Nieuwe troef onder het zadel... Darco (v. Sandreo)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Nieuwe troef onder het zadel... Darco (v. Sandreo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 17:43

Hallo allemaal!

Nadat GVR mijn grote vriend Bogan verkocht ging worden en ik zwanger was, was het niet de planning om een ander paard te zoeken. Helaas liep het met mijn zwangerschap vreselijk af. Nog geen 2 weken nadat ik van een dochtertje bevallen ben (we hebben de zwangerschap af moeten breken ivm aangeboren afwijkingen, ik ben met 24 weken bevallen) zag ik een oproep om dit paard te gaan rijden. Dit kwam op zo'n goed moment!

Darco is een nu 8 jarige ruin van Sandreo. Vreselijk knap om te zien, maar ook wel echt heel pittig qua karakter met rijden. Hij heeft een slechte start gehad met rijden, waardoor het mis is gegaan. Hij heeft hiervoor een tijdje in training gestaan bij J.v.B. om hem weer op de rit te krijgen. In december en januari ben ik samen met de eigenaar naar Veghel gereden om kennis te maken met Darco, ook heb ik toen even kort erop gereden.

Hij is een paard waar je echt een klik mee moet hebben en een band mee op moet bouwen. Je stapt er niet zomaar even op en kunt er alles mee. Echt rijden met beleid, gevoel, respect voor hem en vertrouwen opbouwen. Je kunt hem niet even ergens doorheen rijden/dwingen.

Sinds half januari is hij naar huis gehaald en rijd ik hem 3 tot 5 keer per week. Ondertussen leren we elkaar steeds wat beter kennen en begint er echt een band te ontstaan. Zodra hij mijn auto hoort als hij in de wei staat, gaat zijn koppie erop en volgt me helemaal. Hij heeft eigenlijk nog geen pas verkeerd gezet en doet mega zijn best al voor me.

2 weken geleden zijn we voor het eerst gestart, niet voor een spectaculair resultaat, maar wel voor de ervaring. Sinds die week is het hard gegaan, hij gaat zo enorm fijn! We hebben vorig weekend een clinic bij B.T. gereden en wow dat was genieten! Hij ging daar super lopen en loopt nog steeds zo.

Vandaag voor het eerst alleen op pad met hem, naar een vriendin en daar gereden. Na een kwartiertje was de spanning weg en hebben we heel fijn gereden.

Hij is dan wel 8, maar door de slechte start is hij nog niet zo ver opgeleid. We rijden L1. Hij kan ontzettend scheef zijn, maar het gaat steeds beter, dan laat hij echt los in zijn lijf.

Hier wat foto's en filmpjes :D Mijn houding is nog lang niet hoe die moet zijn, ben daar druk mee bezig, maar de eerste periode hebben we dat even gelaten, ook omdat mijn lijf nog op de rit moest komen na een zwangerschap, bevalling etc. Gewoon eerst aan het rijden :)

3 weken geleden

Afbeelding

Afbeelding

Op wedstrijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo scheef als een..... maar toch trots op hem!
https://www.youtube.com/watch?v=tOHZA0ng8M8

https://www.youtube.com/watch?v=VYPm5-O0prg

We zijn ook al even naar het strand/duinen geweest, op 10 minuten van stal vandaan :D
Afbeelding

Zo staat hij te kijken als ik aan kom rijden :D
Afbeelding

Hij vindt zichzelf ook errug knap....
Afbeelding

En het rijden van vandaag, klein stukje gefilmd door het dochtertje van mijn vriendin, vandaar de vinger in beeld _O-
https://www.youtube.com/watch?v=6LYjl5_ScNM

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo zijn we begonnen:
Dit filmpje is gemaakt toen hij net een paar dagen thuis was, en de 3e keer zelf rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=cyYU9SaaVGQ

https://www.youtube.com/watch?v=X-x9TfRX2yI

De komende tijd gaan we lekker vaak op pad, ervaring en vertrouwen opdoen samen, lekker starten, plezier maken en genieten. En dan zien we wel waar het schip strandt! Ik ben iig enorm blij met dit lot uit de loterij, dat ik hem kan rijden en trainen.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 28-03-16 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam met puntjes in initialen omgezet

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:47

Prachtig paard Michelle. Je rijdt hem erg netjes en vriendelijk. Heel veel succes voor in de toekomst, jullie gaan het vast ver schoppen samen! :j

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:49

Gaaf paard zeg! Heel veel succes samen maar dat gaat wel goed komen <3 :~

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:49

Prachtig paard, maar naar mijn smaak... geef hem eens veel meer ruimte aan de voorkant, hij hangt echt tegen je hand, nee OP je hand zelfs.
Dat zie je ook doordat de rug achter je zadel niet zakt, hij kan niet écht van achter doorkomen, terwijl hij dat vermogen zo te zien écht wel heeft, hij krijgt echter de ruimte er niet voor.

Getup

Re: Nieuwe troef onder het zadel... Darco (v. Sandreo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:51

oeh, die is wel erg knap ( alweer een knappe Sandreo).
Filmpje kan ik nu op mijn werk even niet kijken....
Lijkt me een fijn paard.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 17:57

Wat een ontzettend mooi paard zeg!
Wat Terpentijn zegt kan ik me totaal niet in vinden, je bent vriendelijk in je hand en rijdt hem fijn van achter naar voren. En de rug zakken achter het zadel? Lijkt mij toch niet dat dat hoort, dan wordt de rug namelijk weggedrukt. Bij het zakken in de achterhand wordt juist het bekken gekanteld waardoor de rug wat boller zal blijven, dit is juist goed!
Je houding is ook enorm verbeterd in die 3 weken tijd :j ooooooh wat ga jij veel plezier van deze hebben!

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:05

Wat heftig van je zwangerschap! Wel fijn dat je zo snel weer afleiding hebt gevonden. Leuk paardje, lekker verder trainen! Geniet ervan

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:08

Wat heb je een heerlijk paard om te rijden Michelle! Vind jullie echt een fijne combi en je rijdt hem ook echt fijn. Daar gaat nog een hoop uitkomen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:08

Mooi paard!!
Ik vind dat je nog een vrij onstabiele aanleuning hebt.
Ik snap Terpentijn zijn opmerking, maar zou dat niet oplossen met zoveel meer ruimte aan de voorkant.
Als ik je foto's bekijk zie ik een paar keer zijn mond open en het oogt voor mij alsof je ongelijke druk hebt op je teugels of zelf erg ongelijk bent in je hand. Je ene hand staat vaak hoger dan de andere. Of de ene breder dan de andere.
Als ik je galopfilmpje kijk vind ik je hand van je buitenteugel erg gespannen, alsof er veel druk op staat. Je arm en schouder vind ik hier ook te gespannen.
Op je draffilmpje zie je heel mooi dat als je de eerste lijn over de hoefslag naar de camera toe rijdt dat je teugeldruk ongelijk lijkt en je verbinding los-vast is. Dat zie ik ook de hele proef terug. Je ene hand gaat dan ook weer af en toe omhoog en de andere omlaag etc. De druk wisselt ook.
Ik zou meer van achteren naar voren rijden naar het bit om een constante verbinding te krijgen.
Het lijkt me een erg leuk paard met veel potentie!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:19

Thanx!

Zoals ik aangaf loopt hij graag scheef, kont naar binnen of naar buiten, en vooral linksom wil hij heeeel graag zijn hoofd enorm naar binnen buigen. Vandaar dat ik dus meer stelling naar buiten vraag en dan inderdaad stukjes ongelijke druk heb.

Hij heeft absoluut meer dan genoeg ruimte aan de voorkant, want ik heb weinig in mn handen. Sterker nog, als ik teveel aan de voorkant doe dan lig in in no time in het zand ;)

Aanleuning is ook nog lang niet wat het moet/kan zijn, maar rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

We zijn vnl bezig met loswerken, recht maken/houden en schakelen.

Van achter niet genoeg? Nah dat zal wel meevallen, kreeg vorige week juist te horen dat hij soms teveel doortreedt en dar dan qua lijf niet kan.

Dat ik soms losvast met mijn teugels zit weet ik, wordt aan gewerkt :D

En het weekend van mijn wedstrijd was hij enorm scheef. Veel spanning van ons beide. Hij was die dag ook wat moe van de 2 dagen ervoor, waardoor hij wat terughoudend was, tegen het been komt en dan wordt hij spannend. Het was met de wedstrijd dus best spannend of hij zijn benen op de grond zou houden, dus zo goed mogelijk rondkomen. Dus dan wordt het hele rijtechnische wat overschaduwd

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:24

Michelle wat een prachtig setje zijn jullie. Heel veel plezier en succes met elkaar!

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:27

Wat een rete knap paard zeg! :wow:
Super leuk dat je de kans hebt gekregen om hem te rijden, veel succes en plezier!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:28

Wat een ontzettend leuk paard heb je onder je kont.

Je kunt op het filmpje van de proef zien dat hij het nog erg spannend vind. Maar wel op jouw blijft letten en je vertrouwt. Daardoor komen dan ook kleine storinkjes, die bij meer ervaring weg zullen gaan.

Ben het deels met Terpentijn eens dat hij in het laatste filmpje net iets achter de loodlijn loopt. Maar net zoals dat hier boven al is vermeld. Los je dat niet op door voor los te gooien. Maar door meer van achteren naar voren te rijden. En dat moet hij gewoon nog leren, als hij nog niet zo lang onder het zadel wordt gereden. Dat komt op een gegeven moment vanzelf wel.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:32

Michelle77 schreef:
Thanx!

Zoals ik aangaf loopt hij graag scheef, kont naar binnen of naar buiten, en vooral linksom wil hij heeeel graag zijn hoofd enorm naar binnen buigen. Vandaar dat ik dus meer stelling naar buiten vraag en dan inderdaad stukjes ongelijke druk heb.

Hij heeft absoluut meer dan genoeg ruimte aan de voorkant, want ik heb weinig in mn handen. Sterker nog, als ik teveel aan de voorkant doe dan lig in in no time in het zand ;)

Aanleuning is ook nog lang niet wat het moet/kan zijn, maar rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

We zijn vnl bezig met loswerken, recht maken/houden en schakelen.

Van achter niet genoeg? Nah dat zal wel meevallen, kreeg vorige week juist te horen dat hij soms teveel doortreedt en dar dan qua lijf niet kan.

Dat ik soms losvast met mijn teugels zit weet ik, wordt aan gewerkt :D

En het weekend van mijn wedstrijd was hij enorm scheef. Veel spanning van ons beide. Hij was die dag ook wat moe van de 2 dagen ervoor, waardoor hij wat terughoudend was, tegen het been komt en dan wordt hij spannend. Het was met de wedstrijd dus best spannend of hij zijn benen op de grond zou houden, dus zo goed mogelijk rondkomen. Dus dan wordt het hele rijtechnische wat overschaduwd

Thnx voor je uitleg :j
Dan snap ik de ongelijke druk inderdaad!
Scheef lopen is absoluut niet in 1 dag opgelost, komt vanzelf wel!
Succes ermee!

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:37

Wat een prachtig paard! <3
En ik zie wel wat je bedoeld met het scheef lopen, maar dat zal wel goedkomen.
Veel plezier samen!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:39

Wouw, wat een gaaf paard! Wat mooi dat hij op je pad kwam na die zware gebeurtenis..
Heel veel plezier en succes!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 18:44

FriesWytske schreef:
Wat een ontzettend leuk paard heb je onder je kont.

Je kunt op het filmpje van de proef zien dat hij het nog erg spannend vind. Maar wel op jouw blijft letten en je vertrouwt. Daardoor komen dan ook kleine storinkjes, die bij meer ervaring weg zullen gaan.

Ben het deels met Terpentijn eens dat hij in het laatste filmpje net iets achter de loodlijn loopt. Maar net zoals dat hier boven al is vermeld. Los je dat niet op door voor los te gooien. Maar door meer van achteren naar voren te rijden. En dat moet hij gewoon nog leren, als hij nog niet zo lang onder het zadel wordt gereden. Dat komt op een gegeven moment vanzelf wel.

Inderdaad! Hj is wel gewoon vanaf 3/4 onder het zadel, maar doordat het een paar keer goed misgegaan is, is hij nog niet ver opgeleid. Het andere paard vd eigenaar, ook een sandreo, ook 8 loopt Z2. Maar Darco heeft gewoon langer nodig en moet het echt voor je willen doen.

Hij duikt inderdaad graag achter de loodlijn, maar heb hem momenteel liever daar en wel los, ontspannen en zo kan hij ook beter leren zijn buik aan te spannen, dan keurig voor/boven de loodlijn en een strak lijf. Wel probeer ik hem ervoor te houden, maar soms lukt dat niet, dus gewoon doorknutselen.

@def, dat is idd wel even een dingetje... Maar zo scheef als hij op concours was heb ik m niet vaak gehad. Was echt een combi van oorzaken. Hij buigt erg graag naar links dus ben veel bezig met rechts buigen, niet over de schouder weglopen etc. Maar de afgelopen 10 dagen zit er al enorme vooruitgang in dat hij hele stukken echt recht met juiste buiging loopt en ik ook gelijke druk kan houden op mn teugels, naja druk, aanspanning.

@horseback, zou bijna zeggen dat ik het knap vind als iemand het niet ziet haha hij loopt bekant in travers hahaha helaas is dat nog niet de bedoeling :D

Enne bedankt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:49

Wat een onwijs gaaf dier zeg!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 18:50

Ben het helemaal met je eens, Michelle. Beter nu op een losse manier van voren rijden, zodat hij de ruiterhand leert te vertrouwen. Dan hem strak houden. Nu heeft hij de kans om zelf de balans te zoeken. En daardoor wordt hij steeds sterker. +:)+ Ga zo door. En ben benieuwd hoe hij over een half jaar gaat lopen. Want denk dat dit een hele gave gaat worden, als hij eenmaal zijn balans onder het zadel heeft gevonden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 19:00

Ohh wat heerlijk om jou weer op een paard te zien! Ik mistte je topics al met de GVR...
Ziet er uit alsof je een onwijs fijne te rijden hebt gevonden. Je ziet hem duidelijk verbeteren in de filmpjes. Hij is volgens mij wel in goede handen bij jou :)
Ben benieuwd hoe hij ontwikkelt!
Enuh...de 'speciale' zijn vaak de beste hè :D

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 19:04

En strak houden of druk zetten accepteert hij niet. En dan lig ik ernaast, vertrouwen weg.

Kan hem nu soms een stukje wat hoger zetten en dan weer lager.

Hij moet echt het vertrouwen krijgen dat ik m niet ergens doorheen trek, schop of druk. Zodra ik teveel wil, komt hij tegen het been, geeft aan dat hij niet blij wordt en ik voorzichtig moet zijn. Dan moet ik heel rustig eruit rijden en is het ok.

Hij krijgt dat vertrouwen gelukkig steeds meer!

Ben ook heeeel benieuwd wat de tijd ons gaat brengen!

Dank je wel marieke! We hebben idd echt een klik. Dus geniet echt!

Bogan heeft een fantastische baas gevonden (ik rijd op het laatste filmpje bij zijn nieuwe eigenaar in de bak. Hij is er mega blij mee! En kreeg enorm veel dankbaarheid dat hij zo mega fijn te rijden en opgeleid is)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 20:02

Knappe Darco! gewoon lekker verder blijven sleutelen..vertrouwen is de basis, de rest komt daarna wel.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:35

Wat leuk om je weer te paard te zien, ik keek altijd met veel plezier naar je topics met Bogan.
Blijf vooral doorgaan met het maken van topics van deze.
Het is echt een leuk dier! Je bent een heel vriendelijke ruiter. Succes samen :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:12

Fijn dat je weer te paard kan zitten na zo'n vreselijke gebeurtenis! Ik vind het er al vrij goed uitzien als ik het verhaal in gedachten meeneem. Hij ziet eruit alsof hij echt voor je wilt werken en dat is voor zulke paarden al een heel mooi begin!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:57

Ik vind jullie een super knap setje en als hij straks naar je zin gaat dan is het een topper!
Ik vond hem op je wedstrijd met losrijden al zo fijn over de benen,de filmpjes doen hem geen recht.
Zodra we allebei L2 kunnen gaan we een x battlen hoor!