Niet 1 maar 2 nieuwe aanwinsten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Niet 1 maar 2 nieuwe aanwinsten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:27

Op valentijnsdag zijn we gaan kijken voor een shetlander die dag zijn we geslaagd bij een fokker in de buurt en hebben we Josje v/d Wierde gekocht, zij is inmiddels omgedoopt tot Jadey (Engels uitgesproken)

Toen begon de zoektocht naar een maatje omdat ze in de winter achter het huis staan, ons oog is gevallen op een Amerikaanse mini ezel, William (ook Engels uitgesproken)

Op zondag 21 februari zijn we dan de lange reis aangegaan om William op te halen!
Wij komen uit het bovenste stukje van Groningen en William stond in Midwoud Noord Holland.
In totaal hebben we ongeveer 8 uur in de auto gezeten, maar dat hadden we er zeker voor over!

Met dit grote gevaarte gingen we opweg om het kleine ezeltje optellen halen :')
Afbeelding

Kennis maken met de kleinste onder ons, kindje vond het geweldig daar en is helemaal blij met de ezel <3
Afbeelding

Onderweg naar huis, hij stond los in de trailer omdat hij niet gewend was om vast te staan, we konden hem mooi in de gaten houden door het raam van de trailer en we zijn een paar keer gestopt.
Afbeelding

En thuis.
Afbeelding
Afbeelding

<3 <3
Afbeelding

En op 22 februari is dan ook kleine Jadey gebracht door de fokker.
Helaas zijn de foto's wazig geworden.
Afbeelding

Op deze foto is goed te zien hoe klein ze is, ik zelf ben ook maar 1.60
Afbeelding

Kennis maken elkaar ging goed, er werd wel wat over en weer getrapt maar na 5 min was het klaar en liepen ze samen alsof ze het altijd al gedaan hebben.
Afbeelding

<3 <3
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag worden ze beide helemaal gepoetst en dan maak ik nieuwe/betere foto's die ik dan ook zou plaatsen.

De spullen die op de achter grond staan zijn inmiddels weg gehaald dus geen paniek :o
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 23-02-16 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Capriootje

Re: Niet 1 maar 2 nieuwe aanwinsten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:30

Wat een leuk stel! Veel plezier met ze :D

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:38

Capriootje schreef:
Wat een leuk stel! Veel plezier met ze :D

Dankjewel :o

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 12:40

Wat een Schatjes veel plezier!
Ik ben wel benieuwd wat je met ze wil gaan doen :o .

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 12:54

fenijro_tani schreef:

William is er omdat het altijd al een droom was om een ezel te hebben en Jadey omdat ik shetlander ontzettend leuke pony's vind, als ze oud genoeg is wil ik vrijheidsdressuur met haar gaan doen en ik wou gaan mennen maar omdat ze waarschijnlijk te klein blijft ga ik dat niet doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:03

Ik dacht altijd dat ezels en paarden niet zo goed samen gingen omdat ze niet dezelfde taal spreken. Maar dat valt in jullie geval dus wel mee? In ieder geval is samen staan met een ander dier natuurlijk nog altijd beter dan alleen staan ;). Veel plezier met je nieuwe aanwinsten!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:06

Wat een leuk stel! En wat is Jadey inderdaad maar klein!
Ik weet niet of je het misschien al opgezocht had, maar zorg ervoor dat je verschrikkelijk goed ontwormd. Er was iets met ezels en pony's samen. Volgens mij iets met longworm wat bij ezels slecht toont en voor paarden dodelijk is?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:08

x_Nadia schreef:
fenijro_tani schreef:

William is er omdat het altijd al een droom was om een ezel te hebben en Jadey omdat ik shetlander ontzettend leuke pony's vind, als ze oud genoeg is wil ik vrijheidsdressuur met haar gaan doen en ik wou gaan mennen maar omdat ze waarschijnlijk te klein blijft ga ik dat niet doen.

Hoe groot wordt ze?
Shetjes zijn heel leuk, heb zelf ook een kruising ;) .

Pluttersput schreef:
Wat een leuk stel! En wat is Jadey inderdaad maar klein!
Ik weet niet of je het misschien al opgezocht had, maar zorg ervoor dat je verschrikkelijk goed ontwormd. Er was iets met ezels en pony's samen. Volgens mij iets met longworm wat bij ezels slecht toont en voor paarden dodelijk is?

Er was zoiets inderdaad, dat ezels vaak longworm hadden waar ze goed tegen konden, en voor ponys gevaarlijk is.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:11

@Dee_Es, tot nu toe gaat alles goed tussen die 2, ze hebben wel 2 aparte stallen maar als ze buiten lopen gaat het prima tussen die 2.

@pluttersput, klopt wat je zegt ze worden alle 2 deze week nog ontwormt en vrijdag komt de dierenarts langs om ze te checken.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:12

Oh die zijn leuk! Wat een lieve hoofdjes hebben ze. Heel veel plezier ermee!
Ze spreken niet helemaal dezelfde "taal" maar het hoeft niet per definitie fout te gaan. Zeker omdat het allebei sobere rassen zijn en het beste af zijn op een vrij kaal weiland, wat dat betreft vullen ze elkaar goed aan.
Over de longworm, als je ze goed ontwormd is er geen probleem. Ezels vertonen geen zichtbare symptomen van een longwormbesmetting, zoals hoesten, maar paarden wel. Als je regelmatig ontwormd op dierenartsadvies en/of mestonderzoek laat doen, is het wel mogelijk ze samen te houden. Zorg dat ze allebei ontwormd zijn voordat ze bij elkaar geplaatst worden.

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:18

Gefeliciteerd met deze schatten!
Houd wel goed de wormen in de gaten als je een ezel en pony samen hebt staan!!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 15:16

Jadey haar verwachte schofthoogte is 80/85 cm
William zal niet veel meer groeien.

Ze staan wel naast elkaar nu en kunnen contact hebben maar staan nog niet samen, William is namelijk nog hengst, de dierenarts komt daarom oom vrijdag om te castreren en checken.

We wisselen nu af, sochtents gaat de ene naar buiten en smiddags de ander, ze hebben een groten paddock en een stukje gras maar daar kunnen ze nog niet op omdat het heel nat is hier.

Heeft iemand nog tips om haar schoon te krijgen?
Want het is onder haar buik een en al klittenband en modder ik krijg dat met geen mogelijkheid weg :n
Ik wil liever niet met water in de weer, dus ik dacht aan weg knippen/ scheren maar is dat verstandig?

Gups

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:53

Super leuke beestjes! Ze zien er allebei echt super schattig uit! <3
Tegen de modder kun je nu niets doen denk ik.. Het weer is op het moment gewoon niet zo best :P

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:59

x_Nadia schreef:

Ze staan wel naast elkaar nu en kunnen contact hebben maar staan nog niet samen, William is namelijk nog hengst, de dierenarts komt daarom oom vrijdag om te castreren en checken.

We wisselen nu af, sochtents gaat de ene naar buiten en smiddags de ander, ze hebben een groten paddock en een stukje gras maar daar kunnen ze nog niet op omdat het heel nat is hier.

Want het is onder haar buik een en al klittenband en modder ik krijg dat met geen mogelijkheid weg :n
Ik wil liever niet met water in de weer, dus ik dacht aan weg knippen/ scheren maar is dat verstandig?

Bij mij werkte een magic brush, maar duurde lang (meerdere dagen).
Je zou ook een werkborstel kunnen kopen bij een gamma ofzo (had de mijne toendertijd bij de action) lijkt op een harde borstel maar is effectiever!
Of wassen, maar daar is het niet zulk lekker weer voor ;) .

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 16:01

fenijro_tani schreef:
x_Nadia schreef:

Bij mij werkte een magic brush, maar duurde lang (meerdere dagen).
Je zou ook een werkborstel kunnen kopen bij een gamma ofzo (had de mijne toendertijd bij de action) lijkt op een harde borstel maar is effectiever!
Of wassen, maar daar is het niet zulk lekker weer voor ;) .

Magic brush heb ik inderdaad ook geprobeerd en de hardste borstel die je kan krijgen heb ik want mijn vorige pony was een zwijn, die helpen niks.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:40

Ik zou het voor nu gewoon lekker laten zitten. Straks als ze de rui in gaat kan je dat er fijn vanaf pulken. Wel even in de gaten houden dat het niet gaat broeien. In dat geval zou ik de ergste plukken er vanaf knippen :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:44

Leuke beestjes hoor!
Maar staan ze nu in een kleine betegelde achtertuin midden in een woonwijk :o?
Misschien vertekenen de foto's wel, maar zo lijkt het haast.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:58

Pluttersput schreef:
Ik zou het voor nu gewoon lekker laten zitten. Straks als ze de rui in gaat kan je dat er fijn vanaf pulken. Wel even in de gaten houden dat het niet gaat broeien. In dat geval zou ik de ergste plukken er vanaf knippen :)

Ja dat zou ook kunnen, ik probeer haar nu ook te laten wennen aan dingen wat ze komt zo uit te land geplukt.

Eef_Bam schreef:
Leuke beestjes hoor!

Ze staan inderdaad in een achtertuin, maar het is een groten tuin ziet er op de foto's wel klein uit maar het betegeld gedeelte waar ze nu op lopen is ongeveer 10 bij 5 meter incl. stal kan iets groter zijn ben niet zo goed in schatten :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:02

Wat een schatjes! Een ezel en een pony kunnen wel samen, maar het is geen ideale combinatie. Een ezel is geen paard met lange oren en in mijn ervaring zijn beide dieren een stuk gelukkiger met een eigen soortgenoot.
Ik vraag me wel af hoeveel ruimte ze dan hebben in een tuin? Dat moet wel echt een mega tuin zijn, en dat in een woonwijk?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:03

Met zo'n gevaarte de weg op voor zo'n klein ezeltje :')

Wat een schatjes!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:04

Eef_Bam schreef:
Leuke beestjes hoor!

Hihi, ik zie de buren al voor me als de ezel gaat balken haha :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:07

Leuke pony en ezel, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten.
Wel vraag ik me af, waarom een pony en een ezel. Ze spreken niet dezelfde taal en hebben dan ook niet veel aan elkaar. Beter hebben ze ieder hun eigen soortgenoot.
Ook vraag ik me af hoeveel ruimte de dieren hebben? Zo te zien staan ze gewoon in een woonwijk? Daar zou ik als buurvrouw niet echt blij mee zijn :=

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:09

Fenrir schreef:
Wat een schatjes! Een ezel en een pony kunnen wel samen, maar het is geen ideale combinatie. Een ezel is geen paard met lange oren en in mijn ervaring zijn beide dieren een stuk gelukkiger met een eigen soortgenoot.
Ik vraag me wel af hoeveel ruimte ze dan hebben in een tuin? Dat moet wel echt een mega tuin zijn, en dat in een woonwijk?

50 m2 blijkbaar.

Waarom de keuze om ze in je achtertuin te houden TS? Is toch veel leuker als ze lekker kunnen rennen in een paddock in plaats van alleen maar op stenen te staan?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:13

Bovendien kunnen ezels vreselijk balken, 2 boerderijen verderop hier staat er ook eentje. die kan flink tekeer gaan :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:17

Ik hoop dat William geholpen is want anders heb je straks mini muildiertjes :\
Las dat William gecastreerd wordt, dan heb ik niks gezegd.

Verder hoop ik dat ze toch iets meer ruimte krijgen als dit, vrees dat dit zo niet echt een oplossing is voor de langere termijn, zeker niet in de zomer.
Laatst bijgewerkt door spatter op 23-02-16 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt