Royal Beauty opnieuw op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Royal Beauty opnieuw op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:46

Ah, zo leuk al die foto topics... Maar besef dat ik zelf door mijn ban allang niks gepost heb. Mijn eerste fototopic was een regelrechte flop, met het zelfde paard en enkele jaren geleden.

Royal Beauty is al 7 jaar mijn verzorgpaard, maar ik kan haar eigenlijk gewoon als eigen paard beschouwen. De eigenaresse (en gezin) zijn super leuk en gezellig, en vinden het alleen belangrijk dat het paardje het goed heeft. Zolang ik bewijs dat ik goed voor haar ben mag ik alles.

Royal Beauty zou naar schatting in 1990 geboren zijn, wat haar nu (bijna) 26 jaar oud zou maken. Ze is een draver en heeft kort gekoerst, hier was ze niet snel genoeg of viel ze in galop want ze stond al vrij jong (3 jaar oud) op een andere manege omdat het geen koerspaardje was.
Beauty heeft veel meegemaakt en is vaak een extreem angstig/agressief paard geweest. De stal inkomen is periodes lang (jaren) een groot probleem geweest, net zoals überhaupt willen rijden.
Ze is zelfs mishandeld geworden (tot grote spijt van de eigenaresse, ze had niet door bij wat voor slechte stalbaas ze het paard had gezet. Gelijk toen ze er achter kwam heeft ze alle spullen gepakt en is ze het terrein afgelopen met het paard. Weg daar, opzoek naar een betere plek.)

Al met al word al jaren lang met veel liefde voor het paard gezorgd en ik vind dat het er vanaf te lezen valt. Van een paard waar je nog geen halster om kon doen, tot een paard wat met kinderen rond kan wandelen. Een op en toppaard.
Op rijtechnisch commentaar en andere discussies zit ik niet te wachten. Ik heb meerdere paarden en zal bij de rest echt niet denken zoals bij Beauty. Beauty is écht een lot uit de loterij, en niet zomaar een prijs... maar écht de jackpot. Voor mij kan ze af en toe een bitch zijn (ze weet wat ik aankan) maar ze past zich zo goed aan aan haar omgeving. Ik kan lezen en schrijven met haar, ik schrik en reageer nog eerder op een situatie dan zij. Ze ziet mij niet echt als leider maar wel als vertrouwingsmaatje, als ze schrikt komt ze duidelijk eerst bij mij aan voordat ze reageert op het enge deel. Bij angst verstijft ze en kijkt ze mij aan, zodra ik een commando geef lijkt ze alles te zijn vergeten en doet ze gewoon wat ik vraag.

1. Zo begon het dan. Met een veel te vette, redelijk onrustige maar toch een heerlijk paardenbeest van ongeveer 19 jaar oud...
Afbeelding

2. We begonnen met flink veel KM's maken buiten nadat we eerst een jaar binnen de hekken reden. Beauty is écht duidelijk een renpaard want buiten gaat ze het liefst in een flinke rengalop de ronde. Heerlijk vind ze dat. Pauzes hielden we bij mij thuis of bij oma thuis, gewoon lekker in de (voor)tuin ergens vastbinden bij gebrek aan een omheining en mét omheining kon ze lekker los lopen.
Afbeelding

3. Maar al snel bemerkte ik haar andere hobby. Het hele tegenovergestelde van racen... juist stappen met kindjes! Erop zetten en gaan. Toen de instructrice op mijn stal het zag vroeg ze gelijk of ze haar als lespony mocht gebruiken. Ze was zo braaf... en hoe kleiner de spruit? Hoe braver de knol.
Afbeelding

4. Het maakte haar niet minder actief hoor! Racen vond ze nog steeds leuk, en blijkbaar kon ze ook nog goed springen! Heb veel met haar gesprongen in het begin en na jaren eens voor de grap een springwedstrijdje gereden op de manege. Ze loopt overigens gewoon overal heen waar ik haar heen stuur, dus ook zo diep mogelijk het water in...
Afbeelding

5. Ondanks haar mooie uiterlijk is ze geen fotomodel. Toch maar een poging gewaagd op een fotomeeting! Deze meeting was trouwens op 40 km afstand van stal. De heenweg zijn we met trailer gegaan (voor het eerst in 10 jaar op een trailer, en ze wandelt er zo in alsof ze het gewend was). De terugrit ben ik gewoon gereden te paard.
Afbeelding

6. Nog meer uitrijden, zwemmen en andere leukigheid...
Afbeelding
Afbeelding

7. Lekker op stal aan het werk met truucjes en lol met je knol
Afbeelding

8. En nóg meer uitrijden en gekkigheid. Deze foto's zijn van een dag dat ik met mijn vriend (motorcrosser) de hele nacht niet heb geslapen, het was bloedje heet en veel te mooi weer om te slapen. S ochtends vroeg op het paard gesprongen om 'voor de warmte weer thuis te zijn' maar uiteindelijk zijn we 2 steden verderop (bij de fotoshoot in de buurt, zeker 35 km afstand van stal) op een crossterein gaan crossen. Met pony én natuurlijk crossmotoren! Heerlijk de benen kunnen strekken in het zand, flink gecrosst bergop en bergaf. Heel eerlijk...
Afbeelding
Afbeelding

9. Kermis in de stad, Pinkpop in de stad verder... niks is gek genoeg. Ben ieder jaar op pinkpop geweest en vrij vaak op de kermis, heerlijk!
Afbeelding

10. Veel vrienden (met en zonder paardrij ervaring) kunnen lekker mee uitrijden...
Afbeelding

11. Maar sinds oudjaarsdag doen we lekker rustig aan met uitrijden... althans afwisselend dan...
In de afgelopen 2 weken heeft ze 1 keer mij eraf gegooid, 1 keer met kindjes van 4 gereden op het terrein, en 2 keer zonder tuig gaan uitrijden! Ik ken haar door en door. Ik weet bij het uit de stal halen wat voor paard ik die dag heb. Hier pas ik dan ook mijn schema op aan. Als ik weet dat ze vandaag uitgekookt gaat doen dan ga ik het bos in of laat ik haar staan. Ik ken mijn paard na al die tijd, heb maanden lang gemiddeld 8 uur per dag met haar doorgebracht en dat elk jaar opnieuw (vakantieperiodes).
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 09-01-16 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: OP op verzoek aangepast

Blixem

Re: Royal Beauty opnieuw op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:55

Wat een mak paard <3
Alleen zie ik op ewn foto nou dat peesbeschermers om de achterbenen heen zitten?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:55

Lekker veelzijdig paard! Altijd leuk om te zien :D

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:57

Wat ontzettend gaaf dat je dit zo met haar kan doen! En wat ziet ze er ontzettend goed uit voor haar leeftijd! Hoop dat je nog jaren plezier van d'r kan hebben!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 16:57

Dankjewel!

De peesbeschermers om de achterbenen zijn een slag groter (full op cob benen). Klopt inderdaad dat het gewone 'voorbeen beschermers' zijn maar vind het persoonlijk fijner om kappen om te hebben als ik een heftige rit ga maken. :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:02

xSlvna schreef:
Dankjewel!

De peesbeschermers om de achterbenen zijn een slag groter (full op cob benen). Klopt inderdaad dat het gewone 'voorbeen beschermers' zijn maar vind het persoonlijk fijner om kappen om te hebben als ik een heftige rit ga maken. :)

Aah oke wist niet dat dat kon :)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:03

wat een leuk en mak paard zeg!

en inderdaad zie ik wel vaker peesbeschermers achter. kan dus gwn

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:07

xSlvna schreef:
Dankjewel!

Je hebt ze ook speciaal voor de achterbenen he? die hebben 3 klittenband ipv 2 :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:10

Klopt, maar het idee blijft het zelfde en heb toevallig al full peeskappen... dus waarom niet gebruiken als ze goed zitten. Ze zitten fijner om de achterbenen van Beauty dan om de voorbenen van mijn paard haha

milaotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:35

Wat een leuk paard!! <3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:40

Dankjewel! :)

Het topic word overigens zo aangepast zodra de mod online komt, heb haar een overzichtelijkere topicinhoud gestuurd ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:58

Bedankt voor het aanpassen Zonnebloem18, nu is het wat fijner te bekijken! :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:38

ITP -> EJL-ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:42

Heb je nou echt op spoorrails gereden? _O-

Leuk topic en wat maken jullie veel leuke dingen mee!
Je ziet niet aan hem dat hij al die leeftijd heeft.
Ik hoop dat je nog lang van hem mag genieten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 16:08

Over het spoor ga ik vaker naar een stad verderop. Het is een stoomtrein-lijn en af en toe rijden er ook stoomtreinen op, heerlijk... racen tegen een trein met je paard! Ze kneurt er zo voorbij (zijn niet zo heel snel).