bitloos met Billy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

bitloos met Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 17:12

Hallo iedereen, gisteren heb ik gereden met mijn allerknapste ruin! :))
Dit was de eerste keer echt bitloos dat hij aan het werk moest en niet wat rondhobbelen. Verbeterpunten zijn er dus genoeg! Commentaar ga ik eens een keer niet bij de foto's plaatsen, ik ben nu vooral benieuwd wat er jullie opvalt. Vragen over waarom bitloos mogen ook gesteld worden (al ga ik bitloos en met bit wel afwisselen!)
1)Afbeelding
2)Afbeelding
3)Afbeelding
4)Afbeelding
5)Afbeelding
6)Afbeelding
7)Afbeelding
8)Afbeelding
9)Afbeelding
10)Afbeelding
11)Afbeelding
12)Afbeelding
13)Afbeelding
14)en nog even ontspannen! :)
Afbeelding
15) Dit is inderdaad geen echt bitloos hoofdstel maar een omgebouwd, ik ben wel van plan om nog een goed bitloos hoofdstel aan te schaffen maar dat kost natuurlijk centen. Dus voorlopig doe ik het maar hier mee, verdere commentaar is niet nodig :) En ja hij was wat vies aan zijn hoofd zie ik nu :o
Afbeelding

Freya6

Re: bitloos me Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:14

Leuk dat je bitloos gaat! Maar heb je nu niet teveel druk op de neus? In dat geval kun je beter zacht met bit rijden dan met teveel druk bitloos. Misschien kan iemand je erbij helpen?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 17:16

Freya6 schreef:
Leuk dat je bitloos gaat! Maar heb je nu niet teveel druk op de neus? In dat geval kun je beter zacht met bit rijden dan met teveel druk bitloos. Misschien kan iemand je erbij helpen?

Billy si heel onrustig met een bit in zijn mond, extreem zijn mond openen, tong over het bit gooien en zijn bit vastnemen. Dus was eens benieuwd of bitloos wat voor ons zou zijn. Nu ik de foto's terug zie lijkt het inderdaad of ik enorm aan mijn teugels hang :o Maar ik reed met een losse verbinding hoor :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:16

Verder commentaar is niet nodig, zeg je, maar ik vind dit echt geen geschikte manier om bitloos te rijden. Spaar dan gewoon voor een geschikt hoofdstel en blijf tot die tijd desnoods wel met een bit rijden of leen goed tuig van iemand anders want dit gaat echt niet werken zo.

Maanlicht

Re: bitloos met Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:20

Ik ben het met mijn voorgangers eens maar daar ga ik verder niet op in.
Ik vind dat de neusriem sowieso wat lager kan, hij zit erg hoog.
Verder vind ik dat je erg netjes rijdt! Let op dat je je handen netjes sluit en je recht boven je pony blijft zitten! Succes!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 17:33

Jolien87 schreef:
Verder commentaar is niet nodig, zeg je, maar ik vind dit echt geen geschikte manier om bitloos te rijden. Spaar dan gewoon voor een geschikt hoofdstel en blijf tot die tijd desnoods wel met een bit rijden of leen goed tuig van iemand anders want dit gaat echt niet werken zo.

Ik heb een vriendin met een bitloos hoofdstel maar dat is maartje full dus dat is ook niet geschikt.
Al hebben jullie zeker wel gelijk! Maar ik zou het wel zonde vinden mocht ik een mooi hoofdstel kopen en dat bitloos dan niets voor ons zou zijn. Ik moest het dus eens testen, nu ik weet dat hij hier fijn op reageert ga ik sparen voor een geschikt hoofdstel dat de druk juist verdeeld. (Ik heb goede commentaren gehoord over de hoofdstellen van F.R.A) dus dit is eenmalig. Maar zou hier nu dus liever geen commentaar meer op hebben :o

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 17:35

Maanlicht schreef:
Verder vind ik dat je erg netjes rijdt! Let op dat je je handen netjes sluit en je recht boven je pony blijft zitten! Succes!

Stuk hoofdstel zie mijn reactie hierboven. Verder bedankt en ja mijn handen zijn vreselijk, pianohandjes :o

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:41

Maanlicht schreef:

Bij een bitloos hoofdstel hoort de neusriem hoger dan normaal, voor bitloos zit hij niet te hoog. Dit is omdat je druk op het neusbot zet, en deze gevoeliger wordt hoe verder je omlaag gaat. Voor een beginnende bitloze combinatie juist alleen maar beter zo.

Ziet er er netjes uit TS, wat heb je een super stoere pony!
F.R.A is 1 van de bekendere merken, die zijn ook vrij goed 2e hands verkrijgbaar, dat scheelt toch vaak wel flink in de prijs :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 18:17

Oke bedankt!
Hier in de buurt zit een ruitersportzaak met veel bitloze hoofdstellen. Kan daar altijd nog advies gaan vragen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:24

Wat een mooi paard!Ik heb geen verstand van bitloos maar het lijkt mij veel prettiger voor het paard!Hangt hij niet vreselijk in je handen?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:28

geerke schreef:
Wat een mooi paard!Ik heb geen verstand van bitloos maar het lijkt mij veel prettiger voor het paard!Hangt hij niet vreselijk in je handen?

Dankjewel :)
En nee niet meer/minder dan met bit. Opzich merk ik het verschil niet, nageeflijkheid rijdt je toch niet met een bit dus het maakt niet veel verschil :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:30

Mooi paard. Je hebt al genoeg over het bit.
Maar ik zie dat je dekje glijd en te groot is :D

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:32

Saaams schreef:
Mooi paard. Je hebt al genoeg over het bit.
Maar ik zie dat je dekje glijd en te groot is :D

Viel me ook al op! Billy heeft altijd maatje full en geen van zijn andere dekjes schuift. Denk dat het dus aan deze zal liggen :(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:34

Ziet er super uit TS, ik vind het er gewoon heel erg vriendelijk uitzien. Had niet eens door dat het een zelf gebouwd hoofdstel was. :') Volgens mij ziet het er wat 'trekkerig' uit omdat je teugels aan de bakstukken zitten en niet aan de neusriem zelf maar valt het dus erg mee. Hij loopt er fijn op, laat staan als je straks een echt bitloos hoofdstel hebt. :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:36

Als je dit hoofdstel blijft gebruiken: hang teugelclips aan je teugels en bevestig ze aan de RVS ringetjes aan de zijkant van de neusriem. Kost niks en is veel fijner.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:42

Captain schreef:
Ziet er super uit TS, ik vind het er gewoon heel erg vriendelijk uitzien. Had niet eens door dat het een zelf gebouwd hoofdstel was. :') Volgens mij ziet het er wat 'trekkerig' uit omdat je teugels aan de bakstukken zitten en niet aan de neusriem zelf maar valt het dus erg mee. Hij loopt er fijn op, laat staan als je straks een echt bitloos hoofdstel hebt. :D

Wacht even, mijn teugels hangen onrechtstreeks aan mijn neusriem!
Ik heb mijn bakstukken aan mijn neusriem gehangen en mijn teugels daaraan. Door die ringetjes van mijn neusriem heen :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:45

Ja, dat zie ik! Maar daardoor ziet het er trekkerig uit omdat je de bakstukken naar beneden trekt. Inderdaad is te tip van maximuss ook een fijne! Ik heb ook van die teugelclips, vervolgens kun je je teugels overal aan bevestigen heel snel. Ideaal! :j

https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-x ... e=578AC0CE

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:13

Dat ziet er inderdaad fijn uit! Ga eens kijken waar ik die dingen ergens kan vinden :)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:42

Ook ik ga mee dat je aan je teugels hangt/trekt. Verders vind ik dat je beugels wel een gaatje langer mogen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:48

jadeken schreef:
Maanlicht schreef:

Stuk hoofdstel zie mijn reactie hierboven. Verder bedankt en ja mijn handen zijn vreselijk, pianohandjes :o

Heel goed dat je zoekt naar een passende oplossing! Dat gaat je lukken!
Ken je equiday? Daar kun je heel veel leren over bitloos rijden, natural horsemanship etc. En ook goeie bitloze hoofdstellen kopen. Veel succes! Jullie zien er leuk uit samen!

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 11:37

Equiday ken ik ja! Ik vrees alleen dat het redelijk ver weg is geen idee of mijn ouders er dan met mij heen willen. Maar ik ga sowieso voldoende informatie zoeken voor ik een hoofdstel koop dat geschikt is.
Dankjewel! :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:50

Gelukkig is dit geen HAW, dan hoef ik geen rijtechnisch commentaar te geven, want ik wilde eigenlijk hoofdzakelijk even melden dat ik jullie echt een superleuke combinatie vind! Ziet er heel vriendelijk en fijn uit :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:53

Ziet er goed uit. Als je een goedkope manier wil om bitloos te proberen zou je ook een losse sidepull neusriem kunnen kopen.
Maar ziet er nu al netjes uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:08

Voor te proberen of bitloos geschikt is lijkt dit me een prima oplossing. Je neusriem Zit verder prima, bij bitloos liever te hoog dan te laag.

In de meeste ruitersportzakrn vind ik het assortiment van bitloos altijd erg beperkt. Heb jr misschien dr mogelijkheid om online te bestellen?

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 12:20

Bedankt allemaal, en om de vraag van hierboven even te beantwoorden. Hier in de buurt zit een ruitersportzaak die hoofdzakelijk gericht is op natural horsemanship dus daar hebben ze wel een uitgebreidere collectie aan materiaal én kunnen ze me ook voldoende informatie geven :)