Trainen met de dame

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

baroeg

Trainen met de dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:41

Hallo allemaal,
3 jaar geleden ben ik begonnen bij mijn huidige bijrijpaard. Ze was toen ongeveer 3,5 en pas net onder het zadel, nu 3 jaar later eindelijk maar eens een topic openen over haar.
Foto's zijn van het afgelopen half jaar en hoewel ik blij ben met wat ik zie, weet ik zeker dat er nog verbeter punten zijn.

1. dit is rond maart 2015 ze had hier wat last van haar rug, en na de osteopaat is ze een heel stuk opgeknapt.
Afbeelding

2. na afloop van een cross wedstrijdje in augustus
Afbeelding

3. de volgende foto's zijn van een paar weken terug.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. even hals strekken
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. ze houdt van springen maar moet nog wat meer techniek ontwikkelen
Afbeelding

excuus, de kwaliteit van de foto's zijn ernstige achteruit gegaan met het uploaden.
Verbeterpunt wat ik zelf erg zie is vooral mijn handen wat hoger houden. zet ze vrij breed en laag, en ik mag mijn onderbeen nog wat verder naar achter leggen. tips zijn welkom, mits het vriendelijk blijft :)

baroeg

Re: Trainen met de dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 03:11

geen tips?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 03:24

Denk dat vele mensen liggen te slapen rond dit tijdstip.
Maar leuk paardje :D

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-16 03:47

hahaha owhjah, is ook zo. (zit momenteel in canada is hier pas net avond) en dankjewel :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:41

nou, inmiddels slaap je zelf misschien wel, ik weet niet...

Ik heb niet zulke leuke tips, sorry alvast.

Je zadel is te klein, maar dat weet je vast wel. Het ligt ook te ver naar voren. Oortjes van je paardje staan naar achter op bijna elke foto, het lijkt alsof ze het niet erg gezellig vindt allemaal.
Moeilijke rug ook zo te zien... Klopt dat?
Maar goed, dat is wat ik zo zie vanaf de foto's.

Verder een heel aansprekend paardje, mooie kleur!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:48

Ik vind de fotos vrij onduidelijk. Op zich lijkt hij wel lekker te lopen. Misschien zou je kunnen proberen iets meer te schakelen in tempo in de draf. Dus even wat naar voren rijden en weer terug nemen. Hij lijkt wat op de voorhand. Probeer met springen hem wat meer bij je te houden. Zo te zien neemt hij een reuzesprong vanuit een hoog tempo. Zo heb je nog weinig te zeggen overje paard en valt er niets te corrigeren aan het moment van afzet.

Foto 3 en foto 7 vind ik hem het beste gaan. Zadel vind ik vanaf deze plaatjes lastig te beoordelen. Misschien zit je iets tever achterop de lepel maar moeilijk te zien.

Wel goed dat je dressuur afwisselt met een sprongetje.

Zelf zou je iets verwaander er op mogen zitten. Niet naar beneden proberen te kijken. Door de focus beneden te houden rijd je je paard onbewust ook op de voorhand.
Laatst bijgewerkt door piezze op 09-03-16 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:51

Gimmick11 schreef:
Oortjes van je paardje staan naar achter op bijna elke foto, het lijkt alsof ze het niet erg gezellig vindt allemaal.

Ik zie geconcentreerde oortjes die gericht zijn naar de amazone :?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:14

Polly schreef:
Gimmick11 schreef:
Oortjes van je paardje staan naar achter op bijna elke foto, het lijkt alsof ze het niet erg gezellig vindt allemaal.

Ik zie geconcentreerde oortjes die gericht zijn naar de amazone :?

Als ik zo naar het hoofd kijk van het paard (ogen, oren, uitdrukking) heb ik het idee dat het paard niet echt ontspant. Alleen de halsstrek foto, daar zie je duidelijk verschil in de uitdrukking en dáár is het paard geconcentreerd op de ruiter (ontspannen oor op de ruiter gericht)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:36

Ontspannen en geconcentreerd zijn 2 verschillende dingen. Het paard is inderdaad geconcentreerd aan het werk, oren op de ruiter gericht. Aangezien de ruiter achter het hoofd zit, is het logisch dat de oren dus naar achteren staan :+

TS: Wat een ontzettend leuk dier! Wat is het voor ras/kruising?
Volgens mij vindt ze het nog erg moeilijk om de rug te gebruiken en de juiste kanteling in het bekken te maken om goed onder te treden. Ze lijkt ook wat strak op de voorhand om steun te zoeken. Meer lossigheid in jouw armen en wat meer schakelen in tempo om sterker te worden achter kan helpen.

Vooral foto 4 zie je wat strakheid, geen ondertredend achterbeen. Terwijl ze op foto 7 bijvoorbeeld al actiever toont. Foto 8 is juist weer meer stuwend dan dragend.

FennavanDam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:54

Dat is inderdaad al een hele verbetering in zo'n korte tijd!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:28

Wat een leuk dier! Hij mag wel iets actiever

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 02:53

Zadel ligt goed, en moeilijke rug valt erg mee. ze heeft idd moeite met goed ondertreden en ik heb inderdaad moeite met het loslaten voor soms. qua springen, we zijn pas recentelijk begonnen en kunnen in onze minibak geen rechte lijnen rijden waardoor ze vrijwel altijd vanuit een buiging moet springen (doen we daarom dus ook niet zo vaak), ik heb een vermoeden dat het afzetmoment daar ook erg onder lijdt.
ze vindt ontspannen in draf nog moeilijk ja, meer schakelingen rijden is een goeie tip, dankjewel
ook mijn naar voren kijken ipv beneden is een goede om aan te werken.
het is een friesxfjordxkwpn. bonte komt uit de kwpn opa

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 04:51

Het zadel kan best passen op dit paard (mits het op de goede plek gelegd wordt, nu ligt het over de schouder), maar het zadel is niet geschikt voor jou. Je hebt niet genoeg ruimte hierin waardoor je op de lepel zit. Dat geeft onaangename tot pijnlijke druk, waardoor dit paard niet lekker over de rug kan lopen.

Is zijn rug lang genoeg voor een zadel met een grotere inchmaat?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 15:46

Ik weet niet of een grotere inchmaat zou passen, maar in ieder geval gaat dat er niet komen. dit is mijn bijrijpaard en vanwege mijn beginnende studie in september moet ik na de zomer helaas ook stoppen bij haar. de eigenaresse is wat kleiner dan ik, dus voor haar is ie waarschijnlijk wel goed dan. qua ligging, we hebben het dressuurzadel (vanaf foto 3 is dressuur, eerste 2 is vzh) daar pas net en zowel eigenaresse als ik vinden het moeilijk in te schatten waar die precies moet liggen. Kyra heeft niet zo'n duidelijke schoft dus we proberen net achter de schouder aan te houden, maar soms lijkt ie dan wel erg ver naar achter te liggen. ze lijkt hier overigens niet dusdanig veel last van te hebben.