Florion ITP! (valeron x gribaldi) incl video

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Florion ITP! (valeron x gribaldi) incl video

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:02

Daag!

Na ruim 7 jaar afwezigheid ben ik er weer, eerder met Jester en Blingbling maar ondertussen nu met Florion.

Florion is 6, met ruim 4,5 (vorig jaar december) pas zadelmak gemaakt (vergeten id opfok, wij hebben hem gekocht). Hij is ondertussen heel veel kreupel geweest, Jan mag weten waarom. Foto's klinieken osteopaat, maar eigenlijk was er nooit een aanduiding. Het gaat nu al een half jaar goed, misschien waren het groeipijnen? In een jaar 8 cm gegroeid, geen idee of dat bij paarden kan :+

Florion is enorm sensibel. Zo erg dat ik me wel eens achter me oren heb gekrabt of we wel een juiste combi zijn. Ondertussen gaat het steeds beter, alleen blijft hij af en toe wat wiebelig, vooral in de aanleuning. Hij is enorm soepel, de oefeningen zijn ook echt geen probleem, alleen in zijn hoofd. Als hij het in zijn kop krijgt is een simpele volte al net zo moeilijk in zijn gedachtes als een appuyement. We blijven gewoon doorzetten, gister tijdens de les ook al de gehele tijd kunnen doorzitten wat eerst voor hem echt geen optie was. Hij zit ook niet lekker, daar moet ik nog enorm aan wennen vooral haha.

Hij is vorige week mee op concours geweest in de B, hierbij wonnen we 2x met 198 en 195. Ik wil hem van het zomer graag meenemen in de L2 of M1 als hij hier klaar voor is, maar we doen het rustig aan. Als het straks bevestigd is vliegen we zo de klasses door, daar twijfel ik niet over met hoe simpel hij de dingen oppakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wou hem wat terugdrukken maar zit enorm belabberd haha
Afbeelding

Les Johan hamminga:
Afbeelding

Afbeelding

Net zadelmak (9 weken) dat snuutje <3
Afbeelding

Blijft een gave foto!
Afbeelding

En gister een video tijdens de les, hier zie je dus zijn wiebeltjes en dingetjes, op fotos lijkt het altijd beter als dat het is :+ :

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:13

Leuk beest om te zien! Het doorzitten snap ik niet. Jij zit niet stil en hindert hem op de rug vandaar het protest in de aanleuning. Hij oogt hier ook echt nog te slap voor. Ook vanaf de foto's lijk jij niet fijn in je zadel te zitten. Ik zou hem liever lager en ronder zien en vanuit de juiste spieren op gaan bouwen.
Ik denk dat je de basis een beetje moet uitbreiden.
Jullie zijn wel een leuke combi dus het komt vast goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:15

Wat een ontzettend leuk beest heb je onder je kont.

Maar ga met het commentaar van _Zsazsa_ mee. Ik zou hem voorlopig alleen goed over de rug gaan rijden. En niet al in de houding waar je hem nu rijd. Dan zul je zien dat hij op een gegeven moment ook veel rustiger gaat worden in zijn aanleuning. Vind hem voor de rest super lopen. Kan als je hem ontspannen over de rug hebt lopen alleen nog maar beter worden.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 17-02-16 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke04

Re: Florion ITP! (valeron x gribaldi) incl video

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:44

Wat een gaaf paardje!

Ben het wel ook eens met het commentaar van hierboven. Het lijkt alsof het zadel wat te krap voor je is, waardoor je niet helemaal lekker kan zitten. Daardoor kan hij ook niet lekker ontspannen en krijg je een onrustige aanleuning.

Ook vind ik hem in een valse knik lopen. Mijn paard had daar in het begin ook erg veel "last van", maar door goed te focussen op het over de rug lopen (longeertrainingen werkten bij mijn paard ook fijn daarvoor), met het neusje eruit, is dat al een stuk beter geworden. Als ie ook nog wat meer spieren opbouwt, denk ik dat ie nog veel mooier gaat sjouwen!

Dat wordt zeker wel wat! Heel veel succes met hem.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:48

mooi paard hoor, veel uitstraling, veel succes!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:42

Lang laag over de rug doen we zeker en dat kan hij ook prima, juist het opgerichte vind hij heel moeilijk. Ik vind het lastig om hem uit te zitten dat klopt, maar dit gaat steeds beter en wordt niet beter om het niet te doen.. Ik ben een heel vlak paard gewend en dan is dit heel even wat anders haha. De aanleuning is nog heel moeilijk, hij moet het nog meer van achter gaan opzoeken en zijn neus er meer uit doen, ik hou hem soms juist weer teveel vast om te voorkomen dat hij gaat wiebelen wat ik weer niet moet doen haha

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:13

Maar voor het opgerichte is hij helemaal nog niet klaar :n Dat zie je zo vind ik. Hij is erg slap, dan kan je niet verwachten dat hij al in het opgerichte kan lopen.

Je zegt ook dat het nu een halfjaar goed gaat en dat hij vaak kreupel stond. Met een halfjaar rijden kan je niet verwachten dat hij sterk genoeg is om het opgerichte aan te kunnen. Je gaat juist vanuit het lang en lage dat achterbeen er proberen bij te pakken. En zo bouw je dit op. Tussen lang en laag en opgericht zitten namelijk nog wel enkele stappen ;)
Ik zie nu een slap paard met een valse knik. Wat uiteraard niet raar is, hij is jong, maar dit zie jij nu als opgericht en dat is wel fout.
Doorzitten zou ik dus ook even niet doen. Ik heb ook een paard waarop ik het eerste jaar/anderhalfjaar niet kon zitten. Uiteraard zat ik wel eens door, maar dat was 3-4 passen omdat het voor hem en voor mij niet fijn is. Nu is hij sterker, loopt hij goed over de rug en gaat dat zitten véle malen beter!

Ik vind het overigens wel een erg aansprekend paard! :) Die foto waar hij zo 'stoomt' vind ik wel gaaf! :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:45

Hij is nu nog niet klaar om opgericht te kunnen lopen. En daar komen de problemen hoogstwaarschijnlijk ook door. Jij wilt te snel. Laat hem eerst goed sterk worden in het lage en over de rug lopen. Dat is in een half jaar rijden nog niet voor elkaar. Daar heb je minstens een jaar voor nodig. Helemaal als ze zo slap zijn als die van jouw.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:11

Jester_ schreef:

2 bijna dezelfde foto's. Persoonlijk mag het neusje er nog wat meer uit.

Jester_ schreef:

Achterbeen schuift mooi onder. Maar je zit naar voren, je handen trekken terug, en hij komt ertegenin.

Jester_ schreef:

Achterbeen schuift weer mooi onder. Erg sterke binnenhand, bit schuift ook wat door de mond. Paard komt omhoog en jij lijkt terug te trekken.

Jester_ schreef:

Iets minder strenge hand, maar je lijkt weer naar voren te zitten en komt zo tegen de beweging in.

Jester_ schreef:
Les Johan hamminga:
[ Afbeelding ]

Persoonlijk vind ik dit een mooier beeld dan bovenstaande galopfoto's. Hij is wat ronder, schuift het achterbeen goed onder, en je hand is open. Wel zit je weer naar voren.

Jester_ schreef:

Afbeelding
Ik heb de foto even recht gezet.
Toch niet zo opwaarts als het lijkt.
Veel te hoog in de nek, en op de verkeerde plek gebogen. Ook loopt hij ver achter de loodlijn.
Ook lijk je iets naar links te buigen in je eigen lichaam.

Jester_ schreef:
Blijft een gave foto!
[ Afbeelding ]

Mooi ontwikkelde hals, maar de oprichting is nog te ver voor zijn afgerichtheid.
Ook zit je weer iets voorover.

Iemand voor mij zei het ook al, en ik moet me er toch bij aansluiten.
Je lijkt niet helemaal lekker te zitten, het lijkt alsof je je bovenbenen klemt om je onderbeen los en naar achter te houden, zodat het plaatje mooier is. Maar hierdoor van je naar voren en lijk je je armen en schouders vast te zetten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 15:58

Ik deel jullie mening wel, maar ik rij ook geen uren id oprichting. Een paard wordt ergens nooit sterker in als je het nooit meepakt. En als ik dat id les nou af en toe 2 minutjes meepak wordt hij daar alleen maar sterkwr door, idd een half uur zo rondrijden werkt niet en dat doe ik ook echt niet. Maar door dingen niet mee te pakken zal het nooit beter worden. Hij gaat regelmatig mee bossen/springen alles om hem sterker te maken en dat komt ook vanzelf. Ik ben supervoorzichtig met hem en eoe ook alles met beleid, maar hij is al 6 en kan dus best af en toe een stukje oprichting mee nemen, dat hij dat moeilijk vind en geen uren kan volhouden weet ik en verlang ik ook niet van hem. Maar hij wordt er niet beter van door alleen maar lang laag naar beneden dat kan hij prima, juist de afwisseling moet hij leren en dat zal niet in 1x vlekkeloos zijn

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:10

Ondanks dat het ITP is wil ik toch graag wat commentaar geven. Oprichting is mijn inziens wat anders als wat je nu rijd. Ondanks dat een paard in een hogere halshouding moet lopen (althans, dat is door jou gewenst), moet hij vallend blijven. Dat lukt nog niet helemaal. Hij word of strak, of gaat kantelen (je eerste foto's). Je eerste foto's komen het dichtst bij het beeld wat ik graag zou willen zien, maar dan dus zonder kanteling van het hoofd en met behoud van voldoende lengte.

Ik denk ook echt dat er een hoop winst te behalen is in een ander zadel voor jou. Je zit hierin niet stabiel en het support jouw been niet waar het nodig is, waardoor je wat "opgetrokken" zit. Laat hem in het doorzitten wat rustiger lopen, zodat jullie samen in balans kunnen blijven. Let hierbij ook op dat je hand netjes rechtop naast elkaar zit, in plaats van zo wijd. Daarmee kun je hem beter "opsluiten" om te zorgen dat alles bij elkaar blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:19

Over het lopen van het paard zijn al veel tips gegeven (los daarvan vind ik hem in het begin van het filmpje sloffen en dus niet actief waardoor je ook wiebels krijgt) Het lijkt alsof jij redelijk korte bovenbenen hebt, misschien is een zadel met halve wrongen wel iets waar jij beter door kunt zitten.
Wat betreft doorzitten, dat heeft meestal weinig met het paard te maken maar alles met het feit of je paard de rug ontspant. En daarnaast ook de ruiter, doe dit nog niet te veel op je paard, wil je toch oefenen doe dan je beugels uit voor een paar minuten en ontspan je benen zodanig dat je niet gaat klemmen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:25

Ik zou proberen eens de focus van het opgerichtte af te halen, iig onder het zadel.

Hij buigt vals af, wat het duidelijkste te zien is op je draffoto met het rode sjabrak. Mijn jonge paard (zelfde leeftijd) had ook moeite met een hoge halshouding, en had dan de neiging zich op te krullen in een diepe en valse houding. Oplossing: lucht geven! Laat hem maar op eigen benen lopen en vergeet even het plaatje dat je nastreeft. Dan merk je vanzelf dat hij verbinding gaat zoeken, waarna je mooi van achter naar voor in die wat hogere houding kunt rijden!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:30

Nogmaals, tussen lang en laag en oprichting zitten nog zoveel stappen... Hij is nog zo slap. Een oprichting kan alleen bereikt worden als hij achter goed mee komt.
Hij is 6 en dat kan al een leeftijd zijn om af en toe de oprichting mee te nemen, maar je zegt dat je nu een halfjaar pas weer goed bezig bent ivm de blessures. Dus in principe kan hij het nog niet.

Met lang en laag (ik noem het liever voorwaarts neerwaarts) kan er zóveel bereikt worden. Jammer dat je dit niet in ziet. Correct voorwaarts neerwaarts is bizar moeilijk want het merendeel van de paarden knalt gewoon op de voorhand en dan doet het idd niks. Maar van een correcte voorwaarts neerwaarts worden ze onwijs sterk achter. En de rug ontwikkelt ook erg mooi.
Bij de foto's die je nu plaatst, zal de rug niks of nauwelijks ontwikkelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:32

Met beugels los rijden doe ik af en toe, maar aangezien hij enorm kan bokken ligt dat een beetje aan hoe hij aanvoelt aangezien ik geen vliegles wil haha. Het zadel zit prima, ik zit alleen niet goed. Het was al heel lastig een passend zadel voor hem te vinden. En we zitten echt geen uren door hoor, het is een filmpje van nog geen 2 minuten, ik heb ook verstand en snap best dat ik dat niet moet doen. En ik pak het mee, tuurlijk is het dan niet direct perfect, hij moet ze hals beter gaan gebruiken en van achter doortreden. En paar maanden terug kon hij dit nog nieteens, ik ben blij met de verbeteringen. Ik weet weer waarom ik nooit topics open :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:35

Maar waarom plaats je een beeld wat niet perfect is als je dat zelf ook weet? Dan zorg je toch voor beeldmateriaal wat wel passend is?

Dat jij niet goed zit in het zadel, betekend dat het niet het juiste zadel is voor JULLIE als combinatie. Dan kan het nog zo goed op zijn rug liggen, als jij er niet in kan zitten zal je hem toch storen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:39

Ik kan er prima in zitten, alleen niet op hem. Het kost me kracht om te blijven zitten omdat hij hoog opgooit en wiebelt, zich soms strak maakt etc.

Omdat ik best wil laten zien dat het niet altijd top gaat, maar naar mijn mening wordt niet geluisterd en is toch niet goed. Er worst vanuit gegaan dat ik dit paard altijd maar zo rij en doe, ik doe het gewoon met beleid, ja hij wiebelt, trekt soms strak, valse knik ed, en ja ik mag me hand openen dat hij het gaat opzoeken, maar de beste stuurlui staan aan wal. Ik sta open voor tips maar aangevallen worden heb ik weinig behoefte aan of had ik het wel op haw gezet

En ja ik rij hem lang laag, 95% van de tijd! Ik heb hier alleen geen fotos van, ieder paard moet lang laag over de rug komen, basis
Laatst bijgewerkt door Jester_ op 17-02-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:39

Leuk paard probeer wat op je houding te letten je knikt in in je linkerheup waardoor je naar rechts gaat zitten!

Verder zou ik idd veel afwisselen in hoofd hals houding Maar het paard ook veeeel meer voorwaarts rijden! Zonder impuls van achteruit kan het paard niet nageven En dan in dat voorwaartse veel schakelen Succes

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:41

Les je altijd bij Johan Hamminga?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:51

Ts, je zegt dat verschillende kreupelheden heeft gehad en "vergeten" in de opfok. Ik vind het een nogal vaag verhaal aangezien het echt een duvels leuk paard is. Heb je zijn rug en hals ook op de foto laten zetten want het bokken en slapte en kreupelheden kan ergens anders weg komen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:53

De vorige eigenaar kon de stalling niet meer betalen en heeft hem daarom er maar laten staan. Zijn rug en hals zijn gekeurd, is helemaal gaaf en niks aan te zien. Jarco dunn is regelmatig geweest en noemde het eerder hypermobiel, in de wei gek gegaan en dan spieren verrekt/wervels losgeschoten. Achteraf denk ik misschien een soort groeipijn omdat hij nog zoveel gegroeid is, maar wie zal het zeggen

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:49

Ooooh god! Jou ken ik nog van heeel lang geleden op bokt?! Sloeg toen nog allemaal plaatjes op van Jester voor setjes-inspiratie :') Dat was je leasepony toch? Welkom terug!

Leuk paard en jullie vormen een leuke combi, rijtechnisch valt er nog wat te verbeteren, maar ik zie dat je hierboven al vatbare tips hebt gekregen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:55

Jester_ schreef:
Ik kan er prima in zitten, alleen niet op hem. Het kost me kracht om te blijven zitten omdat hij hoog opgooit en wiebelt, zich soms strak maakt etc.

Omdat ik best wil laten zien dat het niet altijd top gaat, maar naar mijn mening wordt niet geluisterd en is toch niet goed. Er worst vanuit gegaan dat ik dit paard altijd maar zo rij en doe, ik doe het gewoon met beleid, ja hij wiebelt, trekt soms strak, valse knik ed, en ja ik mag me hand openen dat hij het gaat opzoeken, maar de beste stuurlui staan aan wal. Ik sta open voor tips maar aangevallen worden heb ik weinig behoefte aan of had ik het wel op haw gezet

En ja ik rij hem lang laag, 95% van de tijd! Ik heb hier alleen geen fotos van, ieder paard moet lang laag over de rug komen, basis

Wij gaan hier alleen uit van de beelden die we te zien krijgen. Daaruit kunnen we dus niet opmaken dat je dat wel meepakt. Volgende keer dus die momenten ook laten zien.