Een haflinger, da's een uitdaging!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Een haflinger, da's een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 10:48

Dit is de eerste keer dat mijn dame tussen alle anderen staat in een jaar lang ITP. 2015 was een heel leerrijk, maar vooral fijn jaar. Zo ook een jaar van verandering, want je kan niet ieder jaar de middelbare school vaarwel kussen!

Lana is geen kruising(!) maar een klassiek gefokte haflinger van tien jaar oud. Ik ben de verzorgster en trainer, de eigenaar staat in voor het voer en de privéweide, de hoefsmid en eventueel de dierenarts. Ik doe zo ook klusjes op en rond de weide/stal/chalet, maar ben de enige die werkt met haar. Af en toe spannen we ze samen eens voor de koets als het weer (en de koets...) het toelaat. Het is een beetje the best of both worlds, al betaal ik ook deels mee voor duurdere dingen. Het is het minste dat ik kan doen!

Afbeelding
In januari was het koud, en we hadden samen de sneeuw gezien een paar weken hiervoor. Dat het koud en modderig was hield ons echter niet tegen, en we gingen er helemaal voor. Deze maand was een maand gevuld met loswerk - een fijne periode. :j

Afbeelding
In februari verloren we even ons doel. Ik had het druk met school, Lana werd wat overvoederd, en de ritjes die we maakten waren stil en mistig. Een heel druilerige maand...

Afbeelding
In maart kwamen we weer in onze betere spiraal terecht, en Lana leerde veel nieuwe dingen, al zat ik soms erg vast met haar in het grondwerk. Niets leek te helpen, de motivatie was ver te zoeken. We gingen echter nog steeds onze prachtige ritjes maken en kwamen vaak moe terug thuis.

Afbeelding
In april kwam de motivatie dubbel en dik terug. Het werken op de grond werd weer fijn en aangenaam, en speels waren we zeker. Er bleef echter iets hangen in mijn achterhoofd - wat gaan de mensen in de clinic van haar vinden?

Afbeelding
Afbeelding
Mei. De maand der waarheid, want ik kreeg de mogelijkheid om mee te doen in een clinic van Warwick Schiller. We leerden zoveel over deze twee dagen heen en sommige aspecten van de training klikten in onze hoofden. Er zat heuse actie in haar bewegingen en ze slofte niet meer voort. We ontdekten een paar problemen die we dan ook hebben opgelost en ik na de clinic ook verder mee werkte, zoals het niet willen binnendraaien op de linkerhand, niet willen wisselen van hand op de cirkel en volledig uit mijn ruimte te blijven.

Afbeelding
In juni was Lana weer fit en gezond, en we maakten langere en langere ritten ter voorbereiding van mijn droom met haar - endurance. Ja, jullie gaan me voor het hoofd slaan met dingen als "Zo'n zwaar paard, dat gaat niet!" en "Daar is ze te lui voor.", maar ik kan je verzekeren dat ze het kan, ze doet het graag, en dat is waarom het draait in de endurance.

Afbeelding
Eind juli vertrokken we om nog een droom waar te maken - op trektocht met de eigen monsters. Lana, ik, een vriendin en haar haflinger gingen op weg naar Wallonië. Vijf dagen een hele dag in het zadel, vijf dagen regen, zon, wind en avontuur. Het waren de beste dagen die je je kan bedenken, en de paarden kwamen zo fit als wat terug de weide binnen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=163&t=1854782

Afbeelding
In augustus gingen we er volle bak tegenaan. Het grondwerk was nu hoe het zou moeten zijn, Lana was fit en ik had een paard dat er plots uitzag als een sportpaard... enkel langs de zijkant, natuurlijk. *D

http://boktimg.nl/img/m/6COAV9.jpg

Afbeelding
In september was er nog iets gepland dat ik al tijden wilde doen - een rit om de zon op te zien komen. Het was echter een beetje een flop, want de mist was zo dik dat ik mijn vriendin bovenop haar draver niet eens meer zag zitten als ze twee meter voor me liep! Het was wel een heel vreemd gevoel, zo omgeven zijn door mist om 5u 's ochtends. Het was doodstil!
De foto is van de terugkomst, toen de mist al deels was weggetrokken.

Afbeelding
Oktober was een stillere maand. Weinig actie, veel haar, en iedereen kroop terug langzaam zijn dunne wintervachtjes in. Het rijden was nog steeds de hemel zelve, maar er stak een groter probleem de kop op...

http://boktimg.nl/img/m/la41WM.jpg
Ik merkte dat ze plots plekken begon te krijgen op haar rug, en dat was meteen een alarmbel... het zadel schoof wel degelijk, maar een ander zadel was niet hoognodig en Lana liep er tamelijk goed onder, dus we dachten er niets over. Tot ik de plekken liet zien aan haar eigenaar en vroeg of ik op zoek kon naar een goed zadel. Hij was ook bereid een deel mee te betalen van het zadel en ik kwam uit bij de zadels van Ghost - niet te duur, in korte maten en ook niet te zwaar. Het moest echter nog een paar weken wachten tot ik eindelijk de afspraak kon maken om een zadel te testen en te komen passen.

Afbeelding
In november probeerden we een tussenoplossing te vinden en kocht ik een bontje om het teveel aan ruimte wat op te vullen, maar dat werkte niet. Toch moeten doorknokken voor het zadel, en toen ik het nieuwe zadel testte was er niets anders dan plezier aan Lana te blijken. Ze durfde een keer of twee bokken uit plezier en spurtte de weide af op snelheden dat ik niet dacht die ze kon maken. Ze bewoog vrijer, had duidelijk geen pijn en dat was het dan - dit zadel werd het.

Afbeelding
Ondertussen is het december en terwijl we wachten op onze bestelling van het nieuwe zadel houden we ons bezig met plezier, ravotten en tractors stalken, want daar heeft de dame nog steeds wat schrik van. Ze verbeterd telkens weer, en ik kan niet wachten om terug ritten te gaan maken met een happy paardje. Momenteel verdikt ze als een ballon, en ik probeer nog steeds het eten dat ze krijgt wat in te tomen. Dit gaat moeizaam vooruit, maar de eigenaar maakt verbetering! :j

Getty_Maan

Re: Een haflinger, da's een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:54

Wat ziet ze er goed uit!
En ik zou niet weten waarom je geen endurance met haar starten kan, jij weet wat ze aankan en met jullie nieuwe zadel zullen jullie veel plezier hebben!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:58

Wat een leuk verslag en wat een prachtig paardje.
Mooi om te zien hoe jullie samen genieten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:02

Wat een heerlijk verhaal! Wat veranderde ze fantastisch naarmate je meer kilometers maakte zeg :-)
Dat is enorm inspirerend!
Welk zadel heb je nu precies besteld?

Hoe heb je de clinic met schiller ervaren? Heeft dat echt veel verschil gemaakt?

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:03

Leuk op een rijtje gezet zo! Gaaf paardje ook.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 11:13

Bedankt allemaal! :D

Ninx schreef:
Wat een heerlijk verhaal! Wat veranderde ze fantastisch naarmate je meer kilometers maakte zeg :-)
Dat is enorm inspirerend!
Welk zadel heb je nu precies besteld?

Hoe heb je de clinic met schiller ervaren? Heeft dat echt veel verschil gemaakt?

Ik heb nu een Ghost Roma piccolo besteld, voor haar korte rugje en omdat ik graag lang zit. Het ding zit als gegoten!

De clinic heeft echt enorm veel verschil gemaakt, al dacht ik niet meteen dat dat zo ging zijn... dat je zijn filmpjes bekijkt is een ding, maar als hij echt met je eigen paard toont wat je fout doet dringt alles echt veel beter door. Daarnaast waren ook de andere mensen die de clinic volgden enorm behulpzaam, en heeft er eentje van Duitsland mij enorm geholpen om haar deftig te doen indraaien. Het is ook meteen een hele ervaring, en door te kijken hoe ver anderen het geschopt hebben en echt te zien waar ze nu aan werken, dat werkt echt supermotiverend. :j

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 11:20

Mooi op een rijtje gezet. En mooi om te zien hoe jullie veranderen :D

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:29

Jullie zijn een geweldig leuk duo! :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:54

Oh wat leuk om te zien, ik heb eerder wel je topic gevolgd toen je net met haar begon (een hele dikke haflinger toch??). Wat een verschil. En wat fijn dat het nu zo goed gaat.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 14:06

Wat leuk trektocht naar wallonie.waar zijn jullie heen gereden

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:27

Stoer hoor zo'n trektocht! Lijkt mij ook heel gaaf..... Mooie halflinger +:)+

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:51

Wat ziet ze er goed uit zeg!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 21:18

Jeetje77, dat was ze zeker! Ik heb de foto's wel nog ergens liggen dus moest ik jullie willen shockeren haal ik ze wel terug boven :')

Keona, wij zijn richting Beauvechain, St.Remy en daarna richting Hélécine gegaan. Dan de route teruggenomen! De wandelingen waren absoluut prachtig.

Bedankt weer! :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:14

Wat een leuk paardje <3 wat is haar stokmaat?
Fijn te horen dat Warwick Schiller zo'n verschil heeft gemaakt voor jullie +:)+

Ik ben dit jaar ook terug naar de basis gegaan met mijn paard mbv een online abonnement van WSPH en heb in juli de WS clinic in Nederland bijgewoond (enkele foto's hiervan in topic in mijn onderschrift).
Ik hoop volgend jaar augustus als Warwick voor clinics in NL en Beligië is weer mee te kunnen doen, jij ook?

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:16

Knappe haf heb je daar!

Fijn dat een goed zadel is gelukt! :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 11:31

Wranglerbutt, ze is iets onder de 1m50, Ik denk dat ze net 1m48 was als ik het me goed herinner. Perfecte hoogte voor een niet-atletisch persoon zoals mij! WSPH is inderdaad super, zeker voor die basis. Ik kan je niet zeggen hoe blij ik ben dat ik gewoon met haar het bos door kan crossen zonder dat ze lastig doet, en dat sturen! Thank god for LF.

Er zijn er een paar die dit jaar van de Belgische clinic ook naar de Nederlandse zijn geweest en omgekeerd, wat een multiculturaliteit kan je zeggen. :P Nederland is wat ver voor ons, maar ik doe gegarandeerd mee in de clinic in België. Ook super dat het in augustus is, da's een beetje gemakkelijker voor de studentjes onder ons. Nog meer motivatie om te blokken zodat ik geen herexamens heb!

BluePanda, Dankjewel! Dat was inderdaad even zoeken, maar het zadel is aangekomen en het zit fantastisch. :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:39

Ik heb plannen om naar de Belgische clinic te komen als fence sitter. -:)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:42

Ah wat een leuke haf, lekker grof en stevig gebouwd. Zo zie je ze niet veel meer. Heb er zelf ook nog eentje gereden, heerlijk beest :+:

Leuk overzicht en veel plezier ermee de komende jaren!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 11:46

Wranglerbutt, Tof! Dan zie je Lana misschien in the flesh volgend jaar, altijd leuk om eens te babbelen met mede WS-ers. Tegen dan hoop ik dat ze wat fitter is, want haar fit houden als de eigenaar haar zoveel voer blijft bijgeven is een kunst :')

Silkaay, super he? Ik ben zo gek op stevig gebouwde beestjes die je overal kan inzetten. :D Vooral dat drafje dan, heerlijk. Bedankt!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:56

Zeker! En het zijn ook echte karakterkoppen hé, als mijne iets niet wou dan wou ze het ook écht niet, maar owee als het haar wel zinde _O- Zo'n tientonnertank hou je niet tegen dan haha

(zal je eens wat foto's pb'n anders)