Paddock renovatie. Zo lekker he dat nieuwe zand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Paddock renovatie. Zo lekker he dat nieuwe zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 00:01

Al een poosje wilde ik onze paddock opknappen, er was zolang wij hier wonen nog niets aan gedaan. En op zich ging het heel lang goed, al was het lastig in de winter als het begon te vriezen, want dan veranderde hij in een maanlandschap. Maar nu begonnen er echt problemen te komen. De dames en heer begonnen het zwarte zand steeds lekkerder te vinden, en konden bijna niet meer ophouden met zand likken. Ik kon ze nog geen 2 minuten erop laten of ze stonden alweer met hun smoelwerken gaten te graven. Het ging zelfs zover dat ik voor het eerst zolang ik paarden heb er zelfs 2 met koliek had staan. En dus de knoop doorgehakt, de paddock ging op de schop.

Zo zag het er voor de renovatie uit.
Afbeelding

Omdat er een afwateringspijp onder de paddock lag hebben we een klein kraantje laten komen om het af te graven. Ik durfde het niet aan met groot materieel omdat die pijp maar een 40 cm onder de grond ligt.
Afbeelding

En het gat werd dieper en dieper :D
Afbeelding

En toen kwamen ze met het kleine speelgoed :P 2 trekkers met aanhanger om het zand te brengen wat hier vlakbij uit de zandafgraving kwam. En het is superdeluxe zand ook nog. Het is hetzelfde zand wat Achterberg voor hun bakbodems gebruikt 8-)
Afbeelding

Omdat het niet anders ging, te nat om over de andere paddock te rijden, hebben we toch maar een groot gedeelte van de afwateringspijp weggehaald. En kon het andere speelgoedje het zand verdelen.
Afbeelding

Aanhanger na aanhanger zand werd gebracht. 27 waren het in totaal.
Afbeelding

Het stuk pijp wat moest blijven zitten (kon er niet uit omdat de sloot zo hoog stond) hebben we afgezet met lint :+ En daar moest de shovel omheen werken. Was een beetje lastig en de deur van de schuur werd een beetje klem gezet :D
Afbeelding

De shovel heeft het zo vlak mogelijk gemaakt, en gister was het kleine kraantje er weer om de laatste puntjes op de i te zetten. De rest van de pijp weer in de grond te maken en aan te sluiten.
Afbeelding

En hij wilde het zo goed en mooi mogelijk doen, en alles mooi glad maken. (niet wetende wat de paarden er binnen 5 minuten van zouden maken :') )
Afbeelding

Vanmorgen heb ik het lint er weer op gezet. Moesten even een paar palen een klein liftje omhoog krijgen, die stonden na de bijvulling van zand een tikkie laag. En toen mocht het tuig er voor het eerst weer op. En dat ging snuif knetter 8-)
Afbeelding

Denk je heerlijk in dat nieuwe zand te gaan liggen rollen, vinden die dames het weer nodig een knetterpartij te geven :')
Afbeelding

En ja de andere beide hebben ook uitgebreid gerold.
Afbeelding

En weer een rondje wiehhhhhh
Afbeelding

Het is zooooo leuk he dus doen we nog een rondje.
Afbeelding

Na een 10 minuten rondstuiteren vonden ze de hooibakken weer en werd er gekauwd alsof ze al weken geen vreten gehad hadden. (en tja toen was het mooie gladde helemaal verdwenen :') ).
Afbeelding

magicmist

Re: Paddock renovatie. Zo lekker he dat nieuwe zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:03

ziet er heerlijk uit!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:16

Heerlijk voor ze!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 06:33

Dat ziet er weer fris en rolbaar uit! :D +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 06:44

Heerlijk weer een knappe bodem...en gaat hij het nu iedere keer netjes gladmakn als de jongens erin zijn geweest?? _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:26

Wauw wat een fijne bodem nu! Schitterend verslag.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:30

Wat heerlijk voor ze! *\o/*

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:45

Leuk om te zien hoe dat gedaan wordt, met een nieuwe bodem. Fijn dat ze nu zo'n mooie ondergrond hebben!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:53

Wat leuk :D

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 07:54

Prachtig geworden zeg, met heerlijk wit zand!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:12

Prachtig zeg! Hoe groot is het?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:17

Wauw dat is wel heel gaaf.

Mijn paard likt ook zwart zand ja. Gekloot he.

Hoe duur is zo'n grapje nou eigenlijk (mag per Pb)?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:19

Heerlijk plekje zeg! Mooie bodem ligt er nu in!

Knoeien ze niet veel rond de hooibakken? Of valt het mee en dus niet bang voor het viezig maken van je mooie nieuwe zandgrond?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 13:29

Tinky12 schreef:
Heerlijk weer een knappe bodem...en gaat hij het nu iedere keer netjes gladmakn als de jongens erin zijn geweest?? _O-

_O- geloof niet dat dat em gaat worden. Gelukkig hebben ik daarvoor mijn kleine supercormie 8-)

Supercormie in uitvoering hooischudder. Maar met de baksleep werkt hij perfect om de paddock en bak te slepen (alleen met de baksleep heb ik nog geen foto ervan).
Afbeelding

Ik heb vanmorgen dus ook fijn de paddock gesleept, alles was weer glad tot het tuig eruit mocht :D :+

Rianne nee er zitten netten over het hooi in de bakken. Er valt maar minimaal hooi ernaast.
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... f27cf0.jpg

De paddock is 26x26 meter. En Roos het vervangen van koste ongeveer 4500 euro. Dat is incl het afgraven, het zand het brengen, de shovel enz. Maar ik heb dus de mazzel dat de zandafgraving hier dicht in de buurt ligt. Het vervoer van zand was bijna net zo duur als het zand zelf.

Maar het tuig hier is verwend hoor. Als straks alles af is, we zijn nl nog bezig met die grote bult zwartzand te verdelen over de paddock erachter, en een roundpenn die ook een nieuw laagje geel zand heeft gekregen en waar ook het zwarte verdeeld is op de paddock ervoor, er staat dus maar weinig omheining meer overeind :+ maar als alles omheining weer staat, mag het tuig ook nog een x aantal uur per dag op de wei. Het op de paddock staan is dus en maar voor kortere periodes (en vinden ze nu dan ook ernstig straf :') ) ik hoop dat volgende week alles weer staat, en dan kunnen ze weer richting wei.

Kronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:11

Heerlijk! Heb het bij mij ook laten doen in t najaar! Had het Veel eerder moeten doen! Geen plassen en kraters meer. Makkelijk te onderhouden en ze blijven er lekker schoon van. Top actie!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:18

Like :D Mooi hoor, die nieuwe paddock bodem! En superleuk dat je paardjes er zo van genoten. Gekke beesten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:24

Dat is mooi!

Maar sodeju 27 vrachten. Hoeveel kuub per vracht dan? En hoe diep is het afgegraven? Is het echt zo nat daar? :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:27

Wat een paradijsje zo! , heerlijk het nieuwe zand!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 23:35

Gypsy schreef:
Dat is mooi!

Maar sodeju 27 vrachten. Hoeveel kuub per vracht dan? En hoe diep is het afgegraven? Is het echt zo nat daar? :oo

Er is tenminste 30 cm, en op sommige stukken meer zand afgehaald. Dat is al een beste krater :D En in 1 vracht zat gemiddeld 14 ton zand (pak em beet 9 kuub). En nee hoor echt nat was het daar niet. Dit is puur gedaan om het zandvreten tegen te gaan.

Vandaag nog een kleine aanpassing gedaan. Die rotkoppen hadden echt het kleine stukje zwart zand wat er langs de rand nog zat gevonden. Echt een stukkie van een 20 cm wat net onder het draad doorging _-:( Omdat het kraantje er vandaag toch nog was hebben we het tuig de wei opgesmeten, en daar even het draad open gemaakt. Het laatste zwarte zand weggehaald en weer gevuld met geel.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:37

Zo fijn als het echt winter is en het ziet er keurig uit. Alleen zou ik de bakken met hooi niet midden in je paddock zetten. Dat wordt echt een knoeiboel. Een stukje buiten de paddock op wat stenen is beter als je 'm zo mooi wilt houden.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 08:13

Ziet er super uit Rina!! Hoop voor je dat het gegraaf nu over is.. :P