Ik ben wel echt heel blij met de kans die ik krijg om dit paard te rijden. Ik rijd Bente nu zo'n 2/3 keer in de week. Sinds kort ben ik ook weer begonnen met les nemen. Momenteel ben ik me wat meer aan het verdiepen in de klassieke dressuur en heb ik 2 instructeurs. Arne Koets (Airnt @ Bokt) en Roland Heiss (http://www.rolandheiss.de/). Afgelopen vrijdag had ik les van Roland. Dit was voor mij de eerste keer, maar ik had al goede verhalen over hem gehoord van vrienden en van Arne. Nu was het enige probleem dat Roland Duits spreekt... Ik kan op zich wel Duits verstaan, maar al die paardentermen maakte het toch iets lastiger
In het begin ging het dan ook wat stroef. Gelukkig had ik wat publiek dat me af en toe even kon helpen.Zo begonnen we... Need I say more? Het is gewoon niet goed...

Al snel werden mijn beugels een gaatje langer gemaakt, te kort zitten is iets wat ik erg goed kan.

Arbeidsdrafje, hierbij lag de nadruk op activiteit verkrijgen.

Ook het rechtrichten van je paard kwam natuurlijk aan bod.

In de galop gingen we werken aan het verzamelen, kleine voltes, dat soort dingen. Ik zit hier te ver naar voren, heb mijn handen te laag en mijn teugels te lang.

Nog een stapstukje. Hier is het al een heel stuk beter!

Ik ben heel blij met dit beeld!

En na de les een vermoeide Bente en Samantha

Voor degenen die geen Duits verstaan: Hij vertelt hier dat dit een hele goede arbeidsdraf is. Het paard heeft slechte rugbespiering en teveel onderhals, maar als ik 2/3 maanden zo zou doorrijden dan zou je een heel goed paard hebben.
Bente gooit (heel) erg hoog op, waardoor doorzitten vrij lastig is. Daarnaast is het ook niet mijn sterkste punt, iets wat op dit filmpje wel te zien is. Voordeel is wel dat ik het nu op alle andere paarden wel kan

Hier zie je een stukje miscommunicatie tussen mij en de instructeur. Hij wilde dat ik een galopswissel deed/probeerde, maar ik snapte hem niet helemaal waardoor ik Bente niet voldoende ondersteuning gaf.
Mijn algemene verbeterpunten waren als volgt:
- Ik heb mijn teugels te lang, waardoor ik mijn handen te laag ga dragen.
- Minder been geven. Been = reactie.
- Ik zit teveel voorover, ik mag wat meer gaan zitten.
- Bente heeft een teveel ontwikkelde onderhals, het is belangrijk om hem dus goed nageeflijk te rijden zodat deze gaat verdwijnen en er betere rug- en halsspieren komen.
Ik heb echt superveel van deze les geleerd! Bente heeft heel erg zijn best gedaan en ik ben echt supertrots op hem! En ik..? Ik had de volgende dag erg veel spierpijn in mijn buikspieren