Alweer 3 jaar verder met Joy en Myron!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larissa96

Alweer 3 jaar verder met Joy en Myron!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 11:23

Hoi mede-bokkers!

Leuk dat je ons topic bekijkt! Over ongeveer een maand verzorg ik Joy en Myron alweer 3 jaar en aangezien ik voorlopig nog wel even ziek thuis zit, leek het mij wel een mooie gelegenheid om eens een itp topic van deze twee toppers te maken om beetje bij beetje de tijd wat te doden.
(ook de linkjes zijn de moeite waard :j )

Ik zal ze eerst nog even kort voorstellen:
Joy is een haflinger merrie van 15 jaar oud, ongeveer 1.44 hoog en een dochter van de haflinger hengst Star. Myron is de zoon van Joy en is nu 5 jaar oud, 1.50 hoog en de grootste aandachtszoeker die er bestaat. Samen met de rest van de kudde staan zij heerlijk 24/7 buiten op het weiland, met een schuilstal en een grote zand-paddock om ’s winters ook nog een beetje droog te staan.

Afbeelding

Op 26 februari 2013 ging ik voor het eerst bij Joy en Myron kijken. Het zou toen vooral om Joy gaan, Myron was toen nog maar twee jaar oud en mocht voorlopig nog lekker ravotten in het weiland. Na jaren op vakantie te zijn geweest naar Oostenrijk en vele bergritten met haflingers te hebben gemaakt, was ik een enorme haflinger fan. Ik vond het dan ook helemaal geweldig dat ik misschien een haflinger mocht gaan verzorgen. Lynn (de eigenaresse) vroeg toen of ik nog een paar keer samen met haar heen wilde gaan om te kijken of het klikte. En gelukkig klikte het met zowel beide paarden als eigenaresse 300%!

Joy was op dat moment nog herstellende van een blessure, dus we begonnen met een paar keer longeren. Na een paar keer met Lynn samen te hebben gelongeerd mocht ik ook alleen longeren en kwam er een vriendin mee om foto’s te maken.
https://lh3.googleusercontent.com/-FW1E33T1-ag/VpUjHPAzBeI/AAAAAAAACac/hezqGPW3vD8/s800-Ic42/IMG_8236.JPG

Na enkele weken was Joy weer helemaal hersteld en begonnen we met rijden. Het was erg wennen na al die jaren op de manege. Joy was Joy niet geweest als ze er niet gebruik van maakte dat ik nog moest wennen, dus erg hard gingen we niet. (haflingers.. liever lui dan moe he haha). Maar oefening baart kunst en hoe meer kilometers we maakten, hoe beter het ging. Ik mocht inmiddels ook alleen rijden en als ik er samen met Lynn was maakte we zo nu en dan een sprongetje.
Afbeelding

Zo langzamerhand naderde de zomer en kon Lynn steeds minder i.v.m. haar zwangerschap. Ik begon met lessen bij haar instructrice en leerde steeds meer op mijn zit te rijden, begon het van achter naar voor rijden te snappen en zo langzamerhand begon het toch wel wat te worden.
https://lh3.googleusercontent.com/-TZ1N374ta0E/VpUeccyM5uI/AAAAAAAACXs/cf4hbHm5BoA/s790-Ic42/IMG_8749-BorderMaker.jpg

Ook werden de sprongetjes steeds wat hoger en mochten we samen met stalgenootjes op buitenrit, waar we ook zeker enorm van genoten.
https://lh3.googleusercontent.com/-a6daIxjJSFI/VpUkFokk4UI/AAAAAAAACaw/AVPIDOWyt7c/s640-Ic42/IMG_2677.JPG
Afbeelding

Het hoogtepunt van die zomer was onze fotoshoot met Laura (Lauraaxx op bokt). Het leverde echt prachtige plaatjes op!
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/--9qYjFmNJGc/VpUkv7DI-FI/AAAAAAAACa4/OhqMvM7sceg/s790-Ic42/IMG_9136-BorderMaker.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-rlhW947wnAE/VpUgU7AjknI/AAAAAAAACYs/gobSLskKvsE/s790-Ic42/IMG_9152-BorderMaker.jpg

En ook Myron kon toen uiteraard niet ontbreken. Ondanks dat hij inmiddels al 3 was en nog lekker mocht ravotten in het weiland, kreeg hij natuurlijk zo nu en dan een flink uitgebreide poetsbeurt.
Afbeelding

Inmiddels was de zomer alweer voorbij en kwam het koudere weer er weer aan. Joy had helaas een wondje van der singel opgelopen dus reden we even een tijdje zonder zadel en pakte we het vrijheidsdressuur een beetje op. Lynn had haar al van alles geleerd vroeger, dus dat was voor mij erg leuk!
https://lh3.googleusercontent.com/-F41ePWBzppc/VpUeadye1YI/AAAAAAAACXY/i107Jd9GEts/s882-Ic42/194.JPG

Inmiddels was Lynn bevallen en hersteld en begonnen we met het beleren van Myron. Eerst vooral longeren tot alle gangen volledig bevestigd waren. Hij pakte het erg vlot op waardoor we er al vrij snel op konden. Hier een foto waarbij hij voor het eerst een wat zwaarder zadel opkreeg, waarbij die nog lekker onwennig staat.
Afbeelding

Na een aantal keer aan de longeerlijn begonnen we langzaam aan spelenderwijs met het sturen. Lynn erop en ik van hoek naar hoek zodat ze naar mij toe kon sturen en ik Myron kon belonen met wat lekkers. Toen het stuur erop zat gingen we met beide paarden vooral lekker naar buiten. Myron ging het eerste stuk steeds aan de fiets mee tot we de afgelegen en rustige weg bereikte. Echter vond Myron vooral in het begin de sloot erg interessant en is hij niet altijd even handig, dus maakte hij nog wel eens een snoekduik richting de sloot. Gelukkig ging dit altijd goed.
https://lh3.googleusercontent.com/-HJ-EbR1uzJQ/VpUeZmfOgfI/AAAAAAAACXE/37Baw1iooRI/s421-Ic42/1463617_703398393005982_94006099_n.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-XnRRI1VzOUI/VpUefMqGHxI/AAAAAAAACX8/4Sa4a5V_Wcc/s1024-Ic42/IMG_0562.JPG

De winter kwam er aan en Myron werd met longeren steeds ondeugender. Het begon met wat vrolijke bokjes en wat kopschudden en het eindigde met losbreken om vervolgens onder of over de omheining heen te gaan om rondjes door het weiland te rennen. We hebben verschillende dingen geprobeerd, maar als hij ging dan ging die en was er geen beginnen meer aan. Toevallig was er die periode een grondwerkworkshop-dag op stal georganiseerd. Maar ook deze instructrice wist er geen raad mee, dus zijn we maar een tijd gestopt met longeren. Rijden deed hij wel heel braaf, dus zijn we dat verder op gaan pakken. Uiteindelijk wilden we toch ook gewoon weer kunnen longeren en hebben we het eens met een hengstenketting geprobeerd. Hiermee ging het wel goed en daarna is het gelukkig nooit meer terug gekomen. _/-\o_

Omdat de bak weer slechter werd door de regen gingen we weer meer naar buiten en ben ik met een stalgenootje naar der Burgerking gereden. Uiteraard keken ze ons erg raar aan. De jongen die achter het raampje stond bleek alleen doodsbang voor paarden en durfde amper onze bestelling aan te geven. Helaas voor de jongen was hij ook met wortels bezig en stak Joy zo der hoofd naar binnen.. oeps… haha.
Afbeelding

Van begin 2014 heb ik eigenlijk geen foto’s, dus dat slaan we even over. Inmiddels kwam de lente er weer aan en reden Joy en ik onze eerste onderlinge wedstrijd waarbij we eerste werden! Ik zelf vind wedstrijden rijden heel erg leuk, maar Joy heeft het niet zo met dressuur en doet het alleen maar puur omdat het moet. Vandaar dat we dit niet hebben doorgezet en het bij af en toe een onderlinge wedstrijd houden.
https://lh3.googleusercontent.com/-5CJ6nNT3XuY/VpUeZbLx-EI/AAAAAAAACXg/Jpm88XS67J4/s960-Ic42/10487291_819192711426549_6741508148119503491_n.jpg

Inmiddels reed ik ook steeds meer op Myron en besloten Lynn en ik om in de zomer een paar dagen met de paarden op vakantie te gaan naar het bos. Maar eerst was het weer een keer tijd voor een fotosessie.
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/-T_3zE3nlRqU/VpUeZVwfnAI/AAAAAAAACXQ/LJDLJYcNzKQ/s640-Ic42/1458704_776888738990280_785563724_n.jpg

Na onze vakantie was er een spelletjesdag op stal georganiseerd, waar wij ons prima vermaakt hebben! Er waren verschillende spelletjes georganiseerd als estafette, stoelendans, hindernisspel etc. Het was vrij slecht weer, maar dat mocht de pret niet drukken. De stal eigenaren hadden toevallig net een pizza-oven gekocht die zij graag wilden uitproberen, dus kreeg iedereen heerlijke verse pizza te paard. Dat komt niet vaak voor! Haha
Afbeelding

En ook Myron mocht daarna weer een keertje op de foto.
https://lh3.googleusercontent.com/-GIp67NbK8xo/VpUgh7zaTiI/AAAAAAAACY8/AgbuZLfK55A/s912-Ic42/IMG_3589.JPG

Vervolgens kwam de winter er al weer aan en was het alweer 2015! De buitenritjes bleven elke keer weer even fijn, dus het werd nu ook voor Myron tijd om thuis af en toe wat verder te rijden. Met Joy waren we al vaker naar het natuurgebied in de buurt gereden, maar nu was ook Myron aan de beurt. Dus gingen we met Joy, Myron en twee andere stalgenootjes het avontuur weer aan. Hij vond het erg leuk, maar had wel een week nodig om bij te komen hihi.
https://lh3.googleusercontent.com/-SXuHCdUX6h0/VpVGQ-lLc2I/AAAAAAAACbM/eJ6Fz1pKA68/s640-Ic42/Buitenrit.jpg

Tegen de zomer kwam Laura weer een keer mee naar de paarden om foto’s te maken. Het leek mij en Lynn leuk om een keer een fotoshoot te doen in cowboy style en dat leverde erg gave foto’s op!
Afbeelding
Alle foto’s van deze shoot zijn terug te vinden in het volgende topic: [ITP] Haflinger Joy (v. Star) en bonte zoon Myron in Cowboy style!

Ook ging ik in de zomer weer op vakantie met Joy. Lynn was inmiddels zwanger van haar tweede kind, dus ging ik met twee stalgenootjes. Dit keer gingen we richting het strand, echter moet je door erg veel bos en duin om bij het strand te komen en zijn we aardig wat keren verdwaald voor we eindelijk het strand eens bereikte. Op de terugweg verdwaalden we weer net zo erg, dus het werd een erg lange rit :’). De rest van de dagen bleek gelukkig dat we toch nog wel enigszins een richtingsgevoel hebben en hebben we ook nog heerlijk gereden.
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/-0o8O7sAPoHo/VpUd_2edfqI/AAAAAAAACWo/2RdXNS2s1W4/s800-Ic42/IMG_0305.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-gfvUP5hGqYo/VpUd_OnOYjI/AAAAAAAACWc/PqXSbwJ8yFQ/s640-Ic42/IMG_0211.JPG

Aan het eind van de zomer was er in samenwerking met manege de Blijde Ruiters een onderlinge wedstrijd bij ons op stal georganiseerd, waar ik zowel met Joy als met Myron aan mee deed. Met Joy ging het niet al te best, ik sloeg spontaan rechts af in plaats van links af en dat werd uiteraard niet zo door de jury gewaardeerd haha. Met Myron ging het wel erg goed, wat een eerste plek opleverde! Knappe pony! <3
Afbeelding
Afbeelding

Er was rond die tijd een aantal keer een mooie zonsondergang dat ik op stal was en dat moest uiteraard even worden vastgelegd.
https://lh3.googleusercontent.com/-DzvwkYms4J4/VpUghbOAjII/AAAAAAAACY4/ld9RirNA7Pw/s1024-Ic42/IMG_4762.JPG

En ook deze zomer was er op stal weer een spelletjesdag georganiseerd. Dit keer was het meer in de vorm van een schriktraining. Er waren obstakels neergezet als een zijltje, boog met slingers, wapperende doeken en een kleine cross hindernis.
https://lh3.googleusercontent.com/-_SCEsjKivMI/VpUhL9m37eI/AAAAAAAACZg/9jXhEc6NdIc/s1024-Ic42/IMG_1920.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-cGHVAPh2wY4/VpUhMilZmtI/AAAAAAAACZk/vMFGJHidMOs/s1024-Ic42/IMG_1763.JPG

Ik weet niet of alles nog helemaal in de goede volgorde staat, maar het meeste wel! Het was erg moeilijk kiezen tussen alle leuke en lieve foto’s, dus het zijn er een beetje veel geworden.. Ondanks dat ik nog veel en veel meer leuke foto’s heb haha.

Inmiddels zijn er bij allebei flink wat kilo’s vanaf en trainen we nog vrolijk verder. Ik heb nu om de week les met Joy en Myron. Met Myron vooral dressuurles en met Joy vooral springles. Ook ben ik met Myron begonnen met vrijheidsdressuur, wat hij erg leuk vindt.

Ondanks dat het wel eens wat minder gaat en ik ze soms wel eens achter het behang kan plakken, blijf ik enorm genieten van deze twee toppers. Ik ben enorm dankbaar dat ik deze kans van Lynn heb gekregen en hoop dat er nog vele jaren bijkomen! De tijd vliegt namelijk als je het leuk hebt! <3

Afbeelding

Lauraaxx

Re: Alweer 3 jaar verder met Joy en Myron!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:30

Wat een leuk jaaroverzicht en wat maak je veel mee met die toppers!

We gaan er weer een top jaar van maken met veel foto's :D

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 17:21

Lauraaxx schreef:
Wat een leuk jaaroverzicht en wat maak je veel mee met die toppers!

We gaan er weer een top jaar van maken met veel foto's :D

Dankje Lau! En die foto's komen vast wel goed haha :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:14

Super leuk overzicht Larissa!

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 21:15

Dankje!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:17

Mooi overzicht heb je gemaakt! Leuk om te zien dat jullie zo'n goede band hebben gekregen en dat jullie samen zoveel beleven :-)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:45

Wouw, je ziet ook echt wel verschil tussen de 1e en de laatste foto's. Heel gaaf om zo'n weg te zien van begin tot eind!!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 08:23

Stonden zij destijds in Nieuwe Brug?
Volgens mij herken ik ze wel van het veulentopic.

Leuke foto's en leuke avonturen!
Je ziet duidelijk verschil

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 09:52

Dankjewel allemaal!:)

@Loiz dat zou zeker kunnen, daar hebben ze inderdaad gestaan

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:00

mooie paarden <3
En gaaf topic veel plezier verder.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:28

Wat een leuk overzicht, het plezier spat er van af! (Let wel op je handen, als die recht staan is het plaatje zoveel mooier om te zien! :) )

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 21:51

Prachtige paarden, wat een geluk daar! Beiden met het gat in de boter gevallen denk ik. Heel leuke foto's. :j

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:00

Wat leuk om Joy en Myron weer eens te zien. Ik ken Joy nog van toen ze in Haarlem stond en Myron van vlak na zijn geboorte (en toen ie in de buik zat). Later ook nog even samen bij Cor gestaan.
Myron is mooi uitgegroeid.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:42

Bedankt allemaal! We hebben inderdaad erg veel plezier en genieten er enorm van!

@Joanieke, aan de handen wordt hard gewerkt! Het is er ooit eens ingeslopen en ik krijg het er gewoon niet zo makkelijk meer uit. M'n instructrice hamert er hard op en ik probeer er vaak aan te denken, maar het blijft een flink aandachtspuntje..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:43

larissa96 schreef:
Bedankt allemaal! We hebben inderdaad erg veel plezier en genieten er enorm van!

@Joanieke, aan de handen wordt hard gewerkt! Het is er ooit eens ingeslopen en ik krijg het er gewoon niet zo makkelijk meer uit. M'n instructrice hamert er hart op en ik probeer er vaak aan te denken, maar het blijft een puntje..

Haha ik herken t zelf ook! (helaas) Op blijven hameren is dan ook het enige wat gaat werken.. :Y)

Edit: Je zit verder overigens echt ónwijs netjes. Om jaloers op te zijn..

Tjt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 06:53

Wat en top meid ben jij ook Lariss!! Die paarden en Lynn zijn zooo blij met jou, fijn dat dit er zo uitkomt. En idd wat een mooie fotos, met die dressuur foto kan ik bijna niet herkennen dat dat de Joy is die ik ken. Super combinatie met beide en maar snel een keertje samen afspreken!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 07:16

Wat ziet dat er leuk uit :)

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 08:29

Joanieke schreef:
Haha ik herken t zelf ook! (helaas) Op blijven hameren is dan ook het enige wat gaat werken.. :Y)

Edit: Je zit verder overigens echt ónwijs netjes. Om jaloers op te zijn..

Bedankt voor het compliment!

Tjt schreef:
Wat en top meid ben jij ook Lariss!! Die paarden en Lynn zijn zooo blij met jou, fijn dat dit er zo uitkomt. En idd wat een mooie fotos, met die dressuur foto kan ik bijna niet herkennen dat dat de Joy is die ik ken. Super combinatie met beide en maar snel een keertje samen afspreken!

Wat super lief dat je dat zo zegt! Een keertje afspreken lijkt me leuk. Ik ben benieuwd naar al je Australië verhalen :)

Eline91 schreef:
Wat ziet dat er leuk uit :)

Dankje!