Angst voor paardrijden na val

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveEmmy

Angst voor paardrijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:30

Ik weet niet of het in dit topic moet, maar kon niet vinden waar het anders moest.
Als het ergens anders moet, laat het even weten, b.v.d.

_______________________________________________________________________________________

Hallo allemaal!

Ik ben Renee en ik ben 20 jaar.
Na een val van mijn verzorgpaard heb ik angst gekregen voor paardrijden.
Ik wil vragen of iemand weet hoe ik hier weer vanaf kom of dat iemand mij hiermee kan helpen.
_______________________________________________________________________________________

Voor de geïnteresseerde, hier mijn verhaal:

Al vanaf dat ik klein was, was ik dol op paarden.
Mijn zus is 4 jaar ouder dan mij en zat al op paardrijden en ik mocht altijd meehelpen poetsen.
Ik was apetrots als ik af en toe eens mocht uitstappen op een pony na de les.

Toen ik ongeveer 9 jaar begon ik al met verzorgpony’s.
Ik had er stom genoeg nooit aan gedacht om zelf op paardrijden te gaan aangezien ik zo nu en dan les kreeg van mijn zus op haar verzorgpaarden.

Toen ik 11 jaar was ben ik dus op paardrijles gegaan op de manege, omdat ik het alleen maar mogen rijden aan de longeerlijn wel zat was.
Ik heb tot mijn 16e jaar paardrijles gevolgd op de manege.
Ik ben gestopt, omdat ik op deze manege vrij weinig meer leerde en ik graag hoger op wilde komen.

Omdat ik druk met school was ben ik een jaar uit de paardenwereld geweest.
Af en toe hielp ik een vriendin nog met haar werkzaamheden op de manege of hielp ik een andere vriendin met haar verzorgpaarden.
Na dat jaar begon ik wel weer kriebels te krijgen en begon de paardenwereld enorm te missen.
Ik ging via bokt opzoek naar een verzorgpaard.
Ik werd enthousiast van een pittig sportpaard genaamd Callisto, die een verzorgster zocht voor 2 keer in de week.
Helaas wel tijdelijk, aangezien de eigenaresse van Callisto zwanger was en zij al een andere verzorgster had.
Maar ik bleef gewoon hoop houden dat ik hem langer kon doen.

Per februari 2013 ben ik begonnen met het verzorgen van Callisto.
Eerst een goede band met hem opbouwen aan de grond en na een paar weken mocht ik er voor het eerst op.
Het was wel een paard met gebruiksaanwijzing.
Hij kon onwijs pittig zijn en af en toe een uitspatting hebben.
De andere verzorgster was er al een keer afgevallen en liep al een paar maanden met een brace om haar knie.
De eigenaresse was er ook al afgevallen voor haar zwangerschap en heeft hier ook knieklachten aan overgehouden.

26 april 2013 was het mijn beurt.
Voor het eerst in lange tijd kwamen de eigenaresse en mijn vader kijken.
Ook reed ik voor het eerst in de grote bak waar iedereen reed, terwijl ik normaal altijd in een kleinere afgelegen bak achter de stallen reed, omdat ik zelf ook snel afgeleid ben.
Ik had Callisto gelongeerd, zoals ik altijd deed voor het rijden, maar ook, omdat het weer erg wisselvallig was en hij daardoor al erg druk was.
Eenmaal erop gestapt, voelde ik een onwijze spanning.
Callisto voelde als 1 bonk spier en ik voelde gewoon al dat ik eraf ging vallen.
Ook de eigenaresse zei al: “dit gaat niet goed”.
Maar omdat ik nogal eigenwijs ben en het gevaar er nog niet van in zag, wilde ik jet gewoon proberen.
Ik hield hem op de volte om zijn aandacht bij mij te houden, maar dit hield ik niet lang vol.
Na een par voltes wilde ik de hoefslag volgen en voelde ik gelijk dat hij onder me vandaan wilde schieten.
Gelijk wilde ik hem weer op de volte zetten, maar dit pikte hij niet..
Hij kneep zijn staart tussen billen en gooide zijn hoofd tussen zijn benen.
Zo sprong hij in 4 sprongen naar de andere kant van de bak.
Ik heb geprobeerd zolang mogelijk er op te blijven zitten, maar helaas was zijn doel echt om mij eraf te krijgen.
Dus daar ging ik..
Mijn lichaam ging als een stuiterbal, eerst tegen de muur, toen tegen zijn benen en toen weer tegen de muur.
Ik bleef even liggen om te realiseren wat er nou net gebeurde.
Binnen een seconde was mijn vader al naar mij toe gerend en vroeg of ik niks gebroken had.
Ik voelde weinig pijn door de adrenaline, maar had wel door dat mijn cap in tweeën was.
Eenmaal bijgekomen van de schrik besloot ik er toch weer op te gaan om te voorkomen dat ik bang zou worden…
Met een slof, een geleende cap van iemand en aan de longeerlijn zat ik er weer op.
Ik heb een paar rondjes gestapt en gedraafd, maar begin toen de pijn te voelen en ben ermee gestopt.
Ik heb een paar dagen thuis gezeten met een gekneusde nek, gekneusde schouders en een gekneusde rug.
Na 2 ben ik gewoon weer met hem gaan rijden.
Dit ging allemaal prima en ik had geen angst.
Het was ook niet zijn schuld dat hij zo gek deed, want we kwamen er na een paar weken achter dat zijn zadel te groot was.
Ik heb Callisto een jaar verzorgd en moest toen helaas stoppen, omdat hij werd verkocht.

2 jaar lang ben ik weer uit de paardenwereld geweest.
Af en toe en buitenrit met mijn zus op het strand, mar daar bleef het ook bij.
Het begon weer te kriebelen en zocht weer een verzorgpaard.
Het enige paard wat een verzorgster zocht en in de buurt stond was een fries, Wiebe.
Ik hield helemaal niet van friezen en ben buiten dat ook nog eens van een fries af gevallen op het strand die toevallig ook Wiebe heet.
Maar omdat ik het zo erg mistte en zo snel mogelijk weer een verzorgpaardje wilde, wilde ik het toch proberen.

Februari 2015, de eerste kennismaking ging super goed en mocht gelijk beginnen met het verzorgen.
Zoals gewoonlijk eerst weer even aan de grond en na een paar weken mocht ik erop.
Gelijk de eerste keer dat ik erop ging heb ik les gekregen van iemand die dit paard al kende.
Wiebe is een pittige, af en toe koppige fries, maar een topper van een paard.
Omdat ik friezen helemaal niet gewend was moest ik erg wennen aan de (over)gangen van hem.
Het ging allemaal een beetje hobbelig, maar na een paar weken had ik het helemaal door.
Ik kreeg elke week les en was van plan om met Wiebe te starten.
Omdat Wiebe van elke dag hetzelfde verhaal erg saggerijnig wordt, ging ik op zoek naar wat afwisseling.
Gewoon elke dag wat anders.
De ene keer gingen we rijden, de andere keer longeren, dan weer een keer vrijheidsdressuur of vrij springen.
Hij vond het allemaal geweldig.
Totdat ik op het idee kwam om met hem te gaan springen.
Vrij springen kon hij super goed, dus waarom niet als ik erop zit.
Ik vroeg het na bij de eigenaresse en die zei dat ik daar erg voorzichtig mee moest doen.
Hij kon rare sprongen maken en als je ook maar 1 seconde twijfelt, weigert hij.
Maar ik was nog nooit van Wiebe afgevallen en wilde het toch proberen, vooral omdat hij springen zo leuk vond.
Omdat ik zelf niet heel veel ervaring heb met springen en alleen een beetje op de manege gesprongen had, vroeg ik mijn lesgeefster mij te helpen.
Dat wilde zij graag doen en zo gingen we aan de slag.

23 juli 2015 was het zo ver.
Omdat ik stiekem al verwachtte dat ik er af ging vallen, had ik een vriendin meegenomen om alles te filmen.
We begonnen met 3 balkjes, gewoon rustig in draf over de balkjes draven.
Omdat ik niet wist hoe hij erop zou reageren liet ik het de eerste keer over aan hem.
Zoals eigenlijk al verwacht weigerde hij al bij de drafbalkjes.
Okee, duidelijk dus moet ik hem er overheen begeleiden.
En bij de 2e poging ging het mis.
Hij wilde weigeren en erlangs floepen, maar ik stuurde hem er op het laatste moment toch overheen.
Doordat hij er al niet lekker meer voor stond maakt hij een gekke sprong.
Hij vloog schuin over 3 balkjes tegelijk, waardoor ik dus al mijn evenwicht verloren was en scheef in het zadel zat.
Toen bedacht meneer ook nog even de andere kant op te gaan in plaats van gewoon rechtdoor.
Omdat ik al half in het zadel zat besloot ik er dus zelf maar af te springen, zodat ik mijn val nog een beetje kon bepalen, maar helaas.
Ik landde op 2 voeten maar mijn linkervoet vond dat niet prettig en brak.
Ik voelde en hoorde het breken, dus bleef gelijk zitten en trok mijn jodhpurs uit.
Mijn lesgeefster kwam aangelopen en vroeg hoe of het goed ging.
Ik zei gelijk dat het was gebroken en dat we naar het ziekenhuis moesten.
Zij de auto in de bak gereden en ik belde ondertussen mijn ouders en mijn vriend om hen in te lichten.
Eenmaal in het ziekenhuis werd, na 2 uur wachten, een foto gemaakt.
Meerdere artsen hebben naar de foto gekeken, maar het kwam er uiteindelijk op neer dat ze niks zagen.
Voor de zekerheid toch in het gips gegaan om vervolgens een wek later weer terug te moeten komen om opnieuw te kijken.
Er was een speciale arts komen kijken naar mijn voet en hij vertelde mij dat er iets niet goed zat.
Of het een breuk of een gescheurde band was wist hij niet.
Dus weer 3 weken loopgips.
Na 4 weken gips mocht ik eruit.
De arts vertelde mij dat ik genezen ben en dat ik geen fysio hoefde te volgen, dus ik kon weer doen wat ik wilde.
Na 1,5 week thuis gezeten te hebben was ik het zat en ging ik weer aan het werk bij mijn fulltime beveiligingsbaan.
Omdat ik elke keer aan het einde van mijn dienst pijn aan mijn voet had en deze dik en gezwollen werd, heb ik dit maar 3 weken volgehouden.
Wéér naar de dokter..
Toen bleek bij de dokter dat hun een brief hadden ontvangen van de arts dat als ik nog pijn zou hebben ik een CT-scan moest laten maken en dat ik nog niet uit behandeling was.
Niet echt duidelijk he?
Dus ik werd weer doorverwezen naar het ziekenhuis.
Daar werd een CT-scan gemaakt en toen konden ze eindelijk zien dat mijn breuk een botsplinter was in mijn middenvoetsbeentje en dat deze nog niet geheeld was.
Ging ik weer… 3 weken onbelast gips..
Ik had mijn werk op vrijdag laten weten dat ik wéér in het gips moest en niet wist voor hoe lang en op zaterdag lag er een brief op de deurmat dat mijn contract niet werd verlengt.
Fijn.. baan ook nog eens kwijt.
Ik was dat thuis zitten wel zat, maar heb gelukkig een vriend die wel mij in de rolstoel op pad ging.
Na 3 weken weer terug in het ziekenhuis, hopend dat ik klaar was, werd er weer een foto gemaakt.
Gewoon een röntgenfoto.. geen CT-scan..
Waardoor ze dus uiteraard weer niks zagen en er maar gewoon vanuit gingen dat er dus ook niks meer was.
Maaaar… omdat ze mij niet van ‘onbelast gips’ naar ineens ‘gipsloos’ wilde doen, mocht ik nog even 3 weken loopgips.
Het was wel lekker weer dus ik ging af en toe even bij Wiebe buurten met mijn loopgips en af en toe stiekem even erop zitten in stal.
Eindelijk na 6 weken gips, mocht het er voorgoed af.
Ik moest rustig aan doen maar hoefde geen fysio te volgen.
Gelukkig ben ik gelijk uit het ziekenhuis naar de fysio gegaan en heb daar nog maanden moeten revalideren.
Ik liep ongelijk, ik kon niet huppelen, niet hinkelen.. ik kon niet eens op mijn tenen staan.
In december mocht ik eindelijk stoppen met de fysio en was mijn voet sterk genoeg om weer te gaan sporten.
Ik heb toen heel lang volgehouden om te zeggen dat mijn voet nog niet sterk genoeg was om te paardrijden.
Maar eerlijk gezegd durfde ik het gewoon nog niet.
En nog steeds niet.
Ik heb ruim een half jaar thuis gezeten met mijn voet.
2 weken geleden heb ik voor het eerst weer op een paard gezeten.
Dit was het verzorgpaard van een vriendin en die is al aardig op leeftijd en heeft geen rare fratsen.
Eenmaal erop begon mijn hart tekeer te gaan.
Ik kreeg het heel benauwd en het duurde een aantal minuten voor ik tot rust was gekomen.
Eenmaal tot rust gekomen ben ik gaan stappen.
Ik heb alleen gestapt en durfde niet te draven.
Pff.. ik schaam me kapot al als ik dit vertel.
Ik heb dus ook tegen de eigenaresse van Wiebe, mijn huidige verzorgpaard, gezegd dat ze er een bijrijder bij moet zoeken, omdat het voor mij nog wel eventjes gaat duren voor ik er weer op ga.
Ik denk niet dat ik angst heb voor paarden of voor Wiebe, want als ik rijfilmpjes terug krijg dan straal ik weer helemaal en denk ik: ‘wat stel ik mezelf eigenlijk aan’.
Ik denk eerder dat ik mezelf niet vertrouw, dat ik op en paard ineens in paniek raak ofzo.

Ik ben erg benieuwd of jullie soortgelijke situaties hebben meegemaakt.
Of dat jullie misschien iemand kennen die door zulke situaties angst hebben overgehouden aan paardrijden.
Laatst bijgewerkt door LoveEmmy op 08-02-16 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

xxxmh

Re: Angst voor paardrijden na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:41

Ik ben zelf ook een angstige ruiter. Op mijn oude manege viel ik er bijna elke week vanaf en moest ik ook al vond ik het doodeng toch galopperen. Ik zat altijd huilend op een paard. Toen ben ik naar mijn huidige manege gegaan.. alles rustig weer opgebouwd. Tijdens de pony lessen er nooit vanaf gevallen en een paar jaar geleden van mijn lievelingspaard eraf gevallen.. heb er een half jaar niet op durven rijden terwijl het mijn lievelingspaard was. Toch na een half jaar erop gestapt en er was niks aan de hand. Een paar keer er nog van afgevallen maar stapte altijd weer op en ging verder maar wel met angst. Nu ben ik december van mijn verzorgpaard afgevallen. Heb nu alleen nog maar gestapt en gedraafd en nog maar 1 keer in de buitenbak gereden, de rest in de binnenbak gereden maar voel nog steeds spanning... als een paard gek gaat doen voel ik meteen spanning in mijn lijf en dat gaat meestal door naar mijn paard. Heb vorig jaar wel een grote stap gezet om bij de carrousel te gaan rijden, ik reed/rijd op paarden waar ik in mijn oude les nooit op reed en we rijden NK op ander terrein.. dat heeft me wel weer zekerder gemaakt tot die val van december..

Zo is mijn verhaal..

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 18:45

xxxmh schreef:
Ik ben zelf ook een angstige ruiter. Op mijn oude manege viel ik er bijna elke week vanaf en moest ik ook al vond ik het doodeng toch galopperen. Ik zat altijd huilend op een paard. Toen ben ik naar mijn huidige manege gegaan.. alles rustig weer opgebouwd. Tijdens de pony lessen er nooit vanaf gevallen en een paar jaar geleden van mijn lievelingspaard eraf gevallen.. heb er een half jaar niet op durven rijden terwijl het mijn lievelingspaard was. Toch na een half jaar erop gestapt en er was niks aan de hand. Een paar keer er nog van afgevallen maar stapte altijd weer op en ging verder maar wel met angst. Nu ben ik december van mijn verzorgpaard afgevallen. Heb nu alleen nog maar gestapt en gedraafd en nog maar 1 keer in de buitenbak gereden, de rest in de binnenbak gereden maar voel nog steeds spanning... als een paard gek gaat doen voel ik meteen spanning in mijn lijf en dat gaat meestal door naar mijn paard. Heb vorig jaar wel een grote stap gezet om bij de carrousel te gaan rijden, ik reed/rijd op paarden waar ik in mijn oude les nooit op reed en we rijden NK op ander terrein.. dat heeft me wel weer zekerder gemaakt tot die val van december..

Zo is mijn verhaal..

Ik ben nooit een angstige ruiter geweest.
Ik werd op de manege altijd op de rot paarden gezet, omdat ik 1 van de weinige was die er toch altijd weer op stapte.
Ik vond het ook altijd leuk om de pittige paarden te rijden en vraag bij buitenritten normaal ook altijd om pittige paarden.
Sinds die eerste val was ik al wat voorzichtiger, omdat toen ook mijn cap was gebroken.
Maar de angst is nu echt heel erg dat als ik er aan denk bij voorbaat al begin te janken.
Vanavond weer stappen op het verzorgpaard van een vriendin en kan nu al wel janken.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:53

Je hoeft je toch nergens voor te schamen? Goh, ik heb ook al heel vaak jankend op een paard gezeten. En angst na een aantal rottige vallen is heel normaal. Het kan ook weer minder worden, je hebt even een braaf beestje nodig waar je je vertrouwen weer mee kan terugkrijgen en een fijne instructrice/begeleiding die je niet pusht maar die je het vertrouwen helpt terugkrijgen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:55

Heftig! Het is ook wel spannend na zo'n lange periode weer te gaan rijden.
Ben zelf drie weken geleden gevallen, twee weken rust en ben weer de oude. Alleen moet ik er weer op omdat toen ik viel amper kon staan enzo, daar baal ik van normaal ga ik er gelijk weer op om niet bang te worden. Daar ben ik nu beetje bang mee. Maar denk dat binnenkort weer even rustig ga stappen.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 19:13

Selina schreef:
Je hoeft je toch nergens voor te schamen? Goh, ik heb ook al heel vaak jankend op een paard gezeten. En angst na een aantal rottige vallen is heel normaal. Het kan ook weer minder worden, je hebt even een braaf beestje nodig waar je je vertrouwen weer mee kan terugkrijgen en een fijne instructrice/begeleiding die je niet pusht maar die je het vertrouwen helpt terugkrijgen.

Ja, maar voor welk paard ga je dan.
Ik heb al een paard aangeboden gekregen op stal die heel braaf is.
En iedereen van stal zegt dat hij nooit iets zal doen.
Maar dat is toch aangezien ik dat paard totaal niet ken.
Dan stap je toch niet helemaal gerust op.
Op mijn oude manege wist ik een paard waar ik zo weer op zou gaan dus daar ging ik achteraan, maar kreeg net te horen dat die met pensioen is.
Voor de rest heb ik daar alleen maar drukke paarden gereden..
En idd wel even een andere instructrice, want die ik nu heb ik wel een powervrouw hahaha.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:26

het paard staat niet voor niets bekend als braaf :D

Je hoeft echt niet meteen weer in galop door de bak. Eventjes erop zitten, paar rondjes stappen en als je er vertrouwen in hebt een pasje draf, maar je moet niet teveel en te snel willen. Je kunt ook aan de longeerlijn of met iemand ernaast die je wat afleid van het paard.

Ik ben ook echt niet de dapperste hoor, al wil mijn ego dat vaak niet toegeven. Ik heb het eigenlijk alleen bij onbekende paarden, dat ik ze niet goed ken en niet weet hoe ze reageren op dingen. Ik zit er dan niet per se gespannen op, maar hou wel altijd in mijn achterhoofd van 'hij kan wat doen'.

Ik ben een tijdje terug van een paard gevallen, niemand had nog een bok van hem kunnen uitzitten. Het regende heel hard die dag dus er waren wat natte plekken op de bakrand. Toen ik aan het galopperen was zag hij een natte plek en hij sprong in 1 keer 3 meter opzij, waardoor ik uit balans was. Hij bokte zo gigántisch hoog (en dat is niet overdreven), dat ik keihard op mijn rug viel. Ik kon 5 minuten bijna niet ademen. Ik heb nog 1 les met hem gereden, maar sindsdien durf ik er niet meer op. Ik blijf dan teveel hangen in het 'hij zou kunnen bokken'.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:35

Gewoon doen. Dat werkt het beste!
Ik ben zelf nooit een angstige ruiter geweest, maar een tijd een érg lastig paard gereden, en vaak afgevallen. Toen is dat paard een tijd gereden door een ander, daarna mocht ik er weer op. Ik zat nogsteeds met dat lastige paard in mijn hoofd, terwijl hij inmiddels al veel had bij geleerd. De eerste paar keren er weer op had ik best wel wat spanning en reed ik 'te voorzichtig', maar na 3/4 keer was het gevoel terug en kon hem gewoon rijden als elk ander paard.
Gewoon doen dus. Stap erop, je zal best even bang/gespannen zijn, maar als je eenmaal bezig bent is het goed, helemaal omdat je verder nooit een angstige ruiter bent geweest.
Even door de rotte appel heen bijten! Daarna kun je weer genieten van het rijden als van te voren :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:54

_bokworst schreef:
Gewoon doen. Dat werkt het beste!
Ik ben zelf nooit een angstige ruiter geweest, maar een tijd een érg lastig paard gereden, en vaak afgevallen. Toen is dat paard een tijd gereden door een ander, daarna mocht ik er weer op. Ik zat nogsteeds met dat lastige paard in mijn hoofd, terwijl hij inmiddels al veel had bij geleerd. De eerste paar keren er weer op had ik best wel wat spanning en reed ik 'te voorzichtig', maar na 3/4 keer was het gevoel terug en kon hem gewoon rijden als elk ander paard.
Gewoon doen dus. Stap erop, je zal best even bang/gespannen zijn, maar als je eenmaal bezig bent is het goed, helemaal omdat je verder nooit een angstige ruiter bent geweest.
Even door de rotte appel heen bijten! Daarna kun je weer genieten van het rijden als van te voren :)

Goed advies!
Wil er alleen aan toevoegen dat je mischien ook iets beter moet leren luisteren. Bij je eerste val voelde je al veel spanning bij het paard en bij de Fries was je gewaarschuwd dat hij gek kon doen op de balken. Zoek de problemen even niet op!

famkehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:07

misschien beginnen op een rustig paard/pony
dan krijg je weer vertrouwen.
of een paar prive lesjes nemen

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:16

Joh, opstappen, iemand ernaast welke mee loopt. Twee rondjes in stap links, twee rondjes rechts in stap en stoppen. De volgende keer weer, tot je zelf het gevoel hebt dat je nog wel een rondje extra durft...en zo uit/opbouwen. Je hoeft tenslotte niks :(:)

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:18

Ik ben ook wel hard van een paard afgevallen. Zo met mijn rug op de betonnen bakrand.
Wat mij heel erg heeft geholpen is jezelf vooral niet pushen om weer te gaan rijden. Ga gewoon eens wandelen of grondwerken etc.. Waarschijnlijk beginnen de kriebels toch wel weer te komen om te gaan rijden. En als je er denkt klaar voor te zijn; regel een instructrice of vraag of de eigenaresse er bij wil zijn. Begin gewoon met een rondje stappen en als je je echt zeker voelt, ga dan moeilijkere dingen doen.
Overhaast het vooral niet, doe pas iets als jij je er echt goed bij voelt! En dan komt alles echt wel goed hoor ;)

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:50

Een tijd terug ben ik twee keer van een jong paard gevallen, had er nooit op moeten gaan achteraf. Toen een aantal jaren niet meer gereden.
Daarna een ander bijrijdpaard gevonden. Daar de eerste keer dat ik opstapte na een tijdje grondwerk, eraf gevallen en mijn rug gebroken. Het was een ongelukkige banketstaaf val maar daarnaast klikte het niet zo goed met het paard.

Na een week of 4 ben ik privéles gaan volgen op een braaf betrouwbaar paard. Daar heb ik ook een stuk beter leren rijden, aangezien ik in geen 5 jaar meer les had gehad.

Na een half jaartje les ben ik weer een bijrijdpaard gaan zoeken. Deze had ik snel gevonden, een hele lieve 18-jarige kwpner. Op t begin vond ik het toch erg spannend, zon grote bak 60m etc. Maar na een paar keer had ik alle vertrouwen in dat paard. Daardoor ook weer veel plezier gekregen in het rijden. Helaas ging in november de sproeiers van de bak onverwachts aan terwijl ik aan t uitstappen was zonder beugels en lange teugel. Ik kon er toen niet op blijven zitten en gleed eraf. Helaas mijn rib gebroken.

Daarna door toeval een leuk Gelders paard in mijn dorp gevonden die ik mag rijden maar ik vind het nog behoorlijk spannend. Vooral omdat ik helemaal alleen rij. Die mensen zijn wel gewoon thuis als ik rij. Ik heb een body protector gekocht en dat geeft mij al meer vertrouwen. Afgelopen weken voor t eerst met dit paard alleen in de buitenbak in t donker gereden. De eerste keer heeft de eigenaar even meegekeken. Gelukkig kent deze eigenaar zijn paarden goed en heb ik er daarom ook vertrouwen in.

Ook al heb ik veel pech gehad en zijn t domme vallen, toch denk ik wel twee keer na voordat ik op een ander paard stap. Tegen mezelf zeg ik als ik t spannend vindt; je had gewoon domme pech, vooral die laatste was zon lief paard. Een ongeluk zit in een klein hoekje! Hoeft niet eens door een vervelend paard te zijn.

Ik ben voorlopig erg blij met mijn BP. Het is wel zo dat ik voortaan erg alert ben met rijden. Niet zomaar uitstappen zonder beugels etc. Heb voorlopig genoeg pijn gehad.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 22:46

atilla schreef:
Een tijd terug ben ik twee keer van een jong paard gevallen, had er nooit op moeten gaan achteraf. Toen een aantal jaren niet meer gereden.
Daarna een ander bijrijdpaard gevonden. Daar de eerste keer dat ik opstapte na een tijdje grondwerk, eraf gevallen en mijn rug gebroken. Het was een ongelukkige banketstaaf val maar daarnaast klikte het niet zo goed met het paard.

Na een week of 4 ben ik privéles gaan volgen op een braaf betrouwbaar paard. Daar heb ik ook een stuk beter leren rijden, aangezien ik in geen 5 jaar meer les had gehad.

Na een half jaartje les ben ik weer een bijrijdpaard gaan zoeken. Deze had ik snel gevonden, een hele lieve 18-jarige kwpner. Op t begin vond ik het toch erg spannend, zon grote bak 60m etc. Maar na een paar keer had ik alle vertrouwen in dat paard. Daardoor ook weer veel plezier gekregen in het rijden. Helaas ging in november de sproeiers van de bak onverwachts aan terwijl ik aan t uitstappen was zonder beugels en lange teugel. Ik kon er toen niet op blijven zitten en gleed eraf. Helaas mijn rib gebroken.

Daarna door toeval een leuk Gelders paard in mijn dorp gevonden die ik mag rijden maar ik vind het nog behoorlijk spannend. Vooral omdat ik helemaal alleen rij. Die mensen zijn wel gewoon thuis als ik rij. Ik heb een body protector gekocht en dat geeft mij al meer vertrouwen. Afgelopen weken voor t eerst met dit paard alleen in de buitenbak in t donker gereden. De eerste keer heeft de eigenaar even meegekeken. Gelukkig kent deze eigenaar zijn paarden goed en heb ik er daarom ook vertrouwen in.

Ook al heb ik veel pech gehad en zijn t domme vallen, toch denk ik wel twee keer na voordat ik op een ander paard stap. Tegen mezelf zeg ik als ik t spannend vindt; je had gewoon domme pech, vooral die laatste was zon lief paard. Een ongeluk zit in een klein hoekje! Hoeft niet eens door een vervelend paard te zijn.

Ik ben voorlopig erg blij met mijn BP. Het is wel zo dat ik voortaan erg alert ben met rijden. Niet zomaar uitstappen zonder beugels etc. Heb voorlopig genoeg pijn gehad.

Wauw, na jouw verhaal mag ik bijna niet meer klagen.
Wat een ongeluk, maar wat een doorzettingsvermogen!
Ik ga inderdaad ook eerst op een rustig paardje beginnen.
Heb helaas wel tegen de eigenaresse van Wiebe gezegd dat ze er een bereider bij moet zoeken aangezien ik denk dat dit nog wel een hele tijd gaat duren.
Na die val dat mijn cap was gebroken heb ik ook nooit meer zonder cap gereden.
Dat deed ik sowieso al niet, maar dit heeft me wel nog meer aan het denken gezet.
Ik ben sowieso steeds voorzichtiger geworden met paarden.
Vroeger kon je me op alles neerzetten, maar dat is nu wel anders.
Ik heb er ook wel het vertrouwen in dat het weer goed komt.
Alleen nu nog even kijken hoe.

Bedankt voor jullie verhalen en ervaringen.
Jullie hebben me hier al erg mee geholpen!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:56

*eigenaar fries meldt zich*

Renee, nogmaals.. Het ligt echt niet aan jou..

Toen ik mijn eerste merrie kocht, had ik 0.000000 ervaring.. Manegeruitertje ging wel "effe" haar eerste eigen paard kopen.. Oh boy.. How wrong that went.. :')

Gekocht zonder ook maar te rijden.. Niet gekeurd, niet gereden.. Gekocht op: "Oh wat lief, kijkt ze loopt achter me aan.." (Oh, de schaamte :D)

Ben er een aantal keer heel hard afgevallen.. Tot hersenschudding aan toe.. Heb haar toen bijna een jaar niet gereden tot ik op een manege stond..

Toen vroeg iemand aan mij waarom ik haar niet reed.. Ik barstte in huilen uit en heb t verhaal verteld..

Een pensionklant van daar hoorde mijn verhaal en bood mij aan mijn paard aan te pakken en mij weer op weg te helpen.. Hij heeft mijn merrie een aantal keer gereden en daarna moest ik erop..

Hij heeft me de eerste paar keer als een klein kind aan de teugel meegenomen, terwijl ik er huilend op zat.. Toen ik me daarna wat zekerder voelde, ging ik aan de longe.. Eerst kleine rondjes en steeds groter.. En toen (pas na weken :') ) durfde ik los..

Uiteindelijk heb ik leren lezen en schrijven met die merrie..

Het gaat allemaal om vertrouwen... Je moet het vertrouwen in jezelf en in je paard terugkrijgen..

En als je wil...... Dan pak ik je ook aan de teugel.. :D
Het staat je altijd vrij en het zal je ook altijd vrij blijven staan.. (Ook volgend jaar bijvoorbeeld :P )

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:03

Ik ben ruim twee jaar geleden begonnen met mijn paard uitstappen als hij vast werd gehouden en hij eerst gereden was. Zodra hij maar zijn hoofd op tilde om ergens na te kijken was ik al in paniek aan het bedenken wat hij allemaal ik een schrikreactie kon doen.
Dit alles ook na een goede val van mijn andere paard. Daar stapte ik gek genoeg wel nog op, maar niet op mijn andere jonge paard.

Inmiddels een hernia verder ( waardoor ik 3 maanden helemaal niet heb kunnen rijden en daarna weer heel rustig opbouwend ) stap ik nu zelfs op mijn paard terwijl ik zwanger ben. De galop was ik net mee begonnen na mijn hernia, maar daar krijg ik nog wel last van mijn rug van en dat samen met mijn zwangerschap laat ik dat even achterwege.

Soms vind ik het even spannend om op te stappen, maar als ik eenmaal zit voelt hij zo vertrouwd dat ik geen angst meer heb. Rijden staat nu op een laag pitje. Maar als je er tijd en energie in steekt samen met goede instructie die je de tijd geeft maar soms ook net over het randje helpt kom je er wel. Neem alleen alle tijd van de wereld, vertrouwen opbouwen kost tijd, vertrouwen verliezen kan binnen 1 minuut!

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:16

Inderdaad twinducklin, vertrouwen verliezen kan zo gedaan zijn. Knap dat jij rijdt ook al ben je zwanger.

@ts dat je cap in tweeën breekt, dat beeld, zorgt volgens mij weer voor veel meer impact.

Ik was vroeger ook nooit bang, maarja ik brak ook nooit wat haha.

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:17

nine1987 schreef:
*eigenaar fries meldt zich*

Renee, nogmaals.. Het ligt echt niet aan jou..

Toen ik mijn eerste merrie kocht, had ik 0.000000 ervaring.. Manegeruitertje ging wel "effe" haar eerste eigen paard kopen.. Oh boy.. How wrong that went.. :')

Gekocht zonder ook maar te rijden.. Niet gekeurd, niet gereden.. Gekocht op: "Oh wat lief, kijkt ze loopt achter me aan.." (Oh, de schaamte :D)

Ben er een aantal keer heel hard afgevallen.. Tot hersenschudding aan toe.. Heb haar toen bijna een jaar niet gereden tot ik op een manege stond..

Toen vroeg iemand aan mij waarom ik haar niet reed.. Ik barstte in huilen uit en heb t verhaal verteld..

Een pensionklant van daar hoorde mijn verhaal en bood mij aan mijn paard aan te pakken en mij weer op weg te helpen.. Hij heeft mijn merrie een aantal keer gereden en daarna moest ik erop..

Hij heeft me de eerste paar keer als een klein kind aan de teugel meegenomen, terwijl ik er huilend op zat.. Toen ik me daarna wat zekerder voelde, ging ik aan de longe.. Eerst kleine rondjes en steeds groter.. En toen (pas na weken :') ) durfde ik los..

Uiteindelijk heb ik leren lezen en schrijven met die merrie..

Het gaat allemaal om vertrouwen... Je moet het vertrouwen in jezelf en in je paard terugkrijgen..

En als je wil...... Dan pak ik je ook aan de teugel.. :D
Het staat je altijd vrij en het zal je ook altijd vrij blijven staan.. (Ook volgend jaar bijvoorbeeld :P )

Dankjewel Jeanine!!!
Zo lief!
Ben zo blij dat je me ermee wilt helpen!
Komt ook wel weer goed! <3

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:22

En als je bijvoorbeeld nog niet aan toe bent om te draven dan het ook niet gaan doen.. alles op je eigen tijd en tempo!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:29

Belangrijkste is dat je naar je eigen gevoel luistert. Als het die dag niet goed voelt om op te stappen moet je dat misschien niet doen. Ik heb het probleem van angst ook gehad maar dan alleen met mijn eigen paard. Andere paarden waren geen probleem. Het gaat wel over maar de goede ervaringen moeten de slechte gaan vervangen. Dat kost vaak wel wat tijd voordat je echt weer helemaal vol vertrouwen zit.
Voor iedereen werkt het ook anders. De ene heeft iemand nodig die ze de schop onder de kont geven en ze begeleid en een ander doet het liever op eigen houtje en tempo doen wat op dat moment goed voelt en het vertrouwen in jezelf weer herstellen.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:30

Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent om weer te gaan rijden, je bent een aantal keren hard gevallen zeg. Ik heb ook wel ervaring met angst en zat soms thuis al te trillen als een rietje als ik dacht aan paardrij. Angst is vreselijk, maar het gaat vast en zeker ook weer weg. Heb vertrouwen in jezelf, je kunt dit overwinnen. Zoek hulp en pak de dingen eerst even anders aan. Misschien kun je wel een bodyprotector lenen en voel je je daarmee wat veiliger? Of eerst longeren voor je erop gaat, in een longeer piste rijden in plaats van in een grote bak? Een lesje op een manegepaard? Probeer het dus anders te doen en bouw je vertrouwen in paardrijden weer op. Het heeft even tijd nodig en hulp van anderen misschien maar het gaat je lukken. Zet negatieve gedachten uit je hoofd en doe de dingen op een manier die voor jou helpend zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:30

Ik heb pas ook even een stapje terug gedaan in vertrouwen. Dus de keren erna aan een touwtje stappen. We doen allemaal wel eens een paar stapjes terug.
Zo te horen is de eigenaar van de fries in ieder geval bereid je te helpen, dus dat is al mooi :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:31

Even een ode aan de 'eigenaar van de fries', heel lief dat je zo begaan bent.
Een dikke pluim dus _/-\o_

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:39

Niet meer dan normaal toch? Ik ken die periode zelf nog heel goed..
En ze doet t super met Wiebe.. :j

Alleen Wiebe deed t van de zomer dus iets minder super met haar.. :')

LoveEmmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:39

hynderfrou schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent om weer te gaan rijden, je bent een aantal keren hard gevallen zeg. Ik heb ook wel ervaring met angst en zat soms thuis al te trillen als een rietje als ik dacht aan paardrij. Angst is vreselijk, maar het gaat vast en zeker ook weer weg. Heb vertrouwen in jezelf, je kunt dit overwinnen. Zoek hulp en pak de dingen eerst even anders aan. Misschien kun je wel een bodyprotector lenen en voel je je daarmee wat veiliger? Of eerst longeren voor je erop gaat, in een longeer piste rijden in plaats van in een grote bak? Een lesje op een manegepaard? Probeer het dus anders te doen en bouw je vertrouwen in paardrijden weer op. Het heeft even tijd nodig en hulp van anderen misschien maar het gaat je lukken. Zet negatieve gedachten uit je hoofd en doe de dingen op een manier die voor jou helpend zijn.

Heel erg bedankt voor je lieve reactie!
Dat trillen van tevoren heb ik inderdaad ook.
Als ik er aan denk al.
Maar als ik filmpjes terug kijk ben ik juist weer trots..
Ik wilde vanavond weer op het verzorgpaard van die vriendin stappen en zat thuis alweer half te janken.
Eenmaal daar heb ik ook besloten er niet op te gaan omdat ik te angstig was en door de wind was hij al wat drukker.
Vriendin is er ook bijna afgevallen, omdat hij er 2 keer vandoor ging terwijl hij nooit iets deed.
Over manege lessen had ik inderdaad al nagedacht, maar ik reed altijd op drukke paarden.
Eentje vond ik erg leuk en was rustig dus daar heb ik vanmiddag naar gevraagd maar kreeg helaas te horen dat die al met pensioen is.
Voor de rest zou ik het op de manege helaas niet weten.
Longeren, vrijheidsdressuur en alles doe ik gewoon met mijn verzorgpaard.
Dat is geen probleem dat vind ik heerlijk.
Gewoon er op stappen is de angst.
Ik denk dat een bodyprotector mij niet gerust stelt aangezien ik ook dan mijn been kan breken haha.

De eigenaresse kwam net met het idee om elke keer gewoon te zadelen en dan rondjes ernaast te gaan lopen in de bak.
Net zo lang tot ik er op durf.
Dat vind ik wel een goed.
Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga proberen.
Laatst bijgewerkt door LoveEmmy op 08-02-16 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt