Paarden laden op de vrachtwagen? Geen probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Paarden laden op de vrachtwagen? Geen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 20:55

Omdat ik vaak lees dat mensen problemen met het inladen van de paarden op een trailer hebben, wilde ik jullie laten zien hoe makkelijk paarden over het algemeen op een vrachtwagen lopen.

Zowel thuis als op concours loop ik zelden met ze mee de klep op, ze ervoor zetten, een klein zetje geven en ze staan boven. Hoe vaker ze mee zijn geweest, hoe makkelijker ze erop lopen! :D

Dus bij terugkomende laadproblemen, probeer eens een vrachtwagen ;)

Afbeelding

Op dit Instagram filmpje kun je de de binnenkant van de vrachtwagen zien. Er kunnen er 8 op. https://www.instagram.com/p/9vDY9WwXLI/

loesje4600

Re: Paarden laden op de vrachtwagen? Geen probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:58

Hahaha geweldig, ik hoop dat die van mij er ooit ook zo oploopt

joyceberends

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:00

Ik kan het filmpje niet zien...

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:00

Geweldig om te zien!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:02

Haha mooi filmpje ;)

Probleem waar het bij ons fout gaat is die vrachtwagen.... die hebben we namelijk niet :+ . En trailer vindt mijn paard echt niet cool genoeg (vrachtwagen loopt hij inderdaad zo omhoog... trailer is naar binnen slepen).

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:04

Gaan ze ook zo makkelijk weer van z'n vrachtwagen af? Klep lijkt me zo stijl, maar ja ik heb ook geen ervaring met vrachtwagens ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:06

Die kost ook de nodige euros gok ik! _O-

Ik ben wel nieuwsgierig, hoe laad je die link? Dat lijkt allemaal zo smal en klein.

En hé de volgende training, zichzelf op de juiste plek parkeren. <<)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:06

Als we het geld hadden (en het bijbehorende rijbewijs) zouden we een vrachtwagen kopen. Voor ons veel handiger als de trailer. Je hebt ze goed afgericht hoor :j

Ons paard loopt de trailer ook zo makkelijk op tegenwoordig. Heeft wel wat uurtjes en heel veel geduld gekost.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:08

Ik denk dat het vooral met de ruimte te maken heeft. Een trailer is natuurlijk best klein en dat kan sommige paarden benauwen.
Bij ons lopen echt bij alle paarden zo op de meeste vrachtwagens.
Ze lopen er ook heel makkelijk vanaf, eigenlijk nooit met een grote sprong of zo. Het ene paard schuifelt naar beneden en een andere draaft naar beneden, maar eigenlijk zelden eentje die niet durft. De klep is natuurlijk steiler dan die van een trailer, maar meestal ook wat breder en stabieler.

@joyceberends Wat raar dat jij het filmpje niet kan zien. Bedoel je de YouTube of het Instagram filmpje? Anderen kunnen hem volgens mij wel zien.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:11

@KimD, welke bedoel je? Enneh, het laatste paard parkeert zich al aardig juist, dat is namelijk de zadelplaats ;)

Natuurlijk begrijp ik dat een vrachtwagen niet voor iedereen haalbaar is, hoewel een oudere gebruikte vrachtwagen vaak goedkoper is dan een trailer en een auto die hem mag trekken. Maar met dit filmpje wil ik laten zien dat dit wel ooit een oplossing kan zijn voor echt een hardnekkig probleem. Ik heb er eigenlijk nog nooit een gehad (of gezien op concours) die niet een vrachtwagen op wil.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:12

Heerlijk mijn paarden lopen ook zo de vrachtwagen op, draaien om en gaan achteruitgeparkeerd staan xP

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:16

Schoentje schreef:
@KimD, welke bedoel je? Enneh, het laatste paard parkeert zich al aardig juist, dat is namelijk de zadelplaats ;)

Natuurlijk begrijp ik dat een vrachtwagen niet voor iedereen haalbaar is, hoewel een oudere gebruikte vrachtwagen vaak goedkoper is dan een trailer en een auto die hem mag trekken. Maar met dit filmpje wil ik laten zien dat dit wel ooit een oplossing kan zijn voor echt een hardnekkig probleem. Ik heb er eigenlijk nog nooit een gehad (of gezien op concours) die niet een vrachtwagen op wil.

Als je aan de klep van de wagen staat de linkerkant, zij rijden als het ware zijwaarts. Aan de kant waar hun met het hoofd staan lijkt het zo klein en smal.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:17

Mijn paarden liepen ook zo de trailer op :D

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:17

Wat een leuk filmpje! :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:18

Heerlijk! Vooral ook grappig dat ze in verschillende stadia van opzadelen er ook gewoon oplopen. Handig als het net begint te stortregenen, kun je gauw binnen verder opzadelen :D

Mijn Quarter en de Shet van een vriendin doen dit overigens ook op de trailer; mijn Welsh heb ik nog niet helemaal kunnen overtuigen. Vroeger ging zij, toen ze nog manegepony was, op een grote vrachtwagen met alle manegepony's om naar de wei te gaan. Daar liep ze ook zo op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:19

Vrachtwagentje kan ook voor problemen zorgen, het is niet altijd een uitkomst. Kennisje van ons had er eentje gekocht (tweepaards). Paard wilde er niet makkelijk op. Iemand zou haar wel even "helpen" met laden. Was een heel gevoelig paard. Hij liep uiteindelijk de klep wel op, maar kwam omhoog doordat het te ruw ging allemaal. Stoot zijn hoofd, grote wond tussen zijn oren. Wil vervolgens dus NIET meer alleen laden. Wij hebben maandenlang ons paard uit moeten lenen als zij wedstrijd had. Ging die eerst erop, anders durfde haar paard niet. Gelukkig is het uiteindelijk wel steeds beter gegaan en hoefden we niet steeds ons paard uit te lenen. Ons paard maakte het gelukkig niks uit. Die kreeg lekker wat te eten en als zij haar proefjes gereden had ging hij weer mee naar stal.

Ook bij ons op stal zie ik wel paarden met kuren op de wagen. Die proberen bijvoorbeeld onder het rijden om te draaien :+ , of willen de klep niet makkelijk op. Het gaat dus niet altijd vanzelfsprekend goed. En heeft net als trailerladen training nodig.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:21

Ik vind dit soort filmpjes altijd zo geweldig om te zien. :D Heerlijk, zulke makkelijke en goed opgevoede dieren. En mooie wagen! Ze staan er ook wel heel knus in met z'n allen.

In het echt is het trouwens nog grappiger om te zien. Tenzij het jouw vzpaard is en die helemaal niet op die trailer hoort. _O-
Vorig vzpaard vond trailers en vrachtwagens geweldig, iets met teveel leuke uitjes en zo. Die moest je driedubbel vastbinden als er een open trailer of wagen stond want die liep er zelf wel alvast in, of ie nou mee mocht of niet, en een goeie die hem er dan weer uit kreeg. :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:23

Hoe herkenbaar!!!
Op onze vrachtwagen kunnen er 3 op, met de kont naar de cabine. Wij kunnen ze aan de zijkant vastzetten, makkelijk met inspannen. Zo dus ook een keer gehad dat we snel om moesten spannen tussen 2 rubrieken, van een 4-wieler naar een 2-wieler, en ik moest me nog omkleden. Pony uitgespannen, ik kleed me om, en voel inmiddels een hoop gestommel. Ik al weer redelijk verontwaardigd dat de eigenaar hem op de vrachtwagen had gezet, want de pony moest er direct weer af om in te spannen. Wat bleek, hij had zich los weten te maken, was de vrachtwagen in gelopen, en had zich mooi achteruit in zijn vak gestoken. _O-
Nu nog zal die pony zo de vrachtwagen op lopen als hij de kans krijgt thuis, als de klep open staat. Hij is 27 en inmiddels 6 jaar met pensioen, maar staat graag op de vrachtwagen.
De anderen hoeven we ook niet te leiden, gaan er ook zo op als ze de klep in het vizier hebben, en zijn zelfs niet te houden als ze uitgespannen zijn na de tweespan rubriek (wat altijd de laatste rubriek is).

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:23

Haha leuk filmpje!!
De mijne ging eerder ooit ook lastiger de trailer op, niet dat ze het eng vond. Maar ze had in de gaten hoe ze slimmer kon zijn ;).
Paar keer met een vrachtwagen weg geweest en zodra ze die klep naar beneden zag moest je haar echt goed tegenhouden, zo graag dat ze erop wou! :')
Ze vond het dan ook helemaal prima om de hele dag een beetje te koekeloeren op concours vanuit de wagen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 21:26

Ik denk dat het maar lijkt KimD. Ze kunnen gewoon met een redelijk lange hals gaan staan. Bovendien kun je eenvoudig genoeg voor de paarden, onder de halzen doorlopen, terwijl daar ook de zadelkist nog zit. De vrachtwagen heeft de maximale breedte.

@SusanH, een tweepaards wagentje is ook geen vrachtwagen hè. Dat is voor een paar hetzelfde als een trailer qua formaat.

Herkenbare verhalen Pluizebolpum en Neonlight! Hier is het ook altijd opletten als je beneden met een paard bezig bent en boven is ook iemand aan het opzadelen. Ze snappen niet echt dat het dan niet gaat passen! :D
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 28-12-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:29

Geweldig filmpje! Heel herkenbaar wel, ze rennen hier ook nog net niet de vrachtwagen in terwijl ze voor de trailer toch wel wat overtuiging nodig hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:32

Het enige wat naar is, is dat als ze echt niet willen de klep een stuk hoger is als het halverwege wel mis gaat :+

En dat sommige jonge paarden de eerste keer een jump nemen zodat ze de klep kunnen overslaan :')

Eerlijk, het prettigst is een vrachtwagen tijdens het reizen, ze mogen van mij de hele boel afbreken, je merkt er niks van. Terwijl je met een trailer over de weg heen slalomt :o

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:36

Haha leuk! Hier ook herkenbaar, de (12paards) vrachtwagen lopen ze zo op en af, gezellig is dat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:41

Heb zelfde bij mijn paard met de trailer :)
Gewoon kwestie van er voor zorgen dat je paard meer positieve ervaringen heeft met de trailer/vrachtwagen dan negatieve.
Klep, voordat paard bij mij de trailer in gaat krijgt die eerst een cursus over een laadklep lopen ;) Zo moeilijk is allemaal niet, alleen meest hebben niet het geduld er voor.

Ben btw juist erg blij dat ik geen vrachtwagen heb. Hoor vaak dat met zo vrachtwagen het rijden door blubberige weiland nogal problematische wilt zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-12-15 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:44

Haha geweldig ! :')

Btw : Is dit in Asten op Manege Heijligers ? Omgeving komt me bekent voor :P