Weer een 'geredde' knapperd erbij!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Weer een 'geredde' knapperd erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 08:28

Hallo!
Helemaal nieuw erbij is ze niet meer aangezien we haar al een paar maanden hebben maar nooit aan gedacht om d'r even op bokt te showen!
Regelmatig heb ik shetjes geadopteerd die bestemd waren vd slacht/ handel en daar weer een fijn plekje voor gezocht.
Paar maanden terug voor allemaal (op mijn eigen vaste na dan uiteraard) een fijn huisje gevonden en besloten om het vanaf dat moment bij mijn eigen 3 paarden te houden en niks meer aan te schaffen...
Ik werk bij een manege/ pensionstal en hoorde via via dat er een pensionpaard wegens een peesblessure linksvoor met de handelaar mee zou gaan... nou softie als ik ben gaan informeren, aangezien ik het paardje kende etc... besloten om haar over te nemen en te kijken hoe het zou gaan met rust, paard was nl al een jaar kreupel maar werd gewoon doorgereden met 'n warme dikke pees, ook had ze echt rare ijzers en lieten ze haar altijd erg lang zoals jullie op de foto wel kunnen zien...

nou meet Oniek, een 19 jarige merrie, kwpn X arabier, 1.63 groot en meestal wit :+
Afbeelding
Afbeelding
Meestal wit dus haha
Afbeelding

Nou Oniek bij mijn andere dames, en toen nog 1 heer, de wei in en vooral rust gegeven en een speciale blauwe gel (weet de naam niet meer) gekregen voor de pees voor de doorbloeding en koelen. Ik vond het in het begin erg spannend, in stap liep ze zuiver maar in draf pfoe... daarbij was de pees ook echt dik en warm maar paard had ook nooit de rust gekregen die je normaal geeft ( flink rijden was juist goed voor het been en pees werd ingesmeerd met een soort plakkerige zalf die je normaal op wonden gebruikt tegen littekens...ik kreeg zelfs nog de vraag of ik d'r niet eerst wilde rijden om te weten hoe ze ohz was voordat ik d'r over zou nemen...)
mijn dames waren het er niet helemaal mee eens dat er weer een nieuwe bij kwam maar inmiddels hebben ze het geaccepteerd :p
Hier zie je toch wel echt d'r arabierendeel :)
Afbeelding
Afbeelding

Na 3 weken was er niks meer te zien of te voelen aan haar been, in draf nog wat stijf maar niet kreupel... dus ik kreeg toch een beetje hoop!! Wat met d'r aan de hand over het harde gaan stappen en wat grondwerk en vrijheidsdressuur wat ze erg leuk blijkt te vinden, charmant flemen moeten we nog effe oefenen haha
Afbeelding
Afbeelding
En voor het eerst erop geklommen in de wei voor een foto'tje en om te testen of ze braaf is haha
Afbeelding

Mam met Oniek :) ik heb Oniek gekocht maar heb haar 'cadeau' gedaan aan m'n moeder die al erg lang een paard wilt om wat te borstelen en wandelen, evt rijden maar dat was met Oniek niet het doel..
Afbeelding
en aan de wandel
Afbeelding

Nou zo wat verder gegaan met d'r, op gegeven moment gingen de dames tekeer in de wei en ik zag Oniek galopperen en draven, WOW ik was helemaal verbaasd! Niet kreupel, niet onzuiver niet stijf.... been na het gek doen niet warm of dik...
verteld aan bevriende DA en kreeg te horen dat we gerust eens konden proberen een rondje ohz te stappen ook omdat ze enorm was ingekakt, van 5 dagen id week lopen naar ineens helemaal niks meer, bespiering is echt verdwenen en ze ziet er nu uit naar d'r leeftijd, zoals jullie op de foto's waarschijnlijk ook wel heel goed zien, echt een wereld van verschil met hoe ze er eerst uit zag... dit is voor haar ook de eerste x in haar leven dat ze een winter buiten komt, dat speelt natuurlijk ook mee...
ohz ook niks te voelen of te zien, uiteraard maar 10 min oid erop gezeten even om te voelen... dit mochten we gaan opbouwen, de verzorgmeiden hebben ieder weekend wat met d'r gestapt, nog geen een keer is haar been nog warm of dik geweest en mevrouw is knettergek :p tijdje terug zelf een klein rondje met d'r gereden, ze was bijna niet te houden! ♡
Afbeelding

Oniek blijkt ook nog echt een gouden hartje te hebben, zooo lief en geduldig met kids ♡
Afbeelding
Afbeelding

Oniek heeft zich ook snel aangepast aan mijn aparte voersysteem :+ hek open, oniek en nevada roepen die netjes een voor een naar de auto lopen en daar op hun emmer wachten en na het eten ook weer netjes op commando terug de wei in gaan ghihi (ze staan erg afgelegen dus geen verkeer)
Afbeelding

Oniek staat inmiddels alweer een maand stil wegens tijdgebrek maar dat kan voor haar uiteraard geen kwaad, ik heb verder ook niet echt plannen met haar, binnenkort gaan we nog eens naar de kliniek om een echografie van de pees te laten maken, kijken hoe het er voor staat.. mochten we weer goed nieuws krijgen dan kan ik deze zomer gezellig met mijn moeder samen wat rustige ritjes gaan maken en zo niet dan gaat ze lekker zo verder genieten op de wei en leermeester zijn voor mijn jonge heethoofdje :)
Afbeelding

Hopelijk binnenkort weer goed nieuws dus *\o/*

bellehorses

Re: Weer een 'geredde' knapperd erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:43

Wat fijn dat ze zo is opgeknapt! Hopelijk kan ze nog lang bij jullie genieten :D

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:44

wow, super veel respect voor jou dat je haar gekocht hebt, ze is prachtig! <3 Ik hoop voor jullie dat alles goed blijft gaan en wens je er nog veel plezier mee! :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:45

En al zouden ze niet afgelegen staan, je doet het op jou manier! :D

Echt leuk om te zien :) Ze is mooi!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:32

Mooi om te lezen dat jij haar de rust gunt die ze nodig had!

En absurd te lezen van die vorige eigenaren! :oo

Hopelijk kunnen jullie nog lang genieten van dit leuke beestje! :j

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:34

Wat mooi dat je haar hebt gekocht en de tijd hebt gegeven! Hopelijk kunnen jij en je moeder nog lang van haar genieten. :D

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:09

Zag haar op facebook al voorbij komen ;)
Super dat je haar zo een kans geeft!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:15

Wauw wat een heerlijk verhaal om te lezen zeg, petje af voor jou! _O_

Heb je toch maar een prachtpaardje erbij ook!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:17

Wat een mooie kans heb je haar gegeven en fijn dat het zo enorn goed gaat! Mooi paardje hoor! Weten de orde eigenaren nu ook dat het zo goed gaat?.
Vraag me af waarom men met een peesblessure blijft trainen :o

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:19

Ik weet niet hoe oud de blessure is en aan welke pees, maar als je tips wilt staat mn pb box open!

Heb een paard die al 3 maal een blessure aan checkligament heeft gehad dus helaas ervaring.

Persoonlijk zou ik wel het been op een echo laten bekijken, ze kunnen zo goed als rad lopen maar toch flink kapot zijn van binnen. Dan helpt draven en galloperen niet echt mee aan de genezing..

Wel super dat je dit doet zeg!

Edit:zie dat je de echo al op de planning hebt staan, top! Edigit komt aan huis en is een echte aanrader. Handig als je lastig met vervoer zit.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:42

Wat een prachtig verhaal en wat een prachtig paard !! Jij krijgt een diepe buiging van mij voor wat jij doet voor paardjes =:) +:)+

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 02:21

Zo wat een goed werk doe jij zeg, en wat een mooie merrie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:59

Wat een mooie kudde! :)
En inderdaad: goed de vinger aan de pols houden wb de peesblessure.... nare dingen zijn dat.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:08

Wat heb je een leuke groep! En wat is je nieuwe geredde mooi! <3 super dat je haar een kans hebt gegeven en het zo goed aanpakt!

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:16

Wat een mooi verhaal. Paard ziet er zo goed uit, dat moet vast goedkomen. En, zoals je al aangeeft, je kunt haar ook een huisje bieden als ze niet meer bereden kunt worden. Diep respect!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:26

"...besloten om het vanaf dat moment bij mijn eigen 3 paarden te houden en niks meer aan te schaffen..."

Zo gaat dat hier ook, zodra we zeggen "niks meer aan te schaffen" kun je er op wachten dat het volgende zielige geval onze kant op komt. >;)

Je omschrijving "...en meestal wit" is geweldig! _/-\o_

Gefeliciteerd met je (meestal) witte lieverd!

Rosalie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:40

Wauw wat een leukerd!! Je gaat nog mooie jaren met deze knapperd beleven! Vooral omdat die het nu goed krijgt vooral veel liefde dat is het belangrijkste bron :j /3

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:58

Wat fijn dat het zo goed gaat met haar, en dat jij de tijd en moeite heb genomen haar een tweede kans te geven!
*\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:01

Wat een mazzel dat er nog mensen zoals jou zijn. En wat een ramp dat er nog steeds mensen zoals haar vorige eigenaren zijn, je zou ze toch wat$%^&*(). Veel succes met haar en dat ze nog een daverende tijd bij jullie heeft.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:09

Top! Veel geluk samen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:11

wat een mooi verhaal, super dat je haar de rust geeft die ze verdient. Met een handelaar mee met een blessure... tja, daar wil je niet over na denken....

Weet je ook wat voor peesblessure ze heeft? Dat ze zo snel weer goed is gaan lopen geeft inderdaad goede hoop! Ben benieuwd wat de echo gaat vertellen over de pees.

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 12:19

Wauw dankjullie voor de lieve reacties!
Haha ja ik heb de laatste jaren al zoooveel ponys gehad en altijd gezegd dit is de laatste die ik red... maar als het dan ook nog voor m'n neus gebeurd kan ik het echt niet laten hihi

Het grappigste is nog, na Oniek zei ik, nu blijft het bij deze 4... blijkt m'n zwarte shetlander dragend van een gered hengstje :+ ook welkom natuurlijk haha maar moest mezelf wel even uitlachen...

@weidebloem, is alweer effe geleden dus hoop dat ik het goed zeg, zover ik herinner aan de tussenpees....

vorige eigenaar had wel (gelukkig) een hele lieve bijrijder waardoor Oniek gelukkig niet helemaal kapot is gereden en dankzij haar is Oniek ook bij mij terecht gekomen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:20

Dit vind ik echt geweldig. Mooi dier!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:24

Ahh lieve oniekje. Jaren geleden haar gereden in de les. Ben blij dat ze goed terecht is gekomen. Hopelijk blijft het goed gaan en hebben jullie nog jaren plezier met haar.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:26

Knap hoor dat je een eigenlijk afgeschreven paard nog een kans gegund hebt.