Mijn eczemer eindelijk met lange manen het komend seizoen in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Luna

Mijn eczemer eindelijk met lange manen het komend seizoen in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:24

Ik ben zooo ontzettend trots *\o/*

De eczeemperiode gaat weer beginnen en eindelijk kan ik zeggen dat we deze zomer met lange manen en staart gaan beginnen. Ik heb luna nu bijna 3 jaar en in de 1e 2 jaren ging het grandioos mis. 1e jaar te laat begonnen met deken, we wisten toen niet zeker dat ze eczeem had en de keurende dierenarts heeft me verteld dat ze dit idd niet had... zucht!! 2e jaar is ze zonder deken op de oude stalling buiten gezet in een land met meerdere bomen tijdens mijn vakantie, toen was het helemaal dolle pret... vorig jaar van stalling veranderd en zoooo ontzettend blij met mijn stalbaas die ook alles eraan heeft gedaan om het zo goed mogelijk onder controle te houden!! Ik ben echt ontzettend blij, zo blij dat ik het ff wilde delen! Ik hoop zo dat het aankomende periode ook weer zo goed zal gaan!
Luna is een fries x tinker kruising van nu 7 jaar!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopen dat zebrastrepen toch iets gaan betekenen, valt altijd te proberen.
Afbeelding

Hoop op nog zo'n fijne zomer *D

nameless

Re: Mijn eczemer eindelijk met lange manen het komend seizoen in

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 21:56

Oh waaauw, wat een staart!! <3

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:17

Wat fijn! Geniet beide van een 'rustige' zomer :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:22

Wauw die staart!

Inderdaad gewoon streng zijn met de deken. Vaak heb ik er erg veel moeite mee gehad om mn hafje met een snikhete deken op de wei te zetten maar beter dat dan schuren tot bloedenstoe.

Wissel ook regelmatig van deken en was ze goed tussendoor. Ook de manen en staart blijven wassen met eczeem shampoo!

Heel erg veel succes. Zomereczeem blijft een drama maar als je het goed onderhoudt zie je het nog niet eens aan de buitenkant :)

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:31

Leuke kruizing! En wat een prachtige staart zeg :~

Hopelijk kan je de exceem op deze manier onder controle houden dit jaar. Succes!

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:13

Thnxx! Haar staart is echt huge idd haha, maar als het gedeelte bij haar staartwortel volledig is aangegroeid is ie nog dikker. Hoop werk, maar vind het geweldig om te doen. Vorig jaar leek het net alsof ik er een nepstaart onder had gehangen, stond echt alle kanten op bovenaan haha.

Begin nu ook al eind februari met de deken. Winterdeken bij kou er nog weer overheen. Beetje vroeg, maar liever te vroeg dan te laat. Was haar in deze periode max 2x met teershampoo, voerbak wordt uit de stal geschroeft en smeer haar voor en na het rijden eens goed de manenkam en staartwortel in met sweet itch en verder niet op een 'vol' land.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:30

Wauw wat een bonk van een paard!
Prachtige kruising hoor!

En ja, eczeem.... Mijn Tinker is ook een eczemer helaas en niet zo'n klein beetje ook. Heeft nu ook alweer d'r Bucasje op. Op koude dagen ook nog d'r (dunne) winterdeken erover. Ze gaat dus van de ene deken over in de andere maar het is helaas niet anders. Op het moment voor haar doen ook lange manen maar het is nog even wachten hoe lang ze dit goed gaat houden.

Hier in het zomerseizoen dag en nacht buiten (wel met een schuilstal) maar grotendeels op een zandpaddock met hooi en 3-4 uurtjes per dag op een arme weide. Een keer per week wassen met Skinkalmin Healing shampoo, na het werken altijd het zweet afspoelen, verder flink smeren met Skincalmin Lotion en/of Bübchen Babycreme ( :') ) en duimen draaien dat ze niet weer d'r halve manenkam eraf schuurt -O-

En als ze het wel doet: dan krijgt ze gewoon weer een Fjordenkapsel <3

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:46

flettie schreef:
Prachtige kruising hoor!

En ja, eczeem.... Mijn Tinker is ook een eczemer helaas en niet zo'n klein beetje ook. Heeft nu ook alweer d'r Bucasje op. Op koude dagen ook nog d'r (dunne) winterdeken erover. Ze gaat dus van de ene deken over in de andere maar het is helaas niet anders. Op het moment voor haar doen ook lange manen maar het is nog even wachten hoe lang ze dit goed gaat houden.

Hier in het zomerseizoen dag en nacht buiten (wel met een schuilstal) maar grotendeels op een zandpaddock met hooi en 3-4 uurtjes per dag op een arme weide. Een keer per week wassen met Skinkalmin Healing shampoo, na het werken altijd het zweet afspoelen, verder flink smeren met Skincalmin Lotion en/of Bübchen Babycreme ( :') ) en duimen draaien dat ze niet weer d'r halve manenkam eraf schuurt -O-

Waarom een exemer snachts buiten laten...? Dat snap ik dus echt niet :(

Bowiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:48

wat een gaaf dier!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:55

girlyggirl schreef:
flettie schreef:
Prachtige kruising hoor!

Omdat ze 's nachts zelf in de inloopstal (voormalige varkensschuur en lekker koel en mug/vliegvrij is) in kan? Omdat ik mijn paard daar meer plezier mee doe met de vrijheid om zelf naar binnen of buiten te lopen dan haar thuis in een half-open stal op te sluiten waar ze wel last heeft van muggen en vliegen? Of thuis overdag buiten waar ze geen beschikking over schuilmogelijkheden heeft?
Nee, dan laat ik haar liever 24/7 buiten op de pachtweide/paddock met die lekkere koele vliegvrije schuilstal en neem ik eventuele korte manen voor lief. Want dat is eigenlijk het enige waar je aan kan zien dat ze eczemer is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:01

girlyggirl schreef:
flettie schreef:
Prachtige kruising hoor!

Omdat ze 's nachts zelf in de inloopstal (voormalige varkensschuur en lekker koel en mug/vliegvrij is) in kan? Omdat ik mijn paard daar meer plezier mee doe met de vrijheid om zelf naar binnen of buiten te lopen dan haar thuis in een half-open stal op te sluiten waar ze wel last heeft van muggen en vliegen? Of thuis overdag buiten waar ze geen beschikking over schuilmogelijkheden heeft?
Nee, dan laat ik haar liever 24/7 buiten op de pachtweide/paddock met die lekkere koele vliegvrije schuilstal en neem ik eventuele korte manen voor lief. Want dat is eigenlijk het enige waar je aan kan zien dat ze eczemer is.[/quote]

Een open stal of buitenbox is nooit muggen vrij...en korte manen heeft ze niet voor niets maar omdat ze gek word van de jeuk, niet mijn idee van diervriendelijk. .

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:04

Daarover verschillen wij dan van mening :) Maar dit gaat offtopic dus mochten er nog meer mensen commentaar hebben op hoe ik mijn paarden houdt: niet hier maar dan via de pm :wave:

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 07:17

Of je een eczemer nou snachts op stal zet of niet, last ervan zullen ze toch gewoon blijven houden. Muggen zitten toch zowel binnen als buiten.

Schuren doen ze toch altijd wel. Mijn haf gaat op 3 benen staan en krabt zichzelf als een hond :')

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:04

M_hartje_M schreef:
Of je een eczemer nou snachts op stal zet of niet, last ervan zullen ze toch gewoon blijven houden. Muggen zitten toch zowel binnen als buiten.

Schuren doen ze toch altijd wel. Mijn haf gaat op 3 benen staan en krabt zichzelf als een hond :')

Heb 2 x een exemer gehad die ik kreeg zonder manen en staart en compleet open. Dat ze weg gingen hadden ze megadikke staarten en manen tot over hun schouders... enigste wat ik doe is binnenhouden tussen zonsondergang en opkomst ze hadden 0,0 % last. Jeuk is erger als pijn en veel erger als paar uur op stal (in mijn ogen)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:11

girlyggirl schreef:
M_hartje_M schreef:

Heb 2 x een exemer gehad die ik kreeg zonder manen en staart en compleet open. Dat ze weg gingen hadden ze megadikke staarten en manen tot over hun schouders... enigste wat ik doe is binnenhouden tussen zonsondergang en opkomst ze hadden 0,0 % last. Jeuk is erger als pijn en veel erger als paar uur op stal (in mijn ogen)

Klopt maar het verschilt ook denk ik heel erg per paard. Mijn hafje stond snachts binnen, ging sochtend rond 9/10 naar buiten en voor 6 weer naar binnen. Eczeemdeken om, regelmatig wassen met eczeemshampoo, hielp allemaal niet.

Ook een tijdje zonder deken geprobeerd omdat ik het zielig vond en zo ontzettend warm, toen kwamen de haren met bosjes mee.

Het laatste jaar heb ik haar manen gewoon helemaal kort geknipt. Dit stond haar erg stoer en werkte ook het beste voor het behandelen.

Knap van je dat je zo'n bos manen hebt kunnen creeeren bij jou eczemer. Deed je buiten het binnen laten snachts nog iets anders?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:14

girlyggirl schreef:
M_hartje_M schreef:

Klopt maar het verschilt ook denk ik heel erg per paard. Mijn hafje stond snachts binnen, ging sochtend rond 9/10 naar buiten en voor 6 weer naar binnen. Eczeemdeken om, regelmatig wassen met eczeemshampoo, hielp allemaal niet.

Ook een tijdje zonder deken geprobeerd omdat ik het zielig vond en zo ontzettend warm, toen kwamen de haren met bosjes mee.

Het laatste jaar heb ik haar manen gewoon helemaal kort geknipt. Dit stond haar erg stoer en werkte ook het beste voor het behandelen.

Knap van je dat je zo'n bos manen hebt kunnen creeeren bij jou eczemer. Deed je buiten het binnen laten snachts nog iets anders?[/quote]

Nee eerlijk gezegd niet..voerde wel arm krachtvoer ookal liep hij M2 en hij kreeg voordroog.

Stond je wel echt in een binnenbox? Geen buitenluik of vlakbij deur naar buiten?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:17

Yes. We hadden een mooi kleinschalig stalgebouw met 5 stalletjes. Allemaal luiken die snachts gewoon dicht gingen.

Ze kreeg suikerarm voer, al niet teveel snoepjes of dit of dat maar toch bleef het schuren zich aanhouden. Ook heeft ze altijd een hele vette hals gehad, tot vergelijking met andere paarden eigenlijk het dubbele (waar de manen dus uitgroeien).

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 08:25

Ongelofelijk wat een manen, maar vooral een geweldige staart! Ik hoop dat hij die dit seizoen houdt!

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:19

Dank uuu, ven onwijs trots op hoe ze het afgelopen jaar doorgekomen is. Moet wel eerlijk zeggen dat haar manen en staart echt ontzettend hard bijgegroeid zijn hoor, vorig jaar deze tijd was ze nog een punker en nu moet ik er vlechten in leggen zodat haar manen niet in de knoop gaan zitten.

Over in de zomer 's nachts buiten... Luna heeft in de zomer periode ook 's nachts buiten gestaan, het was in de stal op dat moment veel en veeeeels te warm, en ze is het liefst buiten. Buiten staat ze gewoon heerlijk rustig te grazen, lijkt net alsof ze geen jeuk heeft en is een blij paard, maar zodra ze op stal kwam begon de ellende. Of ze nu op stal staat of buiten, die vliegjes zitten overal. Ik ga deze zomer ook beginnen met het bijvoeren van gedroogde brandnetels, schijnt bloedzuiverend te werken, dus wie niet waagt. Maar tot nu toe helemaal blij. Ze ziet er super uit, glimt als een spiegeltje, is ontzettend vrolijk en gelukkig en heeft alle manen en hele staart nog

chelseajane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:47

Wooww, lekker dikke staart zeg!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 20:49

minifries schreef:
Dank uuu, ven onwijs trots op hoe ze het afgelopen jaar doorgekomen is. Moet wel eerlijk zeggen dat haar manen en staart echt ontzettend hard bijgegroeid zijn hoor, vorig jaar deze tijd was ze nog een punker en nu moet ik er vlechten in leggen zodat haar manen niet in de knoop gaan zitten.

Over in de zomer 's nachts buiten... Luna heeft in de zomer periode ook 's nachts buiten gestaan, het was in de stal op dat moment veel en veeeeels te warm, en ze is het liefst buiten. Buiten staat ze gewoon heerlijk rustig te grazen, lijkt net alsof ze geen jeuk heeft en is een blij paard, maar zodra ze op stal kwam begon de ellende. Of ze nu op stal staat of buiten, die vliegjes zitten overal. Ik ga deze zomer ook beginnen met het bijvoeren van gedroogde brandnetels, schijnt bloedzuiverend te werken, dus wie niet waagt. Maar tot nu toe helemaal blij. Ze ziet er super uit, glimt als een spiegeltje, is ontzettend vrolijk en gelukkig en heeft alle manen en hele staart nog

Brandnetels zijn inderdaad bloedzuiverend. En je hoeft ze niet perse te drogen tenminste... als je paard niet al te kieskeurig is :D Mijn Tinker en Shetten eten gewoon vers geplukte brandnetels, distels en kleefkruid. Heerlijk vinden ze het en ze laten er zelfs het hooi voor liggen! Ik heb mezelf vorig jaar een handzeis gekocht zodat ik wat makkelijker de brandnetels en distels kan afsnijden.

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:34

Kan ik idd ook proberen, maar als dat niet lukt dan droog ik ze ff! Thnx voor de tip!!

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:35

wauuww die manen, mijn shetje mag met korte manen het jaar in, ik hoop (dat als het lukt) ze een mooie (fjorden)kam krijgt

melissssssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:26

wat een leuke kruising! En inderdaad, die staart _/-\o_

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:36

Wauw!!wat een onwijs mooi paard!!en die staart <3