En ineens wordt het wel heel definitief..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissabest

En ineens wordt het wel heel definitief..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:16

Eigenlijk zat ik al heel lang te dubben, maar van de week dan eindelijk definitief de knoop doorgehakt. Ik ga dan nu écht stoppen met rijden. -O-

Niet omdat ik paarden niet meer leuk vind, integendeel, maar mijn gevoel is er gewoon klaar mee. Het is na 10 jaar goed geweest zo. Genoeg. Zóveel paarden los moeten laten waar ik zóveel van hield. En het gevoel om te moeten presteren, ik ben er gewoon klaar mee. Ik merkte de afgelopen tijd aan mezelf dat het als een verplichting voelde om te gaan rijden, en zo haal ik mijn plezier er gewoon niet uit.

Niet de moed meer bij elkaar kunnen rapen om lekker te gaan poetsen, uitmesten, knuffelen. Maar alles stond op een te hoog pitje. Er zelfs nog wat meer bij geprobeerd te pakken, maar het werd het gewoon niet.

En niet dat ik dat niet leuk vond, ik vond het súperleuk, maar het werd gewoon teveel. Echt teveel.

Gisteren nog even goed overlegd thuis, en ik hoorde het mezelf gewoon hardop zeggen. ''Laat al die paardenwijven het maar uitzoeken met hun sportpaarden. Ga elkaar maar lekker afkraken, zeik elkaar maar af, want daar worden we allemaal zoveel beter van.'' Het is een opeenhoping van redenen waarom ik stop, maar dit is er een van. Waarom moeten we elkaar allemaal zo afzeiken in de paardenwereld, beter zijn als de ander? Kunnen we niet elkaar helpen, en er voor elkaar zijn?

Ik ben zó onwijs blij dat ik de laatste jaren in een omgeving heb kunnen rijden waar dat wel zo was. Dat ik heb kunnen leren om elkaar wel helpen als dat nodig is en elkaar niet afzeiken. Gezellig met iedereen genieten van de paardensport, want plezier staat voorop! :j

Ik weet dat de paardenwereld nou eenmaal zo in elkaar zit dat we elkaar moeten afzeiken, en dat vind ik zó jammer. Op wedstrijd elkaar met een arrogante kop aan moeten kijken, omdat de ander nou eenmaal een paard heeft met een betere afstamming? Komop nou. *Tatjana :') * En ga nou niet zeggen dat het niet zo is, want niemand spreekt het uit, maar we weten het allemaal..

Ik wil iedereen in iedergeval óntzettend bedanken voor al die prachtige jaren die ik wel heb mee mogen maken in de paarden, en misschien, heel misschien, begint het op een bepaald moment toch weer te kriebelen. Nu wil ik alleen nog maar lekkere relaxte rondjes rijden met Selina, en lekker vertroetelen. Genieten van wat ik heb, want soms is minder, ook beter. Ik wil nogmaals iedereen zó bedanken voor die mooie 10 jaar paardrijden, en het is stiekem ook best wel een beetje moeilijk.. :o Het zal dan ook heel raar zijn om te zeggen dat paardrijden niet meer mijn nummer 1 hobby is..

Daag! /3

Afbeelding

Jildau

Re: En ineens wordt het wel heel definitief..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:19

Huh maar je stopt dus niet? Als je lekkere relaxte rondjes gaat rijden.. Dan stop je dus met prestatiedruk en wedstrijden maar paardrijden is zoveel meer dan dat. ;)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:21

Rondjes rijden met Selina is ook paardrijden hoor!
Ben op mijn 18e gestopt met de rijvereniging en wedstrijden. Er is nog zoveel meer dan dat!
Veel plezier de komende tijd!

Noukie_1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:22

Ik ben zó trots op je go! ♥

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:23

Noukie_1807 schreef:
Ik ben zó trots op je go! ♥

Lief, dankjewel! <3

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:25

Huh?
Paardrijden is voor mij op de eerste plaats toch wel het samenspel tussen mezelf en mijn paard. Al de rest die jij opnoemt is gewoon bijzaak en dat maakt mij ook niks uit...

Heel jammer dat je je hobby opgeeft om de genoemde zaken want die hebben in se niks met het paardrijden te maken en vind je overal terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:29

Dus eigenlijk stop je om iets wat je in je gehele bericht zelf ook uitgebreid doet, bovendien stop je niet echt maar ga je gewoon recreatief rijden? :)
Weet je, soort zoekt soort. :) Ik heb dit soort ervaringen helemaal nooit gehad op wedstrijden. :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:31

Ik snap je gevoel helemaal.
Ik heb 3 jaar geleden ook de beslissing gemaakt van al het 'moeten' stop te zetten, uit het showteam te stappen, stoppen met wedstrijden en stilaan gestart in een andere discipline.
Beste beslissing ooit! Ik ben nu bij een heel ander soort mensen terecht gekomen.
Van mensen met paarden naar paardenmensen.

Geloof me, het kan anders! Hopelijk vind jij ook je weg!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:31

Ik snap heel goed wat je bedoeld in de wedstrijd wereld, en dan heb ik het vooral over de dressuur/spring wereld. Waarom blijf je niet gewoon lekker je eigen ding doen? :) Of begin met TREC of lekker buitenritjes maken, er is inderdaad nog zoveel meer!

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:35

Ayasha schreef:
Dus eigenlijk stop je om iets wat je in je gehele bericht zelf ook uitgebreid doet, bovendien stop je niet echt maar ga je gewoon recreatief rijden? :)
Weet je, soort zoekt soort. :) Ik heb dit soort ervaringen helemaal nooit gehad op wedstrijden. :)

Als je alleen maar zo'n mening kan geven, heb ik liever dat je niks zegt. Heb ÓNWIJS lang nagedacht over deze keuze, en als er dan een of andere bokker komt die mij even gaan vertellen, dat ik dan zelf ook wel zo zal zijn, die mij notabene nog niet kent.. Sorry hoor, maar dan val jij voor mij ook onder de categorie ''paardenwijven''.

Larissabest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 10:36

Kirrr schreef:
Ik snap je gevoel helemaal.
Ik heb 3 jaar geleden ook de beslissing gemaakt van al het 'moeten' stop te zetten, uit het showteam te stappen, stoppen met wedstrijden en stilaan gestart in een andere discipline.
Beste beslissing ooit! Ik ben nu bij een heel ander soort mensen terecht gekomen.
Van mensen met paarden naar paardenmensen.

Geloof me, het kan anders! Hopelijk vind jij ook je weg!

Ah super dat jij zo je draai heb gevonden! Wij waren inderdaad ook op stal net een showteam opgezet. Doe de eerste show nog mee, maar dan ga ik daar ook afstand van nemen.

Bedankt voor je reactie ! Blij dat er mensen zijn die me wel begrijpen _/-\o_

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:37

Larissabest schreef:
Ayasha schreef:

Als je alleen maar zo'n mening kan geven, heb ik liever dat je niks zegt. Heb ÓNWIJS lang nagedacht over deze keuze, en als er dan een of andere bokker komt die mij even gaan vertellen, dat ik dan zelf ook wel zo zal zijn, die mij notabene nog niet kent.. Sorry hoor, maar dan val jij voor mij ook onder de categorie ''paardenwijven''.

Kijk en dit zegt dus zoveel meer dan ik ooit had kunnen doen. :D Dankuwel! _/-\o_

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:38

Paardrijden moet ten alle tijden voor je plezier zijn. Voor jezelf en het paard.
Niet voor een ander, niet omdat mensen aan de bakrand/op bokt/waar dan ook je afzeiken, niet omdat je moet presteren in de sport.
Gewoon lekker afstand van nemen, schijt aan hebben en weer gaan genieten van de paarden. En op welke manier, dat moet je gewoon gaan ontdekken. Het kan echt anders!
En daar kom je wel achter als je die weg gaat inslaan :D

Jildau

Ik snap niet waarom je zegt dat je stopt met paardrijden terwijl je gewoon door gaat. :P

Kirrr

Mensen snappen mij nog altijd niet hoor.

We gaan soms wel eens kijken naar een wedstrijd.
Dan vertellen ze me over alle problemen en frustraties om vervolgens te vragen of ik 'het niet mis'.
Dan vraag ik altijd of ze net gehoord hebben wat ze verteld hebben tegen me. :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:39

Iedereen heeft zijn doelen: voor de een is paardrijden lekker thuis zonder druk in de bak rijden of naar het bos gaan, voor de ander is het competitieve element de drijfveer en hebben ze de ambitie om altijd beter, hoger, sneller,... te presteren.
Ieder zijn eigen hobby. Waarom zou de een wel de ander zijn hobby mogen bekritiseren en afkraken? Terwijl het de ander net verweten wordt voortdurend af te kraken.

Veel succes met je keuze! :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:40

wat een dappere keuze, Ieder zijn ding en ik snap wel wat je bedoelt. In de paardenwereld zijn er mensen veel beter terwijl je zelf probeert goed te doen met hulp enz.

Ga je wel zo af en toe is een ritje maken met vriendinnen of iets?
Of een buitenritje met vrienden die t leuk vinden?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:41

ik vind eerlijk gezegd dat je wel een beetje dramatisch doet. Aan je profiel te zien ben je 18, je post is geschreven alsof je 30 jaar 'in het vak' hebt gezeten. En je blijft nog gewoon recreatief rijden, dus je stopt toch helemaal niet?
Als je geen zin meer hebt in wedstrijden rijden en de druk die andere eigenaren dan doe je dat toch gewoon lekker niet. Ik heb nog nooit meer gedaan dan een beetje rond gehobbeld op mn knollie (of die van anderen), als je daar gelukkig van wordt prima toch.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:49

Je stopt met wedstrijden rijden en niet met leven :)
Zie het gewoon als een deur dichtdoen en even aankijken wat je nu wilt, daar is al die drama niet voor nodig. Recreatief rijden is ook rijden en er zijn ook andere disciplines waar je ook veel lol kunt hebben :P

En bitchy reageren naar andere bokkers die net als ik het met een korreltje zout nemen is niet erg aardig :) Natuurlijk is het een groot deel van je leven loslaten, maar het is niet superdefinitief, je kan bij wijze van volgend jaar zo weer een wedstrijdje mee hobbelen als je zin hebt.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:50

Ik voel me eigenlijk een beetje beledigd, ik rijd nu al vele jaren recreatief en met veel plezier. Ik zeg dan ook zeker dat paardrijden mijn nummer 1 hobby is. Maar in jouw ogen rijd ik niet eens echt paard? Hopelijk kom je er achter dat er veel meer is dan alleen wedstrijden rijden en zul je recreatief rijden niet langer als minderwaardig zien!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:52

Het gaat om lol met je knol..de vriendschap..samen genieten...of zie ik dat verkeerd? Is het om anderen te laten zien wat je kan? Wat jammer dan mis je de liefde die deze dieren je gunnen elke dag weer

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:52

Ik rij dan wel geen wedstrijden, maar heb wel mijn paard lang in een pensionstal gehad. En ben zo blij dat ik ze nu aan huis heb, dat ik niet voortdurend te horen krijg hoe ik met mijn paard om moet gaan en wat ik vooral allemaal niet moet doen. ;)
Dus ik herken wel een beetje wat je zegt.

Rij nu lekker recreatief, heb les van een leuke instructrice en verder geniet ik van buitenritten met gezellige mensen. +:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:54

Als de leeftijd die in je profiel staat nog actueel is, dan denk ik: "Och.. je bent nog jong".. en dan heb je nog veel te leren in het leven. Bijvoorbeeld dat je vraagtekens kunt zetten waarom je je niet beter kunt weren tegen wat jij "afzeiken" en "paardenwijven" noemt en op grond daarvan de (dressuur?)muts aan de wilgen hangt.
Als je uit eigen overtuiging ergens mee stopt, bijvoorbeeld omdat je geen toegevoegde waarde in wedstrijdstress en competitie zit, dan is dat een keuze. Maar je laten beïnvloeden omdat je anderen iets in de schoenen schuift.. ik snap dat niet. Maar goed, ik ben dan ook héél oud en laat door niets of niemand mijn leven sturen. :D

Begrijp me niet verkeerd: er is helemaal niks mis met een besluit voortaan lekker te boshobbelen of gewoon lekker met je beest bezig te zijn. Maar neem vooral beslissingen op wat je zelf vindt, niet op wat je denkt dat zo 'is' of aanvaringen met anderen. Zie het maar als een leermomentje :))

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:57

Toffeltje schreef:
Ik voel me eigenlijk een beetje beledigd, ik rijd nu al vele jaren recreatief en met veel plezier. Ik zeg dan ook zeker dat paardrijden mijn nummer 1 hobby is. Maar in jouw ogen rijd ik niet eens echt paard? Hopelijk kom je er achter dat er veel meer is dan alleen wedstrijden rijden en zul je recreatief rijden niet langer als minderwaardig zien!

Ja precies. Ik rijd blijkbaar ook geen paard. Heb er wel één maar daar hobbel ik alleen regelmatig op ofzo. :D

Wat is er trouwens definitief aan?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:00

Goed. Ik had nav je openingspost de indruk dat je na 10 jaar afscheid ging nemen van de topsport.
Dus nieuwsgierig geworden kijk ik in je profiel en lees dit:

"We rijden veel bitloos. Want ''BIT IS ZIELIG.'' Grapje.. :+ Nee, we vinden het beide fijn om wat 'vrijheid' te hebben met rijden. Wat we rijden? Geen idee. Sommige mensen rijden dressuur of springen. Ik heb geen idee wat ik doe. Ik rijd met plezier. Het liefst rijd ik lekker buiten, omdat we hier ook prachtige natuur hebben. Galopje langs de zeedijk? Graag!

Dressuur rijden we eigenlijk bijna niet.. We vinden er beide volgens mij geen moer aan. Tegenwoordig moeten al die koppies in de krul en wordt er niet meer nagedacht over het paardenwelzijn. Ik hoef niet te presteren, als we maar lol hebben. Ik ben ook écht geen wedstrijdruiter."

Je gaat nu dus doen wat je altijd al deed ofzo? := Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen?