Blinde [***] & zijn hoefsmidtrauma ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blinde Boke & zijn hoefsmidtrauma ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:18

Een update ...
Voor degene die meer achtergrondinfo willen:
[OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?
[BEH] Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?
[BEH] Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?
[VVDD] [***] is naar de hoefsmid geweest ...

Voor degene die liever een samenvatting willen :P :
Pony met enorm hoefsmidtrauma, wat er is gebeurd weet ik niet maar wel dat het al zo goed als zijn hele leven speelt. Ik ken hem van zijn manègejaren en toen was het ook al een ramp, tot op het punt dat ze na diverse pogingen (met serieuze verdoving etc.) gezegd hebben: we nemen het risico gewoon niet meer en zien wel wat het doet zonder bekapping. Diezelfde pony is ondertussen ook nog eens volledig blind, iets wat niks met het trauma te maken heeft, maar natuurlijk de zaken niet makkelijker maakt... Het is namelijk niet alleen de hoefsmid/bekapper zelf, het is ook zeker de geur en het geluid (omdat hij daar waarschijnlijk gevoeliger op is sinds hij blind is). Gewoon echt heel complex. Diverse smeden & manieren zijn de revue gepasseerd, maar nooit met blijvend resultaat. Het was/is echt heel moeilijk, maar je moet het eigenlijk zien om te geloven ;)

Voor degene die ons wel kennen/volgen, dit was gisteren:

Zoals jullie wel zullen begrijpen ben ik enorm TROTS op onze progressie! :D
En uiteraard enorm blij met de bekapper in kwestie :Y) De achterbenen waren gisteren de eerste keer, vorige keer zijn enkel de voorvoeten gedaan. Hij heeft een paar keer geluk gehad, echt geluk ^) , maar uiteindelijk zakte de stress toch en hebben we fijn kunnen oefenen en goed kunnen afsluiten.

4 hoefjes bekapt: check

*\o/*

Ps: er zit zeker nog spanning in, maar wat wil je ook met zo'n vreemd mens die vanalles met je voeten wil waarvan je weet dat dit nooit goed kan aflopen ;) We hopen dat met de tijd de herkenning steeds meer & meer komt en dat hij steeds rustiger blijft omdat hij weet dat hij toch niet dood gaat :Y)

Voor degene die willen weten hoe: uiteraard heb ik zelf heel veel gedaan, van voeten opnemen tot uitkrabben tot langer omhooghouden tot gewoon wat doen tot vijlen. En ook dingen als met materiaal bezig zijn, tot mij op een stoeltje placeren en zijn hoef op mijn been leggen en zo vijlen, tot het weggooien van de vijl en noem maar op.
Dit dmv clickertraining, maar dan niet "been omhoog = click = snoepje" maar "ik doe gewoon en als jij rustig blijft click ik en krijg je snoepje". Emotie-clickeren noem ik dat: wat je doet is niet belangrijk, het belangrijkste is dat je paard in een rustige mentale toestand blijft. En dan komt de rest vanzelf ;) Dit sta ik ook nog te doen als de bekapper bezig is trouwens, maar met steeds grotere pauzes tussen als ik zie dat hij relaxt is (daarom dat ik ook een beetje kon filmen, al vond hij dat meteen wel weer spannend ;) ) , en zo bouwen we uit :)

Volgende stap: been naar voren halen + voet ergens op zetten/inleggen ... dat is nog een serieuze stap (been naar voor halen ben ik mee begonnen maar is nog héél spannend), maar je moet je met iets kunnen bezighouden hé :P Moet alleen nog even zoeken naar goed & veilig materiaal om mee te oefenen, dus als iemand tips heeft... altijd welkom :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:21

Toppie. Kun je zeker trots op zijn!!

Anoniem

Re: Blinde Boke & zijn hoefsmidtrauma ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:56

Ben ik ook :D Dank je :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:56

Super!! Knap paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:03

Mooie aanpak, dat emotie-clickeren! En fijn dat het zo goed gaat!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:04

Heeeeee wat super zeg! *\o/* +:)+
Hopelijk staat ie er over een aantal keer bij te slapen, maar dit is echt al een geweldige "stap"! :):)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:06

Kan me nog heel erg goed herinneren hoeveel tips je gekregen hebt in die topics en hoe lang je er mee bezig bent geweest. Gaaf dat het ook echt resultaat opgeleverd heeft.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:13

Superfijn! Volgens mij zit dat met deze bekapper ook wel goed! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:23

Dank jullie allemaal :D
Het heeft even geduurd, ook omdat je natuurlijk niet constant de focus op die hoeven kan leggen & er zijn wat dingetjes tussengekomen zoals een verhuis ed wat op zich al spannend genoeg was, maar heb nu het idee dat we echt vertrokken zijn en alles eindelijk zijn vruchten afwerpt :j En dat is fijn :Y) Zeker ook dankzij de bekapper inderdaad ;)

Het allermooiste & een echte bevestiging dat je goed bezig bent vind ik dan als je de dag erna gewoon naar het stalgebouw wandelt, naar binnen gaat, hem op diezelfde plaats neerzet en hij daar gewoon nagenoeg stressloos staat (klein stresskakje in het begin maar geen enkele snurk) en je hem gewoon kan borstelen en hoefjes doen zoals anders. Dat is echt zo'n fijn gevoel! <3 (want dat was na de allereerste keer bekappen, waar ik dat topic van heb, echt niet zo, toen heeft het best lang geduurd voordat hij weer op zijn gemak op de poetsplaats stond :=).

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:41

Wauw! Kan me voorstellen dat je blij bent met deze vooruitgang. Er zit ook zeker heel veel verbetering in! Top hoe je dit telkens doet met hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:34

Zolang het gaat blijven we nieuwe dingen proberen & oefenen, vind ik wel belangrijk en het helpt hem ook zeker verder. Maar het moet wel gaan natuurlijk, ga hem niet constant in de stress jagen omdat ik persé dit of dat wil doen met hem .. hou wel rekening met wat hij ervan vindt ;) Maar voorlopig gaat het goed, en hij is best een nieuwsgierig paard wat graag probeert, is wel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:13

[***] schreef:

Zolang het gaat blijven we nieuwe dingen proberen & oefenen, vind ik wel belangrijk en het helpt hem ook zeker verder. Maar het moet wel gaan natuurlijk, ga hem niet constant in de stress jagen omdat ik persé dit of dat wil doen met hem .. hou wel rekening met wat hij ervan vindt ;) Maar voorlopig gaat het goed, en hij is best een nieuwsgierig paard wat graag probeert, is wel fijn :)

Ik vind het top dat je uiteindelijk een weg naar een oplossing hebt gevonden door ongewenst bedrag niet meer te bekrachtigen, maar het gewenste gedrag (ontspanning) juist wel. En erg leuk dat je zijn nieuwsgierige kant hebt ontdekt! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:47

Zo dan, wat gaaf. Ik het de eerste topics hierover gevolgd en TS ik heb onpeilbaar diepe bewondering en achting voor wat jij hier bereikt hebt. Echt waanzinnig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:14

Dank je wel :o :o
Uiteraard is de eer niet alleen voor mij, zonder de juiste hoefbewerker was dit ook nooit gelukt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:30

Ik meen het. Ik zag het echt niet gebeuren dat 't nog wat zou worden.

Geschikte hoefverzorger is ook erg belangrijk natuurlijk. Wel net zo belangrijk als een baasje wat stad en land af speurt naar zo iemand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:44

Ik ook niet :o
Maar had ook echt het gevoel dat ik zoiets gewoon niet kon, met zo'n trauma aan de slag. Leek me echt onmogelijk op sommige momenten (en dan zelf getrapt worden ed helpt daar ook niet aan mee ;) ). Maar het gaat toch steeds beter :D Al is er nog heel veel werk, maar de basis is nu wel mogelijk en dat is al heel wat :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:48

Knap hoor! +:)+

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 08:41

Jeetje wat goed zeg!
Wat een vooruitgang. Jullie kunnen met recht trots zijn op elkaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:58

Dank jullie allebei :D

Vind het ook wel knap van ons, maarja, dat zo over jezelf zeggen... :P _O-
Heel fijn om te lezen dat jullie er ook het mooie & goede van zien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:21

Vandaag voor het eerst geoefend met een voet naar voor halen en ergens op plaatsen. Bedoeling is uiteindelijk natuurlijk een verhoog (of misschien zelfs wel hoefsteun) waar de voet op gepositioneerd wordt om wat makkelijker te kunnen vijlen. Maar sessie 1 was gewoon even kennis maken met het idee dat je voet op een andere ondergrond neergezet wordt. [***] vond het wel grappig volgens mij, toen ik een foto wilde maken ging hij even tonen welke mogelijkheden er nog waren :')

We begonnen zo:
Afbeelding

Maar via dit
http://i.imgur.com/TLxZxQy.jpg

En dit
http://i.imgur.com/j5qTtyq.jpg

Kwamen we op dit uit :Y)
Afbeelding

Het blijft een heerlijk dier :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:27

Geweldig toch !! *\o/*
Zouden die van mij zelfs niet aan denken :D

Kimmie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:55

Dat is geweldig voor jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:29

@ Pandora2 : wie weet waar die van jou allemaal aan denkt ;) Had dit van hem ook niet verwacht hoor :+ :))

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:22

:+ Dat wil ik eigenlijk niet weten }>

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:28

Knappe Boke en knappe jij! Super resultaat :)