Daroma (v. Wonderboy) 2013 – 2015 van ziek tot Z1 topper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Daroma (v. Wonderboy) 2013 – 2015 van ziek tot Z1 topper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 00:04

Na lang wikken en wegen, en veel tranen verder heb ik mijn vorige paard in 2013 verkocht. Dit werd voor mij een nieuw begin, eentje die veel eerder begon dan ik ooit had gedacht. En hoe!
Eigenlijk was mijn planning een jaartje te wachten voor een opvolger, mede omdat ik er emotioneel helemaal doorheen zat wat betreft paarden.

En toen kwam er een pbtje van een bokker… Hij wist nog wel een fijn paard, staat niet officieel te koop maar voor de juiste zeker. Daroma, een knappe vosmerrie van 5-jaar met wel wat issue's. Wel super braaf! Paard was van een andere bokker, dus gelijk research gedaan. Het eerste beeldmateriaal wat ik tegen kwam was het volgende:

Daroma (Wonderboy x Jetset D) als 3-jarige, filmpje dateerde uit 2011 (ingekort filmpje):
https://www.youtube.com/watch?v=M_tiN7zgZNQ

Dat zag er veelbelovend uit! Na het proefrijden wist ik het.. Dit is haar!

We hebben ons eerste wedstrijd in het L1 gereden en waren van plan om lekker door te starten. Helaas ging het anders dan verwacht:

https://www.youtube.com/watch?v=TzEByCG0XWI
Daroma was kreupel door de White Line Disease, welke in beide voorvoeten tot de kroonrand kwam. Daarnaast een gekanteld hoefbeen en mechanisch hoefbevangen. Uiteindelijk heeft ze 2 weken op de kliniek gestaan en daarna 3 maanden boxrust gehad. Het was kantje boord en de vraag was of het nog wel goed zou komen:
Afbeelding

Uiteindelijk is het goed gekomen! Het heeft wel een jaar geduurd voordat ze uiteindelijk weer blootvoets verder kon gaan, maar verder hebben we een 100% gezond paard!

Na maanden revalideren stapte ik op 16 maart 2014 er weer voor het eerst op. Niet eerst longeren, maar hup opstappen en wegrijden:
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WUX6RPKQ.jpg

En gingen we voor het eerst naar het strand:
Afbeelding

Daarna ging het snel en reden we al gauw in het L2
Afbeelding

Hebben we meegedaan met een jonge paarden rubriek, iets wat voor mij heel belangrijk was. 2 jaar daarvoor deed ik namelijk ook mee met mijn vorige paard, welke mij na een kaarsrechte steiger en een hoge bok eraf had gegooid. Stukje bij beetje hielp Daroma mij die slechte tijd een plekje te geven. Van omstanders kreeg ik te horen dat ik de hele tijd van oor tot oor aan het lachen was, ik glunderde van binnen maar ook van buiten:
https://www.youtube.com/watch?v=9l4zUFhHggA

Maar dat was niet alles, want we werden 3e met de Kring kampioenschappen en 3e met de Regio kampioenschappen. Wat betekende.. Dat we door mochten naar de Hippiade!
Afbeelding

Wauw wat was dat een ervaring zeg! Daroma als 6-jarige vond het allemaal wel interessant, terwijl ik bloednerveus was en daardoor dichtklapte tijdens de proef. De resultaten waren daardoor niet om naar huis te schrijven, maar jeetje wat een gave dag was het! Heb verder genoten en zo trots op Daroma.

Verder hebben wij in 2014 Daroma PROK laten keuren, zij is toen met allemaal A-tjes en 1-tjes goedgekeurd! De eerste stap als fokmerrie is gezet.

Na de Hippiade gingen we M1 starten:
Afbeelding

Wat niet veel weten is dat we in de winter van 2014 – 2015 een hele slechte periode hadden. Daroma heeft namelijk een hoofdtrauma, en bij teveel prikkels gooit zij haar hoofd omhoog omdat ze bang is haar hoofd te stoten (stal, trailer, bakranden, paarden, veranderingen, etc.). Waardoor we een hele periode niet goed hebben kunnen rijden. Onderstaand filmpje is maar een fractie van hoe ze was, heb meerdere keren in tranen bij haar gestaan. Want jeetje, hoe kan je een paard helpen als die zo bang is? Vooral rechtsom was een probleem:
https://www.youtube.com/watch?v=WzrY5a4XzfE

In april 2015 mochten we meedoen met de Paard&Lifestyle Masterclass van Rien van der Schaft. Dat was toch wel iets heel gaafs! Hele drukke ring, veel te zien en.. Iedereen die naar ONS kijkt! Ik was bloednerveus (alweer haha), maar Daroma vond het allemaal wel gezellig. Vooral de kraampjes, want daar waren veel mensen. Nadat ik mijn zenuwen had bedwongen heb ik ontzettend genoten!
Afbeelding
http://i281.photobucket.com/albums/kk20 ... 7027_o.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=o6PvaqQLfbI

In de zomer reden we de M2 uit
Afbeelding
Afbeelding

In het najaar begon het echte werk, we gingen ons verder richten op het Z1:
Afbeelding

En toen.. Kwam ons Z1-debuut! Zo trots als een pauw reden we onze eerste winstpunt binnen:
Afbeelding
Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/T23VHE.jpg

Naast wedstrijden doen we natuurlijk nog veel meer leuke dingen:
Paardje pesten :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Naar het bos en strand:
Afbeelding
http://i281.photobucket.com/albums/kk20 ... 0295_n.jpg

Komende maanden gaan we lekker doortrainen om de puntjes op de i te zetten, en zijn we begonnen met Z2 onderdelen. En dit gaat erg voorspoedig! Hopelijk volgend jaar het sportpredikaat (Z2 +1) en gaan we een sportief 2016 tegemoet!

Ondertussen wordt Daroma ook door mijn zusje gereden, zij gaan in 2016 M1 starten! Zij gaan ook erg goed, waardoor mijn zusje en ik elkaar goed aanvullen qua rijden:
https://www.youtube.com/watch?v=rAIGzb7bmwE
(Bitloos is voor ons geen probleem :D )

Daroma.. Een “once in a lifetime” paard. Daroma heeft mij uit een diep dal getrokken en heb samen met haar stukje bij beetje mijn vertrouwen teruggevonden. Met daarbij mijn gedrevenheid, en is mijn angst vrijwel verdwenen (lees: verstopt haha). Daar tegenover hebben wij Daroma geholpen om meer vertrouwen in zichzelf te krijgen wat betreft haar hoofdtrauma, waardoor ze stukje bij beetje meer een "normaal" paard wordt haha.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 26-12-15 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Filmpjes in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Celine_Famke

Re: Daroma (v. Wonderboy) 2013 – 2015 van ziek tot Z1 topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:07

Wauw wat een gaaf paard! En wat ziet het er goed uit! :)
Die laatste foto, waar is dat? Ziet er heel bekend uit!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:21

Ziet er goed uit hoor Cardy!
Topper is het

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:26

Leuk verhaal!! Fijn dat jullie het zo getroffen hebben met elkaar, vooral na je vorige paard! :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:50

Hoe is dat met dat over reageren overgegaan? Met gewoon rustig doen, wat je altijd al deed?
Jullie zijn niet aan de top van jullie kunnen,zo te zien. Veel plezier verder!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 08:24

Dankjulliewel allemaal!

@ Celine_Famke: je bedoelt die bos foto? Dat is in Alkmaar
@ Getup: met heel veel geduld, was eerst zelfs zo erg dat ze rechtsom niet naar de hoefslag meer wilde. En bij meerdere paarden in de bak kon ik niet rijden, want ze gaf je zowat een kopstoot (Vandaar de slof) en ging in de ankers met staak gedrag.
Op een gegeven moment wist je wat een reactie gaf dus was het daarvoor tempo terug en ronder zetten, op het punt van de spanning alles ontspannen. Want bij druk voelde zij zich claustrofobisch.

Het is wel iets waar we altijd rekening mee moeten houden. Bij mij op stal houdt iedereen netjes extra afstand en oefenen we met onze eigen pony om vaak langs te rijden. Dit helpt. Op wedstrijd in het binnen seizoen is het altijd goed opletten, vooral linksom moet ik niet teveel tegenliggers hebben (voelt ze zich bekneld tussen badrand en tegenligger).

Ook rijden we indoor alleen in grote binnenbanen waar een ring (met lage witte hekjes) is uitgezet. Tegenwoordig kan ze wel in gewone banen, maar als het niet hoeft dan doen we het niet.

Maar dit wisten we al voordat we gingen kijken bij haar, vinden het ook geen probleem. Daar tegenover staat een wereld paard wat alles voor je wilt doen en een tikkeltje brutaal is haha. Denk dat als ze deze issues niet had, we haar nooit hadden kunnen kopen.

En tegenwoordig zijn haar angsten bijna helemaal verdwenen, hebben wel wat aanpassingen nodig gehad maar verder hebben we een normaal paard.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:42

Lieve Roma <3

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 08:52

Wat een prachtig verhaal Cardy. Het paard heeft jou heel veel gegeven maar jij je paard ook. Wat een onderling vertrouwen en wat een mooie onderlinge band!
Dat wat jij hebt is de magie tussen mens en dier.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:09

Heel gaaf Cardy!
Jullie zijn een knap stel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 09:51

Wat een mooi overzicht, Cardy. Leuk om zo het verhaal weer eens terug te zien :j

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:37

Super cardy! Leuk om te lezen zo allemaal!
Succes in de toekomst!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:13

Dat is in het Geestmerambacht zeker? Herkende ik het toch goed!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 12:29

Wat super dat het allemaal meer dan goed gekomen is na die ziekte. Super!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 13:09

Mooie vos zeg! Je bent goed bezig!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:22

Wat een leuk topic Cardy, jullie zijn onwijs gegroeid als combinatie _O_
Ik blijf haar een ontzettend gave merrie vinden, prachtig front erop en vriendelijk gereden. Ik ben ontzettend benieuwd hoe ver jullie het gaan schoppen samen. Blijf vooral lekker posten! +:)+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:42

Wat een leuk overzicht!
Ik heb jullie hele down periode gemist ofzo, wist ik niks van.
Vind Daroma erg leuk paard. Super als je zo van je paard kunt genieten & van je onzekerheid kan afhelpen :D

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:04

Mooi overzicht Cardy!
Knappe vosmerrie.
Ga vooral door. Ziet er Super uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:10

Ziet er weer fijn uit! Dat sport predicaat hebben jullie zo :D

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:17

Wat een leuk paard! Jullie gaan de goede kant op!

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 12:10

Vind het een prachtig paard en het ziet erg vriendelijk uit. Succes nog samen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 14:36

Wauw wat een reacties, iedereen ontzettend bedankt! Vriendelijkheid staat bij mij vooraan, net zoals een happy atlete. Vind echt een groot compleet dat anderen dit ook zien.

@ Romanoff: kan wel kloppen hoor, heb er toentertijd ook niet over gesproken. En haar gedrag onder het zadel was allemaal begonnen doordat ze in de paddock haar hals niet hadden vastgemaakt. Precies op een stormachtige dag waardoor het steeds tegen haar hoofd klapte. Eigenlijk best sneu.

Ik ben net zoals jullie erg benieuwd hoe ver we gaan komen. Heb nog niet eerder Z2 gestart, dus dat is voor mij al een hele mijlpaal als we dat halen. En hopelijk komen we nog veel verder!

Momenteel zijn we bezig met meer gedragenheid en dat ze zich prettig voelt in de verzameling. Dit laatste kan ze, maar houdt ze nog niet genoeg vol vind ik (en mijn instructrice). Dus daar zijn we d.m.v. verschillende oefeningen druk mee bezig. En daarna gauw weer knallen in de ring :D .