Een goed begin van 2016 met Rubio

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rubio

Een goed begin van 2016 met Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:25

Hallo allemaal!

2016 is voor ons goed begonnen dit goede begin wil ik graag met jullie delen!
Allereerst nog even kort iets over Rubio: Rubio is een inmiddels 15 jarige palomino ruin van 1,56 hoog. Op dit moment is hij spierwit vanwege het feit dat hij is geschoren. Gelukkig is hij alweer aan het 'ontschimmelen' en komt er een mooie goudkleurige vacht tevoorschijn. We vormen inmiddels al 5 jaar een combinatie.

Laten we beginnen met 2 januari. Op deze dag hebben wij een kür op muziek gereden die traditie getrouw elk jaar wordt georganiseerd op stal. Wij staan nu sinds oktober op deze stal dus voor ons de eerste keer dat we hier aan mee hebben gedaan. We hebben beide onze ogen uitgekeken. Er waren heel veel mensen en deelnemers. Rubio vond al die mensen maar spannend, maar ondanks dat deed hij het super goed! Hij liet het zelfs toe om uitgedost te worden met slingers en lintjes :')
De kür heb ik al vaker gereden en zo ook deze keer weer. Het thema was 'Sky Full of Stars'.

01.

02.
Screenshot van de middendraf
Afbeelding

03.
En nog eentje van de middengalop
Afbeelding

De kür ging natuurlijk niet perfect, er zaten genoeg foutjes en slordigheden in. Een tactfout in de middendraf, achterwaarts wat niet zo soepeltjes ging, een wissel in de middengalop en allebei hadden we wat last van spanning, maar ik was super trots op hem! Hij deed het toch maar en we zijn weer een mooie ervaring rijker. Uiteindelijk zijn we 2e geworden met 84%!! Een goed begin van het nieuwe jaar!

En dan 10 januari. Eindelijk ons M1 debuut. Het heeft even geduurd, maar op 10 januari zijn we eindelijk M1 gestart en wat was het een droomdebuut! Ik ben zonder enige verwachting gaan rijden, gewoon eens kijken waar we staan en hoe er wordt gejureerd. Ik heb twee fijne proeven gereden en was zelf erg tevreden. Maar de uitslag had ik nooit verwacht. We hadden 190 & 193 punten en waren daarmee twee keer 1e van het M1/M2. Ik was zo verbaasd en trots. Nooit gedacht dat we ooit in het M1 zouden belanden en dat we zelfs winst zouden rijden.

04.
Filmpje van de tweede proef waar we dus 193 punten voor hadden.

Natuurlijk zijn er nog genoeg verbeterpunten. De schouderbinnenwaarts is nog een beetje zoeken voor mij en daardoor ook nog niet constant genoeg. Ook de figuren mogen nog netter.
Ook het is goed te zien dat hij aan het einde van de proef wat moe is en daar moeite heeft om gedragen te blijven lopen. Nog genoeg om te oefenen dus.

En na twee weken presteren was het tijd voor een lekker (koud) ritje op het strand.

05.
Letterlijk de benen strekken
Afbeelding

06.
En natuurlijk nog even het gas erop!

Helaas hebben wij ook wel eens te maken met dalen. Afgelopen week stond hij ineens weer met een hoefzweer. Gelukkig was het van korte duur en heeft de smid de zweer er al snel uit kunnen snijden, waardoor we nu weer rustig verder kunnen. Volgende maand zullen wij weer een keer gaan starten.

Tot de volgende keer!

lovefi

Re: Een goed begin van 2016 met Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 19:44

Wat een leuk paard heb je zeg! Zoals je zelf ook aangeeft zijn er nog wat verbeterpuntjes. Wat mij vooral opvalt is dat jij vrij onrustig bent met je hand, waardoor je paard ook wat onrustig is in de mond, de mond opent, achter de loodlijn komt etc. Hierdoor vind ik het beeld van de aanleuning vrij strak en dit doet het algemene beeld voor mij niet ten goede. In de middendraf valt hij halverwege van het achterbeen af waardoor je aan het eind vrij hard met je hand remt ipv met je zit. Hetzelfde geldt voor middengalop. Ik weet niet of hij voor jou ook zwaar voelt in de aanleuning? Maar het ziet er uit alsof jij hem als het ware een beetje op moet tillen en moet dragen in plaats van dat hij dat zelf doet.

Ik zou proberen om de stukjes middendraf korter te maken. Dus een paar passen en dan weer terug. Het lijkt alsof een hele diagonaal nog een beetje te zwaar voor hem is om het vanuit achter vol te houden. Misschien doe je dat thuis ook wel natuurlijk, op wedstrijd heb je weinig keus.

Verder vind ik de proef wel netjes gereden, je figuren zijn netjes en ook de schouderbinnenwaarts vind ik helemaal niet slecht. Zolang rijd je tenslotte nog geen m. Tips voor het verbeteren van de aanleuning heb ik niet echt. Ik zou weer een beetje overnieuw beginnen met stelling en buiging op de volte en zorgen dat hij licht blijft in de aanleuning. Vanuit daar kan je het dan weer uitbreiden naar langere stukken met een fijnere aanleuning.

Ik vind jullie een leuke combinatie en wens je nog vele fijne jaren samen toe! Succes!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 12:07

Ik ga mee met het commentaar hier boven. Je handen storen mij erg en je benen ook, dat zorgt er ook voor dat het geen rustig beeld is. Verder vind ik het allemaal wat strak in het filmpje van de kür. Heel veel succes nog samen!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:53

wat een leuk beestje heb je daar zeg!! rijd je tussen de paarden of de pony's?

ik vind dat je erg netjes rechtop zit, maar wel een beetje wiebelig met je handen en je benen, ondanks dat is de paard in de aanleuning wel stil maar zit je wel wat storingen terug komen in zijn mond, ik ben het er niet mee eens dat het er strak of zwaar uit ziet, volgens mij is hij wel licht in de mond?

voor de eerste keer M1 vind ik het helemaal niet slecht! vooral de schouderbinnenwaarts op de linkerhand vind ik netjes eruit zien, op de rechterhand mist hij nog wat balans maar dat komt wel. Wat me wel opvalt is dat hij wel wat lengtebuiging mist in je voltes en je hoeken, probeer daar op te letten als je dit verder ontwikkelt zal de sb ook makkelijker gaan.

de overgangen in je proeven zien er allemaal netjes uit :) echter wat me ook opvalt is dat hij in je kur op muziek echt een beetje ontploft naar de middendraf en galop, hierdoor ontstaan die foutjes ook! probeer wat dat vloeiender te laten gaan, in je M1 proef ziet de middendraf er al veel netter uit en kan hij zijn balans wat mooier houden en blijft hij meer gesloten. In de middengalop krabbelt hij nog wat, probeer hem vooral groter te laten galopperen en niet sneller, hierdoor kan hij zijn passen niet mooi afmaken en ziet het er wat gehaast uit.

gefeliciteerd met je punten dat gaat sowieso goed komen in de toekomst +:)+

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:55

Hey!
Wat gaaf! Mag ik vragen waar je die mix van Coldplaymuziek vandaan hebt? :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:22

Super leuk dat jullie het zo goed doen zeg! Gefeliciteerd met je punten in het M1.
Je kur is ook superleuk qua lijntjes enzo (vond het alleen vreemd dat ik wat M-lijntjes in een L-kur bespeurde, maar dat mag blijkbaar?)
Vond je kur nog een beetje gehaast en rommelig, zie je terug in het halthouden (eerst een paar tellen stilstaan, dan pas aw) en in het rechtstellen voor de middendraf en wijken. Maar verder hartstikke netjes, je M1 proef ziet er ook gelijk een stuk rustiger en stabieler uit. :)

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:05

Eindelijk tijd om even te reageren op iedereen :)

Mijn zit is inderdaad nog niet heel stil en dan met name mijn benen en handen. Ik snap dat mensen zich daaraan storen. Ik zie het zelf ook liever stiller. Of dit op dit paard ooit nog helemaal stil gaat worden weet ik niet, het is namelijk al een hele kunst om enigszins lekker door te kunnen zitten. Hij is echt moeilijk uit te zitten in draf. Middendraf doorzitten is een hele prestatie voor mij zullen we maar zeggen. Het heeft me al enkele jaren gekost om twee proefjes uit te rijden zonder helemaal dood te zijn. Het gaat al stukken beter doordat zijn rug veel beter is aan gebruiken, maar het moet inderdaad nog stiller. Dit zal gewoon een kwestie zijn van veel blijven doen en zijn ruggebruik nog meer verbeteren zodat hij mij nog meer laat zitten. Wordt dus nog aan gewerkt.

Dan de aanleuning. Ik ben het er mee eens dat het er in de kür gespannen uit ziet. We waren op dat moment ook absoluut niet relaxed. Ik wist niet wat me te wachten stond en was nogal onder de indruk van al die mensen, net als Rubio. Daarbij was Ruub ook nog eens heel heet. Het was een hele klus om hem enigszins netjes door de kür te loodsen. Dat is goed te zien in de gehaaste overgangen en de slordige fouten. De aanleuning is daar inderdaad wat strak. Het verschil met de gewone proef is denk ik ook duidelijk te zien. Daar zijn we allebei al veel minder gespannen. Echter, is hij verder totaal niet zwaar in de hand. Hij is heel licht in de aanleuning. Veel mensen die er wel eens opgezeten hebben, verbazen zich daar ook over. Hij is aardig robuust en heeft een dikke nek en mensen denken dan al snel dat hij heel zwaar is in de hand. Maar iedereen beaamt dat hij erg licht in de hand is. Hij wordt alleen wat zwaar als hij moe is. Dan gaat hij hangen en doet zijn mond dan iets open en dan moet ik zijn hoofd gaan dragen. Het klapperen met de lippen is iets wat hij altijd doet. Of hij nou in de oprichting loopt of gewoon in zijn eigen houding aan de longeerlijn. Hij is altijd met zijn lippen aan het klapperen. Dat geeft een onrustig beeld, maar het is helaas iets waar ik niks aan kan doen.

De kür was gewoon voor een onderlinge wedstrijd Ze namen het niet zo nauw met de verplichte onderdelen. Vandaar dat het voor mij een mengelmoes is geworden tussen L2/M1.

De muziek heb ik zelf in elkaar gezet. De nummers zijn door diverse orkesten gespeeld en die heb ik aan elkaar geplakt. Het is dus niet een standaard mix

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:43

Ik denk dat je het doorzitten probleem nog wel iets kan op vangen met je eigen rug/zit. Door je bekken te kantelen en je onderrug op te vullen (minder hol) kun je iets flexibeler mee bewegen.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:46

Bedankt voor de tip! Dat gaan we eens uitproberen.