Jah ook dit jaar weer alleen maar veranderingen in het leven.. veranderd van instructrices en stal.
Wat diepe dalen gekend omdat ik zelf niet meer wist wat ik wilden met Debbie... Ze zat niet lekker in der vel en ik ook niet.
Daarbij ook een huis gekocht waar we nog steeds aan het verbouwen zijn.. een druk jaar dus.
We zullen eens beginnen bij het begin.
op 1 januari had ik gelijk een primeur naar ruim 6 jaar (4jaar bij mijn) dronk Debbie dan eindelijk voor het eerst uit een emmer. helemaal trots heb ik hier natuurlijk een foto van gemaakt!

heel charmant maar ach ik was happy!
Daarnaast hebben we in deze maand de regen getrotseerd wel geteld 2 minuten in de bak en snel weer naar binnen want we waren al weer zeiknat
Ze heeft een nieuwe deken gekregen, waar we nog steeds erg blij mee zijn!
Daarnaast zijn we heerlijk met ze 2tjes naar het strand gegaan. Dit is altijd wat we graag doen. maar heb niet veel later mijn trailer verkocht omdat ik mijn niet goed voelde bij de trailer en Debbie ook niet. ze liep er niet makkelijk op en had gevoel dat ze geen plezier er in had.
Water was echt een monster dood eng!

Daardoor gaat het wel eens bijna mis
Ik kan zeggen ik ben blijven zitten 
In februari heb ik weinig foto matiaal ook weet ik niet echt wat we die maand echt gedaan hebben. We zullen wel wat lessen gevolgd hebben en dat was het, heel veel reed ik ook niet.
Ik ben naar mijn alle eerste verzorgpaarden gaan kijken. Ik had heel naar nieuws er over gehoord!
Gelukkig was het nieuws iets minder slecht, al was het nog steeds niet goed. een handelaar heeft ze opgekocht. het waren meer skeletjes dan paarden... Gelukkig hadden ze nu eindelijk een plekje waar ze voldoende voer kregen en als ze aangesterkt waren een nieuwe eigenaar zouden krijgen.
Op deze handelsstal heb ik ook mijn nieuwe instructrice gevonden. Want ik wilde meer.
Maart de maand waar in ik een proef les ging volgen bij Esther een heel spontane instructrice die zelf goed kon rijden en ook voor mijn gevoel goed kon uitleggen wat en waarom je iets moest doen.
Een lief vriendinnetje kwam kijken en had toevallig een foto gemaakt er van

Debbie liet zich zelf ook van de allerliefste kant zien! Want natuurlijk mag het dochtertje van me vriendin haar aaien

Nog steeds wordt ik zo gelukkig van deze foto`s.
In april heb ik heerlijk een buitenritje gemaakt, dit doen wij jammer genoeg niet zo vaak omdat ik niet alleen naar buiten kan met Debbie. Maar we werden dit x vergezeld door een mooie spanjaard!

Ook begon ik echt een sportpony te krijgen ze liep lekker en genoot van mijn lessen!

In mei kwam Magda langs om foto`s te maken de tulpen stonden nog net aan in bloei dus daar hebben we mooi gebruik van gemaakt ik ben nog steeds super blij met de foto`s!

Magda maakte ook deze mooie foto

De blijdschap die ik dit jaar soms echt miste was hier wel, dit was zo mooie en gezellige dag.
Daarnaast hebben we deze maand ook een onderlinge wedstrijdje op stal gehad voor de lol hebben we L1 gestart. Maar door de spanning van mijn wist ik met het wijken niet meer welke kant ik opmoest wijken
Jah dat kan alleen mijn overkomen haha! Daarnaast was nog steeds mijn houding om te huilen 
Maar ach we hebben plezier gehad en daar gaat het om! debbie genoot weer van de aandacht en moest natuurlijk nog even bij haar vriendinnetje kijken
In mei kwam ook John Erb langs met een clinic probleempaarden. Ik zou met Debbie mee doen om meer te leren over lange lijnen... laat het nu net zo wezen dat ik net voor die dag een ritje buiten allen wilde maken en me bedacht dat ik daar een klein probleempje had. Dus zo gezegd zo gedaan, gevraagd of we daar aan konden werken. John dacht dat hij met vele paarden best wat moeite zou hebben. Maar niet met de mijne.. Maar onverwacht vond hij het toch wel wat meer dan een klein probleempje
Mevr. Debbie wilde niets bouwde spanning op en hij is vroegtijdig gestopt met de mededeling dat we hier nog op een rustige dag verder mee gingen werken! Dus ik had nog een klein beetje geduld nodig 
In juni hadden we ons weer opgegeven voor een onderlinge wedstrijd weer L1 wat ik graag om had willen zetten naar een B proefje maar dat ging niet meer dus vol goede moed weer gestart. Ze liep zo lekker bij het inrijden. Jammer genoeg moesten we buiten starten en eenmaal buiten kwam haar spanning zo erg omhoog dat het rijden voor mijn wat lastig werd. En dan helpt je eigen spanning ook niet echt meer mee.

Ze vond de fotograaf erg leuk ze weet namelijk heel goed dat je moet glimlachen als er een foto gemaakt moet worden
In juli hadden we heerlijk in de bak gereden me zusje had wat foto`s gemaakt en ik dacht omdat ze zo lekker liep kom we stappen even buiten uit.
Het ging ook redelijk goed! totdat we het dorpje (1straat) in reden dit was natuurlijk wel doodeng.
Ze haalt dan weer de raarste dingen uit. maar ik heb geleerd om rustig te blijven en vrolijk en rustig verder te gaan met waar we mee bezig waren. Alleen dacht Debbie daar iets anders over

Van omhoog komen en omdraaien tot achteruit lopen. was ik weer gezegend met een gespannen paard we hebben het redelijk kunnen afsluiten toen.
John Erb is deze maand ook nog even op bezoek geweest. klein stukje van de training in dit filmpje
https://www.facebook.com/inge.meuwese/videos/10203610697582549/
Dus niet meer alleen even naar buiten dan maar met een groepje want dit gaat gewoon wel goed. Ze draait nog wel eens om maar ze is veel makkelijker te overtuigen
In Augustus zijn we druk bezig met het bieden op een huisje wat veel tijd in gaat zitten Debbie die gewoon maar heerlijk op het land staat. soms even snel zonder zadel opstappen
Verder doen we weinig we hebben nog weinig les voel me niet 100% meer lekker bij waar ik les heb. we gaan te snel en Debbie is steeds met het rijden nukkig, en ze wordt steeds bozer.
In september wordt mijn tijd nog wat minder 1 september kregen we de sleutel van ons huisje dus dat werd klussen heel veel klussen. van september heb ik ook echt geen foto`s. De gezelligheid op stal is soms ver te zoeken. Maar we gaan vrolijk verder ze staan heerlijk op het land en heb een abonnementje stapmolen genomen. Echt een super moeilijke keuze omdat ik vind als je voor een paard kiest je er ook voor ze moet zijn. maar ik kon nu even echt niet anders. Dus ze ging voor het eerst in de stapmolen

wat in het begin toch wel nog best moeilijk was. want achter een paardje aan hobbelen ging goed. maar bij het omdraaipunt en dat ze voor op moest lopen was wel heel moeilijk voor haar. Maar ook dit heeft ze geleerd!
In Oktober hebben we eigelijk nog steeds niet heel veel samen gedaan. we gaan eens wat rondjes rijden in de bak. de lessen zijn gestopt. Ze heeft last van haar rug omdat de ruin waarbij ze in het land is gezet toch dekten dus die moesten ook weer uit elkaar. shetlanders die helemaal in love van der zijn
dus alles bij elkaar blèren. het was me een maand!November kregen we te horen dat onze staleigenarese er mee stopt en dat er een zorgboerderij in komt en dat de stal waar Debbie in stond jongen paarden in komen. Dus ik had 2 keuzes of haar in een andere stal zetten waar de hele dag mensen heen en weer lopen of ander stalletje zoeken...
Ik heb voor het laatste gekozen. Omdat ik ook niet heel goed met mensen om kan gaan met een verstandelijke beperking zijn we dus gaan zoeken.
In December zijn we over gegaan naar onze nieuwe stal die we gevonden hadden heerlijk zelf mesten een bak van 20 bij 60 wat een luxe! En ik heb nog nooit zo goede keuze gemaakt
!! We staan 10min stappen van het strand af. tussen stal en het strand ligt nog een rijvereniging en het is super gezellig op stal je kunt lekker je eigen ding doen, niemand die je in je nek aankijkt waar je mee bezig bent! Wat een verademing. en wat wil je met zo mooi uitzicht!In deze maand hebben we heel veel gedaan
en dat is naar het strand gaan! heerlijk genieten en het plezier terug vinden in het paardrijden. Nou dat laatste is zeker gelukt. We kunnen nu redelijk rustig en zonder problemen de weg naar het strand alleen rijden. Ze gaat eindelijk zonder veel problemen het water in
en ze geniet weer en ik ook!We longeren ook regelmatig op het strand! omdat het kan
ze is zo veel meer voorwaarders daar dan in de bak dus waarom in de bak als ze het op het strand leuker vind.En dan ons nieuwjaarsritje en we zijn het jaar weer rond
Ik ben ook weer deze maand gezellig gaan lessen wel bij iemand anders waar ik mijn veel beter bij voel. heb niet het gevoel dat ik elke week les verplicht moet nemen. Het is gewoon altijd na de les van je neem maar contact op als je weer een lesje wilt.
Als alles goed goed gaat gaan we dit jaar ook heerlijk wedstrijden starten! maar eerst gewoon lekker nog even lessen
en heerlijk opzoek naar fotografen die zin hebben om haar of mijn uk heerlijk op de foto te zetten
nu kan het met het strand op loopafstand Ik hoop dat jullie genoten van mijn jaartje en de lap tekst