Velen van jullie kennen Black niet, want ja dit is eigenlijk zijn debuut op bokt.
Black (officieel Arton) is een KWPN tuigpaard van 10 jaartjes jong alweer.
Ik heb hem na mijn eindexamen (mei 2014) gekregen als familiepaard
Tja en laten we het zo zeggen, sinds die tijd houd hij ons aardig bezig....

Januari
In januari was er sneeuw en dat is gewoon geweldig voor een paard. Black keek zn ogen uit. Voor ons was het vooral de kou doorstaan en hebben we veel gewandeld omdat de bak niet echt rijbaar was.

Februari
Februari stond in het teken van valentijnsdag voor Black, want hij was niet alleen mijn valentijn, ook die van mn zusje! Potverdikkie moet ik hem nog delen ook! Dat werd me elke dag ingewreven door de mooie kaart die tegenover zijn stal werd gehangen

Daarnaast had Black bedacht dat hij niet meer in de trailer wou. Dus die hele mooie nieuwe trailer met zijn naam erop stond daar maar... Uiteindelijk is er iemand gekomen om ons te helpen, door grondwerk had hij door dat ik toch echt de leider (soms) ben. Af en toe heeft die nog wel een terugval maar meestal rent die er zo in

Maart
Black moest weer bewijzen dat die een echt familiepaard was. Met mij was hij al eens op vakantie geweest in de veluwe, maar met mijn zusje moest die nog laten zien hoe 'bos-proof' hij is. Eerst nog aan een touwtje, maar al snel was het: 'Laat maar los El'
En weg waren ze....

April
In april zijn we verder gegaan met een beetje rijden, beetje het bos onveilig maken en wandelen. Ook heb ik geprobeerd een merrie van hem te maken, maar dat is niet geluk

Mei
Black moest eraan geloven, zijn eerste wedstrijd. Tja op zijn paspoort staat dat het een tuigpaard is, ik dacht dat die wel een dressuurpaard kon zijn en Black zelf had te veel naar springen op Eurosport gekeken en besloot dat die gewoon een springpaard was! Hij is beide proeven heel netjes over de witte hekjes heen gesprongen
Zo ontstond gekke Black..
Juni
Juni stond in het teken van lang leve de lol. Veel verschillende bossen getemd. Black, ik en zadeltassen met broodjes en bananen voor Black. Zo hebben we een nieuw pr gehaald van 45 km/h maar er zit zeker meer in. Inmiddels rijd ik hem zonder thiedeman in het bos, dit was meer de eerste paar keer om te kijken of hij er niet ineens als een gek vandoor zou gaan

Toch zat ons iets niet helemaal lekker. We begonnen te merken dat Black ongelukkig was op het plekje waar die stond. Black miste interactie met andere paarden en we zijn gaan zoeken naar een ander plekje voor Black.
Het was een lastige keuze maar als ik nu zie hoe gelukkig die is dan is het het dubbel en dwars waard geweest.
Juli
Over juli valt weinig te vertellen, we zijn gaan backpacken door vietnam en Black wou niet mee. Ik heb hem nog geprobeerd om te praten maar hij was er heel stellig in... Zucht mannen soms ook....
Augustus
Eind augustus was het zo ver! Gekke Black ging verhuizen. Op zijn nieuwe plekje kan die in de zomer lekker hele dagen op de wei in een kudde en in de winter in een paddock paradise. Wauw wat heb ik hem zien opleven, de eerste paar dagen ben ik wel half doof geworden. Wat heeft hij veel gehinnikt naar zijn nieuwe vriendjes en vriendinnetje. Met tranen in mijn ogen gestaan om te zien hoe gelukkig die daar werd. Ja ik voelde me even een slechte eigenaar omdat ik hem dat een jaar had ontnomen, maar ik moest ook nog leren.

September
In september mocht die lekker wennen op zijn nieuwe stal. Dat hele 'wennen' heeft mij 4 dekens gekost
Wat een baasje is het af en toe. Black had bedacht dat hij kuddeleider wou zijn, nou dat is hem volgens mij nu wel gelukt. Daarnaast is het gewoon super leuk om elkaars deken te slopen. We hebben veel buitenritjes gedaan en ook zijn eerste sprongetje op zijn nieuwe stal was een feit. 

Oktober & November
In oktober sloeg alles om... Ik haalde hem uit de wei met een dik oog. Dierenarts erbij en kreeg zalf, zou een oogontsteking kunnen zijn. Maar maandags zag het er nog steeds niet lekker uit. Weer de dierenarts en die constateerde een tumor op zijn oog, hij moest meteen naar Utrecht. Gelukkig bleek het geen tumor te zijn maar een deel van zijn hoornvlies wat gewoon los op zijn oog lag. Dat is verwijderd en hij moest daar minimaal een week blijven... Het was zwaar toen we hem daar zo moesten achter laten...

Elke dag ben ik bij hem langs gegaan, ik had vrij van mijn werk en was daar elk bezoekuur te vinden en toen ik weer moest werken ging ik s avonds. Dan zat ik bij hem in de stal en voerde hem bananen omdat die daar zo gek van is. Tentamens en alles ging aan me voorbij want mijn kleine vent stond in Utrecht... Uiteindelijk mocht die weer naar huis en wat blij waren wij en hij! Maar thuis moest die ook nog een week op stal blijven terwijl al zijn vriendjes buiten speelde. Doodongelukkig was die en het leek wel een jong veulen toen die eindelijk weer met de groep mee mocht. We moesten 2x daags blijven doorzalven en aangezien iedereen in ons gezin werkt was dat wel een belasting. Maar hij is erboven op gekomen!!!!

En ik? tja ik heb die tentamens niet gehaald

In die tijd hebben we ook een springzadel aangeschaft en hebben we nu om de week springles. En de weken dat we geen springles hebben, hebben we dressuurles
December
Blacks eerste onderlinge springwedstrijd. Alle mensen die aan de kant stonden waren natuurlijk heel spannend en dan ga je echt niet springen!
Uiteindelijk wel het hele parcoursje gedaan, met die spanning moeten we dus nog aan de slag maar dat komt vanzelf. Ook mocht hij model staan voor Wilke (laughterline). Het was echt verschrikkelijk weer ondanks dat buienradar wat anders had afgegeven maar er is in ieder geval een heel mooi plaatje uit gekomen. De rest moet ik nog krijgen

2016?
Ik weet nog niet wat ons in 2016 te wachten staat met gekke Black. Hij mag ons in ieder geval niet meer zo laten schrikken! Zelf wil ik mijn E halen zodat we samen op pad kunnen en wieweet weer een wedstrijd starten. Maar voor nu ben ik heel gelukkig met mijn gekke Black

Spannende tijd toen..blij dat hij het zo goed maakt nu!
.