Ik rijd nu in totaal 6 jaar paard op manege de [naam].
Het jaar begon met een paar springwedstrijdjes met Briljant. Ik spring al ongeveer twee jaar met hem, het is een vreselijk lief paard en ongelofelijk betrouwbaar.

Ook nog een filmpje van de barrahe van deze wedstrijd:
...en gewonnen!

Inmiddels de 70 cm bereikt...

We sprongen lekker door, en uiteindelijk hebben we de 80 cm bereikt. Helaas mag je niet hoger met manegepaarden, dus op dit niveau blijven we "steken".

Ondertussen ging de dressuur ook goed. Ik ben dit jaar vooral aan mijn houding gaan werken; ik heb zelf (als ik er niet op let soms nog steeds) al best lang het probleem dat ik snel sterk in mijn armen wordt en ze "vastzet".
Er kwam toen een leuke 4-jarige ruin genaamd Giant op de manege, Waar ik toen zo'n twee maanden op heb gereden. Juist bij dit paard was het erg nodig dat ik echt ontspannen was in mijn bovenlijf. Hij zette zich snel vast in zijn hals en zelf sterker worden werkt averechts. Werken aan mijn eigen ontspanning dus maar, wat resultaat had!

Na de zomervakantie waarin ik zeven weg was geweest, was Giant inmiddels ingenomen. Niet getreurd, er was een nieuw leuk paard. Ook 4 jaar, ook ruin, maar totaal anders dan Giant.
In het begin was er geen beweging in te krijgen. Het ging dramatisch, maar al snel kwam er verbetering! Ik ben heel erg gaan werken aan het stil houden van mijn handen; die bewogen nog teveel. Toen ik ze stilhield ging het gelijk véél beter. Toen besefte ik me overigens ook hoe belangrijk een goede houdig van de ruiter wel niet is. Friemelen en inwerken heeft geen zin: met goed zitten kom je veel verder! Ook het activeren van het paard lukte steeds beter.
Inmiddels ging het zo:

Toch moest mijn armhouding nog beter; als ik er niet op lette ging het toch weer iets minder. Dit is nog steeds zo, maar het moet gewoon vanzelf gaan. Hieraan ben ik hard aan het werk. Verder probeer ik zo weinig mogelijk te doen. Niet de hele tijd aandrijven enzo, gewoon af en toe een duidelijke hulp, zodat het paard daarop leert reageren. Verder werken we aan de ontspanning van het paard, en moet hij eerst eens echt op zijn eigen benen leren lopen. Dit doen we door veel op de binnenhoefslag te rijden en veel overgangen en figuren te rijden.
Dit is van zaterdag:

Zondag zou ik weer een springwedstrijdje met Briljant op 80 cm. Helaas was hij kreupel dus mocht niet lopen. Toen moest ik plotseling op een paard waar ik nog nooit op heb gereden.
Toch ging het ongelofelijk goed! We waren helemaal foutloos. Ik heb gewoon geprobeerd om me aan het paard aan te passen en vooral mee te gaan. Dit pakte goed uit.Het paard was een jonge ruin van 6 jaar genaamd Jack.
Een fotootje van tijdens het inrijden:

En een filmpje:
Uiteindelijk zijn we tweede geworden. Mijn instructeur en een boel andere instructeurs waren erg tevreden, en ik zelf het allermeest.

Tips en opbouwend kritiek zijn altijd welkom!
Ik blijf nog elke les leren, waar ik veel plezier in heb.
Inmiddels zitten ze goed.