Ginger: 10 jaar jonger in 12 maanden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Ginger: 10 jaar jonger in 12 maanden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:54

Afgelopen jaar heb ik geprobeerd maandelijks een foto van Ginger te maken, omdat ze na de verhuizing erg achteruit gegaan was en ik wilde bijhouden of alle inspanningen zijn vruchten af zouden werpen. En dat hebben ze gedaan, al zeg ik het zelf! Ginger is van stoffige, magere oude pony, naar levendige, vrolijke en knappe dame gegaan ;)

Ginger is een 19 jarige merrie die altijd wat moeilijk in haar lijf en hoofd zit; snel spanning, scheef, heftig op de achterbenen, rennen en moeilijk ontspannen. Al voor de verhuizing waren we fijn bezig met rijden en was er ook vooruitgang te zien, maar omdat ik in Amsterdam ben gaan wonen, wilde ik Ginger ook graag in de buurt hebben en dus heb ik haar op 1 januari 2015 naar de nieuwe stal verhuisd. Een onwijs fijne plek, met fijne mensen en een fijne stalbaas die overal aan mee wil denken/helpen.

Op de oude stal kreeg Ginger vet kuil en stond ze stabiel in de groep. In haar nieuwe kudde kwam ze op droog, grofstengelig hooi en had ze moeite met “inburgeren”, hierdoor is ze erg afgevallen en ik durfde daarom niet meer op haar te rijden…

Ik besloot een “grote beurt” uit te laten voeren, om te beginnen met haar tanden. M.ark H.oyer is geweest en haar tanden vielen mee. In februari kwam A.nnika ten N.apel op stal (van de Bilt) en zij stelde schimmel in de darmen vast, iets wat waarschijnlijk al een hele tijd aanwezig was. Medicatie gekregen en inderdaad de bevestiging dat ik beter een tijdje niet kon rijden.

Dit was eind maart:
Afbeelding

Na 10 weken gingen we naar de Bilt, om te checken of de schimmel minder werd. Ik kreeg goed nieuws, de medicatie deed zijn werk. Ginger haar blik werd ook helderder en ze werd weer wat energieker. Ze was nog wel wat meer afgevallen, ondanks dat ik haar volstopte met voer (bietenpulp, spelt, luzerne, vitaminebrokjes).
Afbeelding

Na deze foto ging ze met sprongen vooruit, ze kwam goed aan, vol energie en ik durfde weer rustig wat te rijden. Helaas was dit van korte duur… Ik kreeg een telefoontje van een stalgenootje; Ginger had bloed aan haar achterbenen, ze dacht van onder haar staart, maar durfde niet te kijken omdat Ginger nogal heftig is aan de achterkant… Meteen in de auto gesprongen en het was inderdaad geen fraai gezicht. En dan… dierenarts met spoed laten komen, maar ik was bang dat hij er niets mee kon doen. Dubbele sedatie erin en ze begon te wankelen, met 3 mensen haar in bedwang gehouden, tegen een stalwand gezet en een pallet erachter. Op het moment dat de da een plaatselijke verdoving wilde zetten, haalde ze uit, bijna over de pallet heen! Hogere pallet erbij en een praam erop, zo lukte het wel. De da heeft knap werk geleverd!
Foto’s even in linkjes:
http://i63.tinypic.com/2jb2ws2.jpg
Zilver :+
http://i65.tinypic.com/24uzrjc.jpg
3 dagen later:
http://i63.tinypic.com/kbdjzs.jpg
En nog een dag later:
http://i64.tinypic.com/mlgmes.jpg

Door het droge hooi kreeg Ginger last van haar luchtwegen, erg hoesten en ze kwam voor mijn gevoel niet genoeg aan. Daarom besloten om haar te verhuizen naar een ander paddock, deze kreeg voordroog en zou in de zomer een paar uur op het land gaan (beetje spannend ivm bevangenheid…)

In mei was het zover:
Afbeelding
Ook haar wond ging erg goed!
http://i68.tinypic.com/2up3jar.jpg

In de tussentijd zijn we rustig aan weer wat gaan rijden en Ginger kwam lekker aan:
Afbeelding

In Juni zijn we een weekend naar M.ireille den H.oed, wat een fijne lessen heb ik daar gehad en wat een leuke vrouw, zoveel passie en enthousiasme kan zij overbrengen!
Afbeelding
Helaas van het rijden geen foto’s

Er kwam een beetje vorm in haar hals terug:
Afbeelding

Ondertussen moeten en natuurlijk ook af en toe nieuwe schoenen worden aangemeten, Ginger is gek op de hoefsmid!
Afbeelding

En rek en strek oefeningen komen ook regelmatig voor:
Afbeelding
Afbeelding

Om het rijden af te wisselen doen we ook wel eens wat grondwerk, het blok is wel favoriet. Met 2 benen erop ging heel snel, maar met alle vier was wel een uitdaging
http://i63.tinypic.com/8xse46.jpg

Maar de aanhouder wint! :D
Afbeelding
De berggeit…

Ginger was ook zeer tevreden met een vliegenkap die niet van haar was (foutje van een stalgenootje):
http://i63.tinypic.com/345lci8.jpg

Knappe zonnestraaltje!
Afbeelding

Eind augustus
http://i66.tinypic.com/25a2eix.jpg

Wandelen doen we ook graag!
Afbeelding

Waterpret!
https://vid.me/Yi5c

In november is M.ireille onze kant op gekomen voor lessen en daar heb ik ook aan meegedaan. Ze was heel positief over de vooruitgang die we hebben doorgemaakt en hoe goed het nu gaat :)

Heerlijk lui dier, ze kan zo lekker slapen :)
Afbeelding

Einde december is Ginger nog misbruikt als penny-pony voor mijn nichtje
Afbeelding

En als laatste het resultaat van een jaar lang mijn best doen en genieten van mijn knappe witte vriendinnetje!
Afbeelding

Komend jaar gaan we lekker zo verder. Eind van deze maand hebben we weer les van M.ireille en ik ben van plan nog veel meer te genieten van mijn spookje :j

xxdomiixx

Re: Ginger: 10 jaar jonger in 12 maanden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:59

Wat een voortuitgang!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:09

ITP ->EJL-ITP

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:16

Wouwie... Ze is lekker opgeknapt zegg.. :Y)

Mag ik vragen hoe ze aan die wond is gekomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:17

mooi paard!Ze ziet er al veel beter uit!
Is ze weleens getest op cushing?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:18

We hebben het vermoeden dat ze een trap gehad heeft. Mijn reactie was wel meteen: ligt er een dode man in de paddock? :+
Als het door een persoon gedaan was, was er niets meer van over denk ik :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:20

Jeetje zeg! Die is verandert! Erg knap paardje TS!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:24

geerke schreef:
mooi paard!Ze ziet er al veel beter uit!
Is ze weleens getest op cushing?

Nee, vind je het er zo uit zien? Ik heb er wel eens over gedacht, maar ze gaat nu zo goed, dat ik er niet meer aan denk ;)

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:26

ginger ! jeetje wat een klap heeft ze gehad,
maar met al jou goede zorgen en haar wil, is ze super opgeknapt !
super gedaan *\o/*

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:34

Ahh wat zag ie slecht uit, waarom was het zo ver gekomen? Ging je er gewoon van uit dat ie 'vroeg oud' werd? Mijne is 26 en ziet het mooist uit van alle paarden op stal, gewoon omdat ik gelijk ingrijp als ze minder goed uitziet. Ik neem je niks kwalijk hoor, vroeg me gewoon af waarom ze dan vorig jaar zo lang is afgetakeld.

Ze ziet nu weer echt op en top uit! Met mijne sprong ik mer 23/24 jaar nog intensief en ze zag met 19 ook slechter uit als nu met 26.

jivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:45

mooie transformatie!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:57

xSlvna schreef:
Ahh wat zag ie slecht uit, waarom was het zo ver gekomen? Ging je er gewoon van uit dat ie 'vroeg oud' werd? Mijne is 26 en ziet het mooist uit van alle paarden op stal, gewoon omdat ik gelijk ingrijp als ze minder goed uitziet. Ik neem je niks kwalijk hoor, vroeg me gewoon af waarom ze dan vorig jaar zo lang is afgetakeld.

Ze ziet nu weer echt op en top uit! Met mijne sprong ik mer 23/24 jaar nog intensief en ze zag met 19 ook slechter uit als nu met 26.

Ik was toen ze dunner werd meteen meer gaan voeren, maar het had ook zeker te maken met de verhuizing. In anderhalve maand was ze zoveel afgevallen, toen heb ik wel meteen hulp erbij gehaald.

Als ik het zo zie, schaam ik me ook wel hoor...

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 14:58

starremans schreef:
ginger ! jeetje wat een klap heeft ze gehad,
maar met al jou goede zorgen en haar wil, is ze super opgeknapt !
super gedaan *\o/*

Hee Daph! Dat is lief, dankje :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:05

In 1,5 maand zo afgevallen? :o Dan snap ik je best wel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:16

Ik denk niet dat je je hoeft te schamen hoor! Het kan altijd gebeuren, zeker als t ook nog eens zo snel gaat. Sommige reageren heel heftig op verhuizen. Mijn vorige paard was ook zo extreem snel en veel afgevallen na verhuizing. Ik durfde de deken er niet meer af te halen, zo mager... En als je dan kijkt wat ik er voor voer in stopte, mensen verklaarde me voor gek. Zij was altijd wel al moeilijk op gewicht te houden, maar toch.

Je hebt ontzettend goed werk verricht en ze ziet er nu geweldig uit! Daar mag je trots op zijn. En laat ook zeker zien dat je t niet expres/bewust hebt laten gebeuren dat ze zo afgevallen is. Ze ziet er nu inderdaad zeker 10 jaar jonger uit! Haar blik is ook enorm veel veranderd, heel positief dan.

Geniet nog lekker van je spookje! Gaat vast helemaal goed komen.

gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:12

*\%/* super zeg! Wat een vooruitgang! Geniet ervan!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:13

Mijne is ook altijd enorm snel aan afvallen schaamde er ook voor wilde deken op houden zodat niemand het zag die is nu nog niet de dikte maar komt moeilijk aan en valt heel snel af.

Maar wat super zeg geniet er van de komende jaren

Immeprins1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:24

Hee dat komt bekend voor! Mijn oude pony Prins (voor jullie Prince) is naar jullie verhuist daar Mooie verandering!! Misschien zie ik je ooit als ik even langskom om naar Prins te kijken.

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:35

Mooi overzichtje zo!! Ze ziet er echt top uit nu.
Fijne stal hebben we toch ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 19:00

Thanks!
Het is echt een heerlijke plek, met hele fijne mensen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:59

Wat een verschil :D