Wainonia's 2015, wonderlijk en leerzaam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia's 2015, wonderlijk en leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 16:07

Ons 2015 begon net als bij vele anderen in Januari... wit, en koud!
Afbeelding

En bij Wainonia ook nog eens met een dikke bolle buik! (op deze foto 290 dagen drachtig)
Afbeelding

De tijd kroop voorbij richting het voorjaar, en wat was ik nieuwsgierig naar Wainonia's allereerste nakomeling!

Hier halverwege maart de magische grens van 320 dagen dracht:
Afbeelding

Ze hield ons lang in spanning, want op 9 april werd na een dracht van 347 dagen ons lang verwachte veulen geboren, een merrie, en helemaal onverwacht een vosje, Veronia!!:
Afbeelding

Het had heel wat voeten in aarde, want Wainonia wist in eerste instantie niet wat ze met een veulen moest en was er gedurende haar eerste uren behoorlijk agressief tegen helaas. Na een hele spannende nacht zonder slaap en met dierenartsbezoek die haar een kalmeringsmiddel gaf, liet Wainonia eindelijk haar veulentje drinken. Vanaf dat moment veranderde ze opeens in een topmoeder!

Het voorjaar vorderde, en bestond grotendeels uit moeder zijn en grasjes eten, het veulen vergt veel van haar lijf zoals te zien is:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voorjaar werd zomer en langzaam maar zeker wou ik haar ook weer onder het zadel gaan oppakken. Meteen een behoorlijk doel gesteld want ik wou in oktober weer van start in het M1. Dus hup, op de oude wijze zoals ik voor de dracht reed weer opgestapt en aan het werk.
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik kwam mezelf al snel flink tegen. Paard had veel moeite om mee te komen, ruggebruik was miniem en ik kwam er maar niet uit waar het aan lag. Dus eerst een aantal weken aan de pessoa aan de longe gezet. Het was inmiddels al augustus, dus het doel gingen we niet halen.
Afbeelding

Ook hierbij merkte ik dat ik iets verkeerd aan het doen was. Wainonia kwam niet in ontspanning en iets leek haar tegen te zitten. Toen kwam ik hier op bokt een topic tegen over Dressuur-rijkunst en ben daar flink in gaan lezen. En wat ging er opeens een licht branden bij mij :)*, ikzelf was degene die haar tegenzat in alles. Logisch dat ze zich niet kon ontspannen en haar rug niet kon gebruiken.

Vanaf dat moment heb ik alles opzij gezet en ben me gaan richten op het stretchen, met de opgedane wijsheid van het youtube kanaal van Will Faerber en de ervaringen in het topic. Dit heeft best veel tijd nodig, omdat het een hele omschakeling is, maar we hebben een begin en mijn lieve vriendin kan eindelijk haar rug leren gebruiken!
Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik mijn doelen omgegooid, wedstrijden kan misschien ooit wel weer, maar mijn startkaart is voor nu opgezegd. Zonder goede basis gaat niks werken en daar gaan we nu tijd voor nemen. Alle tijd, al komt er nooit meer een wedstrijd in zicht.

Buiten dit, genieten we nu ook veel meer van het samen bezig zijn. De druk is eraf en er is ruimte voor plezier! En ik ben zo blij dat we dat nu gevonden hebben! Op naar 2016, ik kan niet wachten +:)+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nienke555

Re: Wainonia's 2015, wonderlijk en leerzaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:12

Mooi overzicht! Leuk dier heb je :) Veel plezier met haar in 2016!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 16:54

Dank je wel! Dat gaat zeker goed komen denk ik :D

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:05

Respect! De fout bij jezelf zoeken ipv bij je paard, helaas hoor je dat nog veels te weinig. Mooi om die omschakeling te zien, succes nog! :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:41

:o Dank je, dat is lief van je. Ik dacht altijd dat wedstrijden mijn doel waren en dat ik zonder die druk geen richting had om voor te trainen. Ik merk echter dat ik juist nu veel fanatieker ben. Fanatiek om het nu eens wel goed te doen en om mijn paard op te bouwen in plaats van af te breken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:44

Wat een verschil in uitstraling bij je paard zeg :wow: Dan weet je zeker dat je op de goede weg bent!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 20:10

Dank je Blijheid, ik merk ook aan alles dat ze veel meer plezier heeft in het werk. Zonder gekheid, ze komt nu naar me toe als ik met het zadel aan kom lopen, terwijl ik eerder eerst tien minuten bezig was om haar te "vangen", voordat we konden beginnen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:23

Topper!! Wat heerlijk om je paard zo ontspannen te zien. En dat een stapje terug doen je zo veel fanatieker kan maken, dat is toch prachtig?
Je paard is je dankbaar :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:26

Wat een leuk overzicht heb je gemaakt!

Wat een topic over klassieke dressuur al niet kan doen. Bij mij ook :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:40

Mooi overzicht Murosch!! :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:58

Super overzicht! Fijn dat je nu het hogere doel hebt gevonden: een happy en gezond paard. Daar kan geen lintje of winstpunt aan tippen!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:45

Leuk! Inspirerend! :-)
Welk topic heeft je aan het denken gezet?
Ik heb gelijk even die filmpjes opgezocht, prettige ruiter.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 13:49

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 14:08

AH Thanks!!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:10

Wat gaaf dat je die omschakeling gemaakt hebt, heel dapper van je :) heel veel plezier in 2016

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:13

Heel goed van je dat je het zo hebt aangepakt en wat fijn om te zien dat ze zoveel meer ontspannen is en duidelijk lekker in haar vel zit. Ik hoop dat jullie nog lekker mogen genieten in 2016!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:02

Blijf bewondering hebben voor jullie damen,mooi hoe jullie samen zijn veranderd <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 12:47

Wauw, bedankt allemaal wat een leuke reacties! Dat had ik niet verwacht.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:57

Heel mooi om te zien hoe je paard is gaan lopen!

Mag ik je wel een tipje meegeven?

Probeer haar achterhand er wat actiever onder te krijgen zodat ze wat meer gaat zitten en haar schoft wat opdrukt!

Je zadel lijkt zo erg voorover te liggen en jij valt ook mee voorover, ik twijfel of het dus aan het paard ligt wat niet helemaal juist onder treed of aan je zadel :)

Succes in 2016!

PS heb je het veulen behouden?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:27

Leuk topic! Mooi inderdaad om het verschil in uitstraling van je paard te zien :) En gaaf om in die stapfoto de hele bovenhalsspier op te zien bollen, waar ze eerder juist meer haar onderhals gebruikte. Ga zo door! +:)+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:32

zanakuzies schreef:
Heel mooi om te zien hoe je paard is gaan lopen!

Mag ik je wel een tipje meegeven?

Probeer haar achterhand er wat actiever onder te krijgen zodat ze wat meer gaat zitten en haar schoft wat opdrukt!

Je zadel lijkt zo erg voorover te liggen en jij valt ook mee voorover, ik twijfel of het dus aan het paard ligt wat niet helemaal juist onder treed of aan je zadel :)

Succes in 2016!

PS heb je het veulen behouden?

Volgens mij is ze daar nou net exact mee bezig...Zorgen dat het paard op een correcte manier het achterbeen gaat gebruiken en de rug bol leert maken waardoor de schoft omhoog komt. Maar dat is geen kwestie van even de achterhand er verder onder duwen want dan is ze weer terug bij af.

Ts, fijne plaatjes en erg leuk om te lezen dat je weer helemaal gemotiveerd bent om te trainen! Heel veel plezier samen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:42

Je kan aan de laatste stap- en draffoto ook mooi zien dat het achterbeen al aanzienlijk verder ondertreedt dan eerder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 12:00

Bedankt allemaal! Het veulen blijft inderdaad hier, ze mag over een paar jaar Wainonia gaan opvolgen :)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:53

Wauw wat een transformatie zeg! Zowel fysiek als mentaal zo te zien op de foto's! Leuk om te zien, ik heb ooit heel kritisch op je oude topics gereageerd (nooit gemeen bedoeld), zo leuk om te zien dat jullie nu zo lekker bezig zijn!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 20:44

Dank je, ik kan het me niet meer herinneren, maar leuk dat je dan nu deze reactie geeft :)