In Februari begon het jaar voor mij en XPTO de Payres samen.
Op zoek naar een lief en rustig paard kwam ik hem tegen op marktplaats.
Ik was opzoek naar een paard waar ik het plezier en ontspanning mee terug kon vinden.
Iets wat ik totaal verloren was..
Ik wilde gewoon weer met plezier naar stal kunnen en na het werk ontspannen kunnen rijden
Af en toe een keer een wedstrijdje maar het hoefde absoluut geen dressuur topper te zijn.
6 februari zag ik hem voor het eerst.. ik vond hem geweldig.. al had ik stiekem toch twijfels..
Bang om weer een fout te maken.. is dit hem echt? is dit mijn brave droompaard?
Er volgde in Februari nog een paar bezoekjes en een keuring.. en op 1 maart kon ik hem dan mijn paard noemen.
XPTO de Payres, een net gecastreerde Cremello Lusitano dekhengst van bijna 12 jaar.
In de maand Maart wende we langzaam aan elkaar..
We reden vooral dressuurmatig in de bak.. en ook hadden we onze eerste buitenrit..
Met de trailer naar het Bergse bos samen met Estelle dit verliep allemaal goed.
Ook hadden we politie schriktraining op stal.
In April hebben we ons ook niet verveeld. Zo huurde we ergens in de buurt een binnenbak om te kijken hoe het rijden ging op vreemd terrein.
Hij was braaf, ook op de trailer.
5 April hadden we onze eerste strandrit met Estelle..
Ook hier gingen we ook met de trailer heen. Weer was hij super braaf.
Wat was (en ben) ik blij met hem! Beetje bij beetje won ik een stukje vertrouwen terug.
10 april stond een lang weekend vakantie gepland met stal op de Veluwe..
Ik ging voor het eerst mee.. en wat hebben we genoten!
Maandag avond laat kwamen we weer thuis.. na 4 dagen bosritten hadden we woensdag ons dressuur debuut in de B
Verre van perfect maar toch reden we onze eerste 2 winstpunten.
De zondag er na had ik gelijk mijn eerste uit wedstrijd gepland,, Het outdoor seizoen begon bijna en wilde graag nog een keer binnen starten op vreemd terrein.
We reden maar liefst 3 winstpunten!
Ook kwam de ostheopaat en de tandarts voor controle, op wat haakjes na was alles goed.
Op Koningsdag zijn we een dag op pad geweest naar Baarn met Estelle, daar maakte we een super leuke buitenrit van maar liefst 25 km!
En een paar dagen later gingen we weer naar het strand.
Mei
De maand waar XPTO ging lekker de wei op met zijn vriendjes.
En ook waar we onze eerste outdoor wedstrijd reden en beide proeven wonnen met maar liefst 201 en 203 punten.
Kort erna reden we onze laatste punten thuis en waren we L startgerechtigd!
Ik besloot het pinksterconcours mee te doen in de klasse L1.. al wist ik dat er nog genoeg werk aan de winkel was.
Toch reden we alle proeven winst.
We werden uitgekozen voor een strandshoot van 3 top fotograven: Silent Shiver, Fervor Fotografie, en Renee Fotografie
De foto’s zijn werkelijk waar prachtig geworden! Echt 3 dikke aanraders!
Ook hadden we deze maand een fotoshoot van Utopia Fotografie.. de foto’s heb ik echter nooit mogen ontvangen

Juni
In Juni zijn we een dagje naar Loon op zand geweest samen met Estella en Do.. blijft toch wel 1 van mijn favo buiten rij plekjes..
Helaas werd deze rit tussentijds verstoort door een bokkesprong van het paard van Do..
We moesten terug vanwege pijn in haar vinger.. die eenmaal thuis aangekomen gebroken leek te zijn.
En ook zijn Estelle en ik nog naar het Bergsche bos geweest.. das leuk omdat het wat minder ver weg is… maar ben toch wel verziekt met andere (mooiere) plaatsen.
Verder zijn we nog 2 x in de L1 gestart waar we maar liefst 7 wp bij elkaar reden en 3 x de eerste plaats behaalden.
Ook is deze maand Babette van bokt bij me geweest om foto’s te maken van Chip, zijn hardstikke leuk geworden (L)
Juli
Lekker naar het strand geweest met Marlou samen.
Onze laatste L1 wedstrijd sloten we af met 193 en 190 punten en een eerste plek
Ook hadden we in Juli een super gave fairtail meeting.. een fotoshoot geregeld op bokt.
Hier achteraan maar gelijk een strandrit gemaakt met mijn vriendinnetje Estella.
Ook maakte we de overstap naar de klasse L2.. we reden 4 proeven… werden 4 x eerste en onze eerste 5 wp zijn binnen.
In Augustus volgde leuke buitenritjes in Loon op zand Ruphen en het strand.
Ook reden we nog een aantal winstpuntjes in de L2
September
Hier reden we het wedstrijd weekend mee in Hekelingen.. wilde graag onze laatste wp rijden in de klasse L2
Helaas niet gelukt.. beide dagen reden we 179 punten.. geeft niets.. ik wist dat er een dag zou komen dat we zonder
Winst naar huis gingen.
De wedstrijd erop thuis lukte het ons als nog.. we waren M startgerechtigd!
Ook deden we mee aan een clinic Working Equtation gegeven door Miranda van Driel in Rockanje
Dit was een super leuke ervaring!
Ook reden we een oefen parcoursje mee op stal 40-60 cm.. dit ging niet helemaal zoals het hoorde maar goed we reden beide parcoursen uit haha
Oktober
We konden even niet op stap, omdat mijn trailer gerenoveerd moest worden.. echter bleek mijn trailer rotter dan rot te zijn!
En ben ik op zoek gegaan naar een andere trailer… een oud besje.. maar niet geheel onbelangrijk: hij is veilig!
Toen we eenmaal weer vervoer hadden reden we ons M debuut.. ondanks we geen winst hadden was ik hartstikke tevreden…
We hadden in onze korte periode samen al zoveel bereikt en zoveel leuke dingen samen gedaan samen.
In November reden we onze eerste 2 wp in de klasse M1
En zijn we samen met Linda en Jengo naar Loon op zand geweest
Ook begon XPTO “raar “ te doen met het oefen van de spaanse pas (dit oefen ik bijna nooit)
Het leek net of hij om wilde vallen… omdat ik het idee had dat ik een ander knopje raakte maar niet wist wat..
Bleef ik oefenen.. enkele dagen later lukte me hem te laten knielen! Hoe cool!
Eind November reden we een dressuur clinic op manege Hoogvliet… Xpto liep niet fijn en in galop kwamen we beiden ten val..
Doordat hij struikelde.. ik ging aan alles twijfelen.. zijn zijn hoeven wel oke? Is hij wel gezond?
Zit er iets klem? En toen ik kritischer naar mijn zadel ging kijken viel me op dat het niet meer lag zoals eerst.. het lag eigelijk gewoon slecht.
December
Omdat ik zo twijfelde over alles.. is de tandarts geweest.. alles was goed.. heb ik zijn ijzers er onder vandaan laten halen
En is de ostheo geweest, die vond dat Xpto er vergeleken met een half jaar terug super uit zag. Toen kwam de zadelmaker..
Een andere dan die ik normaal had,, die vertelde me dat het zadel van geen kant paste.. verkeerde boommaat maar ook was het zadel veelte lang
Voor XPTO zijn korte rug.
Omdat we even niet konden rijden ben ik verder gegaan met de Spaanse ps en het knielen..
En wat kreeg ik cado? XPTO steigerd nu ook op commando!
Sinds vorige week hebben we een ander zadel en hebben we het rijden weer opgepakt.
Afgelopen weekend hebben we nog een super leuke (strand)buitenrit gemaakt met onze buren Marlou en Guess.
Als ik zo terug kijk op dit jaar.. was het in 1 woord super! Ik heb mijn maatje gevonden! en hoop in 2016 net zoveel plezier met hem te mogen beleven!
Helaas kan ik maar 15 foto’s met jullie delen.. en niet van alle leuke momenten maar hopelijk toch een beetje een beeld van het afgelopen jaar.
Bedankt voor het lezen en een berichtje zou leuk zijn!

)
wat een gaaf paard!!!