En prachtig jaar om op terug te kijken..
Hiervoor moeten we eerst terug naar oktober 2014..
Wij hadden onze anderhalf jarige tinker opgehaald uit de opfok, om bij ons in de buurt bij een boer verder te kunnen groeien. Er was destijds nog geen plaats voor hem op onze pensionstal, maar elke keer op en neer naar limburg waren we ook een beetje zat.. Maar ook hier moest natuurlijk wel een leuk maatje gevonden worden.. Deze hadden we gevonden in Horselands Pearl (roepnaam Pareltje. En nee,dit heb ik niet verzonnen
)Zij stond als tweejarige op de boktmarkt te koop.. We hebben haar gekocht als maatje voor onze tinker en om voor de kar beleerd te worden..
Ze was al vrij fors toen wij haar kochten eind oktober.. Maar volgens oude eigenaar op een volle weide gestaan.. Hier ga ik dan bij een tweejarige ook vanuit, als zoiets gezegd wordt..
Parel en Sneakers gingen direct goed samen (met vriendlief en mij)

Langzaamaan begonnen met beleren in het tuig.. Ze vond alles prima, dus we gingen al snel door naar het sleepje en de kar zelf.. Enige probleem was dat Parel totaal niet door wilde lopen.. Helemaal niet voorwaarts, niks.. Ook bleef ze maar bijkomen, terwijl we haar al ontwormd hadden en hadden teruggezet in voer.. En nog niet in de gaten dat ze dragend was.. Hier zijn we inmiddels in begin februari dit jaar..

De dag erna wilden we weer inspannen, toen we erachter kwamen dat Parel rechts een stuk dikker was dan links.. Stalgenootje vroeg toen of we zeker wisten dat Parel niet drachtig was.. Toen toch maar de kliniek gebeld en meteen aangereden.. En inderdaad.. Drachtig.. Hoogdrachtig zelfs..

Meteen op de merriebrok gezet, redplex gevoerd en gewacht......
Tot 15 maart.. Half zeven sochtends.. Telefoon.. Stalgenootje.. Ze zegt: IK BEN NU ONDERWEG NAAR STAL, ER LIGT EEN VEULEN NAAST!!!!!!! De boer kreeg mij niet te pakken, omdat mijn telefoon op stil stond.. Maar stalgenootje heeft ook t nummer van vriendlief en van ons thuis, dus die kreeg onze wel eraan.. Hals over kop uit bed gevallen en met een bloedgang erheen gereden.. In de tussentijd weer een belletje van mijn stalgenootje dat alles goed was, dat t al stond en dronk.. En..... Dat t een cremello was..
Ik wilde alles.. Behalve een cremello.. Vond ze zo lelijk.. En eng, met die oogjes..
Totdat ik haar zag.. Meteen verliefd op mijn knappe merrieveulen Karma.. Wat een plaatje.. Wat een lieverd.. Al vanaf t eerste moment..

De allereerste foto van Karma..

En een week later..

Twee maanden later was er plek bij ons op pensionstal..
Sneakers, Wiebe, Parel en Karma allemaal op 1 plek.. Mijn droom kwam uit..
Fijne start voor Karma, zo in kuddeverband.. Lekker 24/7 op de wei.. Heerlijk..
De koning te rijk met mijn bende van ellende..

Eind juli Karma afgespeend en Parel weer opgepakt voor de wagen.. Het was ervoor zetten en wegrijden.. (Zij het nog wat onbezonnen)

Augustus was een rustige tijd.. Lekker zonnen in de wei..

Begin september onze eerste show met Karma..
Ook mijn eerste show en mijn eerste keer voorbrengen.. We hadden een hele mooie tweede plaats te pakken.. Wat was ik trots op mijn veulen..

In oktober voor t eerst op Sneakers gezeten in een opwelling.. Braverd liet t zomaar toe..

Eind november met Parel een vaardigheidswedstrijdje gestart..
Voor t eerst op een vreemde locatie, voor t eerst in een binnenbak en voor t eerst met andere menners in de bak.. En ze deed t zo fantastisch!! We werden vierde, met 1 balletje..

En in december hebben we Wiebe, die in de zomer en najaar eigenlijk alleen als oppas en opvoeder had gediend, ook weer opgepakt..

Hopelijk wordt volgend jaar ook weer zo'n fantastisch jaar met de paarden..