Zenith aan het werk in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Zenith aan het werk in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:25

Aangezien het zondag sneeuwde bij ons moesten er natuurlijk foto's gemaakt worden. De bak was gelukkig niet bevroren dus we konden ook nog wat rijden :) Helaas kunnen we alleen in 1 helft van de bak rijden.

Zenith is een 12 jarige ruin van Balony. Hij is nu 3 jaar onder het zadel en die 3 jaar rijd ik hem ook al.

Tips op de foto's zijn heel welkom, zou het vooral fijn vinden als er wordt aangegeven hoe ik iets kan verbeteren. Vooral rechtsom vinden wij allebei heel moeilijk. Ik zit vast in mijn schouders waardoor ik snel vastpak (links soms ook maar rechts het meest). Ook Zenith is rechtsom stijf. Dit wordt gelukkig al steeds minder, vooral als ik bewust los ga laten merk ik dat er betere stukken tussen zitten. Verder vind ik het vooral ontzettend belangrijk dat hij kan ontspannen en dat we allebei goed los kunnen laten.
Dan vraag ik me ook nog af wat jullie van mijn lengte vinden op hem, aangezien ik toch af en toe mijn twijfels heb.

Tijdens het loswerken probeer ik altijd op beide kanten sommige stukken extra te laten inbuigen. Hiervan gaat hij vaak zijn hals nog wat beter loslaten en ik heb het gevoel dat het hem wat soepeler maakt.
Afbeelding

Het halthouden blijft ook lastig. Meestal was de ontspanning dan weer volledig verdwenen. Ook stond hij vaak alles behalve vierkant, meestal met één been ver naar achteren. Ben dus hoe hij met zijn benen hier staat al tevreden vergeleken wat het was. Verder zouden we hier beide meer los mogen laten en zou hij nog net wat meer mogen zakken, wat misschien was gekomen als ik los had gelaten.
Afbeelding

Hier ben ik eigenlijk erg tevreden over. Hij loopt actief en ontspant zich mooi. Puntje voor mij is iets rechterop gaan zitten en mijn handen nog wat meer bij elkaar houden. Dat blijf ik erg lastig vinden bij hem.
Afbeelding

Hier eigenlijk hetzelfde, hij laat fijn los maar mijn handen meer bij elkaar. Wel lijk ik hier meer los te laten volgens mij.
Afbeelding

Hier zie je wat er rechtsom vaak gebeurt. Ik houd hem teveel vast omdat ik het idee heb dat hij dan beter rechtsom zijn lichaam gaat buigen. Moet ik mezelf echt af gaan leren, zie ook dat hier die ontspanning bij hem wat minder door wordt. Wel weer actief genoeg volgens mij.
Afbeelding

De galop probeer ik nu af en toe wat te verzamelen om hem sterker te maken van achteren, dit doen we ook dmv galopwissels wat hij ook steeds beter gaat begrijpen. Over zijn lopen ben ik hier meer dan tevreden vergeleken wat het is geweest. Hij zou hier nog wel ietsje meer mogen zakken maar ik verwacht dat dat komt als ik ook weer meer loslaat.
Afbeelding

Hier vind ik dat wij ons allebei te vast houden, waarschijnlijk weer die wisselwerking door vasthouden van mijn kant.
Afbeelding

Galop rechtsom. Blijft ook heel moeilijk, ook hier houden we beide vast, maar ben al wel heel tevreden vergeleken eerst. Toen wilde hij namelijk vooral vaak heel hard de andere kant op rennen. Wel vind ik hem hier weer actief genoeg (:
Afbeelding

Hier moet ik vooral mijn binnenhand meer los gaan laten..
Afbeelding

Tips zijn dus zeer welkom!

En dan als laatste nog een foto waar zijn moeder bij op staat :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:37

Zozo, bikkels hoor in de sneeuw :D
Wat ik bij jou zie, is dat je wat achterover hangt in je lijf, je kantelt je bekken teeveel naar achteren, je onderbeen komt daardoor wat naar voren en je schouders zakken in en worden daardoor vaak wat stug. Je houding is daarom ook 'terug', en daardoor komt je pony iets achter de loodlijn. Als je iets meer rechtop gaat zitten, maar vooral je handen nog meer gaat dragen en mee gaat geven vanuit de schouder, kun je je pony nog meer ruimte geven en nog meer laten uitschuiven. Hierdoor kan hij nog meer die rug loslaten en meer door het lijf gaan lopen.
Het is wel lastig, want het gaat voelen alsof je geen controle meer hebt, alsof je losgooit, maar juist dan krijg je een hele zachte, fijne verbinding waar je eigenljk naar zou moeten streven :)
Uiteraard die je dit alles met aanvulling van been, om je paard te helpen uit te schuiven rijd je hem met been naar je hand toe.

Edit: verder ben je best op de geode weg hoor! Maar dit even ter aanvulling :)

MarloesNatje

Re: Zenith aan het werk in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:41

Bedankt voor je reactie en duidelijke uitleg :) Er wordt inderdaad meer gezegd dat ik wat teveel terug zit. Erg lastig om weer te verbeteren maar ga er zeker nog meer op letten. Wil er soms wat teveel bij blijven en moet inderdaad ook meer los durven laten en dit proberen vol te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:55

Wat altijd handig is, is om elke 5 min tijdens het rijden even je zit langs te gaan. Zit ik nog recht? Heb ik ergens spanning etc. Probeer je buikspieren aan te spannen en je kruis iets meer in het zadel te drukken.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:03

Ga ik eens proberen te doen! Bedankt :)
Joolien schreef:
Wat altijd handig is, is om elke 5 min tijdens het rijden even je zit langs te gaan. Zit ik nog recht? Heb ik ergens spanning etc. Probeer je buikspieren aan te spannen en je kruis iets meer in het zadel te drukken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:02

Joolien schreef:

Dat is een goede tip die mij zelf ook al veel geholpen heeft.

Qua lengte: het is op het randje voor mij. Voor het zicht vind ik het lang maar heb ook de indruk dat je vrij lang zit

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:08

Leuke pony! En je bent zéker niet te groot! Voor het ideale plaatje ziet het er misschien niet perfect uit maar te groot ben je absoluut niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:03

Wat betreft je lengte: Vroeger was een paard op maat waar je met je voet net onderuit kwam. anders was het dier "te groot" bevonden. Dus het is een kwesitie van perspectief.
Belangrijker is dat je hulpen goed doorkomen en dat het dier geen problemen heeft met je gewicht en of verdeling daarvan.

Wat betreft je wijd uitstaande handen, op zich gebruik ik dat wel eens bij jonge paarden en bij stijve paarden voordat ze nageeflijk zijn. Zo erg vind ik dat niet in deze fase.
Wil je er echt iets aan doen, dan helpt waarschijnlijk op ze bewuster hoger te houden met de handen goed rechtop.
Ik zie en neiging naar platte handen, en dat is erger dan waar ze precies staan.
Een platte hand is namelijk stugger doordat het polsgebruik anders en vaak totaal afwezig is....
Veel hulpen kinnen vanuit de pols gegeven.

Een achterblijvend been bij het halthouden is een teken dat er te veel met de handen en niet genoeg met zit een been is gedaan in de overgang. Je moet naar de halt rijden.
Oefen eens met halthouden zonder teugels te gebruiken; en oefen eens vanuit draf naar halt zonder stap ertussen (begin met stap ertussen en dan steeds minder pasjes stap ertussen.
Als je dit elke keer op hetzelfde punt doet, heeft de pony het snel door en zal op steeds lichtere hulpen reageren. Wel af en toe doorrijden en niet elke keer op dat punt stoppen.)
Op een gegeven moment zit het halthouden op de zit er gewoon in en kun je dat op elk moment vanuit elke gang en blijven er geen benen achter.... Omgekeerd kun je ook van halt (of stap) naar galop via hetzelfde systeem.
Het is heel leuk om je paard attent te maken op lichte hulpen en het verbetert over het algemeen de werklust van paard. (Als je er maar niet te lang mee blijft doorgaan tenminste en afwisseld met andere dingen.)
Houd er wel rekening mee dat dat de halt-galop overgang zeer vermoeiend is en best wat vergt van de achterhand, dus niet te lang doorgaan met oefenen. zodra het goed lukt, nog een keer of twee herhalen en dan er mee stoppen.
Als het niet goed lukt een flinke stappauze inlassen en nog een keer proberen. Gaat het dan nog niet, laat het dan tot een paar dagen later of helemaal een later stadium, want het kan zijn dat de ahterhand dan nog niet sterk genoeg is.

Overigens vind ik zelf correct galop aanspringen belangrijker en nuttiger in een opleiding dan eindeloos doorgalopperen. Ik oefen dan ook het aanspringen, rijdt ergens een volte in galop en dan is het klaar voor die kant. Zo nu en dan je paard verrassen door galop te vragen midden in een figuur of na het stappen aan de lange teugel gewoon aan de lange teugel. Attent zijn/worden op je hulpen is het belangrijk en handig.

Wat stelling en buiging betreft, zorg vooral dat hij goed spoort, dus dat de achterbenen de voorbenen volgen in wendingen en dat je beide kanten evenveel werk laat doen.
Handige figuren om naadloos van linksom maar rechtsom over te gaan en andersom zijn bv 8´en en S´en, slangevoltes met steeds meer bogen en linksomkeert en rechtsomkeerd, eventueel gevolgd of vooraf gegaan door een volte.
Volte openen en sluiten zijn nuttige oefeningen.
Probeer en en ander vooral op de zit en benen te doen.

Het heel erg van belang dat je hulpen precies spiegelen. Meestal zijn ruiters zelf erg links of rechts. wat kan helpen is het rijden met een hand (van de "makkelijke kant") en zien of de stijfheid naar de "moeilijke kant" kant nog zo erg is. Als er verbetering is, zit het dus echt in jezelf.
Denk altijd aan je schouders. Als die los zijn is vastzetten moeilijker.
Let er ook op of niet je verkeerde been naar achteren gaat (alleen het buitenbeen mag iets naar achteren komen in een wending) of dat je je binnenbeen niet afsteekt of "niks doet".
Vaak genoeg gaat dat een kant op beter dan de andere kant op....

Verder is het belangrijk om vooruit te kijken ipv dat naar beneden wat meestal samengaat meteen bolle bovenrug.
Nu helpt het niet dat het sneeuwt, wellicht buig je daartegen je hoofd, maar je hoofd is ook gewoon onderdeel van je houding en belangrijk dat die recht en rechtop boven het lichaam staat.

Ik zie je hakken meerdere keren omhoog gaan. Ik weet niet of dit te maken heeft met een (poging tot) drijvende hulp, maar bedenk dat het drijven met het deel net onder de knie (dikste deel van de kuit en daar de binnenkant van) moet gebeuren, niet met je hakken of hele onderbeen.

Verder: Hoe mooi de plaatjes in de sneeuw ook zijn, ik ben toch zo blij dat ik in een warmer klimaat woon! Nooit meer koude tenen....

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:15

Lusitana, wat een uitgebreide reactie!
Ik ben nu inderdaad regelmatig bezig met het op zit rijden. Dit doe ik door met een touwhalster te rijden met een lange teugel, hij reageert gelukkig steeds beter op mijn zit.
Hakken optrekken blijft inderdaad een dingetje bij mij, ik ga zeker wat met de tips doen, bedankt! :)

BoschA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:26

Leuk fjordje! Qua lengte kan het nog prima. Zelf vind ik het minder fijn als mijn benen wat meer uitsteken onder de buik zeg maar, maar belangrijker is dat het paard je goed kan dragen en dat je zelf fijn zit :) Dus ik zou niet over je lengte inzitten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:32

Heb ook het idee dat het zadel te ver naar voren schuift zodat het ook wat lastig zitten wordt voor je De eerste foto s lijkt het no wel goed te liggen Maar vanaf foto 5 zie je goed dat die wat te ver over zijn schoft gaat

Schuift je zadel naar voren ?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:42

Dit zadel is net helemaal voor hem aangepast en past dus (als het goed is) helemaal prima. Hiervoor hebben we een tijd gereden met een zadel wat na een aanpassing van een zadelmaker blijkbaar niet goed paste. Hier heeft hij helaas flinke witte plekken aan overgehouden..
Misschien lijkt het te schuiven doordat het dekje iets groot is en dus wat verder naar voren zit?