Een jaar vol verrassingen met mijn kleine helden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SammyFloor

Een jaar vol verrassingen met mijn kleine helden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:07

Het is vreemd hoe snel 2015 is gegaan. Er waren veel dalen, maar ook heel veel hoogtepunten! Ik vind het nog een fijn jaar om op terug te kijken. Tijd voor een overzicht! Foto's kiezen was enorm moeilijk :)

Mijn pony's:
- Sammeke is een vosse shetlander merrie uit mei 2008, ik heb haar sinds ze jaarling was. Ze is 1m groot, beleerd onder het zadel en voor de koets, kent veel grondwerk.
- Arthur is een toverbal mini shet uit april 2010, sinds zijn 10 maand bij mij en nu ong 75cm groot! Hij heeft een speciaal karaktertje :D

Ik starte met 3 doelen:
- Terug mennen met Sammeke. (ligt stil wegens de nieuwe weide)
- Zowel Sammeke, als Arthur intensief aan het werk zetten!
- Blijven bijleren uiteraard :D

Januari starten we in een grote weide in de buurt. In 2014 zijn we snel hierheen moeten verhuizen, na veel zoeken werd dit toch ons vaste plekje. Dachten we. De boer heeft ons uiteindelijk toch verzocht iets anders te zoeken. Verder was het nat, waardoor we beperk zaten tot grondwerk. Verder zaten ze geweldig goed in hun vel en speelden ze bijna de hele tijd. :D

In februari zijn we verhuist naar het nieuwe plekje, iets verder. De ideale plek dachten we. Ze hadden het naar hun zin, in die maand hadden we al veel werk verricht. Ik was het werken met hun terug aan het opbouwen, waaronder Arthur voor het eerst aan de dubbele longe liep!
Verder kwamen er nog 2 nieuwe bewoners op de weide, 2 welsh pony’s Mieke en Rikske. Ik mocht alles doen wat ik wou met hen, maar ze waren nog heel wantrouwig.

Maart was echt een goede maand. Ze konden voor het eerst samen staan, wat was ik blij!
Mieke ging met sprongen vooruit, grondwerk longeren, dubbele longe, het zadel was allemaal geen probleem. Mieke was een heel gevoelig paardje. Ik heb zelfs voor het eerst op haar gezeten deze maand. Zowel zij als Rikske zagen er al zoveel beter uit.
Arthur ging ook super! Mijn lastige pony werd een werkwillige pony. Sammeke die bleef geweldig goed gaan aan de dubbele longe.
Afbeelding

Afbeelding

April was een maand vol vorderingen. Arthur liep voor het eerst aan de dubbele lijnen, wat een grote stap voor ons was dat! We namen ook een les horse Agility, wat echt ons ding is. We leerden met clickertraining en in liberty werken! :D Sammeke was zo veelzeidig. Ze liep onder het zadel, we sleepten de weide, lange lijnen, dubbele longe…
Mieke ging weeral in sprongen vooruit. We konden los rijden in stap, en draf ging steeds beter.
Afbeelding

Afbeelding

In mei hebben we eindelijk mijn sulky verhuist! Door al het verhuizen had Sammeke nog maar 7 keer ervoor gestaan, maar al 9 maand geleden. Het was inspannen en wegwezen, ik was zo trots! We hebben zalig getraind, en op het einde van de maand mochten we een demo geven op de ponyclub waar ik ben begonnen. Ze deed het super in die drukte en al zeker in de weg ernaar toe! :D
Met Arthur had ik weer een nieuwe mijlpaal, draven aan de lange lijnen! Horse Agility ging ook zo fijn.
Mieke schoot er helaas vaak tussenuit door school en ziekte. Ik reed nog 1x met haar, maar wat ging het goed.
Afbeelding

In juni waren Mieke en Rikske ineens weg. Verkocht zonder dat ik het wist, zonder dat ik afscheid kon nemen. Verder had ik examens, waardoor alles beperkter werd. Maar Sammeke en Arthur deden het geweldig! Ze zijn gewassen, naar het bos geweest, vrijspringen, mennen, horse agility, we deden weer veel.

In juli gingen we op vakantie. Het 3e jaar op rij was ik begleider bij de ponykampen op de manege een heel stuk verderop. Ik werkte er verder ook. Als ik ’s morgens opstond, keek ik recht op ze uit, zalig gevoel! Ze hadden al bij alle paarden gestaan en de ponykampen meegelopen! Sammeke liep in de lessen, maar we deden ook lange buitenritten met een fijne groep! Arthur haalde een nieuw record bij vrijspringen, het lange lijnen ging steeds beter en ik kon bij hem liggen als hij sliep :D
In deze maand kreeg ik helaas ook een ongeluk, een paard trapte tegen mijn duim. Hierdoor bartste hij.
Afbeelding

Augustus begon met slecht nieuws. Ons fijne plekje, waren we door een laffe manier kwijt. Mijn moed om weer opnieuw de zoektocht te beginnen naar iets in de buurt, zakte me in de schoenen. Toen is er beslist dat ze op de manege blijven. Ik voel me er goed, Sammeke en Arthur staan er goed, we hebben een fijne wandelgroep maar ik kan ze meestal nog maar 1x per week zien. Dus we genoten extra hard van deze maand. Ik lag veel ochtends bij Arthur, en we oefenden nog lang op het lange lijnen. Met Sammeke maakte ik een hele fijne dagrit, wat deed ze het goed! Ze liep verder nog lesjes, en hoe geweldig! Ze is inzetbaar op elk niveau.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

September was aanpassen. Maar elke keer als ik op de trein zat onderweg naar hun voelde ik weer kriebels in mijn buik en genoot ik zohard. Sammeke liep zelfs een springles mee! We trainden fijn op de longe, maar ook met de koets! En onze blauwe set is eindelijk compleet!
Arthur ging echt goed! We lange lijnde voor het eerst op straat en hij werd voor het eerst gelongeerd met een bijzet.
Ze kregen ook hun eigen paddockje want de wei werd toch teveel van het goed voor hen.
In deze maand bleek mijn duim ook een ontsteking te hebben. Er volgde een lange revalidatie.
Afbeelding

Oktober was fijn. Heel veel gemend met Sammeke, geoefend op overgangen en weer veel nieuwe dingen geleerd. We gingen weer op buitenrit, wat deed het deugd! Ze is zo geweldig! Hoe relaxt ze is, maar zohard geniet van te crossen en hoe ze zonder moeite de grote paarden volgt. Verder hebben we vrijgesprongen en ik heb de allereerste foto dat ze springt :p
Arthur en ik gingen met wereld dierendag naar de dierenwinkel. Hij heeft me zo trots gemaakt! Hij liep de winkel in alsof het niets was, genoot van alle aandacht, en kreeg ook nog eens een mooie roze jollybal cadeau waarmee hij later op de facebookpagina van de maxi zoo kwam te staan! Verder heeft hij voor het eerst iets gesleept :D
Afbeelding

Afbeelding

In november gingen we terug voor de fotodag. Hij ging doodbraaf op zo’n platform staan, wat was ik trots! Verder stond alles even stiller om dit op school een enorm drukke periode was. In het begin van de maand nog een fijne halloweenrit gemaakt met Sammeke en verder bleef het bij een beetje grondwerk. Toen ik in de put zat, hebben mijn geweldige paardenvriendjes een stalletje gemaakt voor Sammeke en Arthur.
Afbeelding

Afbeelding

En nu zijn we in december beland. Een hele drukke maand op school, maar helemaal relaxen bij de paarden. Prutsen, grondwerk. Heel fijne kerstofoto's gemaakt en volgende week staat er nog een buitenrit op de planning.
Afbeelding

We hebben alle drie enorm veel bijgeleerd en we zijn ook gegroeid!
Met Arthur begon ik dit jaar op een punt dat zelfs longeren al moeilijk is. In het verleden hadden we vaak struggles, maar we beginnen elkaar meer en meer te begrijpen. Op een jaar tijd is zelfs slepen geen probleem en doen we liberty werk!

Mijn doelen voor volgend jaar:
- Veel mennen, veel buitenritten maken (hopelijk naar zee) meer uitdagingen en hopelijk een oefenwedstijd
- Arthur verder beleren
- Verder gaan met horse agility, online wedstrijden meepakken
- Veel blijven bijleren en groeien, maar volop genieten!

Bedankt om te kijke, voor iedereen fijne feestdagen gewenst!

croyslover

Re: Een jaar vol verrassingen met mijn kleine helden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:09

veel plezier in 2016!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:19

wat een super leuk overzichtje!!
veel plezier ook weer in 2016 :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:51

Leuk overzicht en succes met de doelen voor komend jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:38

wat een leuk topic! :+:

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 21:21

Dankjewel iedereen!