!). Maar jullie klikken wel fijn samen :)

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:02

Toppers!
Bente heeft een op maat gemaakte JC Celeb. 2 maten boven de grootste standaard maat zadel is en ligt prima , wees niet bang met een paard met zoveel groei/rugproblemen let je wel op je zadel punt is, door groeiproblemen en omstandigheden in mijn prive situatie is zijn bespiering verdwenen. En hopen we hem er met juiste training weer bovenop te krijgen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:26

Wauw wat een kolos! Kan me voorstellen dat hij haast de Mount Everest lijkt als je kleintjes gewend bent. Curiositeit: hoe groot ben jij zelf?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:33

Gaaf topic Sam! :D

Had je mijn charmante stemgeluid niet ff uit het filmpje kunnen halen? :+

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 06:40

Dankjulliewel allemaal voor de leuke reacties!

florence123 schreef:
Wat een gaaf paard!
Met de juiste begeleiding komt daar zeker een topcombinatie uit! :)
ik zie allessinds veel potentieel in het paard.

Voor mij mogen je beugels nog een gaatje lager, dan ga je makkelijker kunnen doorzitten.
Ook lijkt het zadel mij te klein, je moet ongeveer een handbreedte plaats hebben achter je rug en de lepel.

Een ander zadel gaat er niet komen. Deze ligt goed. Ik ben wel bezig met afvallen dus hopelijk past mijn kont binnenkort wel goed in het zadel :)

xLes schreef:
Wauw wat een kolos! Kan me voorstellen dat hij haast de Mount Everest lijkt als je kleintjes gewend bent. Curiositeit: hoe groot ben jij zelf?

Ik ben zelf 1.68m. Dus niet superklein maar ook niet heel erg groot :+

rider schreef:
Gaaf topic Sam! :D

Had je mijn charmante stemgeluid niet ff uit het filmpje kunnen halen? :+

Nee :)) Ik moest er zelf voornamelijk heel erg om lachen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 10:47

Dit gaat helemaal goedkomen, erg leuk beestje. Succes nog samen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:08

Gaaf paard zeg. Vind de filmpjes al een heel ander beeld geven dan de foto's. Je rijdt bente heel vriendelijk en met veel ruimte zodat het paard op eigen benen loopt. Vind het knap dat je lest in het Duits, dat maakt de uitdaging nog groter :D Ben heel benieuwd naar jullie voortgang, veel succes en plezier met dit mooie paard!

jackrickman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:52

zeer pret :D