Mijn eerste jaar met Welsh Rosa!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkies7

Mijn eerste jaar met Welsh Rosa!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 18:12

Of jaar… Bij ons begon het jaar eigenlijk pas in april, want toen is Rosa bij ons gekomen. Jeetje, wat een bijzonder jaar is het geweest! :D Na jaren lang met veel plezier paarden te hebben gereden van anderen en 6 jaar lang een paard geleast te hebben met mijn moeder, bleven wij toch dromen van ons eigen beestje...

Echter is het bij ons geen paard geworden, we zijn wel bij verschillende paarden gaan kijken, maar hier zat geen paard bij die ons hart sneller liet kloppen. Mijn moeder en ik wilden graag een beestje waar we samen plezier mee kunnen beleven en ook omdat de rug van mijn moeder niet meer zo goed is om pijnvrij te kunnen rijden (na twee flinke vallen) zijn we hierna gaan kijken naar een maatje kleiner om misschien mee te kunnen mennen, maar op de eerste plaats lekker wandelen, fietsen, poetsen etc. En vraag me niet waarom, maar op de een of andere manier hebben welsh pony’s altijd al mijn aandacht getrokken en moest het dus een welsh pony worden! Zo kwamen we terecht bij een welsh fokkerij waar twee pony’s te koop stonden. Waaronder Rosa. Eigenlijk waren we op zoek naar een ervaren menpony (omdat wij niet ervaren met mennen zijn) en ja, uiteraard komen we thuis met een net beleerde 3 jarige pony :') Maar , wel eentje die ontzettend braaf en aanhankelijk is. Wat een superlieve en mooie pony is Rosa, en dat is precies waarvoor we allebei zijn gevallen! :j

Paspoortje
Kompas Rosa
Welsh Mountain
1.16 m
4 jaar (11-05-2011)

Afbeelding

Afbeelding
De eerste bezichtiging

We zijn nog een tweede keer gaan kijken, maar al snel hebben we besloten dat ze bij ons mocht komen en zo kwam Rosa op 25 april 2015 bij ons wonen! Hier zag ze Mabey, de shetlander als huisgenootje voor het eerst en dat ging super.

Afbeelding

Mei
Rosa had veel moeite met wennen bij ons. Ze veranderde van een rustige pony zoals we haar zagen bij de vorige eigenaar, in een zenuwachtige, drukke pony bij ons. We probeerden haar zo veel mogelijk te laten bewegen en begonnen met af en toe longeren zodat ze haar energie beter kwijt kon.

Afbeelding

Deze maand kwam ik via dit forum ook in contact met een van de vorige eigenaren van Rosa en van haar kreeg ik een aantal mooie foto's waar ik erg blij mee ben!

Afbeelding
http://myalbum.com/photo/BndDFql6cSLp/720.jpg
http://myalbum.com/photo/Tiv4pkrn5G6L/720.jpg

Juni

Haar vacht bleef dof met hier en daar wat langere plukken haar en daarom we zijn gestart met een vitaminepasta en lijnzaadvlokken. Ook is ze ontwormd en bleek ze veel wormen te hebben.. Rosa werd langzamerhand rustiger en we begonnen met lange lijnen werk en gingen zelfs een klein rondje door de buurt!

Afbeelding

Ook werden de dagen warmer kon ik eindelijk haar staart en benen wassen {:}

Afbeelding

Afbeelding

Juli

Deze maand heb ik eindelijk eens foto's gemaakt op het weiland, wat genoten de dames altijd van het verse gras! Terwijl ik met een boekje in de schaduw genoot van het uitzicht :o

Afbeelding

En ook wandelden we veel met ze
Afbeelding

Even een sprongetje naar September

Op een prachtige herfst dinsdag ben ik met een vriendin, mijn hondje Liz en Rosa naar het bos geweest. Wat hebben we die dag genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik deze maand begonnen met de mencursus bij PSC de Dijkgraaf waar ik in maart examen heb! Spannend :P

En weer een sprongetje naar November

Rosa is bij de tandarts geweest en dat was op z'n zachts gezegd nodig. Ze had erg veel haken, wonden en beurse plekken in haar mond. Arme pownie :(:)
Later deze maand ging het wel erg veel regenen en werd het stukje land van de pony's wel erg drassig. Ze stonden alleen nog maar op de tegels en zagen er minder gelukkig uit. Dat was voor mij een teken om op zoek te gaan naar een fijn overwinter plekje voor ze. Al snel vond ik vrij dichtbij huis een geschikte plek! We hebben ze nog diezelfde week gebracht en na een paar dagen was te merken dat ze het hartstikke gezellig vinden in de groepsstalling!

Afbeelding
http://myalbum.com/photo/aSWDMjcffYQp/720.jpg

December
Losgooien in de bak (omdat we die nu hebben), wandelen, fietsen en gewoon lekker tutten op stal. Dat is wat wij doen deze maand. En ondanks de temperaturen ons niet laten weten dat het bijna kerst is, horen kerstfoto's er toch bij in december en is mijn vriend vandaag langs gekomen om foto's te maken {:)

Afbeelding

Afbeelding

Wat ben ik toch blij met deze pony! Nooit gedacht dat ik zo verliefd op een kleine pony als deze kon worden. Ik ben ontzettend trots hoe braaf ze overal mee omgaat en hoe lief en voorzichtig ze is en kan eigenlijk nog steeds niet bevatten dat het echt mijn pony is.

Aankomend jaar hoop ik mijn menbewijs te halen, een leuke menwagen te vinden (heb mijn oog laten vallen op de Gig sulky van de Lemerij) en gaan we rustig met goede begeleiding het mennen oppakken. Maar, we hebben alle tijd en genieten is hierbij het aller belangrijkste! :D

Voor de liefhebbers en nieuwsgierigen onder ons heb ik nog wat bewegende beelden van vandaag. En de longeerzweep was hierbij niet nodig hoor! Geloof me, een paraplu heeft veel meer effect _O-

https://www.youtube.com/watch?v=2EXaFq5 ... e=youtu.be

Ik ben eigenlijk altijd een stille meelezer, en een groot bewonderaar van de mentopics hier op bokt, maar nu wilde ik mijn eigen paardje ook graag laten zien!

Allemaal hele fijne feestdagen toegewenst en een paardachtig 2016!

Groetjes, Willemijn en Rosa

Daisy_Izzy

Re: Mijn eerste jaar met Welsh Rosa!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:19

<3

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:28

Wat een dropje <3

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:28

Zelfde verhaal hier....thuiskomen met een hele jonge pony.
Maar als het karakter goed is, kom je een heel eind. Lol hebben jullie al en ik wens jullie nog veel (men)plezier!

Julie1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:01

Wat een prachtige pony zeg !!!! :-) jullie zijn een top duo dat zie je gewoon, dat er nog vele jaartjes mogen volgen met jullie 2 :-)

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:05

<3

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:07

leuk beestje en een leuk topic! grappig filmpje :)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:50

Getup schreef:
Zelfde verhaal hier....thuiskomen met een hele jonge pony.
Maar als het karakter goed is, kom je een heel eind. Lol hebben jullie al en ik wens jullie nog veel (men)plezier!

Ja, precies! Als de klik en he vertrouwen er is is dat het belangrijkste en verder zien we wel hoe ver we komen :) Grappig dat het jou ook is overkomen, met een jongere pony thuis komen dan gedacht. Las hier laatst ook een heel topic over iemand die met een totaal ander paardje thuis kwam dan gepland. Zelf dacht ik ook dat ik eerder met een tinker thuis zou komen dan met een Welsh pony ^^
Het leven zit vol verassingen!

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:52

Dank jullie wel :D Ik zal jullie aankomend jaar zo nu en dan eens spammen met Rosa (en om adviezen vragen) bij onze men vorderingen :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:53

Leuk! Wij hebben kompas ylona.

Weet je zo haar afstamming?

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:21

inowa schreef:
Leuk! Wij hebben kompas ylona.

Weet je zo haar afstamming?

Oh, wat leuk! Ook een Kompas pony :) Rosa haar afstamming is Vlonderzicht's Harm x Kompas Rosita.

Ik heb net je topic gevonden, mooie pony! Welke ouders heeft zij? Bij Rosa zijn er ook een flink aantal schimmels terug te zien in de stamboom.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:25

Ylona is flink wat ouder dan jouw rosa.

Heb je een foto van haar afstammings papier?

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 17:34

Nee, op dit moment heb ik er geen foto van.. Het papier ligt bij m'n moeder thuis en zal haar even vragen om er een foto van te maken :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:36

Ben wel benieuwd of ze ergens familie zijn.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 18:53

Ze zijn helaas geen directe familie Inowa.. Ik zie Kompas Ylona niet terug op haar papier. Wel zijn haar opa en oma Vechtzicht's en Springbourne. Dat zijn wel goede voorouders als ik het zo lees :)

Misschien hebben ze wel dezelfde familieleden, maar dat Ylona niet direct in dezelfde lijn zit.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:01

Wat fijn dat het nu goed met haar gaat bij jou :j mooie pony is het <3

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 19:07

Tinkies7 schreef:
Ze zijn helaas geen directe familie Inowa.. Ik zie Kompas Ylona niet terug op haar papier. Wel zijn haar opa en oma Vechtzicht's en Springbourne. Dat zijn wel goede voorouders als ik het zo lees :)

Misschien hebben ze wel dezelfde familieleden, maar dat Ylona niet direct in dezelfde lijn zit.

http://www.allbreedpedigree.com/kompas+ylona

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:10

ArroNnie schreef:
Wat fijn dat het nu goed met haar gaat bij jou :j mooie pony is het <3

Bedankt voor je reactie, wat leuk! Wij zijn onwijs blij met deze knappe dame! :D Ik begrijp dat Rosa ook in jouw bezit geweest is? Kun je me misschien meer over haar in die tijd vertellen? Ik ben erg nieuwsgierig :o Mag ook via PB

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:21

inowa schreef:
Tinkies7 schreef:

http://www.allbreedpedigree.com/kompas+ylona

Handig! Tnx! Maar ik zie helaas geen familieleden op beide papieren. Jammer, had toch leuk geweest om een familielid tegen te komen :)

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:40

Leuke pony ! Wij hebben ook een Kompas, ze heet Esmee, en komen nog vaak bij de fokker. Zijn hele fijne en lieve pony's!

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:00

Welsh4ever schreef:
Leuke pony ! Wij hebben ook een Kompas, ze heet Esmee, en komen nog vaak bij de fokker. Zijn hele fijne en lieve pony's!

Oh, echt waar! Wat leuk zeg :) Een fijne en lieve pony is het zeker ^^ Waar zit de fokkerij van Kompas pony's? Kon het zo gauw in de papieren niet terug vinden..

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:07

wat een knappe pony!!

veel plezier samen :)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:09

Ik vind wel dat je een enorm schatje hebt!

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:22

Wat een leuke pony om te zien!
Dat wordt vast een gave verschijning voor de wagen :)

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 22:17

Dank jullie wel! :D